Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-8/13/AJ
z 8 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 31 grudnia 2012 r. (data wpływu 7 stycznia 2013 r.), uzupełnionym dnia 28 stycznia 2013 r. (data wpływu), o dzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. „XXX.” - jest prawidłowe


UZASADNIENIE


W dniu 7 stycznia 2013 r. został złożony wniosek uzupełniony w dniu 28 stycznia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. „XXX”.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu, przedstawiono następujący stan faktyczny.


Gmina wystąpiła do Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (Instytucji Pośredniczącej w ramach realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013) z wnioskiem o dofinansowanie projektu pn. „XXX”. Projekt został zakwalifikowany do dofinansowania. Podmiotem realizującym projekt była Gmina.


Przedmiotem projektu była rozbudowa sieci ciepłowniczej służącej do przesyłu energii cieplnej z istniejącej kotłowni opalanej biomasą, będącego kontynuacją programu I etapu realizowanego w latach 2007-2008. Zgodnie z założeniami Programu funkcjonalno-użytkowego, opracowanego na potrzeby ww. projektu, inwestycja obejmowała:


  • rozbudowę budynku ciepłowni miejskiej, zakup i montaż nowego kotła,
  • wybudowanie sieci ciepłowniczej wraz z dojściem do każdego budynku i wykonaniem węzła ciepłowniczego w budynku.


Celem głównym projektu była poprawa jakości powietrza poprzez zwiększenie wykorzystania odnawialnych źródeł energii na terenie Gminy. Koszty kwalifikowane projektu obejmują wydatki związane z rozbudową sieci ciepłowniczej wraz z przyłączami i węzłami, rozbudową kotłowni oraz z przystosowaniem istniejących w systemie ciepłowniczym kotłowni awaryjnych. Dodatkowo jako koszty kwalifikowane występują wydatki ogólne w zakresie opracowania Programu funkcjonalno-użytkowego, dokumentacji technicznej, pełnienia funkcji inżyniera kontraktu (z wyjątkiem osoby pełniącej obowiązki związane z rozliczeniem finansowym projektu), promocją projektu oraz audytu.

Wydatki związane z pracami budowlanymi oraz funkcją inżyniera kontraktu dokonano zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 233, poz. 1650 ze zm.) oraz ustawą z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), w zakresie obowiązywania ww. ustaw. Całkowite koszty brutto projektu wg. aktualnej umowy o dofinansowanie wynoszą 7.885.045,92 zł w tym wydatki kwalifikowane 7.869.045,92 zł brutto, niekwalifikowane 16.000,00 zł brutto, wysokość dofinansowania: 6.295.236,73 zł (VAT jest kosztem kwalifikowanym).

Płatnikiem faktur była Gmina, która nie posiada jakiejkolwiek możliwości odzyskania poniesionego kosztu podatku od towarów i usług naliczonego w ramach realizacji projektu. Brak możliwości odzyskania podatku wynika z faktu, iż Gmina nie jest „płatnikiem” podatku od towarów i usług na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz art. 1 ust. 2. Po rozbudowie sieć wraz z infrastrukturą zostanie przekazana nieodpłatnie protokołem zdawczo-odbiorczym "P.".


Zakres projektu obejmuje :


  1. rozbudowę budynku ciepłowni z kotłami na słomę, dostawiono nowy kocioł na słomę o mocy 3 MW,
  2. rozbudowę sieci cieplnej wraz z przyłączami cieplnymi (185 węzłów) o łącznej długości 8,9 m, średnicach od 34/90 mm do 168/250 mm i temperaturze wody grzewczej Tz/Tp=90°/70°C, wykonanej z rur stalowych preizolowanych,
  3. montaż 185 szt. węzłów ciepłowniczych, w tym wyodrębniono trzy typy węzłów:


  • dwufunkcyjne węzły grupowe – w budynkach wielorodzinnych,
  • dwufunkcyjne węzły indywidualne – w budynkach jednorodzinnych oraz usługowych i produkcyjnych,
  • jednofunkcyjne węzły c.o. – w budynkach jednorodzinnych oraz obiektach handlowych i usługowych.


Każdy montowany węzeł cieplny składa się z kilku układów – modułów:


  • modułu przyłączeniowego,
  • modułu centralnego ogrzewania,
  • modułu przygotowania wody użytkowej.


W związku z powyższym, w uzupełnieniu wniosku, zadano następujące pytanie.


Czy Gmina/Urząd Miejski po zrealizowaniu ww. projektu polegającego na poprawie jakości powietrza, poprzez zwiększenie wykorzystania odnawialnych źródeł energii na terenie Gminy i nieodpłatnym przekazaniu infrastruktury w drodze umowy użyczenia "P." sp. z o.o. sieci ciepłowniczej, nabędzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego lub też zwrotu podatku naliczonego z tytułu zakupów dokonanych w związku z realizacją projektu?


Zdaniem Wnioskodawcy, ostatecznie wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, realizując zadanie własne w zakresie uzbrojenia terenów inwestycyjnych nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług. Towary i usługi zakupione w związku z realizacją ww. projektu nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Ponadto otrzymane środki finansowe nie są środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w rozdziale 9 i § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2012 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (art. 88 ust. 4 ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest bezpośrednio związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzeniu.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Gmina, która jak wskazała, nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, wystąpiła o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego projektu polegającego na rozbudowie sieci ciepłowniczej na terenie miasta. W jego ramach wybudowano sieć ciepłowniczą wraz z dojściem do każdego budynku i wykonaniem węzła ciepłowniczego oraz rozbudowano budynek ciepłowni miejskiej, oraz zakupiono i zamontowano nowy kocioł. Po zakończeniu realizacji projektu sieć wraz z infrastrukturą zostanie przekazana na podstawie umowy użyczenia "P." sp. z o.o.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że w związku z realizacją przedmiotowego projektu Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż zakupione towary i usługi nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawcy nie przysługuje zwrot podatku, gdyż środki, wskazane we wniosku nie są środkami, o których mowa w powołanym rozporządzeniu.

Końcowo wskazać należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-561 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj