Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-591/09/AJ
z 5 października 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-591/09/AJ
Data
2009.10.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
fundusze europejskie
odliczenie podatku


Istota interpretacji
Odliczenie podatku z tytułu realizacji projektu.



Wniosek ORD-IN 803 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 lipca 2009 r. (data wpływu 20 lipca 2009 r.), uzupełnionym pismem dnia 21 września 2009 r. (data wpływu) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z projektu pn. „Budowa przystani żeglarskiej” - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 lipca 2009 r. Urząd Miasta złożył wniosek, uzupełniony pismem w dniu 21 września 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. „Budowa przystani żeglarskiej”.


W przedmiotowym wniosku, oraz w jego uzupełnieniu, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina Miasta jest uczestnikiem projektu partnerskiego pod nazwą „Pętla Z. – rozwój turystyki wodnej” z zadaniem własnym „Budowa przystani żeglarskiej” realizowanym z udziałem Partnerów z województwa (X) i (X) w ramach Programu Innowacyjna Gospodarka na lata 2007-2013 Priorytet VI, Działanie 6.4. – Inwestycje w projekty turystyczne o znaczeniu ponadregionalnym. Projekt zakłada stworzenie unikalnego, charakteryzującego się wysoką jakością produktu turystycznego w postaci szlaku wodnego. W ramach przedsięwzięcia planowane jest stworzenie spójnej, zintegrowanej oferty turystycznej, opartej na bazie partnerstwa pomiędzy kilkunastoma gminami oraz dwoma województwami w postaci portów i przystani żeglarskich, oraz pomostów cumowniczych.


Zakres inwestycji dla wspomnianego projektu obejmuje:


  • budowę bosmanatu,
  • sanitariaty,
  • budowę pomostu,
  • pojemniki do segregacji śmieci,
  • ławki i śmietniki,
  • stanowisko do grillowania,
  • schody terenowe (ciąg pieszy),
  • teren rekreacji,
  • ogrodzony magazyn kajaków,
  • istniejące studnie,
  • nasadzenie zieleni,
  • sieci uzbrojenia terenu (tj. przyłącze wody, kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz elektroenergetyczne).


Liderem projektu i podmiotem, który wnioskował o dofinansowanie projektu jest samorząd województwa. Majątek powstały w trakcie projektu będzie stanowił własność każdej ze stron umowy, w częściach wynikających z granic administracyjnych. W związku z powyższym powstała na terenie miasta przystań żeglarska będzie w całości własnością Gminy Miasta. Środki pieniężne na realizację projektu przekazywane będą Gminie Miastu transzami w trakcie realizacji projektu.

Po zakończeniu inwestycji infrastruktura turystyczna w całości zostanie przekazana w formie dzierżawy w zarządzanie podmiotowi wyłonionemu w drodze przetargu. Teren będzie ogrodzony, a ciąg pieszy będący przedmiotem projektu będzie stanowił element terenu dzierżawionego. Wszystkie media (woda, kanalizacja, prąd) doprowadzone do przedmiotowego obszaru, posiadać będą liczniki i opłaty z tym związane pokrywać będzie dzierżawca. Przyłącza związane z sieciami uzbrojenia terenu wymienione wyżej stanowić będą własność Gminy Miasta i również będą przedmiotem dzierżawy. Dochód z tytułu dzierżawy będzie stanowić dochód Gminy Miasta.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, Gminie Miastu będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zapłaconego w trakcie realizacji projektu...


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług stanowiącym, iż „w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego”, Gminie Miastu będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całość podatku naliczonego wykazanego w fakturach dotyczących realizacji projektu w związku, z tym że nabywane towary i usługi będą służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, jaką w tym przypadku będzie umowa dzierżawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:


  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że po realizacji projektu polegającego na budowie przystani żeglarskiej, teren wraz z całą infrastrukturą zostanie wydzierżawiony wyłonionemu w drodze przetargu podmiotowi. Opłaty z tytułu dzierżawy stanowić będą dochód Gminy Miasta.

Skoro więc realizacja projektu wiąże się z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem - jak już wskazano - wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu, o ile nie będą zachodziły przesłanki wyłączające to prawo zawarte w art. 88 ustawy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj