Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB3/423-368/09-4/DS
z 12 sierpnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB3/423-368/09-4/DS
Data
2009.08.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
cel publiczny
cele statutowe
dochody wolne od podatku
działalność gospodarcza
działalność statutowa
fundacje
organizacje pożytku publicznego
pożytek publiczny
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy w świetle powyższych okoliczności stanu faktycznego i prawnego Fundacja jest zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 ze zm.)?



Wniosek ORD-IN 512 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Fundacji, przedstawione we wniosku z dnia 13 maja 2009 r. (data wpływu 19 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek – uzupełniony pismem z dnia 05 sierpnia 2009 r. – o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Fundacja powołana ustawą z dnia … jest wpisana do rejestru przedsiębiorców, a więc może prowadzić działalność gospodarczą i jednocześnie uzyskała status organizacji pożytku publicznego w rozumieniu ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 92, poz. 873 ze zm.).

Stosownie do treści art. 9 ust. 1 ustawy o fundacji „XXX”, Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą służącą realizacji jej celów w sposób zgodny ze statutem. Dochód z tej działalności może być przeznaczony tylko na realizowanie zadań statutowych. Straty z prowadzonej przez Zakłady działalności pokrywane są z dochodów uzyskanych w następnych latach.

Cele Fundacji określone zostały w art. 5 ustawy o Fundacji „XXX” i w całości zostały recypowane do Statutu Fundacji (§ 8 Statutu). Cele te obejmują:

  1. wspieranie i rozwijanie nowoczesnego rolnictwa poprzez upowszechnianie kultury rolniczej, oświaty, wartościowych rozwiązań agrotechnicznych oraz prowadzenie wzorcowych gospodarstw rolnych,
  2. działanie na rzecz edukacji rolnej i działalności naukowo - badawczej poprzez zakładanie szkół rolniczych, wspieranie nowoczesnego kształcenia, fundowanie stypendiów, organizowanie działalności upowszechniającej racjonalne gospodarowanie zasobami rolnymi,
  3. propagowanie idei pracy organicznej,
  4. działanie na rzecz poprawy warunków życia i pracy mieszkańców związanych z terenami XXX, zamieszkałych na terenach lub w pobliżu terenów XXX, w tym także wspieranie inicjatyw społecznych,
  5. wspieranie placówek Polskiej Akademii Nauk – (...).


Zgodnie z dyspozycją art. 11 pkt 2 ustawy o Fundacji „XXX” zakres działalności gospodarczej określa jej Statut, który to zakres wyczerpująco precyzuje § 11 Statutu.

Zgodnie z § 12 Statutu, Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą, wyodrębniając przychody i koszty dla każdego rodzaju działalności wymienionego w § 11 Statutu Fundacji. Przy czym, działalność gospodarcza musi służyć zawsze realizacji celów Fundacji w sposób zgodny ze Statutem. Dochód z działalności gospodarczej jest w całości przeznaczony na realizację celów statutowych.

W piśmie uzupełniającym z dnia 05.08.2009 r. Wnioskodawca wskazał, iż:

  1. Fundacja „XXX”, będąca równocześnie organizacją pożytku publicznego, dochody przeznacza w całości na finansowanie celów statutowych określonych szczegółowo w rozdziale II § 8 i 81 Statutu Fundacji z wyłączeniem działalności gospodarczej.
  2. Główne kategorie wpływów finansowych Fundacji to:
       a) czynsze z dzierżawy gruntów oraz budynków,
       b) odszkodowania za tereny wywłaszczone,
       c) opłaty za służebność gruntową lub służebność przesyłu przy inwestycjach liniowych przeprowadzanych przez tereny Fundacji (linie energetyczne lub telekomunikacyjne, rurociągi gazowe, wodne lub kanalizacyjne, drogi),
       d) odsetki bankowe.
  3. W latach 2002 – 2009 Fundacja działalności gospodarczej nie prowadziła, lecz Statut zezwala na jej prowadzenie, pod warunkiem, że dochód z tej działalności będzie w całości przeznaczony na cele statutowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle powyższych okoliczności stanu faktycznego i prawnego Fundacja jest zwolniona z podatku dochodowego od osób prawnych zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.)...

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód uzyskiwany z prowadzonej działalności gospodarczej, przeznaczony wyłącznie na jej cele statutowe, jest zwolniony z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Ustawa z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2003 r. Nr 96, poz. 873 ze zm.) w art. 24 ust. 1 stanowi, że organizacji pożytku publicznego przysługuje, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, zwolnienie od:

  1. podatku dochodowego od osób prawnych,
  2. podatku od nieruchomości,
  3. podatku od czynności cywilnoprawnych,
  4. opłaty skarbowej,
  5. opłat sądowych

– w odniesieniu do prowadzonej przez nią działalności pożytku publicznego.

Fundacja „XXX” została powołana ustawą z dnia …, jest wpisana do rejestru przedsiębiorców i posiada status organizacji pożytku publicznego w rozumieniu ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Tak więc, podlega Ona opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.).

Zatem fundacje, tak jak inne podmioty posiadające osobowość prawną, podlegają ogólnym regułom podatkowym przewidzianym w tej ustawie.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Zgodnie z art. 7 ust. 2 ww. ustawy, dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Dopiero tak ustalony dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania o jakim mowa w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zawierającym katalog dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania.

Przepis ujęty w art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy stanowi, iż wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Pomimo, że Wnioskodawca jest podatnikiem, o określonych celach statutowych, powołany przepis nie znajdzie w Jego przypadku zastosowania. Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Fundacja posiada status organizacji pożytku publicznego, w związku z powyższym dla oceny prawnej przedstawionego we wniosku stanu faktycznego właściwe będzie unormowanie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na mocy art. 17 ust. 1 pkt 6c tej ustawy, wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

W myśl art. 17 ust. 1b cytowanej ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Stosownie do art. 17 ust. 1a pkt 2 tejże ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Zwolnienie zawarte w art. 17 ust. 1 pkt 6c ww. ustawy jest zwolnieniem warunkowym. Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych ściśle określa więc dwa warunki, których spełnienie uprawnia do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c. Pierwszy z nich wymaga, by jednostka była organizacją pożytku publicznego, o której mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, drugi zaś by dochód przeznaczony był na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, działalność odpłatna pożytku publicznego organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 stanowi działalność gospodarczą, jeżeli:

  1. wynagrodzenie, o którym mowa w art. 8 ust. 1, jest w odniesieniu do działalności danego rodzaju wyższe od tego, jakie wynika z kalkulacji bezpośrednich kosztów tej działalności, lub
  2. wynagrodzenie osób fizycznych z tytułu zatrudnienia przy wykonywaniu statutowej działalności nieodpłatnej oraz działalności odpłatnej przekracza 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w sektorze przedsiębiorstw ogłoszonego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni.


Organizacją pożytku publicznego może być w szczególności organizacja pozarządowa, jeżeli – z zastrzeżeniem art. 21 – spełnia łącznie wymagania określone w art. 20 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, tj.:

  1. prowadzi działalność statutową na rzecz ogółu społeczności lub określonej grupy podmiotów, pod warunkiem że grupa ta jest wyodrębniona ze względu na szczególnie trudną sytuację życiową lub materialną w stosunku do społeczeństwa,
  2. działalność ta jest wyłączną statutową działalnością organizacji pozarządowej i dotyczy realizacji zadań publicznych na rzecz ogółu społeczności lub grupy podmiotów, o której mowa powyżej, w sferze zadań publicznych obejmującej zadania w zakresie określonym w art. 4 tej ustawy (…),
  3. nie prowadzi działalności gospodarczej albo prowadzi ją w rozmiarach służących realizacji celów statutowych,
  4. cały dochód tej jednostki jest przeznaczany na działalność, o której mowa w pkt 1 i 2,
  5. ma ona statutowy kolegialny organ kontroli lub nadzoru, odrębny od organu zarządzającego i niepodlegający mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej lub nadzoru, przy czym członkowie organu kontroli i nadzoru nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości z tytułu zatrudnienia, nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo z winy umyślnej i mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrotu uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości przekraczającej wartości określone odrębnymi przepisami,
  6. statut lub inne akty wewnętrzne organizacji pozarządowych zawierają zakazy, o których mowa w pkt 7 omawianego artykułu.


Odnosząc powyższe uwagi do treści art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, należy stwierdzić, że ustawodawca zwalnia od podatku dochody organizacji pożytku publicznego, o ile podmioty te spełniają wszystkie wymagania stawiane organizacji pożytku publicznego określone w art. 20 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, w tym przeznaczają cały dochód na działalność statutową. Nieistotne jest przy tym, czy dochód został osiągnięty w związku z realizacją zadań pożytku publicznego, czy też z działalności gospodarczej prowadzonej tylko w rozmiarach służących realizacji zadań statutowych. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego jest przeznaczenie i – bez względu na termin – wydatkowanie osiągniętego dochodu na działalność statutową, w tym na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji celów statutowych oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów (art. 17 ust. 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Wobec tego, o możliwości zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodu osiągniętego przez Fundację decyduje cel, na jaki przeznaczone zostaną te środki.

Oznacza to, że dochód uzyskany przez Wnioskodawcę z prowadzonej przez Niego działalności gospodarczej będzie – na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – wolny od tego podatku, o ile zostanie faktycznie przeznaczony na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Należy jednak zastrzec, że omawiane zwolnienie nie dotyczy – zgodnie z przepisem art. 17 ust. 1a ww. ustawy:

 nbsp1) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i badawczo-rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,
  1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,
  2) dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż m.in. wymienione w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 6c tej ustawy.

Należy mieć również na uwadze, że zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

Sfera zadań publicznych, o której mowa w ustawie obejmuje zadania w zakresie wymienionym w art. 4 ust. 1 tejże ustawy. Tylko dochód przeznaczony na cele statutowe pokrywające się z zadaniami w zakresie wymienionym w art. 4 ust. 1 ww. ustawy będzie mógł korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.

Reasumując, dochód Fundacji podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych na mocy art. 17 ust. 1 pkt 6c w tej części, w której będzie przeznaczony na statutową niegospodarczą działalność pożytku publicznego przy uwzględnieniu treści art. 17 ust. 1a, 1b ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 4 ust. 1 oraz 9 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Tak więc – wbrew stanowisku Fundacji – zwolnienie przewidziane w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie znajdzie w przedmiotowej sprawie zastosowania.

Zatem stanowisko Fundacji w zakresie korzystania ze zwolnienia dochodów z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, przy zachowaniu ww. warunków, jest prawidłowe.

Jednakże, z uwagi na powołanie przez Fundację – w uzasadnieniu swego stanowiska w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego – jako podstawy prawnej do zwolnienia z opodatkowania ww. dochodów art. 17 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, należało uznać je za nieprawidłowe.

Powyższej interpretacji udzielono na podstawie stanu faktycznego zawartego w złożonym w dniu 19 maja 2009 r. wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Dokument dołączony do wniosku nie podlegał analizie i weryfikacji celem wydania interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj