Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-195/12-4/EWW
z 16 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 9 maja 2012 r. (data wpływu 11 maja 2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 lipca 2012 r. (data wpływu 11 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  • prawidłowe - w zakresie dostawy towarów do magazynu konsygnacyjnego,
  • nieprawidłowe - w zakresie obowiązku podatkowego.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dostawy towarów do magazynu konsygnacyjnego oraz obowiązku podatkowego. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 9 lipca 2012 r. (data wpływu 11 lipca 2012 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza wystartować w przetargu na dostawy opakowań dla dużej globalnej firmy, tj. firmy N., posiadającej wiele zakładów na terenie Europy. W przypadku wygrania przetargu będzie dostarczać swoje wyroby (opakowania) do N. Niemcy i N. Francja. Warunkiem niezbędnym po wygraniu przetargu jest dostarczanie wyrobów do magazynów konsygnacyjnych (call-of-stock), które kontrahent wskaże jako swoje magazyny. Wyroby (opakowania) są przeznaczone tylko i wyłącznie dla określonego odbiorcy z konkretnego zakładu (i kraju) i zostaną sprzedane z magazynu wyłącznie na rzecz kontrahenta Spółki który jest wyłącznym nabywcą towarów, po tym jak znajdą się one w magazynie odpowiedniego kraju członkowskiego UE. Przykładowo - jeżeli dostawy do N. Francja będą dotyczyły zakładu w I., to wyroby (opakowania) dotyczące tylko tego zakładu będą przez nią dostarczone do magazynu typu call-of-stock w I. i będą mogły być sprzedane tylko dla tego zakładu. Skład konsygnacyjny zostanie utworzony dla konkretnego kontrahenta. Koszty usług magazynowych logistycznych będą obciążały Spółkę. Zgodnie z procedurą, jej wyroby będą pobierane z magazynów przez odbiorców, stosownie do bieżących potrzeb produkcyjnych (tzw. dostawy just in time). Do momentu pobrania wyrobów z magazynów przez odbiorców prawo do rozporządzania towarami jak właściciel przysługuje tylko Zainteresowanemu i przechodzi na jego kontrahenta w momencie pobrania towarów z magazynu.

Przemieszczenie wyrobów Wnioskodawcy z Polski do magazynów typu call-of-stock położonych w Niemczech i Francji będzie dokumentowane za pomocą dokumentów przewozowych (przykładowo listu przewozowego CMR). Pobór towarów z magazynów przez kontrahentów dokumentowany będzie za pomocą raportów poboru. Na podstawie tych raportów Spółka wystawiać będzie na rzecz kontrahentów faktury, dokumentujące dostawę towarów do poszczególnych podmiotów.

Zainteresowany nie jest zarejestrowany dla celów VAT w Niemczech i Francji. Ponadto nie posiada on w tych krajach stałego miejsca prowadzenia działalności ani przedstawicielstwa.

Wnioskodawca uznaje, że wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) następuje w momencie pobrania towaru z magazynu przez konkretnego kontrahenta (zakład). W konsekwencji, rozpoznaje on obowiązek podatkowy z tytułu WDT w dacie wystawienia faktury VAT na rzecz konkretnego nabywcy w danym państwie członkowskim UE.

W uzupełnieniu do wniosku Spółka poinformowała, iż jej wyroby będą przemieszczane do magazynu konsygnacyjnego (call-of-stock). N. Niemcy i N. Francja są podatnikami podatku od wartości dodanej zarejestrowanymi jako podatnicy VAT UE. Wnioskodawca zarejestrowany jest jako podatnik VAT UE, nie jest zarejestrowany natomiast jako podatnik podatku od wartości dodanej w państwach członkowskich zakończenia transportu towarów, tj. Niemcy i Francja.

Na obie firmy N. Niemcy i N. Francja własność wyrobów (opakowań) przechodzić będzie dopiero w momencie ich pobrania z magazynu. Następnie Spółka wystawi fakturę, dokumentującą dostawę towarów. W związku z tym, obie firmy wykażą przemieszczenie towarów jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w miesiącu pobrania wyrobów z magazynu.

Zainteresowany prowadzić będzie ewidencję przemieszczanych towarów, zawierającą datę ich przemieszczania, datę dostawy towarów podatnikowi podatku od wartości dodanej, dane pozwalające na identyfikację towarów, dane dotyczące powrotnego przemieszczenia towarów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy prawidłowe jest stanowisko Spółki, iż przemieszczenie własnych towarów handlowych z Polski do magazynów konsygnacyjnych typu call-of-stock zlokalizowanych na terytorium krajów członkowskich UE oraz ich późniejsza dostawa dokonywana do kontrahentów posiadających siedzibę w innych krajach członkowskich UE, w których zlokalizowane są magazyny, dokonywana w ramach uproszczenia zwanego call-off przewidzianego w regulacjach VAT obowiązujących w krajach UE położenia magazynu, stanowią jedną transakcję, stanowiącą w świetle ustawy o VAT wewnątrzwspólnotową dostawę towarów w rozumieniu art. 20a ustawy o VAT?
  2. Czy w jej przypadku znajduje zastosowanie art. 20a Ustawy o VAT, oraz czy obowiązek podatkowy z tytułu WDT powstaje z chwilą wystawienia przez Spółkę faktury VAT dokumentującej pobranie towaru z magazynu przez kontrahenta, jednakże nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu dokonania dostawy rozumianej jako pobranie towarów z magazynu przez kontrahenta posiadającego siedzibę w kraju członkowskim UE położenia magazynu?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 20a ustawy o VAT, obowiązek podatkowy z tytułu WDT powstaje z chwilą wystawienia przez Spółkę faktury VAT dokumentującej pobranie towaru z magazynu przez kontrahenta, jednakże nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu dokonania dostawy rozumianej jako pobranie towarów z magazynu przez kontrahenta posiadającego siedzibę w kraju członkowskim UE położenia magazynu. Spełnione bowiem zostaną przesłanki uprawniające do skorzystania z procedury uproszczonej. Dostawy realizowane będą do magazynów kontrahentów w Niemczech i Francji, własność wyrobów (opakowań) przejdzie na kontrahentów w momencie pobrania wyrobów z magazynu, a nie z datą dostawy do danego magazynu. Dostawy do magazynu będą dotyczyły tylko jednego określonego kontrahenta. Umowa z kontrahentami z Niemiec i Francji będzie zawierała zapisy potwierdzające, że magazyn do którego będą realizowane dostawy jest magazynem call-off stosownie do postanowień prawa miejsca prowadzenia magazynu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe - w zakresie dostawy towarów do magazynu konsygnacyjnego oraz nieprawidłowe - w zakresie obowiązku podatkowego.

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 13 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

W myśl art. 13 ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:

  1. podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  2. osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;
  3. podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;
  4. podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów uznaje się również przemieszczenie przez podatnika, o którym mowa w art. 15, lub na jego rzecz towarów należących do jego przedsiębiorstwa z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, które zostały przez tego podatnika na terytorium kraju w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo sprowadzone na terytorium kraju w ramach importu towarów, jeżeli mają służyć działalności gospodarczej podatnika - art. 13 ust. 3 ustawy.

Ww. przepis rozszerza pojęcie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów na czynności nie mające charakteru czynności dwustronnych (czynionych za wynagrodzeniem), polegające na przemieszczeniu towarów przedsiębiorstwa z Polski do innego kraju wspólnotowego, w którym mają służyć działalności gospodarczej podatnika, o którym mowa w art. 15 ustawy.

Przy czym należy zaznaczyć, iż przemieszczenie towarów, o którym mowa w art. 13 ust. 3 ustawy, nie uznaje się za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, w przypadku gdy występuje chociażby jedna z przesłanek negatywnych określonych w art. 13 ust. 4 ustawy.

Na mocy art. 13 ust. 6 ustawy, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, zarejestrowany jako podatnik VAT UE zgodnie z art. 97 (…).

Z opisu sprawy wynika, iż po wygraniu przetargu Wnioskodawca zamierza dostarczać swoje towary (opakowania) do firmy N. posiadającej wiele zakładów na terenie Europy. Towary dostarczane będą do magazynów konsygnacyjnych (call-of stock) firmy N. Niemcy i firmy N. Francja, które kontrahent wskaże jako swoje magazyny. Skład konsygnacyjny zostanie utworzony dla konkretnego kontrahenta. Wyroby (opakowania) będą przeznaczone tylko i wyłącznie dla określonego odbiorcy z konkretnego zakładu (i kraju) i zostaną sprzedane z magazynu wyłącznie na rzecz kontrahenta Spółki, który jest wyłącznym nabywcą towarów, po tym jak znajdą się one w magazynie odpowiedniego kraju członkowskiego Unii Europejskiej. Przykładowo jeżeli dostawy do N. Francja będą dotyczyły zakładu w I., to wyroby (opakowania) dotyczące tylko tego zakładu będą przez nią dostarczone do magazynu konsygnacyjnego (call-of-stock) w I. i będą mogły być sprzedane tylko dla tego zakładu. Zgodnie z procedurą, jej wyroby będą pobierane z magazynów przez odbiorców, stosownie do bieżących potrzeb produkcyjnych (tzw. dostawy just in time). Do momentu pobrania wyrobów z magazynów przez odbiorców, prawo do rozporządzania towarami jak właściciel przysługiwać będzie tylko Zainteresowanemu i przejdzie na jego kontrahentów w momencie pobrania towarów z magazynu.

Przemieszczenie wyrobów Wnioskodawcy z Polski do magazynów konsygnacyjnych typu call of-stock położonych w Niemczech i Francji, będzie dokumentowane za pomocą dokumentów przewozowych (przykładowo listu przewozowego CMR). Pobór towarów z magazynów przez kontrahentów dokumentowany będzie za pomocą raportów poboru. Na podstawie tych raportów Spółka wystawiać będzie na rzecz kontrahentów faktury, dokumentujące dostawę towarów. W związku z tym obie firmy wykażą przemieszczenie towarów jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w miesiącu pobrania wyrobów z magazynu.

Wnioskodawca zarejestrowany jest jako podatnik VAT UE, nie jest zarejestrowany natomiast jako podatnik podatku od wartości dodanej w państwach członkowskich zakończenia transportu towarów, tj. Niemcy i Francja. Nie posiada on w tych krajach stałego miejsca prowadzenia działalności ani przedstawicielstwa.

N. Niemcy i N. Francja są podatnikami podatku od wartości dodanej zarejestrowanymi jako podatnicy VAT UE. Zainteresowany prowadzić będzie ewidencję przemieszczanych towarów, zawierającą datę ich przemieszczania, datę dostawy towarów podatnikowi podatku od wartości dodanej, dane pozwalające na identyfikację towarów, dane dotyczące powrotnego przemieszczenia towarów.

Wskazać należy, iż funkcjonujący w ustawie o podatku od towarów i usług magazyn konsygnacyjny jest odpowiednikiem instytucji składu typu call-off (pobieranie na żądanie). Cechą charakterystyczną tej instytucji jest to, że towary pozastawiane w takim magazynie przeznaczone są dla jednego konkretnego odbiorcy.

Istotą magazynu konsygnacyjnego jest ograniczenie uciążliwości obowiązków administracyjnych związanych z transakcjami wewnątrzwspólnotowymi oraz przesunięcie momentu, w którym dochodzi do dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy.

W ustawie o podatku od towarów i usług definicja magazynu konsygnacyjnego została zawarta w art. 2 pkt 27c, zgodnie z którą przez magazyn konsygnacyjny rozumie się wyodrębnione u podatnika zarejestrowanego jako podatnik VAT UE, o którym mowa w art. 97 ust. 4, miejsce przechowywania na terytorium kraju towarów należących do podatnika podatku od wartości dodanej przemieszczonych przez niego lub na jego rzecz z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju do tego miejsca, z którego podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT UE, przechowujący towary, pobiera je, a przeniesienie prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel następuje w momencie ich pobrania.

Z cyt. powyżej art. 2 pkt 27c ustawy wynika, że magazyn konsygnacyjny jest wyodrębnionym miejscem przechowywania towarów u podatnika VAT UE.

Z magazynu podatnik, zarejestrowany jako podatnik VAT UE który przechowuje te towary, pobiera je, przy czym przeniesienie prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel następuje w momencie ich pobrania. W takiej sytuacji zatem mamy do czynienia z dokonywaną dostawą wewnątrzwspólnotową (z przerwą w magazynie) dla dostawcy i nabyciem wewnątrzwspólnotowym dla nabywcy (prowadzącego magazyn).

Biorąc pod uwagę opis sprawy stwierdzić należy, iż w niniejszej sprawie będziemy mieli do czynienia z dostawą towarów do miejsca odpowiadającego magazynowi konsygnacyjnemu (z wewnątrzwspólnotową dostawą towarów zdefiniowaną w art. 13 ust. 3 ustawy).

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy, w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów obowiązek podatkowy powstaje 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 20a i 20b.

W przypadku gdy przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1, podatnik wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury (art. 20 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 20a ust. 1 ustawy, w przypadku przemieszczenia towarów, o którym mowa w art. 13 ust. 3, do miejsca odpowiadającego magazynowi konsygnacyjnemu w celu ich późniejszej dostawy podatnikowi podatku od wartości dodanej, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dostawy towarów, nie później jednak niż z chwilą wystawienia faktury potwierdzającej tę dostawę podatnikowi podatku od wartości dodanej, pod warunkiem że podatnik podatku od wartości dodanej jest obowiązany wykazać dokonane przemieszczenie towarów w państwie członkowskim zakończenia transportu lub wysyłki oraz dostawę towarów jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w miesiącu, w którym u podatnika powstał obowiązek podatkowy z tytułu tej dostawy.

Przepis ust. 1 stosuje się, jeżeli:

  1. przemieszczenia towarów dokonuje podatnik, który nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku od wartości dodanej w państwie członkowskim zakończenia transportu lub wysyłki;
  2. podatnik, który przemieszcza towary do miejsca odpowiadającego magazynowi konsygnacyjnemu, prowadzi ewidencję towarów przemieszczanych do tego miejsca zawierającą datę ich przemieszczenia, datę dostawy towarów podatnikowi podatku od wartości dodanej, dane pozwalające na identyfikację towarów, a w przypadku, o którym mowa w ust. 3 – także dane dotyczące powrotnego przemieszczenia towarów; przepis art. 109 ust. 3 stosuje się odpowiednio (art. 20a ust. 2 ustawy).

Stosownie do treści art. 20a ust. 3 ustawy, w przypadku powrotnego przemieszczenia towarów przez podatnika, który pierwotnie dokonał ich przemieszczenia, lub na jego rzecz, które nie były przedmiotem dostawy zgodnie z ust. 1, nie powstaje obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów i wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów w odniesieniu do tych towarów.

Analizując powyższe przepisy zauważa się, iż art. 20a ustawy nie dotyczy tylko zasad powstania obowiązku podatkowego od dostaw wewnątrzwspólnotowych realizowanych za pośrednictwem magazynu konsygnacyjnego położonego w innym państwie członkowskim. W istocie bowiem określa on również warunki zastosowania uproszczeń związanych z wykorzystaniem zagranicznych magazynów konsygnacyjnych przy dokonywaniu dostaw wewnątrzwspólnotowych. Powyższy przepis ma zatem zastosowanie, jeśli towary są przemieszczane do zagranicznego magazynu konsygnacyjnego w celu dokonania ich późniejszej dostawy podatnikowi podatku od wartości dodanej. Podatnik ten (na rzecz którego dostawa jest dokonywana) powinien być obowiązany do wykazania dokonanego przemieszczenia towarów oraz ich późniejszej dostawy na jego rzecz jako jednej czynności wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Zatem warunkami uznania dostawy do magazynu konsygnacyjnego położonego w innym państwie członkowskim za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów i w konsekwencji, warunkami powstania obowiązku podatkowego z tytułu dokonania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów są:

  1. przemieszczenie towarów, o którym mowa w art. 13 ust. 3 ustawy;
  2. przemieszczenie towarów do miejsca odpowiadającego magazynowi konsygnacyjnemu;
  3. przemieszczenie towarów w celu ich późniejszej dostawy zagranicznemu nabywcy;
  4. przemieszczenie towarów przez podatnika, który nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku od wartości dodanej w państwie członkowskim zakończenia transportu lub wysyłki. Jeżeli bowiem podatnik jest zarejestrowany jako podatnik podatku od wartości dodanej w państwie członkowskim zakończenia transportu lub wysyłki, może rozliczyć podatek od wartości dodanej należny w tym państwie, w związku z przemieszczeniem do niego towarów i ich późniejszą dostawą;
  5. prowadzenie przez podatnika dokonującego przemieszczenia towarów do miejsca odpowiadającego magazynowi konsygnacyjnemu ewidencji towarów przemieszczanych do tego miejsca, zawierającą datę ich przemieszczenia, datę dostawy towarów zagranicznemu nabywcy oraz dane pozwalające na identyfikację towarów.

Istotą dokonywania dostaw poprzez zagraniczny magazyn konsygnacyjny jest to, że mają zastosowanie uproszczenia, na mocy których obowiązek podatkowy od dokonywanej dostawy powstaje z chwilą pobrania towarów z magazynu przez zagranicznego nabywcę (którym jest podatnik podatku od wartości dodanej), nie później jednak niż z chwilą wystawienia faktury potwierdzającej tę dostawę. Wprowadzenie towarów do zagranicznego magazynu jest zaś obojętne podatkowo. Innymi słowy przemieszczenie własnych towarów do zagranicznego magazynu konsygnacyjnego nie będzie traktowane jako wewnątrzwspólnotowe przemieszczenie towarów. Natomiast z dniem pobrania tych towarów z zagranicznego magazynu przez nabywcę, ziści się wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca nie będzie zarejestrowany w Niemczech i Francji jako podatnik podatku od wartości dodanej, będzie on prowadził ewidencję towarów wysyłanych do magazynu konsygnacyjnego. Przedmiotowe dostawy towarów z magazynów konsygnacyjnych dokonywane będą w ramach uproszczenia call-off, przewidzianego w regulacjach VAT obowiązujących w krajach położenia tych magazynów (Niemcy i Francja). Spółka wystawi kontrahentom faktury VAT dokumentujące dokonane dostawy, w związku z czym obie firmy wykażą przemieszczenie towarów jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w miesiącu pobrania wyrobów z magazynu.

Mając zatem na uwadze przedstawione informacje oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że przemieszczenie przez Zainteresowanego własnych towarów handlowych z Polski do magazynów konsygnacyjnych typu call-of-stock zlokalizowanych na terytorium krajów członkowskich Unii Europejskiej (Niemcy, Francja) oraz ich późniejsza dostawa dokonywana dla danego kontrahenta posiadającego siedzibę w innym kraju członkowskim, w których zlokalizowane są magazyny, dokonywana w ramach uproszczenia zwanego call off, przewidzianego w regulacjach VAT obowiązujących w krajach Unii Europejskiej położenia magazynu, na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług stanowić będą jedną transakcję wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

W powyższym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należy uznać więc za prawidłowe.

W przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie art. 20a ustawy. A zatem obowiązek podatkowy z tytułu dokonania danej dostawy powstanie z chwilą dostawy towarów, nie później niż z chwilą wystawienia faktury potwierdzającej daną dostawę (pobranie towaru z magazynu przez kontrahenta) podatnikowi podatku od wartości dodanej posiadającego siedzibę w kraju członkowskim UE położenia magazynu, stosownie do powołanego przepisu.

W związku z powyższym, stanowisko Zainteresowanego, zgodnie z którym obowiązek podatkowy z tytułu WDT powstaje z chwilą wystawienia przez Spółkę faktury VAT dokumentującej pobranie towaru z magazynu przez kontrahenta, jednakże nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu dokonania dostawy rozumianej jako pobranie towarów z magazynu przez kontrahenta posiadającego siedzibę w kraju członkowskim UE położenia magazynu, należy uznać za nieprawidłowe. W niniejszej sprawie zastosowania nie znajdą bowiem przepisy art. 20 ust. 1 i ust. 2 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj