Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-589/09-2/AG
z 11 sierpnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-589/09-2/AG
Data
2009.08.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej


Słowa kluczowe
moment powstania obowiązku podatkowego
podatek dochodowy od osób fizycznych
przedpłaty


Istota interpretacji
Kiedy powstanie obowiązek podatkowy w podatku dochodowym, czy w momencie otrzymywania przedpłat (częściowych lub całkowitych), czy w momencie uniemożliwiającym zwrot zapłaconych przez nabywców kwot (zgodnie z regulaminem określającym możliwość rezygnacji ze strony uczestnika obozu), czy po wykonaniu usługi?



Wniosek ORD-IN 370 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 15 maja 2009 r. (data wpływu 19 maja 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 19 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Wnioskodawczyni jako wspólnik spółki cywilnej w ramach prowadzonej działalności gospodarczej oraz zawartej umowy spółki, uzyskuje przychody m.in. ze świadczenia usług w zakresie organizowania obozów sportowo-żeglarskich dla dzieci i młodzieży (PKWiU 55.23.11).

Spółka, o której mowa powyżej i której wspólniczką jest Wnioskodawczyni, jest podatnikiem podatku od towarów i usług i z uwagi na spełnienie warunków, o jakich mowa w art. 119 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) rozlicza podatek VAT ze świadczonych usług, o których mowa powyżej, stosując szczególną procedurę (VAT marża). Zgodnie z art. 119 ww. ustawy Spółka stosuje stawkę podstawową 22%.


Usługi w zakresie organizowania obozów w roku 2009 wykonane zostaną w terminach:

  • I turnus od 29 czerwca 2009 r. do xx lipca 2009 r.,
  • II turnus od 13 lipca 2009 r. do xx lipca 2009 r.


Kwotę należną za uczestnictwo w obozie, zgodnie z ustalonym regulaminem uczestnicy wpłacają w dwóch ratach:

  • I rata w kwocie 635 zł jest płatna najpóźniej do 2 miesięcy przed rozpoczęciem turnusu,
  • II rata w kwocie 750 zł jest płatna najpóźniej 21 dni przed rozpoczęciem turnusu.

Poza ww. terminami istnieje również możliwość ustalenia indywidualnych terminów wpłat.


Ponadto regulamin uczestnictwa w obozie przewiduje możliwość rezygnacji ze strony uczestnika i wysokość opłat pobieranych przez organizatora w takim wypadku, tj.:

  • w przypadku rezygnacji do 21 przed turnusem 635 zł,
  • w przypadku rezygnacji pomiędzy 21 a 9 dniem przed turnusem 880 zł,
  • w przypadku rezygnacji poniżej 9 dnia przed rozpoczęciem turnusu 995 zł.

Powyższe opłaty pobierane są tylko wówczas, gdy rezygnacja nastąpi z winy uczestnika.

Jeżeli nabywcą usługi jest osoba prowadząca działalność gospodarczą, wówczas po otrzymaniu wpłat wystawiane są faktury dokumentujące przyjęte wpłaty (częściowe lub całkowite) przed wykonaniem usługi. W przypadku, gdy nabywcą jest osoba fizyczna, wówczas wpłata jest rejestrowana na kasie fiskalnej, a na żądanie nabywcy wystawiana jest na tę wpłatę faktura.

Faktury wystawiane na przyjmowane przedpłaty to faktury VAT marża, które zawierają jedynie kwotę otrzymanej wpłaty w kwocie brutto, bez wykazywania kwoty i stawki podatku od towarów i usług.

Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1336), w przypadku świadczenia usług turystyki, opodatkowanych wg szczególnej procedury, o której mowa w art. 119 ww. ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą ustalenia marży, nie później niż 15 dnia od dnia wykonania usługi. Zatem mimo wystawionych faktur na przyjmowane przedpłaty oraz rejestracji na kasie fiskalnej, podatnik rozlicza należny podatek od towarów i usług w terminie podanym w zdaniu poprzednim.

Natomiast w zakresie podatku dochodowego Wnioskodawczyni w chwili obecnej nie wykazuje otrzymywanych przedpłat jako przychód w rozumieniu art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.). Przychody te do czasu wykonania usługi nie są wykazywane w prowadzonej przez spółkę podatkowej księdze przychodów i rozchodów, a wszystkie otrzymywane wpłaty przed dniem wykonania usługi są ewidencjonowane imiennie w formie zestawień za poszczególne miesiące.

Przychody z wykonywanych usług zostają ujęte w podatkowej księdze przychodów i rozchodów po wykonaniu tych usług (tj. dla I turnusu xx lipca 2009 r., dla II turnusu xx lipca 2009 r.) w kwotach należnych pomniejszonych o należny podatek od towarów i usług.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Kiedy powstanie obowiązek podatkowy w podatku dochodowym, czy w momencie otrzymywania przedpłat (częściowych lub całkowitych), czy w momencie uniemożliwiającym zwrot zapłaconych przez nabywców kwot (zgodnie z regulaminem określającym możliwość rezygnacji ze strony uczestnika obozu), czy po wykonaniu usługi...

Zdaniem Wnioskodawczyni, obowiązek podatkowy w zakresie podatku dochodowego z tytułu świadczonych usług powstanie po wykonaniu usługi, a otrzymywane przedpłaty zarówno częściowe, jak i całkowite nie stanowią przychodu, o którym mowa w art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.).

Zgodnie z powołanym art. 14 ust. 1 ww. ustawy, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy, uważa się kwoty, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Wnioskodawczyni podała, iż spółka rozlicza podatek od towarów i usług wg szczególnej procedury VAT marża i w związku z powyższym nie jest w stanie określić wysokości należnego podatku od towarów i usług w chwili otrzymywania wpłat (zarówno częściowych, jak i całkowitych) przed wykonaniem usługi, ale dopiero po jej wykonaniu. Bowiem dopiero po wykonaniu usługi jest znany koszt nabycia towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty, co daje możliwość ustalenia marży i kwoty należnego podatku od towarów i usług.


Zatem ewidencjonowanie przychodu w dacie otrzymania przedpłat (zarówno częściowych, jak i całkowitych) powodowałoby zawyżenie przychodu o należny podatek od towarów i usług.

Wnioskodawczyni wskazała, że zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2 nie zalicza się pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, a także otrzymanych pożyczek i kredytów oraz zwróconych pożyczek, z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek. W związku z powyższym otrzymywane wpłaty, zarówno częściowe jak i całkowite, przed wykonaniem usługi, nie będą stanowiły przychodu w świetle art. 14 ust. 1 ww. ustawy, pomimo wystawiania faktur na te wpłaty.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawczyni.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj