Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-495/09/CzP
z 20 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-495/09/CzP
Data
2009.07.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody


Słowa kluczowe
moment powstania przychodów
zaliczka


Istota interpretacji
„Czy Spółka prawidłowo ustaliła, że otrzymana zaliczka nie stanowi przychodu do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w momencie otrzymania i może stanowić przychód do opodatkowania proporcjonalnie do czasu trwania umowy, to jest: miesięcznie do przychodów zaliczona być kwota - wartość netto zaliczki podzielona na 60 miesięcy razy 90%?”



Wniosek ORD-IN 633 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2009r. (data wpływu do tut. BKIP 28 kwietnia 2009r.), uzupełnionym w dniu 02 lipca 2009r. oraz 09 lipca 2009r. (fax), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • nie uznania otrzymanej zaliczki za przychód - jest prawidłowe.
  • określenia momentu powstania przychodu w sytuacji otrzymania 90% zaliczki - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2009r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  • nie uznania otrzymanej zaliczki za przychód,
  • określenia momentu powstania przychodu w sytuacji otrzymania 90% zaliczki.


Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego też, pismem z dnia 26 czerwca 2009r. wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano 02 lipca 2009r. oraz 09 lipca 2009r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka jest Autoryzowaną Stacją Obsługi samochodów ciężarowych. Rodzajem przeważającej działalności jest naprawa gwarancyjna i pogwarancyjna samochodów ciężarowych. W związku z prowadzoną działalnością Spółka zamierza zawrzeć umowę o świadczeniu usług promocji z firmą sprzedającą oleje oraz inne produkty do eksploatacji samochodów (zwana dalej: „firmą olejową”). W związku z wykonywaniem umowy Spółka będzie zobligowana do:

· umieszczenia na zajmowanych budynkach oraz pomieszczeniach reklamy produktów i znaku towarowego firmy olejowej,

· prowadzenia wśród swych klientów bezpośredniej promocji samochodowych produktów firmy olejowej - poprzez udzielanie rzetelnych, wyczerpujących informacji i wyjaśnień dotyczących tych produktów oraz ich zastosowania przy wykorzystaniu materiałów reklamowych i promocyjnych dostarczonych przez firmę olejową,

· umieszczania w samochodach, w których zastosowano produkty firmy olejowej, trwałych oznaczeń, jednocześnie wskazujących na markę i rodzaj produktów firmy olejowej użytych do napraw, przeglądów lub konserwacji pojazdów,

· oferowania klientom i prowadzenia sprzedaży wyłącznie produktów firmy olejowej w zakresie środków smarnych i płynów eksploatacyjnych do pojazdów, urządzeń i maszyn,

· umieszczania w materiałach reklamowych i promocyjnych logo firmy olejowej wraz z formułą: „stosujemy oleje firmy…”

W ramach zawartej formuły umowy Spółka zobligowana będzie również do zakupu określonych ilości produktów tejże marki. Umowa zostanie zawarta na okres 5 lat i z jej tytułu (świadczenia usług promocji i reklamy) firma olejowa wypłaci Spółce wynagrodzenie. Do 30-tu dni od podpisania umowy firma olejowa wypłaci Spółce zaliczkę na poczet świadczenia usług w wysokości 90% wyżej wymienionej kwoty a pozostałe 10% zostanie wypłacone po zakończeniu umowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka prawidłowo ustaliła, że otrzymana zaliczka nie stanowi przychodu do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych w momencie otrzymania i może stanowić przychód do opodatkowania proporcjonalnie do czasu trwania umowy, to jest: miesięcznie do przychodów zaliczona może być kwota - wartość netto zaliczki podzielona na 60 miesięcy razy 90%...

Zdaniem Spółki:

  1. Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (późniejszymi zmianami) ponieważ do przychodów nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, otrzymana zaliczka (zaliczka, zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN 2007, jest to część wynagrodzenia z góry) zostanie zaewidencjowana jako przychód przyszłych okresów i rozliczana będzie proporcjonalnie do upływu czasu trwania umowy o świadczeniu usług promocji i reklamy (miesięczny przychód = wartość netto zaliczki (60 miesięcy × 90%))
  2. Zgodnie z art. 19 ust. 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług „jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części”- wystawiamy fakturę VAT na całą kwotę otrzymanej zaliczki.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, ze zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Na podstawie art. 12 ust. 3 ww. ustawy, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

W myśl art. 12 ust. 3a ww. ustawy za datę powstania przychodu związanego z działalnością gospodarczą, uważa się z zastrzeżeniem ust. 3c-3e, dzień wydania rzeczy, zbycia prawa majątkowego lub wykonania usługi albo częściowego wykonania usługi, nie później niż dzień:

  1. wystawienia faktury albo
  2. uregulowania należności.

Zgodnie z art. 12 ust. 3c ww. ustawy jeżeli strony ustalą, iż usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku.

Stosownie do art. 12 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy do przychodów nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, a także otrzymanych lub zwróconych pożyczek (kredytów), z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów).

Użyte w wyżej powołanym przepisie sformułowanie „pobrane wpłaty lub zarachowane należności” odnosi się do pobranych przedpłat i zaliczek na poczet towarów i usług, których wykonanie nastąpi w następnych okresach sprawozdawczych.

Powyższe oznacza, ze nie każde otrzymane pieniądze są przychodami w rozumieniu ustawy podatkowej. Jeżeli nie stanowią one zapłaty za wykonane świadczenie, a jedynie przedpłatę lub zaliczkę na poczet przyszłych świadczeń w takim wypadku otrzymane pieniądze nie będą stanowiły przychodu. Przysporzenia majątkowe, kwalifikowane jako przychody, muszą mieć bowiem charakter definitywny. Zaliczki i przedpłaty zaś mogą być kontrahentom zwrócone przed upływem terminu wykonania dostawy towarów i usług, na poczet których zostały wpłacone.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że zaliczki dokonane przez kontrahenta na rzecz Spółki wynikające z zawartej umowy nie są zapłatą za częściowe wykonanie świadczenia. Mając na względzie powyższe należy stwierdzić, że w momencie otrzymania pieniędzy w Spółce nie powstaje przychód. Przychód taki Spółka uzyska w momencie wykonania usługi na rzecz kontrahenta, tj. po zakończeniu umowy.

A zatem stanowisko Spółki w zakresie:

  • nie uznania otrzymanej zaliczki za przychód – jest prawidłowe,
  • określenia momentu powstania przychodu w sytuacji otrzymania 90% zaliczki - jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj