Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB3/423-478/09-2/GJ
z 29 września 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB3/423-478/09-2/GJ
Data
2009.09.29


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
darowizna
koszty uzyskania przychodów
placówki
świadczenia
umowa
wydatek


Istota interpretacji
Czy na tle przedstawionego stanu faktycznego, wydatki ponoszone przez Spółkę w związku z wykonywaniem świadczeń wynikających z umowy stanowią dla niej koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15.02.1992 r. (t.j. Dz. U. z 2000r., nr 54, poz. 654 ze zm.; dalej: ustawa o CIT)? Czy w przypadku rozszerzenia zakresu Umowy o darowizny pieniężne lub rzeczowe w postaci sprzętu/urządzeń medycznych na rzecz placówek medycznych, dokonywane przez Spółkę w imieniu i na rzecz ZIeceniodawcy, koszty przekazania/nabycia będą stanowić dla Spółki koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT ?



Wniosek ORD-IN 628 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 17.07.2009r. (data wpływu 27.07.2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27.07.2009r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe i stan faktyczny:

Spółka zawarła dwie umowy o świadczenie usług, na podstawie których zobowiązała się do prowadzenia działań reklamowych, informacyjnych i promocyjnych dotyczących określonych produktów leczniczych, reklamy korporacyjnej Zleceniodawcy, świadczenia pomocy w negocjacjach i postępowaniach przed organami państwowymi lub regulacyjnymi, a także usług polegających na monitorowaniu i badaniu rynku farmaceutycznego na obszarze Polski. Każda z umów jest zawarta z innym podmiotem ( zleceniodawca). Zakres podejmowanych działań w ramach wykonywania umów przedstawia się następująco:

a) usługi reklamowe produktów leczniczych, m. in.

  • umieszczanie reklam w środkach masowego przekazu (tj. radio, telewizja, internet, reklama outdoor),
  • organizowanie spotkań promocyjnych dla klientów/farmaceutów/lekarzy,
  • współorganizowanie lub sponsorowanie konferencji naukowych, szkoleń, spotkań,
  • odwiedzanie w celach informacyjnych i promocyjnych lekarzy i farmaceutów przez przedstawicieli medycznych/handlowych zatrudnionych przez Spółkę,
  • prowadzenie działań w ramach tzw. public relations promujących produkty i zleceniodawcę,
  • prowadzenie działań promocyjnych za pomocą malingów, e-detailingu, e-mailingu,
  • przygotowywanie drukowanych oraz elektronicznych materiałów promocyjnych i reklamowych,

b) usługi doradcze, m . in.

  • doradztwa w procesie uzyskiwania i otrzymania odpowiednich pozwoleń, licencji i zezwoleń, których zleceniodawca może potrzebować w odniesieniu do produktów leczniczych wprowadzanych do obrotu na obszarze Polski,
  • doradztwo w negocjacjach lub postępowaniach przed organami państwowymi lub regulacyjnymi, w szczególności w zakresie:
    (i) uzyskania lub przedłużenia pozwolenia na dopuszczenie do obrotu lub i wprowadzenia zmian w statusie produktów leczniczych zleceniodawcy,
    (ii) uzyskania lub przedłużenia lub wprowadzenia zmian w zasadach refundacji produktów leczniczych zleceniodawcy,
    (iii) ustalenia poziomu cenowego lub innego sposobu ustalenia cen produktów leczniczych,

c) usługi badania i monitorowania rynku farmaceutycznego:

  • gromadzenie i dostarczanie zleceniodawcy wszelkich informacji oraz danych, które Zleceniodawca może potrzebować w związku z prowadzoną przez siebie działalnością m.in. pozwoleniami związanymi z dopuszczeniem produktów do obrotu,
  • gromadzenie i dostarczanie Zleceniodawcy informacji na temat rynku farmaceutycznego i rynku ochrony zdrowia na terytorium Polski;
  • przygotowywanie pisemnych sprawozdań obejmujących:
    (i) szczegółowe zestawienie prognoz i trendów w sprzedaży produktów leczniczych Zleceniodawcy,
    (ii) bezpiecznego poziomu zapasów produktów leczniczych Zleceniodawcy oraz
    (iii) zapotrzebowania na próbki marketingowe produktów leczniczych Zleceniodawcy.

W związku z wykonywaniem Umowy, Spółka ponosi szereg wydatków, m.in. z tytułu;

  • realizacji kampanii reklamowych w środkach masowego przekazu,
  • przekazywania lekarzom bezpłatnych próbek produktów leczniczych,
  • przygotowania oraz wynajmu sal wykorzystywanych podczas spotkań promocyjnych a także zakupu materiałów reklamowych i promocyjnych dla lekarzy i osób prowadzących obrót produktami leczniczymi,
  • organizacji stoisk reklamowych podczas konferencji, kongresów, seminariów naukowych,
  • zakupu usług gastronomicznych i artykułów spożywczych na spotkania promocyjne z lekarzami i osobami prowadzącymi obrót produktami leczniczymi połączone z prezentacją produktów leczniczych,
  • wynajmu sal wykładowych na konferencje, kongresy, seminaria naukowe,
  • zapewnienia pobytu i poczęstunku wybranym wykładowcom na konferencjach, kongresach, seminariach naukowych (np. przejazd, nocleg, wyżywienie),
  • druku zaproszeń, zakupu materiałów dla lekarzy i osób zaopatrujących w produkty lecznicze na konferencje, kongresy, seminaria naukowe,
  • finansowania szkoleń branżowych dla lekarzy, z zakresu chorób do których mają lub mogą mieć zastosowanie produkty lecznicze Zleceniodawcy,
  • zakupu upominków, gadżetów przekazywanych lekarzom, farmaceutom,
  • druku logo Zleceniodawcy lub produktu leczniczego na ww. upominkach i gadżetach.

Wynagrodzenie Spółki zostało określone w oparciu o kwotę poniesionych kosztów bezpośrednio i pośrednio związanych ze świadczonymi usługami na rzecz Zleceniodawcy, z wyłączeniem kosztów ogólnego zarządu, powiększoną o określoną w umowie marżę. Spółka otrzymuje więc wynagrodzenie, które obejmuje wszystkie poniesione przez nią w danym okresie rozliczeniowym koszty związane ze świadczeniem usług (z wyjątkiem kosztów ogólnego zarządu) oraz marżę zysku. Spółka rozważa także możliwość włączenia do zakresu umowy innych świadczeń, tj. zakupu urządzeń medycznych, innego sprzętu celem przekazywania go w ramach darowizny różnym placówkom medycznym. Umowa darowizny byłaby wówczas zawierana przez Spółkę ale w imieniu i na rzecz Zleceniodawcy. Koszty zakupu tego sprzętu przez Spółkę powiększałyby więc podstawę kalkulacji należnego jej wynagrodzenia i tym samym faktycznie zostałyby przeniesione na Zleceniodawcę. Podobnie wyglądałoby rozliczenie w przypadku darowizn pieniężnych.

W związku z powyższym powstają pytania:

  1. Czy na tle przedstawionego stanu faktycznego, wydatki ponoszone przez Spółkę w związku z wykonywaniem świadczeń wynikających z umowy stanowią dla niej koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych z dnia 15.02.1992 r. (t.j. Dz. U. z 2000r., nr 54, poz. 654 ze zm.; dalej: ustawa o CIT)...
  2. Czy w przypadku rozszerzenia zakresu Umowy o darowizny pieniężne lub rzeczowe w postaci sprzętu/urządzeń medycznych na rzecz placówek medycznych, dokonywane przez Spółkę w imieniu i na rzecz ZIeceniodawcy, koszty przekazania/nabycia będą stanowić dla Spółki koszt uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o CIT ...

W opinii Spółki wszystkie wydatki poniesione z tytułu świadczenia usług związanych z wykonywaniem przedmiotowych Umów stanowią jej koszty uzyskania przychodów. Wynika to stąd, że wydatki Spółka ponosi wyłącznie na zlecenie, tj. w interesie i na rachunek swoich Zleceniodawców. Wszystkie podejmowane przez Spółkę działania określone w Umowach dotyczą promocji i reklamy produktów leczniczych Zleceniodawców Spółki lub samych Zleceniodawców. Nie jest to reklama działalności Spółki ani też jej produktów, a tylko wówczas do rozliczenia tego rodzaju wydatków mogłyby mieć zastosowanie ograniczenia wynikające z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT. Koszty ponoszone przez Spółkę w ramach zawartych Umów należy więc traktować jako koszty „produkcji usług” które Spółka następnie sprzedaje swoim Zleceniodawcom. Spółka działa tu w charakterze agencji reklamowej, która wykonuje szereg czynności dotyczących reklamy i promocji na zlecenie. Działania te są zatem podejmowane na rzecz danego Zleceniodawcy a nie na rzecz Spółki. Jest to także uwzględnione i uwidocznione w sposobie kalkulacji wynagrodzenia należnego Spółce. Spółka sumuje wszystkie koszty bezpośrednie i pośrednie związane z realizacją usług niezależnie od ich rodzaju (z wyjątkiem kosztów ogólnego zarządu) i do tak obliczonej kwoty dodaje odpowiednią marżę zysku. Z tego wynika, że wszystkie koszty są w tym przypadku niejako przenoszone na każdego Zleceniodawcę. Spółka osiąga więc przychód podlegający opodatkowaniu i wszystkie koszty bezpośrednio lub pośrednio poniesione na jego osiągnięcie stanowią koszt uzyskania przychodów. Na podstawie art. 15. ust. 1 ustawy o CIT, wszystkie wydatki ponoszone przez Spółkę w ramach zawartych Umów w zakresie świadczenia usług, o których mowa we wniosku, należy traktować jako jej koszty uzyskania przychodów. Stanowisko takie zostało zaprezentowane również w indywidualnych interpretacjach podatkowych wydanych przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie nr IPPB3/423-1030/08-2/AS z dnia 9.10.2008r. a także nr IP-PB3-423-847/08-2/DG z dnia 5.08.2008r.

Również zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT kwoty darowizn pieniężnych , a także koszt nabycia sprzętu medycznego lub innych urządzeń przekazywanych jako darowizny rzeczowe na rzecz różnego rodzaju placówek medycznych będzie stanowił dla niej koszt uzyskania przychodów. Nie będą miały tu zastosowania ograniczenia wynikające z art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT Wynika to przede wszystkim z funkcji, jakie Spółka pełni w tej transakcji w stosunku do swoich Zleceniodawców. Zakres podejmowanych przez Spółkę czynności nie powinien mieć wpływu na prawo do rozliczenia wydatków związanych z realizacją Umowy jako jej kosztów podatkowych. Należy bowiem zauważyć, że dokonywane przez nią darowizny pieniężne i rzeczowe byłyby faktycznie jej zwracane przez Zleceniodawców. Co więcej, z uwagi na fakt, że kwoty te wchodziłyby do podstawy kalkulacji marży, Spółka osiągałaby zysk, który stanowiłby jej przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Z tego wynika, że rozszerzenie zakresu usług o te czynności skutkowałoby zwiększeniem przychodu Spółki. Zatem stwierdzić należy, że w tym stanie faktycznym wydatki w zakresie darowizn nie podlegałyby ograniczeniom wynikającym z art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT, zgodnie z którym „nie uważa się za koszty uzyskania przychodów darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju (...). W świetle art. 888 Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 ze zm.), którym należy się posłużyć z uwagi na brak definicji darowizny w prawie podatkowym, aby dane zdarzenie mogło być uznane za darowiznę muszą być spełnione łącznie dwie przesłanki, tj.

  1. świadczenie powinno mieć charakter nieodpłatny oraz
  2. powinno zostać sfinansowane z majątku darczyńcy.

W niniejszej sytuacji nie zostałaby spełniona druga z wyżej wymienionych przesłanek. Przekazywanie nieodpłatnych świadczeń rzeczowych i pieniężnych przez Spółkę stanowiłoby bowiem jeden z elementów usługi przez nią świadczonej na rzecz jej Zleceniodawców, na podstawie zawartych Umów. Świadczenia te nie spowodowałyby zatem uszczuplenia majątku Spółki. Nie byłoby więc podstaw, aby uznać je za darowiznę w rozumieniu ww. przepisu kodeksu cywilnego, dokonaną przez Spółkę. W tym miejscu na uwagę zasługuje też orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 10.02.1998 r., (sygn. akt I SA/Wr 2101/96) który stwierdził, że (…) świadczenie spełnione w wykonaniu obowiązku umownego lub ustawowego nie może być uznane za świadczenie spełnione w wykonaniu umowy darowizny”. Zatem, brak możliwości zaliczenia przekazanych darowizn do kosztów uzyskania przychodów będzie dotyczył jedynie tych przypadków, kiedy Spółka dokona darowizny we własnym imieniu i z własnego majątku. Reasumując, zdaniem Spółki wydatki, które Spółka ponosiłaby w związku z nieodpłatnymi świadczeniami na rzecz beneficjentów stanowiłyby dla niej koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i nie mieściłyby się w dyspozycji art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT. Zaprezentowane przez Spółkę stanowisko zostało również przedstawione w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 9.10.2008r. nr IPPB3/423-1031/08-2/AS, gdzie stwierdza się: (...) wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę w związku ze świadczeniami pieniężnymi i rzeczowymi przekazywanymi nieodpłatnie na rzecz Beneficjentów w ramach świadczonych dla spółki E.A z siedzibą w S usług kompleksowych dotyczących reklamy, promocji i informacji o produktach farmaceutycznych, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Spółki w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej przez Spółkę oceny swego stanowiska.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj