Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-5/09/CzP
z 24 marca 2009 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-5/09/CzP
Data
2009.03.24
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
lokaty
odsetki
wspólnota mieszkaniowa
zwolnienia przedmiotowe
Istota interpretacji
„Czy w sytuacji opisanej powyżej Wspólnota jest zwolniona od zapłaty 19% podatku od odsetek, które będą dopisane przez bank od lokaty utworzonej na funduszu remontowym?”
Wniosek ORD-IN 467 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wspólnoty, przedstawione we wniosku z dnia 30 grudnia 2008 r. (data wpływu do tut. Biura 02 stycznia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu odsetek od środków pieniężnych pochodzących z funduszu remontowego, ulokowanych na lokacie bankowej - jest nieprawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 02 stycznia 2009 r. wpłynął do tut. Biura wniosek Wspólnoty o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu z tytułu odsetek od środków pieniężnych pochodzących z funduszu remontowego, ulokowanych na lokacie bankowej. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe : Wspólnota Mieszkaniowa nie posiada lokali użytkowych i nie prowadzi działalności gospodarczej ani nie prowadzi kasy. Wszystkie przychody i koszty Wspólnoty są rozliczane poprzez rachunek bieżący w banku. Źródłem przychodów Wspólnoty są wpłaty właścicieli mieszkań (46 lokali) na fundusz eksploatacyjny (czynsz), na fundusz remontowy i na centralne ogrzewanie oraz odsetki od środków pieniężnych uzyskanych z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, a wynikłe na rachunku bieżącym i na lokatach utworzonych na funduszu remontowym. Przychody Wspólnoty przeznaczane są w całości na utrzymanie nieruchomości wspólnej zgodnie z przyjętym przez ogół właścicieli lokali corocznym projektem planu gospodarczego, obejmującym przewidywane i planowane wydatki (koszty). Budynek Wspólnoty, eksploatowany od 1958 roku wymaga pilnego wykonania termoizolacji w celu obniżenia zużycia energii cieplnej i jej strat wynikłych z braku dociepleń budynku. Termoizolacja budynku jest przedsięwzięciem najbardziej kapitałochłonnym wymagającym kredytowania. Warunkiem uzyskania kredytu jest uprzednie zgromadzenie przez Wspólnotę środków własnych stanowiących co najmniej 20% wartości całego przedsięwzięcia, na które składa się docieplenie stropodachu i ścian zewnętrznych oraz wymiana drzwi zewnętrznych i całej instalacji grzewczej. W celu szybszego zgromadzenia niezbędnych środków Wspólnota zakłada lokaty na funduszu remontowym w miarę uzyskiwanych wpłat. Termin dopisania odsetek 3,8% do pierwszej lokaty mija dnia 10 stycznia 2009 r. Odsetki od środków na rachunku bieżącym w wysokości 0,1% w skali roku są dopisywane przez Bank do wpłat z chwilą zakończenia roku kalendarzowego. W związku z powyższym zadano m. in. następujące pytanie: Czy w sytuacji opisanej powyżej Wspólnota jest zwolniona od zapłaty 19% podatku od odsetek, które będą dopisane przez Bank od lokaty utworzonej na funduszu remontowym... Zdaniem Wspólnoty z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że zarówno odsetki od lokat na Funduszu Remontowym, jak i odsetki doliczone do rachunku bieżącego z końcem roku kalendarzowego są wolne od opodatkowania, gdyż zostały uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i są przeznaczone na dalsze utrzymanie tych zasobów. Podobną interpretację zawiera opublikowane na stronie internetowej postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Bielany z dnia 20 września 2007 r. sygn. 1432/POP/423/ZS/116/07. Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje: Zasady powstawania i funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych reguluje ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 ze zm.) która w art. 13 ust. 1 przewiduje m. in., że właściciel ponosi wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu, a także uczestniczy w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej. Wspólnota mieszkaniowa, jako jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej podlega ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm. - określanej dalej skrótem updop), co wynika z art. 1 ust. 2 tej ustawy. W myśl art. 7 ust. 1 updop przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Z art. 7 ust. 2 updop wynika, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą. Z powyższego zatem wynika, że co do zasady opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlega dochód, a nie przychód, z wyjątkiem przypadków o których mowa w art. 21 i 22. Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi – w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi. Jak wynika z treści wyżej powołanego przepisu, aby dochód podmiotów, o których mowa w tym przepisie korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:
Podkreślenia wymaga, że oba te warunki muszą być spełnione łącznie. Z powołanego przepisu wynika więc, że istotny dla zwolnienia z podatku jest nie tylko cel, na jaki ma być przeznaczony dochód (to jest cel związany z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych), ale również źródło pochodzenia tego dochodu. A zatem opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegać będzie dochód osiągnięty z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkalnymi, bez względu na cel, na jaki zostanie przekazany. W określeniu „zasoby mieszkaniowe” mieszczą się zarówno lokale mieszkalne, jak i pozostałe pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców jak również ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie. Mając na względzie powyższe do „zasobów mieszkaniowych” zaliczyć można:
Na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi składają się wpływy z opłat pobieranych od lokatorów (czynszów) oraz pokrywane z nich koszty. Opłaty te (czynsze) kalkulowane są w takiej wysokości, aby pokrywały zarówno utrzymanie (koszty) lokali mieszkalnych, jak i pozostałych pomieszczeń przynależnych do nich oraz koszty ich zarządzania (administracji). Wynika to z ustaw w oparciu, o które funkcjonują podmioty zajmujące się gospodarką zasobami mieszkaniowymi. W przypadku wspólnot mieszkaniowych jest nią w/w ustawa o własności lokali. Odnosząc przedstawiony wyżej stan prawny do stanu faktycznego ujętego we wniosku oraz do stanowiska w sprawie oceny prawnej należy stwierdzić, że Wspólnota uzyskuje dochody m. in. z tytułu odsetek od lokaty bankowej. Uzyskane z tego tytułu dochody (nawet jeśli zostaną przeznaczone na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych) nie mogą korzystać jednak ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, bowiem nie można uznać, iż osiągnięte zostały z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Odsetki bankowe od środków zgromadzonych na rachunku funduszu remontowego są bowiem zaliczane do dochodów z innych źródeł, tj. kapitałów pieniężnych. Stosownie więc do postanowień art. 7 ust. 1 ww. ustawy dochód z tego tytułu podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Odnośnie powołania się przez Wspólnotę na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego Warszawa-Bielany należy zauważyć, iż zostało wydane na tle odmiennego stanu faktycznego w sprawie rozstrzyganej przez ten organ, stąd nie może stanowić odniesienia w niniejszej sprawie. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.