Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-7/13/AJ
z 8 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31 grudnia 2012 r. (data wpływu 7 stycznia 2013 r.), uzupełnionym dnia 28 stycznia 2013 r. (data wpływu), o dzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. „XXX” - jest prawidłowe


UZASADNIENIE


W dniu 7 stycznia 2013 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 28 stycznia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. „XXX”.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.


Gmina wystąpiła do Urzędu Marszałkowskiego (Instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym 2007-2013) z wnioskiem o dofinansowanie projektu pn. „XXX”. Projekt został zakwalifikowany do dofinansowania. Podmiotem realizującym projekt była Gmina.


Przedmiotem projektu było kompleksowe przygotowanie terenów inwestycyjnych przy ul. K. i P. W ramach projektu wykonano prace budowlane w ramach kategorii:


  • roboty drogowe – po zakończeniu robót budowlanych ta część infrastruktury pozostanie własnością Gminy,
  • budowa oświetlenia ulicznego – po zakończeniu robót budowlanych ta część infrastruktury pozostanie własnością Gminy,
  • przebudowa sieci telekomunikacyjnej - po zakończeniu robot budowlanych ta część infrastruktury zostanie przekazana nieodpłatnie na podstawie umowy użyczenia operatorowi telekomunikacyjnemu,
  • budowa sieci kanalizacji deszczowej – po zakończeniu robot budowlanych ta część infrastruktury zostanie przekazana nieodpłatnie na podstawie umowy użyczenia Przedsiębiorstwu Usług Komunalnych,
  • budowa sieci kanalizacji sanitarnej, grawitacyjnej i tłocznej z tłocznią ścieków – po zakończeniu robót budowlanych ta część infrastruktury zostanie przekazana nieodpłatnie na podstawie umowy użyczenia Przedsiębiorstwu Usług Komunalnych.


Wydatki związane z pracami budowlanymi oraz funkcją pełnienia obowiązków Inżyniera Kontraktu dokonano zgodnie z ustawa z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 233, poz. 1650 ze zm.) oraz ustawą z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), w zakresie obowiązywania ww. ustaw. Całkowite koszty brutto projektu wg. wniosku o dofinansowanie założono na poziomie 12.460.123,09 zł, w tym koszty kwalifikowane brutto 10.333.031,49 zł. Wnioskowana wartość dofinansowania wynosi 8.780.526,75 zł (VAT kwalifikowany). Całkowita wartość projektu, po przeprowadzeniu procedur przetargowych (prace budowlane/inżynier kontraktu) na dzień 31 grudnia 2012 r. wynosi 6.313.032,15 zł brutto, w tym wydatki kwalifikowane: 6.051.447,83 zł brutto, w tym wartość dofinansowania 5.143.730,65 zł brutto. Nie jest to wartość ostateczna, gdyż nie poniesiono wszystkich wydatków związanych z promocją projektu.

Płatnikiem faktur była Gmina, która nie posiada jakiejkolwiek możliwości odzyskania poniesionego kosztu podatku od towarów i usług naliczonego w ramach realizacji projektu. Brak możliwości odzyskania podatku wynika z faktu, iż Gmina nie jest „płatnikiem” podatku od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. W ramach projektu główny wydatek stanowiły ww. roboty budowlane oraz nadzór inżyniera kontraktu. Pozostałe wydatki to koszty związane z dokumentacją projektową, aplikacyjną przetargową, promocją projektu oraz zleceniem wykonania audytu wewnętrznego.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Gmina realizując zadanie własne w zakresie uzbrojenia terenów inwestycyjnych na terenie miasta w ramach ww. projektu może odzyskać podatek naliczony z tytułu zakupów związanych z jego realizacją?


Zdaniem Wnioskodawcy, realizując zadanie własne w zakresie uzbrojenia terenów inwestycyjnych nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług. Towary i usługi zakupione w związku z realizacją ww. projektu nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Ponadto otrzymane środki finansowe nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w rozdziale 9 i § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2012 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (art. 88 ust. 4 ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest bezpośrednio związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzeniu.

Z treści opisu stanu faktycznego wynika, że Gmina, która jak wskazała, nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, wystąpiła o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego W. i M. projektu polegającego na budowie oświetlenia ulicznego, przebudowie sieci telekomunikacyjnej, budowie sieci kanalizacji sanitarnej deszczowej, grawitacyjnej i tłocznej oraz robotach drogowych. Po zakończeniu realizacji projektu sieć kanalizacji sanitarnej i deszczowej zostanie przekazana na podstawie umowy użyczenia Przedsiębiorstwu Usług komunalnych sp. z o.o. Z kolei przebudowana sieć telekomunikacyjna zostanie przekazana na podstawie umowy użyczenia operatorowi telekomunikacyjnemu. Wyremontowane ulice oraz oświetlenie uliczne pozostanie własnością Gminy.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że w związku z realizacją przedmiotowego projektu Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż zakupione towary i usługi nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawcy nie przysługuje również zwrot podatku, gdyż środki, wskazane we wniosku nie są środkami, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.

Końcowo wskazać należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-561 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj