Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP4/443-511/12-2/BA
z 6 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 5 listopada 2012 r. (data wpływu 12 listopada 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

  1. prawidłowe – w zakresie wliczenia do podstawy wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdów samochodowych opłaty administracyjnej za wydanie tablic rejestracyjnych,
  2. nieprawidłowe – w zakresie wliczenia do podstawy wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdów samochodowych opłaty recyklingowej.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wliczenia do podstawy wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdów samochodowych opłaty administracyjnej za wydanie tablic rejestracyjnych oraz opłaty recyklingowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje on wewnątrzwspólnotowych nabyć pojazdów samochodowych, które w wyniku dokonanej dostawy są przemieszczane na terytorium kraju z innego państwa Unii Europejskiej.

W związku z tymi transakcjami, Spółka ponosi na terytorium kraju m.in. opłatę recyklingową (wnoszoną zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. Nr 25, poz. 202 ze zm.) oraz opłatę administracyjną za wydanie tablic rejestracyjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wartość opłaty recyklingowej oraz opłaty administracyjnej za wydanie tablic rejestracyjnych należy wykazać w podstawie opodatkowania podatkiem VAT przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów?

Zdaniem Wnioskodawcy, opłata recyklingowa oraz opłata za wydanie tablic rejestracyjnych nie powinny być włączane do podstawy opodatkowania WNT.

Zgodnie z art. 31 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, podstawa opodatkowania obejmuje między innymi podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów, z wyjątkiem podatku.

W ocenie Spółki, wskazany przepis obejmuje wyłącznie te wydatki, które mają bezpośredni związek z wewnątrzwspólnotowym nabyciem towarów (tzn. takie, których poniesienie jest niezbędne dla zgodnego z prawem przemieszczenia towarów do Polski z innego kraju Unii Europejskiej). Zainteresowany wskazał, że opłata recyklingowa oraz opłata za wydanie tablic rejestracyjnych mają związek z późniejszą eksploatacją samochodu, nie są zaś bezpośrednio związane z jego nabyciem i przemieszczeniem na terytorium kraju. W związku z tym, w świetle art. 31 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, opłaty te nie powinny powiększać podstawy opodatkowania podatkiem VAT przy WNT.

Warunkiem dopuszczenia pojazdu do ruchu jest jego zarejestrowanie i zaopatrzenie w zalegalizowane tablice rejestracyjne, które muszą być zamieszczone na pojeździe oraz wydany dowód rejestracyjny pojazdu, który zgodnie z art. 71 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 ze zm.), stwierdza dopuszczenie pojazdu do ruchu. Łączne spełnienie ww. warunków powoduje dopuszczenie pojazdu do ruchu na terytorium kraju. Fakt zarejestrowania pojazdu pozostaje bez jakiegokolwiek związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem pojazdu.

Nabycie tablic rejestracyjnych jest jednym z warunków dopuszczenia pojazdu do ruchu i jest związane z rejestracją pojazdu, w wyniku której istnieje możliwość używania pojazdu na drogach. Opłata ta nie jest więc bezpośrednio związana z przemieszczeniem towarów z innego kraju unijnego do Polski w wyniku dokonanej dostawy, tym samym nie powinna być ujmowana w podstawie opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, zgodnie z art. 31 ust. 2 ustawy.

Analogicznie, w przypadku opłaty recyklingowej należy wskazać, że bez jej poniesienia nie jest możliwe ubieganie się o zarejestrowanie pojazdu. Opłata ta ma więc charakter zbliżony do opłaty za wydanie tablic rejestracyjnych - jej poniesienie jest niezbędne w celu używania pojazdu, nie zaś w celu jego przemieszczenia na terytorium kraju.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe - w zakresie wliczenia do podstawy wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdów samochodowych opłaty administracyjnej za wydanie tablic rejestracyjnych oraz za nieprawidłowe - w zakresie wliczenia do podstawy wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdów samochodowych opłaty recyklingowej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej „podatkiem”, podlega wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju.

Towarami, w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do dyspozycji art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Art. 9 ust. 2 ustawy stanowi, iż wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów ma miejsce pod warunkiem, że:

  1. nabywcą towarów jest:
    1. podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,
    2. osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a
    - z zastrzeżeniem art. 10;
  2. dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit. a.

Przepis ust. 1 stosuje się również w przypadku, gdy:

  1. nabywcą jest podmiot inny niż wymieniony w ust. 2 pkt 1,
  2. dokonującym dostawy towarów jest podmiot inny niż wymieniony w ust. 2 pkt 2

–- jeżeli przedmiotem nabycia są nowe środki transportu (art. 9 ust. 3 ustawy).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, który w ramach prowadzonej działalności gospodarczej dokonuje wewnątrzwspólnotowych nabyć pojazdów samochodowych. W wyniku dokonanej dostawy, pojazdy te są przemieszczane na terytorium kraju z innego państwa Unii Europejskiej.

W związku z tymi transakcjami, Spółka ponosi na terytorium kraju m.in. opłatę recyklingową (wnoszoną zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. Nr 25, poz. 202 ze zm.)) oraz opłatę administracyjną za wydanie tablic rejestracyjnych.

Wątpliwości Zainteresowanego dotyczą stwierdzenia, czy ww. opłaty poniesione w Polsce należy dodać do podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowych nabyć pojazdów samochodowych.

Stosownie do art. 31 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić.

Podstawa opodatkowania, o której mowa w ust. 1, obejmuje:

  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów, z wyjątkiem podatku;
  2. wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia (art. 31 ust. 2 ustawy).

Z powyższego przepisu wynika, że podstawę opodatkowania z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów powiększa się, jeśli elementy te nie zostały już uwzględnione w kwocie, którą nabywca obowiązany jest zapłacić z tego tytułu, o podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze związane z nabyciem towarów, z wyjątkiem podatku oraz wydatki dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu oraz ubezpieczenia, pobierane przez dostawcę od podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Jeśli chodzi o pierwszą grupę, podstawa opodatkowania ma obejmować m.in. podatki, z wyjątkiem podatku. Należy zauważyć, że w art. 5 ust. 1 ustawy, ustawodawca wprowadził definicję podatku od towarów i usług: „opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej podatkiem (...)”. Oznacza to, że ilekroć w ustawie o podatku od towarów i usług w jakimś jej przepisie użyto pojęcia „podatek”, a nic innego z danego przepisu nie wynika, należy przez to rozumieć polski podatek od towarów i usług. W konsekwencji omawiana reguła nakazuje doliczyć do podstawy opodatkowania z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów wszelkie podatki niebędące podatkiem od towarów i usług, płacone przez nabywcę w związku z nabyciem towaru. W praktyce najczęściej będzie to podatek akcyzowy.

W grupie tej znajdują się również wskazane przykładowo takie kategorie jak: cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze. Zwiększą one podstawę opodatkowania z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, jeśli obowiązek ich zapłaty związany jest z nabyciem towarów w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Co ważne, wymienione tu rodzaje opłat nie stanowią katalogu zamkniętego, są tylko pewną wskazówką, o jakie rodzaje opłat może tu chodzić. Podstawę opodatkowania zwiększają także opłaty o charakterze administracyjnym, których nałożenie pozostaje w bezpośrednim związku z kupnem danego towaru na terytorium Unii Europejskiej, przywozem na jej terytorium lub w związku z przemieszczeniem w ramach Unii Europejskiej między państwami członkowskimi.

Odnosząc się do opłaty administracyjnej za nabycie tablic rejestracyjnych, którą Zainteresowany ponosi na terytorium Polski wskazać należy, iż stosownie do treści art. 71 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 1137 ze zm.), dokumentem stwierdzającym dopuszczenie do ruchu pojazdu samochodowego, ciągnika rolniczego, pojazdu wolnobieżnego wchodzącego w skład kolejki turystycznej, motoroweru lub przyczepy jest dowód rejestracyjny albo pozwolenie czasowe. Przepis ten nie dotyczy pojazdów, o których mowa w ust. 3.

Pojazdy określone w ust. 1 są dopuszczone do ruchu, jeżeli odpowiadają warunkom określonym w art. 66 oraz są zarejestrowane i zaopatrzone w zalegalizowane tablice (tablicę) rejestracyjne, a w przypadku pojazdów samochodowych, z wyłączeniem motocykli, w nalepkę kontrolną (art. 71 ust. 2 ww. ustawy).

Zatem warunkiem dopuszczenia pojazdu do ruchu jest jego zarejestrowanie i zaopatrzenie w zalegalizowane tablice rejestracyjne, które muszą być zamieszczone na pojeździe oraz wydany dowód rejestracyjny pojazdu, który - zgodnie z ust. 1 tego przepisu - stwierdza dopuszczenie pojazdu do ruchu. Łączne spełnienie ww. warunków powoduje dopuszczenie pojazdu do ruchu na terytorium kraju.

Z powołanego w przedmiotowej interpretacji przepisu art. 31 ust. 2 pkt 1 ustawy wynika, że do podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia wchodzą wszystkie obciążenia publicznoprawne poniesione w związku z nabyciem towarów. Natomiast nabycie tablic rejestracyjnych jest jednym z warunków dopuszczenia pojazdu do ruchu i jest związane z rejestracją pojazdu, w wyniku której istnieje możliwość używania pojazdu na drogach. Przedmiotowa opłata nie jest więc bezpośrednio związana z przemieszczeniem towarów z innego kraju unijnego do Polski w wyniku dokonanej dostawy, tym samym nie powinna być ujmowana w postawie opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów zgodnie z art. 31 ust. 2 ustawy.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie powinien zwiększać postawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia danego pojazdu samochodowego o poniesioną na terytorium kraju opłatę administracyjną za wydanie tablic rejestracyjnych.

W powyższym zakresie zatem stanowisko Spółki jest prawidłowe.

W odniesieniu natomiast do kwestii wliczania do podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowych nabyć pojazdów samochodowych poniesionej na terytorium Polski opłaty recyklingowej wskazać należy, że uiszczenie tej opłaty jest obowiązkiem nałożonym na podmiot wprowadzający dany pojazd na terytorium kraju.

Zgodnie bowiem z art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji (Dz. U. Nr 25, poz. 202 ze zm.), wprowadzający pojazd, o którym mowa w ust. 1, który nie zapewnia sieci, oraz podmiot niebędący przedsiębiorcą, który dokonuje wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu pojazdu, są obowiązani do wniesienia, na rachunek bankowy Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, opłaty w wysokości 500 zł od każdego pojazdu wprowadzonego na terytorium kraju (…).

Obowiązek uiszczenia ww. opłaty wiąże się z wprowadzeniem pojazdu, jego wewnątrzwspólnotowym nabyciem lub importem pojazdu, a nie z jego rejestracją na terytorium kraju. W związku z powyższym, uiszczenie opłaty recyklingu jest obowiązkiem nałożonym na wprowadzającego pojazd, a zatem zwiększa ona podstawę opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że postawę opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia danego pojazdu samochodowego, Zainteresowany winien zwiększyć o poniesioną w Polsce opłatę środowiskową (recyklingową).

W tym zakresie stanowisko Spółki uznano za nieprawidłowe.

Reasumując, do podstawy opodatkowania danego wewnątrzwspólnotowego nabycia pojazdu samochodowego wliczyć należy wartość opłaty recyklingowej. Natomiast do podstawy tej Zainteresowany nie powinien wliczać opłaty administracyjnej za wydanie tablic rejestracyjnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj