Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-586/09-2/CS
z 1 października 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-586/09-2/CS
Data
2009.10.01



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
karta płatnicza
podatek od towarów i usług
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU)
pośrednictwo finansowe
usługi finansowe


Istota interpretacji
Jeśli Wnioskodawca planuje dokonywać importu usług, które będą świadczone na jego rzecz przez podmiot zewnętrzny z siedzibą na Sxx, związanych z obsługą kart płatniczych i przetwarzaniem transakcji dokonywanych za pomocą tych kart, zakwalifikowanych do grupowania PKWiU 67.13.10-00.90 „usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej niewymienione” – będzie mógł korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na mocy powołanego art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy.



Wniosek ORD-IN 545 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23.06.2009 r. (data wpływu 13.07.2009 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności związanych z obsługą kart płatniczych oraz przetwarzaniem transakcji dokonywanych za pomocą tych kart – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13.07.2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności związanych z obsługą kart płatniczych oraz przetwarzaniem transakcji dokonywanych za pomocą tych kart.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Bank jest bankiem z siedzibą w Polsce, którego podstawową działalnością jest wykonywanie czynności bankowych, uregulowanych w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe (tj. Dz. u. z 2002 r., Nr 72. poz. 665, z zm.), w tym przeprowadzanie bankowych rozliczeń pieniężnych oraz wydawanie kart płatniczych i wykonywanie operacji przy ich użyciu.

W celu świadczenia tych usług na rzecz klientów, Bank zamierza zawrzeć umowę z T. (dalej jako: „Centrum Rozliczeniowe”), podmiotem z siedzibą na Słowacji., na podstawie której Centrum Rozliczeniowe będzie świadczyć na rzecz Banku usługi związane z bieżącą obsługą kart płatniczych i przetwarzaniem transakcji dokonywanych za pomocą tych kart.

W szczególności do zadań Centrum Rozliczeniowego należeć będzie:

  1. kreowanie kart płatniczych, odnawianie kart po upływie terminu ich ważności, zastępowanie dotychczasowych kart nowymi w przypadku ich zgubienia, kradzieży czy zmiany danych wytłoczonych na karcie, na co, w szczególności, składają się następujące czynności:

    - tworzenie zapisów kart w systemie na podstawie danych przekazywanych przez Bank do Centrum Rozliczeniowego,- personalizacja kart płatniczych poprzez generowanie numerów kart oraz generowanie kodów PlN zgodnie z parametrami i danymi podanymi przez Bank,- przyjmowanie, przetwarzanie i obsługa danych odnoszących się do wszystkich rodzajów kart płatniczych wydanych klientom Banku,- zmiany zapisów karty w systemie (np. zmiana danych posiadacza karty, zmiana parametrów karty),- archiwizowanie danych dotyczących kart płatniczych,

  2. autoryzacja transakcji dokonywanych przy użyciu kart płatniczych:

    - analiza i weryfikacja zapisów kart w systemie w zakresie dopuszczalności danej transakcji pod kątem limitów transakcyjnych, zgodności danych kryptograficznych (np. kodu PiN) podawanych w ramach zapytania autoryzacyjnego z danymi zapisanymi w systemie kart,- analiza salda na rachunku, do którego została wydana dana karta,- przesłanie komunikatu o zgodzie lub braku zgody na przeprowadzenie danej transakcji,

  3. przetwarzanie/obsługa transakcji dokonywanych przy użyciu kart płatniczych, w szczególności:

    - uzyskiwanie od stowarzyszeń zarządzających systemami płatniczymi (VISA International, VISA Europe, MasterCard Worldwide Inc.) informacji o transakcjach dokonanych kartami płatniczymi Banku,- przetwarzanie danych uzyskanych od stowarzyszeń zarządzających systemami płatniczymi i ich ujmowanie w raportach okresowych oraz w raportach na żądanie zawierających dane w postaci umożliwiającej obciążenie rachunków klientów Banku kwotami dokonanych transakcji,- realizacja transakcji obciążeń zwrotnych będących efektem reklamacji złożonych w stosunku do dokonanych transakcji (ang. chargeback),- archiwizowanie informacji dotyczących transakcji oraz udostępnianie tych danych na żądanie Banku,

  4. Obsługa systemu kart płatniczych, w szczególności:

    - umożliwianie Bankowi zdalnego dostępu do informacji i dokumentacji związanych z kartami płatniczymi wydanymi przez Bank oraz operacjami dokonywanymi za pomocą tych kart,- dokonywanie zmian dostosowujących system do zmian parametrów produktów i usług oferowanych przez Bank (ang. change request, set-up request),- zapewnienie i utrzymanie łączności telekomunikacyjnej pomiędzy Centrum Rozliczeniowym a Bankiem umożliwiającej wzajemną wymianę informacji niezbędnych do realizacji transakcji dokonywanych za pomocą kart płatniczych Banku,- zapewnienie dostępu do systemu monitoringu ryzyka transakcji dokonywanych przy użyciu kart płatniczych, w celu kontrolowania i przeciwdziałania popełnianiu oszustw oraz sporządzanie raportów na potrzeby monitorowania transakcji pod kątem ryzyka dokonywania oszustw przy użyciu kart płatniczych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z nabyciem od Centrum Rozliczeniowego usług związanych z bieżącą obsługą kart płatniczych i przetwarzaniem transakcji dokonywanych za pomocą tych kart, Bank rozpoznając obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tytułu importu tych usług, powinien uznać te usługi za zwolnione z tego podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, nabywane przez Bank od Centrum Rozliczeniowego usługi związane z bieżącą obsługą kart płatniczych i przetwarzaniem transakcji dokonywanych za pomocą tych kart, jako usługi finansowe powinny korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 3 Załącznika nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm); dalej jako: „ustawa o VAT”.

Centrum Rozliczeniowe świadcząc na rzecz Banku usługi związane z bieżącą obsługą kart płatniczych oraz z przetwarzaniem transakcji dokonywanych za pomocą tych kart, spełniać będzie funkcję pomocniczą do działalności finansowej prowadzonej przez Bank. Usługi świadczone przez Centrum Rozliczeniowe będą stanowić element procesu przetwarzania przez Bank płatności na zlecenie klientów. W związku z tym, zdaniem Banku, usługa ta będzie stanowić element usługi finansowej świadczonej przez Bank na rzecz jego klientów. Usługa ta, jako element usług pośrednictwa finansowego świadczonych przez Bank powinna zatem korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.

Należy zauważyć, że podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, w wydanej w imieniu Ministra Finansów interpretacji z 16 stycznia 2008 roku (sygn. lP-PP1-443-593/07-2/AK), w której uznał za prawidłowe stanowisko podatnika, który twierdził, iż usługi związane z obsługą krajowych i zagranicznych transakcji finansowych dokonywanych kartami płatniczymi banku przez posiadaczy tych kart mieścić się będą w zakresie usług finansowych podlegających zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto Bank wskazuje, iż w odniesieniu do usług związanych z bieżącą obsługą kart płatniczych i przetwarzaniem transakcji dokonywanych za pomocą tych kart, które Bank zamierza nabyć od Centrum Rozliczeniowego, Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, na wniosek Banku wydał opinię klasyfikacyjną z dnia 30 stycznia 2009 roku (znak: OK-xxx).

W opinii tej, na podstawie stosowanego nadal dla celów podatku od towarów i Rozporządzenia Ministra Finansów z 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.), Urząd Statystyczny zaklasyfikował świadczone przez Centrum Rozliczeniowe usługi do grupowania PKWiU 6713. 10-00.90 „Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej nie wymienione.”

Zgodnie natomiast z obecnie obowiązującą Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r., Urząd Statystyczny zaklasyfikował świadczone przez Centrum Rozliczeniowe usługi do grupowania PKWiU 66.19.92.0 – „Usługi związane z przetwarzaniem pozostałych transakcji finansowych i usługi izb rozrachunkowych”. Jak stanowi natomiast art. 43 ust 1 pkt 1 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi wymienione w Załączniku nr 4 do ustawy. Zgodnie natomiast z poz. 3 tego Załącznika, zwolnione z opodatkowania są usługi pośrednictwa finansowego klasyfikowane w Sekcji J ex (65-67) PKWiU.

Z kolei, zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, „usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki o których mowa w art. 119”.

Uwzględniając zatem charakter i istotę świadczonych przez Centrum Rozliczeniowe usług, oraz mając na uwadze fakt, iż zgodnie z uzyskaną przez Bank opinią klasyfikacyjną Urzędu Statystycznego, usługi te na gruncie stosowanej nadal dla celów podatkowych PKWiU z 1997 r., powinny być klasyfikowane do PKWiU 67.13.10-00.90 „Usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej niewymienione”, a więc do sekcji J ex(65-67) PKWiU, zdaniem Banku, nabywane od Centrum Rozliczeniowego usługi powinny podlegać zwolnieniu z opodatkowania tym podatkiem, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 3 Załącznika nr4 do ustawy o VAT.

Podsumowując, zdaniem Banku, rozpoznając obowiązek podatkowy z tytułu importu usług, w związku z nabyciem świadczonych przez Centrum Rozliczeniowe usług związanych z bieżącą obsługą kart płatniczych i przetwarzaniem transakcji dokonywanych za pomocą tych kart, Bank powinien uznać te usługi za usługi zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają - odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Treść art. 8 ust. 1 cyt. ustawy wskazuje, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Natomiast uregulowania ust. 3 ww. artykułu 8 cyt. ustawy wskazują, iż usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Z treści wniosku wynika, iż Bank zamierza podpisać umowę z zewnętrznym podmiotem z siedzibą na Słowacji na świadczenie usług związanych z bieżącą obsługą kart płatniczych i przetwarzaniem transakcji dokonywanych za pomocą tych kart. Podmiot zewnętrzny świadcząc na rzecz Banku powyższe usługi, spełniać będzie funkcję pomocniczą do działalności finansowej prowadzonej przez Bank. Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż uzyskał opinię urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 30 stycznia 2009 r., - w myśl której - zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z 18.03.1997r . (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.) -przedmiotowe usługi należy klasyfikować w grupowaniu PKWiU 67.13.10-00.90 „usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej niewymienione”.

Biorąc pod uwagę okoliczności sprawy należy wskazać przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 który stanowi, iż podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne – będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników nieposiadajacych siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium kraju, z zastrzeżeniem art. 135-138.

W myśl art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy, w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę – miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Natomiast zgodnie z ust. 4 pkt 4 cyt. artykułu, przepis ust. 3 stosuje się do usług bankowych, finansowych i ubezpieczeniowych łącznie z reasekuracją, z wyjątkiem wynajmu sejfów przez banki.

Zatem, zgodnie z cyt. powyżej przepisami, miejscem świadczenia (opodatkowania) przedmiotowych usług jest terytorium Polski.

Jednak przepis art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy stanowi, iż zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 3. przedmiotowego załącznika „ wykaz usług zwolnionych od podatku” wymienione są usługi zgrupowane pod symbolem PKWiU - Sekcja J ex (65-67), tj. Usługi pośrednictwa finansowego, z wyłączeniem:

  1. działalności lombardów, z wyjątkiem usług świadczonych przez bank
  2. transakcji dotyczących praw w odniesieniu do nieruchomości”.

Stosownie do objaśnień zawartych w załącznikach do ustawy symbol „ex” oznacza, iż następujący po nim symbol PKWiU dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Należy zwrócić uwagę, iż wyszczególnione - w poz. 3 załącznika nr 4 - wyłączenia z możliwości korzystania ze zwolnienia nie obejmują usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 67.13.10-00.90 tj. „usług pomocniczych związanych z pośrednictwem finansowym pozostałych, gdzie indziej niewymienionych”.

Zatem, jeśli Wnioskodawca planuje dokonywać importu usług, które będą świadczone na jego rzecz przez podmiot zewnętrzny z siedzibą na Słowacji, związanych z obsługą kart płatniczych i przetwarzaniem transakcji dokonywanych za pomocą tych kart, zakwalifikowanych do grupowania PKWiU 67.13.10-00.90 „usługi pomocnicze związane z pośrednictwem finansowym pozostałe, gdzie indziej niewymienione” – będzie mógł korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na mocy powołanego art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy.

Należy również wskazać, iż na podstawie § 3 pkt 3 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z dnia 26 listopada 2008 r. nr 207 poz. 1293 ze zm) - do dnia 31 grudnia 2009 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj