Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-418b/09/RS
z 6 sierpnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-418b/09/RS
Data
2009.08.06


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0% --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
ładunek
statek morski
stawka podstawowa podatku
stawka preferencyjna
stawki podatku


Istota interpretacji
Stawka podatku na usługi sporządzania analiz jakości.



Wniosek ORD-IN 695 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 18 maja 2009 r. (data wpływu 22 maja 2009 r.), uzupełnionym pismami z dnia 26 czerwca i 3 lipca 2009 r. (data wpływu odpowiednio 1 i 6 lipca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na usługi sporządzania analiz jakości - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 22 maja 2009 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismami z dnia 26 czerwca i 3 lipca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na usługi sporządzania analiz jakości.


W przedmiotowym wniosku, oraz pismach stanowiących jego uzupełnienie, przedstawiono następujący stan faktyczny.


Na podstawie zawartej umowy Spółka zobowiązała się do świadczenia na rzecz kopalni i zakładów chemicznych (prowadzących działalność w zakresie wydobycia i granulacji siarki), usług w zakresie sporządzania analiz jakości. Usługi powyższe wiążą się z obrotem siarki wysyłanej na eksport drogą morską. Załadunek siarki dokonywany jest na statki przeznaczone do przewozu towarów (sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 35.11.24.).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Jaka stawka podatku od towarów i usług będzie właściwa dla świadczonych przez Spółkę usług wynikających z zawartej umowy...


Zdaniem Wnioskodawcy powołującego treść art. 41 ust. 1, art. 83 ust. 1 pkt 9 i 14 ustawy o podatku od towarów i usług, usługi wynikające z zawartej umowy, jako usługi związane z obsługą statków podlegają opodatkowaniu obniżoną stawką w wysokości 0%. Ponadto wskazano, że preferencyjna stawka znajduje zastosowanie do czynności wynikających z umowy, dotyczących sporządzania analiz jakości. Argumentem, który przemawia za stosowaniem ww. stawki jest koncepcja świadczenia złożonego tj. takiego, gdzie występuje element dominujący (obsługa statku) oraz elementy pomocnicze, które jedynie pozwalają lepiej zrealizować element dominujący, a nie są celem samym w sobie. W takim przypadku właściwą stawką dla całości jest stawka dla elementu dominującego. Sporządzanie analiz jakości siarki jest elementem szerszej usługi polegającej na obsłudze statków i ma na celu zabezpieczyć prawidłową realizację dostawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług został określony w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Z jego treści wynika, że opodatkowaniu podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 7 ust. 1 ustawy, dostawa towarów stanowi przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2 – 12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

W myśl postanowień zawartych w art. 83 ust. 1 pkt 9 cyt. ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług świadczonych na obszarze polskich portów morskich, polegających na obsłudze morskich środków transportu. Z ust. 1 pkt 14 tegoż artykułu wynika, że preferencyjną stawką w wysokości 0% zostały również objęte usługi związane z obsługą statków wymienionych w klasie PKWiU ex 35.11 należących do armatorów morskich, z wyjątkiem usług świadczonych na cele osobiste załogi.


Zgodnie z art. 83 ust. 1 pkt 17 ustawy o podatku od towarów i usług, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do pozostałych usług świadczonych na rzecz armatora morskiego, służących bezpośrednim potrzebom środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich, o których mowa w pkt 1, i ich ładunkom. W treści ust. 1 pkt 1 powołanego artykułu ustawodawca wymienił następujące środki transportu morskiego:


  1. statki wycieczkowe i tym podobne, przeznaczone głównie do przewozu osób; promy wszelkiego typu (PKWiU 35.11.21), z wyłączeniem liniowców pasażerskich pozostałych, statków (łodzi) wycieczkowych itp. pozostałych promów (PKWiU 35.11.21-90.00),
  2. tankowce (PKWiU 35.11.22), z wyłączeniem tankowców pozostałych (PKWiU 35.11.22-90.00),
  3. statki chłodnicze (PKWiU 35.11.23), z wyłączeniem statków chłodniczych pozostałych, innych niż tankowce (PKWiU 35.11.23-90.00),
  4. statki przeznaczone do przewozu towarów oraz statki przeznaczone do przewozu zarówno osób jak i towarów (PKWiU 35.11.24), z wyłączeniem barek morskich bez napędu (PKWiU 35.11.24-20.3) oraz jednostek pływających wymienionych w podkategorii PKWiU 35.11.24-80 i 35.11.24-90.00,
  5. statki rybackie itp. pełnomorskie (PKWiU 35.11.31-30),
  6. pchacze pełnomorskie (PKWiU 35.11.32-50.00), statki szkolne rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.30) i statki badawcze rybołówstwa morskiego (PKWiU ex 35.11.33-93.40),
  7. statki ratownicze morskie (PKWiU ex 35.11.33-53.40).


W odniesieniu do usług wymienionych w ww. przepisach, prawo do zastosowania 0% stawki podatku ustawodawca uzależnił – jak wynika z zapisu ust. 2 tegoż artykułu – od prowadzenia przez podatnika dokumentacji, z której jednoznacznie wynika, że czynności te zostały wykonane przy zachowaniu warunków określonych w tym przepisie.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Spółka świadczy, na rzecz kopalni i zakładów chemicznych, usługi polegające na analizie jakości siarki. Przedmiotowe usługi wiążą się z obrotem siarki wysyłanej na eksport drogą morską przy użyciu statku (o PKWiU 35.11.24).

Z powyższego wynika, iż usługi te dotyczą bezpośrednio towarów (ładunków). Pomimo, że wykonywane przez Spółkę czynności mają związek z eksportem, nie dotyczą obsługi morskiego środków transportu, gdyż przedmiotem tych czynności – analizy, jest wyłącznie towar – siarka granulowana. Zatem, w ocenie tut. organu, przedmiotowe usługi, nie zostały objęte dyspozycją art. 83 ust.1 pkt 9 i 14 ustawy, które - jak wskazano wyżej - dotyczą usług odnoszących się do obsługi morskich środków transportu (pkt 9) i statków wymienionych w klasie PKWiU ex 35.11. (pkt 14).

Należy jednak zauważyć, że w art. 83 ust. 1 pkt 17 ustawy, ustawodawca w odniesieniu do pozostałych usług służących bezpośrednim potrzebom ładunków środków transportu morskiego, rybołówstwa morskiego i statków ratowniczych morskich, o których mowa w pkt 1, przewidział opodatkowanie 0% stawką podatku, jednakże wyłącznie w sytuacji, gdy tego rodzaju usługi świadczone są na rzecz armatora morskiego.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz przytoczone uregulowania należy stwierdzić, że świadczone przez Spółkę usługi polegające na analizie jakości siarki, związane są z ładunkiem, a nie - jak błędnie wskazał Wnioskodawca - z obsługą morskiego środka transportu. Zatem w sytuacji, gdy usługi te świadczone są na rzecz armatora morskiego, a przedmiotowa siarka stanowi ładunek statków, o których mowa w art. 83 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlegają one opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 0%, pod warunkiem prowadzenia dokumentacji określonej w ust. 2 tegoż artykułu. W sytuacji, gdyby ww. usługi nie były świadczone na rzecz armatora morskiego lub dotyczyły ładunku statku, który mieści się w wyłączeniach zawartych w art. 83 ust.1 pkt 1 ustawy, usługi te podlegają opodatkowaniu 22% stawką podatku.

Pomimo uznania, iż Wnioskodawcy może przysługiwać prawo do zastosowania stawki 0% stanowisko uznano za nieprawidłowe z uwagi na podanie przez Spółkę błędnej podstawy prawnej.

Zgodnie z art. 14 § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

W związku z powyższym interpretację indywidualną wydaje się wyłącznie w oparciu o stan faktyczny przedstawiony we wniosku i pismach stanowiących jego uzupełnienie, a nie dołączonych do niego dokumentów. Zatem załączone do złożonego uzupełnienia wniosku kserokopie dokumentów nie były przedmiotem merytorycznej oceny.

Jednocześnie informuje się, że rozstrzygnięcia w zakresie: stawki podatku dla świadczonych usług polegających na przyjmowaniu, składowaniu i załadunku na statek siarki granulowanej; oraz dla czynności spedycyjno-portowych dokonano w interpretacjach o numerach odpowiednio nr ITPP2/443-418a/09/RS oraz ITPP2/443-418c/09/RS.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj