Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-454/09/TK
z 14 sierpnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-454/09/TK
Data
2009.08.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł


Słowa kluczowe
fundusz remontowy
lokal mieszkalny
modernizacja
obowiązek płatnika
płatnik
remonty
spółdzielnie mieszkaniowe
wkład budowlany
wkład do spółdzielni mieszkaniowej


Istota interpretacji
Czy wydatkowanie środków z funduszu remontowego będzie stanowiło przychód z „innych źródeł” dla:
–lokatora, który nie wniósł wkładu budowlanego i posiada lokatorskie prawo do lokalu,
–lokatora, który wniósł wkład budowlany i posiada własnościowe prawo do lokalu,
–lokatora, który wniósł wkład budowlany i posiada odrębną własność lokalu,
–lokatora, który nie wniósł wkładu budowlanego i posiada odrębną własność lokalu,korzystającego z efektów przeprowadzonego remontu i tym samym będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i czy Spółdzielnia powinna wystawić informację podatkową PIT-8C o uzyskanych przychodach?



Wniosek ORD-IN 476 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 maja 2009r. (data wpływu do tut. Biura – 22 maja 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych – dla użytkowników lokali – sfinansowania remontu lokali środkami przeniesionymi z funduszu wkładów budowlanych na fundusz remontowy jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 maja 2009r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych – dla użytkowników lokali – sfinansowania remontu lokali środkami przeniesionymi z funduszu wkładów budowlanych na fundusz remontowy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółdzielnia Mieszkaniowa (wnioskodawca) otrzymała nieodpłatnie od zakładu pracy mieszkania zakładowe. W latach 1998-2001 zgodnie z obowiązującym prawem Spółdzielnia dokonywała przekształceń lokatorskich praw do lokali na prawa własnościowe. Zgodnie z obowiązującym prawem i statutem, przy przekształceniu mieszkańcy wpłacali do Spółdzielni wkład budowlany (ustalony Uchwałą Rady Nadzorczej) obliczany jako iloczyn ceny m2 i ilości m2 lokalu, pomniejszony o wpłacony wkład mieszkaniowy (nominalny) oraz bonifikaty zależne od staży pracy w zakładzie. Dodatkowo kwota ta była pomniejszona o 50% w przypadku wpłaty jednorazowej. Środki te zostały zaksięgowane jako wkłady budowlane i do tej pory nie zostały wydatkowane przez Spółdzielnię. W 2008 roku Walne Zgromadzenie Członków Spółdzielni podjęło uchwałę o przeniesieniu 30% tych środków z funduszu wkładów budowlanych na fundusz remontowy i przeznaczeniu ich na prace remontowe substancji mieszkaniowej w zasobach spółdzielczych (z uwzględnieniem termomodernizacji). Oznacza to, iż członkowie Spółdzielni, w tym osoby, które dokonały w latach 1998-2001 wpłat na poczet wkładów budowlanych, wyrazili zgodę na wykorzystanie tych środków na wskazany cel.

Wnioskodawca obecnie zamierza wykorzystać te środki na remonty budynków, przy czym kierując się zasadą z art. 4 ust. 41 pkt 2 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych zamierza wydatkować środki wpłacone przez lokatorów z danej nieruchomości na tę nieruchomość. W budynkach objętych planami remontowymi, gdzie mają zostać wykorzystane ww. środki zamieszkują:

  • członkowie Spółdzielni, którzy w związku z przekształceniem lokatorskiego prawa do lokalu na prawo własnościowe wnieśli wkład budowlany,
  • członkowie Spółdzielni, którzy posiadają lokatorskie prawo do lokalu i nie wnieśli wkładu budowlanego,
  • członkowie Spółdzielni, którzy zostali właścicielami lokali w związku z przekształceniem lokatorskiego prawa do lokalu na prawo odrębnej własności bez konieczności uzupełnienia wkładu budowlanego,
  • osoby nie będące członkami Spółdzielni, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu,
  • osoby nie będące członkami Spółdzielni, którym przysługuje prawo odrębnej własności.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy wydatkowanie tych środków w planowany sposób będzie stanowiło przychód z „innych źródeł” dla:

  • lokatora, który nie wniósł wkładu budowlanego i posiada lokatorskie prawo do lokalu,
  • lokatora, który wniósł wkład budowlany i posiada własnościowe prawo do lokalu,
  • lokatora, który wniósł wkład budowlany i posiada odrębną własność lokalu,
  • lokatora, który nie wniósł wkładu budowlanego i posiada odrębną własność lokalu,korzystającego z efektów przeprowadzonego remontu i tym samym będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a Spółdzielnia powinna wystawić zaświadczenie o dochodach (PIT)...

Zdaniem wnioskodawcy, wydatkowanie tych środków w planowany sposób nie będzie stanowiło przychodu dla:

  • lokatora, który nie wniósł wkładu budowlanego i posiada lokatorskie prawo do lokalu,
  • lokatora, który wniósł wkład budowlany i posiada własnościowe prawo do lokalu.

W powyższych przypadkach lokatorzy nie uzyskują dochodu – przysporzenia majątkowego, gdyż wzrost wartości zmodernizowanego obiektu dotyczy budynku pozostającego w dalszym ciągu własnością Spółdzielni, a nie konkretnego lokatora. Spółdzielnia zobowiązana jest do wykonywania remontów i modernizacji zasobów mieszkaniowych, tym samym środki na ten cel przeznaczone nie są jej przychodem, a zwiększenia wartości budynków nie jest przychodem lokatorów.

Odrębnie potraktować należy lokatora, który wniósł wkład budowlany a następnie przekształcił swoje własnościowe prawo do lokalu w prawo odrębnej własności. Z wpłaconego wkładu budowlanego będą realizowane remonty, a zatem osoba taka nie uzyskuje przychodu a jedynie przeznacza środki wpłacone przez siebie na wkład budowlany na pokrycie remontów.

Zdaniem Spółdzielni, tylko dla lokatora, który nie wniósł wkładu budowlanego a posiada odrębną własność lokalu – wydatkowanie tych środków stanowiło będzie przychód w wysokości proporcjonalnej do posiadanego przez niego udziału w nieruchomości wspólnej, gdyż remont (modernizacja) obiektu obejmowała będzie zarówno własność Spółdzielni jak i własność tego lokatora. Spółdzielnia powinna tylko w tym przypadku wystawić zaświadczenie o dochodach (PIT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pozostała część wniosku, dotycząca ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zostanie załatwiona odrębną interpretacją.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 powołanej wyżej ustawy do źródeł przychodów zalicza się między innymi "inne źródła".

Natomiast zgodnie z postanowieniami art. 20 ust. 1 cytowanej ustawy podatkowej za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami opodatkowaniem podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega uzyskany w roku podatkowym dochód stanowiący dla osób fizycznych (podatników) przysporzenie majątkowe.

Stosownie do art. 42a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W myśl postanowień ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych (t. j. Dz. U. z 2003r. Nr 119, poz. 1116 ze zm.) osoby dysponujące spółdzielczymi (lokatorskimi i własnościowymi) prawami do lokali są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości w częściach przypadających na ich lokale, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu (art. 4 ust. 1, ust. 11 oraz ust. 3).

Przepisy powołanej ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych stanowią również, iż osoby będące właścicielami lokali są obowiązane uczestniczyć w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem ich lokali, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości wspólnych, eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni przez uiszczanie opłat zgodnie z postanowieniami statutu (art. 4 ust. 2 i ust. 4).

Dodatkowo, w odniesieniu do lokali stanowiących odrębną własność mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 24 czerwca 1994r. o własności lokali (Dz. U. z 2000r. Nr 80, poz. 903, ze zm.). Zgodnie z art. 13 ust. 1 powołanej ustawy o własności lokali, każdy właściciel lokalu ma obowiązek ponoszenia pełnych kosztów związanych z utrzymaniem jego lokalu (lub lokali) oraz utrzymania swojego lokalu w należytym stanie, a w myśl art. 12 ust. 1 tej ustawy każdy właściciel lokalu jest zobowiązany do ponoszenia części wydatków i ciężarów związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej nie znajdującej pokrycia w pożytkach i innych przychodach ze wspólnej nieruchomości.

Jak z powyższego wynika osoby posiadające odrębną własność lokali zobowiązane są do ponoszenia ciężaru eksploatacji i utrzymania własnych lokali a także ciężaru eksploatacji i utrzymania nieruchomości stanowiących mienie spółdzielni. Takiego obowiązku nie posiadają osoby posiadające spółdzielcze lokatorskie i własnościowe prawo do lokalu.

Z przedstawionego we wniosku stanu wynika, że wnioskodawca po otrzymaniu nieodpłatnie mieszkań zakładowych dokonał przekształceń lokatorskich praw do lokali na prawa własnościowe. W związku z przekształceniem mieszkańcy wpłacali odpowiednio wyliczony wkład budowlany. Uchwałą na Walnym Zgromadzeniu Członków Spółdzielni podjęto decyzję o przesunięciu 30% środków z funduszu wkładów budowlanych na fundusz remontowy, przeznaczając te środki na prace remontowe substancji mieszkaniowej w zasobach spółdzielczych. Wszyscy członkowie wyrazili zgodę na wykorzystanie środków z tego funduszu na wskazany cel.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że w przypadku wykorzystania przez Spółdzielnię środków z funduszu remontowego na cele remontowo-modernizacyjne nieruchomości zamieszkałej przez:

  • lokatorów, którzy nie wnieśli wkładu budowlanego i posiadają lokatorskie prawo do lokalu,
  • lokatorów, którzy wnieśli wkład budowlany i posiadają własnościowe prawo do lokalu,
  • lokatorów, którzy wnieśli wkład budowlany i posiadają odrębną własność lokalunie powstaje po stronie tych osób przysporzenie majątkowe podlegające opodatkowaniu.

Jak bowiem wynika z przepisów ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych osoby, które dysponują spółdzielczym (lokatorskim i własnościowym) prawem do lokalu są zobligowane jedynie do ponoszenia konkretnych opłat na rzecz Spółdzielni, określonych postanowieniami statutu. Ponosząc te opłaty – uczestniczą w pokrywaniu kosztów związanych z eksploatacją i utrzymaniem nieruchomości będącej w zasobach spółdzielni. Tym samym wartość remontów dokonywanych przez Spółdzielnię, w nieruchomościach, w których znajdują się lokale użytkowane przez ww. osoby – nie będzie stanowiła dla tych osób przysporzenia majątkowego. Przysporzenia takiego nie będzie miał również lokator, który posiada odrębną własność lokalu i wniósł stosowny wkład budowlany. Bowiem realizowane remonty będą finansowane ze środków wpłaconych na wkład budowlany, a zatem również ze środków wniesionych przez tą osobę.

Natomiast w sytuacji wykorzystania przez Spółdzielnię środków z funduszu remontowego (przeniesionych z funduszu wkładu budowlanego) na cele remontowo-modernizacyjne nieruchomości, w której znajduje się lokal stanowiący odrębną własność lokatora, który nie wniósł wkładu budowlanego, po stronie tejże osoby powstanie przysporzenie majątkowe. Spółdzielnia finansuje bowiem wydatki, do których ponoszenia zgodnie z przepisami ustawy o spółdzielniach (art. 4 ust. 2 i ust. 4) oraz ustawy o własności lokali (art. 12 ust. 1 i art. 13 ust. 1) zobowiązany jest właściciel lokalu. Spółdzielnia mieszkaniowa winna wystawić temuż właścicielowi lokalu informację PIT-8C, a podatnik ten opodatkować przedmiotowy dochód w zeznaniu składanym za rok, w którym Spółdzielnia dokonała remontu (modernizacji).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj