Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/436-95/09/MK
z 18 września 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/436-95/09/MK
Data
2009.09.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Przedmiot opodatkowania --> Czynności podlegające opodatkowaniu


Słowa kluczowe
czynności cywilnoprawne
jednostka samorządu terytorialnego
podatek od czynności cywilnoprawnych
powiat
przedmiot opodatkowania
spółka jednoosobowa
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
użyczenie


Istota interpretacji
Jakie skutki podatkowe w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych powoduje umowa użyczenia dla jednostki samorządu terytorialnego jako użyczającego oraz dla spółki z o.o. jako biorącego w użyczenie?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2009 r. (data wpływu – 18 czerwca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy użyczenia – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 i art. 14f § 1 Ordynacji podatkowej, w związku z tym pismem z dnia 26 sierpnia 2009 r. (skutecznie doręczonym w dniu 31 sierpnia 2009 r.) wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Z uwagi na to, że czynności tej dokonano pismem z dnia 7 września 2009 r. (data wpływu – 10 września 2009 r.) po upływie wyznaczonego terminu, to zgodnie z zawartym w przedmiotowym wezwaniu pouczeniem podlega on rozpatrzeniu w części dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy użyczenia.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Rada Powiatu podjęła w dniu 28 stycznia 2008 r. uchwałę o utworzeniu samorządowej spółki użyteczności publicznej prowadzącej szpital w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Przyczyną podjęcia uchwały było uznanie, że do wykonywania zadań Powiatu w zakresie ochrony zdrowia jest konieczne utworzenie ww. spółki jako spółki użyteczności publicznej. Dotychczas zadania powiatu w zakresie ochrony zdrowia wykonywane były przez ZOZ w S., którego organem założycielskim był Powiat zgodnie z art. 8 ust 1 pkt 3 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej. Natomiast w dniu 30 września 2008 r. Rada podjęła uchwałę o likwidacji ZOZ i wyraziła wolę przekształcenia zespołu opieki zdrowotnej w spółkę prawa handlowego, a tym samym wykonania przyjętych założeń określonych w uchwale Rady Powiatu z dnia 28 stycznia 2008 r. w oparciu o art. 36 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej.

Do momentu zakończenia procesu likwidacji ZOZ jest właścicielem mienia ruchomego (na który składa się m.in. sprzęt medyczny), który użytkuje spółka z o.o. na podstawie umowy dzierżawy. Następnie po zakończeniu ww. procesu (tj. 30 czerwca 2009 r.) Powiat stanie się właścicielem mienia ruchomego, które dla zabezpieczenia ciągłości działalności medycznej szpitala, zamierza wnieść do spółki z o. o. w formie aportu (dotyczy zapytania nr 1 i 3).

Natomiast uchwałą z dnia 25 sierpnia 2008 r. Rada Powiatu wyraziła zgodę na wniesienie do spółki z o.o. prowadzącej szpital wkładu niepieniężnego (aportu) w formie nieruchomości stanowiących własność Powiatu. Wniesienia aportu do spółki dokonano aktem notarialnym w dniu 3 grudnia 2008 r., przy czym skutkiem tej czynności prawnej było podwyższenie kapitału zakładowego spółki poprzez ustanowienie nowych udziałów. Wszystkie nowo utworzone udziały zostały objęte przez Powiat (dotyczy pytania nr 2).

Nadto Powiat zamierza użyczyć spółce z o.o. mienie ruchome przejęte po zlikwidowanym ZOZ (dotyczy pytania nr 4).


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy umowa użyczenia na przekazanie mienia ruchomego przez Powiat dla spółki z o.o. prowadzącej szpital jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług...
  2. Czy do przekazania przez Powiat w drodze aportu do spółki z o.o. – w pierwszym etapie – nieruchomości na podstawie aktu notarialnego z dnia 3 grudnia 2008 r. oraz w drugim etapie – mienia ruchomego, które zostanie dokonane po zakończeniu likwidacji ZOZ, mają zastosowanie przepisy znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, w szczególności art. 6 pkt 1 tejże ustawy...
  3. Czy świetle opisanego zdarzenia przyszłego składniki mienia ruchomego, jako przedmiotu planowanego aportu, można potraktować jako towary używane i czy w związku z tym istnieje możliwość zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług...
  4. Jakie skutki podatkowe w zakresie podatku od towarów i usług, podatku dochodowego od osób prawnych i podatku od czynności cywilnoprawnych powoduje umowa użyczenia dla jednostki samorządu terytorialnego jako użyczającego oraz dla spółki z o.o. jako biorącego w użyczenie...


Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie czwarte w części dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych. Natomiast w zakresie pytania pierwszego i drugiego oraz pozostałej części pytania czwartego, dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych i podatku od towarów i usług (VAT) wniosek podlega odrębnemu rozstrzygnięciu.

Zdaniem Wnioskodawcy umowa użyczenia nie powoduje opodatkowania w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego Wnioskodawcy stanowisko w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


W myśl art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (j.t. Dz. U. z 2007 r. nr 68, poz. 450 ze zm.) podatkowi temu podlegają następujące czynności cywilnoprawne: umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych, umowy pożyczki, umowy darowizny - w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy, umowy dożywocia, umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności - w części dotyczącej spłat lub dopłat, ustanowienie hipoteki, ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności, umowy depozytu nieprawidłowego, umowy spółki, zmiany ww. umów, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych oraz orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne, jak czynności cywilnoprawne wyżej wymienione.

Ustawodawca wprowadził zasadę enumeratywnego określenia czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Dlatego też należy uznać, że podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają jedynie czynności wymienione w będącym katalogiem zamkniętym art. 1 ust. 1 cytowanej ustawy.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Powiat zamierza w drodze umowy użyczenia przekazać spółce z o.o. prowadzącej szpital mienie ruchome przejęte po zlikwidowanym SP ZOZ. Wspomnianą umowę regulują przepisy Kodeksu cywilnego, a zwłaszcza art. 710, w myśl którego przez umowę użyczenia użyczający zobowiązuje się zezwolić biorącemu, przez czas oznaczony lub nie oznaczony, na bezpłatne używanie oddanej mu w tym celu rzeczy.

Jednakże, biorąc pod uwagę cytowany przepis art. 1 ust. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, stwierdzić należy, iż zawarty w nim katalog nie zawiera umowy użyczenia, wobec czego nie podlega ona opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych, tym samym nie rodzi w omawianym podatku żadnych skutków, które dotyczyłyby którejkolwiek ze stron ww. umowy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Jednocześnie mając na uwadze, iż Wnioskodawcą jest Powiat, jako strona umowy użyczenia (użyczający), zaznacza się, że zgodnie z art. 14k § 1 ustawy Ordynacja podatkowa zastosowanie się do niniejszej interpretacji przed jej zmianą lub przed doręczeniem organowi podatkowemu odpisu prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego tę interpretację nie może szkodzić – również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej – tylko Wnioskodawcy.

Wobec powyższego spółka z o.o. prowadząca szpital, jako strona umowy użyczenia (biorący), chcąc uzyskać interpretację indywidualną, powinna wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej wydanie.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj