Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-883/09-2/KK
z 21 września 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-883/09-2/KK
Data
2009.09.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Rejestracja --> Zgłoszenie rejestracyjne


Słowa kluczowe
likwidacja działalności
podatek od towarów i usług
remanent likwidacyjny


Istota interpretacji
Czy z tytułu przedstawionego w poz. 54 zdarzenia przyszłego, czyli rozwiązania Spółki Jawnej i przejścia ogółu praw i obowiązków dotychczas posiadanych przez Spółkę Jawną w Spółce Komandytowej na dotychczasowych wspólników Spółki Jawnej - w jednej drugiej części na każde z nich, powstaną dla Spółki Jawnej jakiekolwiek skutki podatkowe w podatku od towarów i usług - poza obowiązkami wynikającymi z art. 5 ust. 3 i art. 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - w szczególności czy powstanie obowiązek opodatkowania podatkiem od towarów i usług przejścia ogółu praw i obowiązków dotychczas posiadanych przez Spółkę Jawną w Spółce Komandytowej na dotychczasowych wspólników Spółki Jawnej?



Wniosek ORD-IN 756 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2009r. (data wpływu 11 sierpnia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązków wynikających z likwidacji działalności spółki jawnej oraz przejęcia przez byłych wspólników spółki ogółu praw i obowiązków posiadanych przez spółkę jawną w spółce komandytowej jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 sierpnia 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka Jawna wpisana do rejestru przedsiębiorców ma dwoje wspólników: P. Z. oraz jego żonę D. Z. Spółka Jawna prowadziła przedsiębiorstwo, którego głównym przedmiotem działalności była produkcja i usługi dotyczące części samochodowych. W dniu 22 maja 2007 r. Spółka Jawna zawarła - wraz z trzema innymi wspólnikami - umowę spółki komandytowej. W jej efekcie powstała M.-M. Sp. z o.o. Sp. K., wpisana do rejestru przedsiębiorców, zwana dalej „Spółką Komandytową”. W Spółce Komandytowej Spółka Jawna jest komandytariuszem. Pozostałymi wspólnikami Spółki Komandytowej są dwie osoby fizyczne, będące komandytariuszami, oraz M.- M. Sp z o.o., która jest komplementariuszem. W umowie Spółki Komandytowej jako wkład Spółki Jawnej określono prowadzone przez nią przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 55/1 kodeksu cywilnego o wartości rynkowej czterech milionów złotych, z wyłączeniem środków pieniężnych, a po zmianie umowy dokonanej w dniu 03 września 2007 r. - także wierzytelności. Spółka Jawna wniosła to przedsiębiorstwo do Spółki Komandytowej w dniu 03 września 2007 r., z wyłączeniem - zgodnie z umową - środków pieniężnych i wierzytelności. Na Spółkę Komandytową nie przeszły także zobowiązania Spółki Jawnej - jako nie wchodzące w skład przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 55/1 k.c. Pomimo nie przejścia na Spółkę Komandytową wyżej wymienionych elementów przedmiot wkładu Spółki Jawnej nie przestał być przedsiębiorstwem, ponieważ zawierał składniki określone w art. 55/1 k.c,, w tym klientelę, technologię oraz środki trwałe, wyroby i materiały, tworzące zorganizowaną gospodarczo całość, w ilościach i stanie umożliwiających płynne przejęcie i kontynuowanie do chwili obecnej, a także w dającej się przewidzieć przyszłości, przez Spółkę Komandytową poprzedniej działalności operacyjnej Spółki Jawnej w pełnym zakresie i skali. Spółka Jawna jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym i składa deklaracje podatkowe dla podatku od towarów i usług, ale ponieważ nie prowadzi działalności operacyjnej, więc od chwili wniesienia przedsiębiorstwa do Spółki Komandytowej są to najczęściej tzw. „deklaracje zerowe” (nieliczne zdarzając się operacje o znikomej - w stosunku do poprzedniej skali działalności operacyjnej Spółki Jawnej - wartości wynikające z leżących najczęściej po stronie kontrahentów przyczyn, związanych z technicznymi trudnościami jednoczesnego przejęcia przez Spółkę Komandytową wszystkich transakcji w toku, prowadzonych dotychczas przez Spółkę Jawna).

Obecnie planowane jest przeprowadzenie następującego zdarzenia przyszłego. Będzie nim rozwiązanie Spółki Jawnej i przejście ogółu praw i obowiązków dotychczas posiadanych przez Spółkę Jawną w Spółce Komandytowej na dotychczasowych wspólników Spółki Jawnej, czyli na P. Z. i D. Z. - w jednej drugiej części na każde z nich. W szczegółowym ujęciu planowana operacja przedstawiać się będzie następująco. Zgodnie z art. 10 § 1 i 2 kodeksu spółek handlowych, dalej zwanego ogół praw i obowiązków wspólnika spółki osobowej może być przeniesiony na inną osobę tylko wówczas, gdy umowa spółki tak stanowi i tylko po uzyskaniu pisemnej zgody wszystkich pozostałych wspólników, chyba że umowa spółki stanowi inaczej. Aktualnie w § 12 umowy Spółki Komandytowej dwa ostatnie zdania mają brzmienie („Spółką” w tej umowie nazywana jest Spółka Komandytowa): „Ogół praw i obowiązków Sp. J., w tym prawo do prowadzenia spraw Spółki, w przypadku rozwiązania zostanie przeniesiony na jej wspólników w takim stosunku, w jakim uczestniczą w majątku likwidacyjnym tej spółki. Powyższe przeniesienie ogółu praw i obowiązków Sp. J. nie wymaga zgody pozostałych wspólników Spółki”. Obecnie wspólnicy zamierzają rozwiązać tę Spółkę i tym samym skorzystać z powołanych wyżej dwóch ostatnich zdań § 12 umowy Spółki Komandytowej. W tym celu podejmą na podstawie art. 58 pkt 2 k.s.h., jednomyślną uchwałę wspólników Spółki Jawnej o rozwiązaniu tej Spółki. W uchwale tej postanowią na podstawie art. 67 § 1 k.s.h., że zakończenie działalności Spółki Jawnej nastąpi bez przeprowadzania likwidacji. Będzie to uzasadnione następującymi okolicznościami: Spółka Jawna już obecnie nie prowadzi działalności operacyjnej ani nie posiada żadnego majątku służącego do prowadzenia takiej działalności i ten stan trwać będzie niezmiennie do chwili podjęcia uchwały o rozwiązaniu Spółki Jawnej oraz później, aż do chwili, gdy nastąpi rozwiązanie Spółki Jawnej, które będzie mieć miejsce, zgodnie z art. 84 § 2 k.s.h., z chwilą wykreślenia Spółki Jawnej z rejestru przedsiębiorców. W chwili podjęcia uchwały o rozwiązaniu Spółka Jawna nie będzie posiadać żadnych znanych jej zobowiązań, wierzytelności ani innych praw lub obowiązków - z wyjątkiem ogółu praw i obowiązków posiadanych przez Spółkę Jawną w Spółce Komandytowej oraz środków pieniężnych w kwocie równej wysokości kosztów wykreślenia Spółki Jawnej z rejestru.

Tak więc w chwili podejmowania uchwały o rozwiązaniu Spółki Jawnej cele likwidacji, określone w art. 77 § 1 k,sh., poprzedzające podział pozostałego po spłacie zobowiązań majątku pomiędzy wspólników, będą już zrealizowane, wobec tego zbyteczne będzie przeprowadzanie likwidacji Spółki. W związku z tym w uchwale o rozwiązaniu Spółki wspólnicy postanowią, że zakończenie działalności Spółki Jawnej nastąpi bez przeprowadzania likwidacji, w drodze następującego podziału pozostających jeszcze w posiadaniu Spółki praw i obowiązków: na pokrycie kosztów wykreślenia Spółki Jawnej z rejestru użyte zostaną pozostające w posiadaniu Spółki - i odpowiadające dokładnie wysokości tych kosztów środki pieniężne, natomiast ogół praw i obowiązków posiadanych przez Spółkę Jawną w Spółce Komandytowej przejdzie z chwilą wykreślenia Spółki Jawnej z rejestru przedsiębiorców na dotychczasowych wspólników Spółki Jawnej w jednej drugiej części na każde z nich. Treść uchwały o rozwiązaniu Spółki Jawnej będzie zgodna z § 9 umowy Spółki Jawnej, z którego wynika, że majątek likwidacyjny Spółki Jawnej przypada wspólnikom w częściach równych. Następnie, po podjęciu, uchwały o rozwiązaniu Spółki, wspólnicy złożą w sądzie rejestrowym wniosek o wykreślenie Spółki Jawnej z rejestru przedsiębiorców, pokrywając jego koszty wszystkimi posiadanymi jeszcze przez Spółkę środkami pieniężnymi. Z chwilą wykreślenia Spółki Jawnej z rejestru przedsiębiorców ogół praw i obowiązków dotychczas posiadanych przez Spółkę Jawną w Spółce Komandytowej przejdzie na dotychczasowych wspólników Spółki Jawnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy z tytułu przedstawionego w poz. 54 zdarzenia przyszłego, czyli rozwiązania Spółki Jawnej i przejścia ogółu praw i obowiązków dotychczas posiadanych przez Spółkę Jawną w Spółce Komandytowej na dotychczasowych wspólników Spółki Jawnej - w jednej drugiej części na każde z nich, powstaną dla Spółki Jawnej jakiekolwiek skutki podatkowe w podatku od towarów i usług - poza obowiązkami wynikającymi z art. 5 ust. 3 i art. 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - w szczególności czy powstanie obowiązek opodatkowania podatkiem od towarów i usług przejścia ogółu praw i obowiązków dotychczas posiadanych przez Spółkę Jawną w Spółce Komandytowej na dotychczasowych wspólników Spółki Jawnej...

Zdaniem Spółki Jawnej z tytułu przedstawionego w poz. 54 zdarzenia przyszłego, czyli rozwiązania Spółki Jawnej i przejścia ogółu praw i obowiązków dotychczas posiadanych przez Spółkę Jawną w Spółce Komandytowej na dotychczasowych wspólników Spółki Jawnej, w jednej drugiej części na każde z nich, nie powstaną dla Spółki Jawnej żadne skutki podatkowe w podatku od towarów i usług - poza obowiązkami wynikającymi z art. 5 ust. 3 i art. 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - w szczególności nie powstanie obowiązek opodatkowania podatkiem od towarów i usług przejścia ogółu praw i obowiązków dotychczas posiadanych przez Spółkę Jawną w Spółce Komandytowej na dotychczasowych wspólników Spółki Jawnej. Powyższą tezę uzasadniają następujące argumenty.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej ustawą o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Art. 7 ust. 1 ustawy o VAT definiuje dostawę towarów jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Przez towary, zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Z powołanych przepisów wynika, że ogół praw i obowiązków dotychczas posiadanych przez Spółkę Jawną w Spółce Komandytowej, zwany dalej „udziałem w Spółce Komandytowej”, nie stanowi towaru w rozumieniu ustawy o VAT. Pozostaje zbadać, czy przejście udziału w Spółce Komandytowej na wspólników - w jednej drugiej części na każde z nich, stanowi odpłatne świadczenie usług. Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych oraz inne wymienione zdarzenia, które w niniejszej sprawie niewątpliwie nie mają miejsca. Wydaje się, że jest to definicja bardzo szeroka, jednak jej zakres znacznie ogranicza fakt, że dostawa towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu wyłącznie w sytuacji, gdy jest dokonywane przez podmiot będący podatnikiem i w danej transakcji działający jako podatnik.

Trafnie przedstawił to zagadnienie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w indywidualnej interpretacji z 19.05.2008 r., nr IBPP2/443-149/08/RSz/KAN-1702/02/08: Czynności są opodatkowane podatkiem od towarów i usług jedynie wówczas, gdy wykonywane są przez podatnika, w rozumieniu art. 15 ust. I ustawy o VAT, działającego w takim charakterze w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Zgodnie z art. 15 ust. I ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Definicja działalności gospodarczej zawarta w ust. 2 powołanego powyżej przepisu ma charakter podmiotowy, odnosi się bowiem do podmiotów prowadzących tę działalność, Działalność gospodarcza, w myśl ust. 2 tego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Tak więc, nie każda czynność dokonana przez podmiot, mający status podatnika będzie podlegać opodatkowaniu. Status bycia podatnikiem podatku VAT nie powoduje automatycznie rozciągnięcia skutków podatkowych na całą sferę aktywności danego podmiotu. Zatem za działalność rodzącą obowiązki w podatku VAT, należy uznać tylko tę działalność, którą można zidentyfikować i zaliczyć do zawodowej płaszczyzny jednostki.”

Niewątpliwie przejście udziału w Spółce Komandytowej na dotychczasowych wspólników Spółki Jawnej nie stanowi zawodowej działalności tej Spółki. Przeciwnie: jest to jednorazowe zdarzenie związane z rozwiązaniem Spółki Jawnej. Także wcześniej nie była dokonywana przez Spółkę żadna czynność tego rodzaju lub zbliżona jak również żadna taka ani podobna czynność nie zostanie wykonana w przyszłości, ponieważ z chwilą przejścia udziału w Spółce Komandytowej na dotychczasowych wspólników Spółki Jawnej — Spółka Jawna przestanie istnieć. Tak więc przejście udziału w Spółce Komandytowej na dotychczasowych wspólników Spółki Jawnej nie nastąpi w ramach działalności gospodarczej Spółki Jawnej, czyli Spółka ta nie będzie występować w tym zdarzeniu w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Przejście udziału w Spółce Komandytowej na dotychczasowych wspólników Spółki Jawnej nie stanowi świadczenia usługi, ponieważ nie spełnia cech usługi, które następująco określił Dyrektor Izby Skarbowej w Krakowie w decyzji z 23.11.2006 r., nr PP-3/4407/108/06: „Zgodnie bowiem z definicją zawartą w art. 8 ust 1 ustawy o VAT usługą jest każde świadczenie wykonywane na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie posiadającej osobowości prawnej, które nie jest dostawą. Przez świadczenie to należy rozumieć zachowanie (poza przeniesieniem praw do rozporządzania towarem), które wynika ze zobowiązania, będącego rezultatem zgodnego oświadczenia woli obu stron, z których jedna zleca wykonanie określonej czynności, a druga zobowiązuje się do wykonania tego zlecenia.”

Tymczasem przy przejściu udziału w Spółce Komandytowej na dotychczasowych wspólników Spółki Jawnej brak jest wyżej wymienionych cech usługi: nie ma zgodnego oświadczenia woli Spółki i jej wspólników, nie występuje zleceniodawca ani podmiot zobowiązany do wykonania zlecenia. Rozwiązanie Spółki Jawnej jest wynikiem uchwały jej wspólników, podjętej bez udziału Spółki, a skutki tej uchwały co do przejścia udziału w Spółce Komandytowej na wspólników wynikają nie z porozumienia między wspólnikami a Spółką Jawną lecz z art. 82 § 2 k.s.h., zgodnie z którym pozostały (po zaspokojeniu wierzycieli) majątek dzieli się między wspólników stosownie do postanowień umowy spółki, oraz z § 9 umowy, z którego wynika, że majątek likwidacyjny Spółki Jawnej przypada wspólnikom w częściach równych. Warto dodać, że przedmiot analizowanego zdarzenia przyszłego - udział w Spółce Komandytowej nie jest wartością niematerialną i prawną tak więc w niniejszej sprawie nie ma miejsca przeniesienie praw do tych wartości. Zamknięte katalogi wartości niematerialnych i prawnych podano w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych i nie ma wśród nich udziałów w spółkach osobowych. Potwierdza to również ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, zgodnie z którą udziały w innych jednostkach ujmuje się w pozycjach sprawozdań finansowych różnych od pozycji dotyczących wartości niematerialnych i prawnych. Podsumowując stwierdzić trzeba, że jedynymi obowiązkami w podatku od towarów i usług wynikającymi z opisanego wyżej zdarzenia przyszłego są obowiązki określone w art. 5 ust. 3 i art. 14 ustawy o VAT. A ponieważ obowiązki te zmierzają do opodatkowania towarów ujętych w spisie z natury sporządzonym na dzień rozwiązania spółki, zaś przedmiot analizowanego zdarzenia przyszłego - udział w Spółce Komandytowej - nie jest, jak to już wyżej stwierdzono, towarem w rozumieniu ustawy o VAT, więc także w związku z wykonaniem obowiązków określonych w art. 5 ust. 3 i art. 14 ustawy o VAT nie powstanie obowiązek opodatkowania podatkiem od towarów i usług przejścia posiadanego przez Spółkę Jawną udziału w Spółce Komandytowej na dotychczasowych wspólników Spółki Jawnej.

Mając na uwadze powyższe stwierdza się co następuje:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,
  2. eksport towarów,
  3. import towarów,
  4. wewnatrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do treści art. 5 ust. 2 ustawy, czynności wymienione w ust. 1 podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków i form określonych przepisami prawa. Przepis art. 5 ust. 3 ustawy stanowi, iż opodatkowaniu podatkiem podlegają również towary w przypadku, o którym mowa w art. 14. Przepis ust. 2 stosuje się odpowiednio.

Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ustawy. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie,
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione,
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej,
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta,
  5. ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

Przez towar należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art. 2 pkt 6 ustawy).

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dkonano czynności prawnej,
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 2 ustawy na równi z odpłatną dostawą towarów traktuje się również nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Analizując powołane wyżej przepisy należy uznać, iż każde świadczenie na rzecz innego podmiotu polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę, a odbiorcą i w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

W myśl art. 22 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.) zwanej dalej kodeksem, spółką jawną jest spółka osobowa, która prowadzi przedsiębiorstwo pod własną firmą, a nie jest inną spółką handlową. Stosownie do treści art. 28 kodeksu, majątek spółki stanowi wszelkie mienie wniesione jako wkład lub nabyte przez spółkę w czasie jej istnienia.

Ustawa kodeks spółek handlowych w treści art. 58 wymienia przypadki rozwiązanie spółki powodują:

  1. przyczyny przewidziane w umowie spółki,
  2. jednomyślna uchwała wszystkich wspólników,
  3. ogłoszenie upadłości spółki,
  4. śmierć wspólnika lub ogłoszenie jego upadłości,
  5. wypowiedzenie umowy spółki przez wspólnika lub wierzyciela wspólnika,
  6. prawomocne orzeczenie sądu.

Przepis art. 67 § 1 kodeksu stanowi, iż w przypadkach określonych w art. 58 należy przeprowadzić likwidację spółki, chyba że wspólnicy uzgodnili inny sposób zakończenia działalności spółki.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż w wyniku przeprowadzonej likwidacji nastąpi wydanie udziałowcom udziałów jakie posiadała spółka jawna w spółce komandytowej. Zdaniem tutejszego organu czynność przekazania majątku likwidacyjnego nie mieści się w definicji dostawy towarów i w związku z tym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Czynność przekazania majątku nie stanowi również odpłatnego czy też nieodpłatnego świadczenia usług, o których mowa w art. 8 ustawy, gdyż podmiot znajdujący się w stanie likwidacji nie świadczy żadnej usługi w związku z faktem podziału majątku polikwidacyjnego. Podział i przekazanie majątku udziałowcom w trybie postępowania likwidacyjnego jest konsekwencją przepisów kodeksu spółek handlowych, następuje automatycznie z mocy prawa i na zasadach określonych w kodeksie lub umowie spółki. Dodatkowo podział i przekazanie majątku likwidacyjnego w żaden sposób nie wywołuje obowiązku świadczenia zwrotnego czy zapłaty wynagrodzenia ze strony udziałowców. Oznacza to, że nie stanowi czynności dokonywanej w zamian za wynagrodzenie.

Kwestie związane z obowiązkami likwidowanej spółki będącej podatnikiem podatku od towarów i usług regulują przepisy Działu I Rozdział 4 „Opodatkowanie przy likwidacji działalności spółki i zaprzestaniu działalności przez osobę fizyczną” ustawy z dnia 11 marca 2004r. Zgodnie z brzemieniem art. 14 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku:

  1. rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej;
  2. zaprzestania przez podatnika, o którym mowa w art. 15, będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego, na podstawie art. 96 ust. 6, do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego.

Zgodnie z art. 14 ust. 4 ustawy, przepisy ust. 1 i 3 stosuje się do towarów, w stosunku do których przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W przypadkach, o których mowa w ust. 1 i 3, podatnicy są obowiązani sporządzić spis z natury towarów na dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, zwany dalej "spisem z natury". Podatnicy są obowiązani załączyć informację o dokonanym spisie z natury, o ustalonej na jego podstawie wartości i o kwocie podatku należnego, do deklaracji podatkowej składanej za okres obejmujący dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu (art. 14 ust. 5 ustawy).

Przepis art. 14 ust. 6 ustawy stanowi, iż obowiązek podatkowy w przypadku, o którym mowa w ust. 1, powstaje w dniu rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Podstawą opodatkowania jest wartość towarów podlegających spisowi z natury, ustalona zgodnie z art. 29 ust. 10.

Jednocześnie z treści art. 96 ust. 6 ustawy wynika, iż jeżeli podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT zaprzestał wykonywania czynności podlegającej opodatkowaniu, jest on obowiązany zgłosić zaprzestanie działalności naczelnikowi urzędu skarbowego, zgłoszenie to stanowi dla naczelnika urzędu skarbowego podstawę do wykreślenia podatnika z rejestru jako podatnika VAT.

Reasumując, przejęcie ogółu praw i obowiązków dotychczas posiadanych przez Spółkę jawną w Spółce komandytowej przez byłych wspólników Spółki jawnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Na spółce jawnej, w związku z jej likwidacją ciążą obowiązki wynikające z art. 5 ust. 3, art. 14 i art. 96 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Odnośnie interpretacji przywołanych przez wnioskodawcę w opisie własnego stanowiska, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie wyjaśnia, iż wydane interpretacje indywidualne są rozstrzygnięciami w danej konkretnej sytuacji. Nie mogą być źródłem prawa dla sytuacji będącej przedmiotem niniejszego wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj