Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-553/09-4/KB
Data
2009.09.15
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
agent
bilety
samolot
stawka
stawka preferencyjna
transport powietrzny
Istota interpretacji
Jeżeli usługi transportu lotniczego, w związku z którymi Wnioskodawca pobiera opłatę serwisową, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.10.1 – korzystają one z opodatkowania stawką podatku obniżoną do 7%. W konsekwencji, pobierana przez Zainteresowanego opłata serwisowa będąca częścią transportu lotniczego odbywającego się na terytorium kraju (przewozy wewnątrzkrajowe), również korzysta z opodatkowania preferencyjną, 7% stawką podatku.
Wniosek ORD-IN
374 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30.06.2009 r. (data wpływu 06.07.2009 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla opłaty serwisowej doliczonej do ceny biletu – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 06.07.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla opłaty serwisowej doliczonej do ceny biletu.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
A. od 1995 roku jest licencjonowanym biurem IATA. Jako agent linii lotniczych w ramach akredytacji udzielonej przez IATA Spółka wystawia faktury jako „agent działający w imieniu i na rzecz linii lotniczych”. Bilety lotnicze krajowe oraz podatki i opłaty lotniskowe opodatkowane są obniżoną stawką podatku VAT 7%. Za wystawienie każdego biletu firma pobiera opłatę serwisową i stosuje, także obniżoną stawkę 7% podatku VAT. Opłata serwisowa stanowi integralną całość z biletem lotniczym krajowym (PKWiU 62.10.10-00.10 – przewozy lotnicze rozkładowe pasażerskie na liniach krajowych).
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy do opłaty serwisowej za wystawienie biletów lotniczych krajowych można stosować obniżoną stawkę podatku VAT 7% z uwagi na to iż stanowi ona integralną całość z biletem lotniczym krajowym (PKWiU 62.10.10-00.10-przewozy lotnicze rozkładowe pasażerskie na liniach krajowych)...
Zdaniem Wnioskodawcy, firma jako agent linii lotniczych posiadający akredytacje IATA do opłaty serwisowej za wystawienie biletów lotniczych krajowych, z uwagi na to iż stanowi ona integralną całość z biletem lotniczym krajowym (PKWiU 62.10.10-00.10 – przewozy lotnicze rozkładowe pasażerskie na liniach krajowych) ma prawo zastosować obniżoną stawkę podatku VAT 7% zgodnie z art. 41 ust. 2 w zw. z poz. 148 i 149 załącznika nr 3 do ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) – przewozów lotniczych rozkładowych pasażerskich (PKWiU 62.10.1) oraz przewozów lotniczych pozarozkładowych pasażerskich (PKWiU 62.20.1).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwaną dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają: - odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…). Na mocy art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119. Podstawowa stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku. Z opisu stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, iż w ramach wykonywanej działalności gospodarczej wystawia i sprzedaje bilety lotnicze działając jako agent linii lotniczych. Bilety lotnicze krajowe oraz podatki i opłaty lotniskowe opodatkowane są obniżoną stawką podatku VAT 7%. Za wystawienie każdego biletu firma pobiera opłatę serwisową, która stanowi integralną całość z biletem lotniczym. W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W załączniku tym, stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych 7% stawką podatku, w pozycji 148 wymieniono usługi z grupowania PKWiU 62.10.1 „Przewozy lotnicze rozkładowe pasażerskie”. Miejscem świadczenia usług transportu lotniczego, odbywającego się w całości na terytorium kraju (przeloty wewnątrzkrajowe) – na mocy art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy – jest terytorium kraju. Zatem, jeżeli usługi transportu lotniczego, w związku z którymi Wnioskodawca pobiera opłatę serwisową, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.10.1 – korzystają one z opodatkowania stawką podatku obniżoną do 7%. W konsekwencji, pobierana przez Zainteresowanego opłata serwisowa będąca częścią transportu lotniczego odbywającego się na terytorium kraju (przewozy wewnątrzkrajowe), również korzysta z opodatkowania preferencyjną, 7% stawką podatku.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
|