Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-663/09-4/AA
z 3 września 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-663/09-4/AA
Data
2009.09.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych --> Rodzaje działalności


Słowa kluczowe
forma opodatkowania
ryczałty
stawka
usługi budowlane
usługi stolarskie


Istota interpretacji
1. Czy prawidłowo zostanie zastosowana stawka 5,5% ryczałtu w przypadku wykonania, z własnych materiałów, schodów, poręczy, ogrodzeń (płot), palet drewnianych, krzeseł i mebli ogrodowych do siedzenia, altan ogrodowych, donic do kwiatów oraz elementów stolarki budowlanej (np. wykonanie z drewna lub elementów drewnopodobnych – elementów podłogi, szaf, lad).
2. Czy ta sama stawka znajdzie zastosowanie do świadczenia usług z elementów wcześniej wykonanych, z tytułu założenia stolarki budowlanej, zamontowania schodów, zamontowania wcześniej wykonanego płotu, postawienia w ogrodzie wcześniej wykonanej altany, czy też wiaty?
3. Czy w przypadku wykonania z materiałów powierzonych schodów, poręczy, ogrodzeń (płot), palet drewnianych, krzeseł, mebli ogrodowych do siedzenia, altan ogrodowych oraz donic do kwiatów właściwą stawką jest 8,5% ryczałtu?
4. Czy stawka ta znajdzie również zastosowanie do przychodów z tytułu zrealizowania indywidualnego zamówienia, tj. wykonania np. mebli ogrodowych, huśtawki, na rzecz bezpośredniego odbiorcy, czy też świadczenia innych usług stolarskich, np. struganie desek (nie powstaje nowe dobro materialne)?



Wniosek ORD-IN 519 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2009 r. (data wpływu 10 czerwca 2009 r.), uzupełnionym w dniu 30 lipca 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki podatku – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 czerwca 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki podatku.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 20 lipca 2009 r., znak ILPB1/415-663/09-2/AA, na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 23 lipca 2009 r., a w dniu 30 lipca 2009 r. wniosek uzupełniono o brakujące informacje.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza rozpocząć działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług stolarsko-budowlanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jak również innych podmiotów gospodarczych. Wnioskodawca osiągnięte przychody zamierza opodatkować zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przedmiot działalności Wnioskodawcy, zgodnie z PKD, został sklasyfikowany jako: 43.32.Z, 43.39.Z, 43.91.Z, 31.09.Z, 16.23.Z, 16.29.Z, 16.24.Z, 31.01.Z, 95.24.Z.

Zainteresowany będzie wytwarzał przedmioty (wyroby) z materiałów własnych jak również powierzonych, poza tym będzie wykonywał je na rzecz bezpośredniego odbiorcy – osoby fizycznej, dla firm jako podwykonawca, jak również na rzecz innych podmiotów gospodarczych (np. realizacja zamówienia sklepu w postaci wykonania 10 kompletów mebli ogrodowych do sprzedaży detalicznej). Poza tym Wnioskodawca będzie świadczył usługi stolarskie (np. struganie 10-ciu desek) na rzecz bezpośredniego odbiorcy – osoby fizycznej, sklepu, innego podmiotu gospodarczego, a także będzie zakładał stolarkę budowlaną, wykonywał konstrukcję dachową. Często wykonanie konkretnej usługi będzie wymagało ze strony Wnioskodawcy wytworzenia konkretnych wyrobów (np. wykonanie schodów i zamontowanie ich).

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca m.in. będzie:

  • wytwarzał krzesła i meble ogrodowe do siedzenia,
  • wytwarzał altany ogrodowe, huśtawki ogrodowe, drewutnie, wiaty, piaskownice,
  • wytwarzał meble biurowe,
  • wytwarzał palety skrzyniowe z drewna,
  • wykonywał okna i drzwi z drewna,
  • wykonywał schody,
  • wykonywał ogrodzenia (płoty),
  • montował wcześniej wykonane altany ogrodowe, huśtawki, wiaty,
  • montował okna i drzwi,
  • montował schody,
  • zakładał podłogi, półki, lady, szafy,
  • wykonywał konstrukcje i pokrycia dachowe,
  • wykonywał inne usługi stolarskie np. struganie desek.


Wnioskodawca przedstawił we wniosku symbole PKWiU świadczonych usług, wyszczególnione w PKWiU 2008 i PKWiU 1997.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy prawidłowo zostanie zastosowana stawka 5,5% ryczałtu w przypadku wykonania, z własnych materiałów, schodów, poręczy, ogrodzeń (płotów), palet drewnianych, krzeseł, mebli ogrodowych do siedzenia, altan ogrodowych, donic do kwiatów oraz elementów stolarki budowlanej (np. czy wykonanie z drewna lub drewnopodobnych elementów podłogi, szaf, lad)...
  2. Czy ta sama stawka znajdzie zastosowanie do świadczenia usług z elementów wcześniej wykonanych, z tytułu założenia stolarki budowlanej, zamontowania schodów, zamontowania wcześniej wykonanego płotu, postawienia w ogrodzie wcześniej wykonanej altany, czy też wiaty...
  3. Czy w przypadku wykonania z materiałów powierzonych schodów, poręczy, ogrodzeń (płot), palet drewnianych krzeseł i mebli ogrodowych do siedzenia, altan ogrodowych oraz donic do kwiatów właściwą stawką jest 8,5% ryczałtu...
  4. Czy stawka ta znajdzie również zastosowanie do przychodów z tytułu zrealizowania indywidualnego zamówienia, tj. wykonania np. mebli ogrodowych, huśtawki, na rzecz bezpośredniego odbiorcy, czy też świadczenia innych usług stolarskich np. struganie desek (nie powstaje nowe dobro materialne)...


Zdaniem Wnioskodawcy, podstawą do ustalenia wysokości stawek podatkowych należnych od przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jest zakwalifikowanie wykonywanej działalności wg PKWiU. Od tej klasyfikacji zależy wysokość ryczałtu.

W związku z powyższym wykonanie z własnych materiałów, na zamówienie bezpośredniego odbiorcy, osób nieprowadzących działalności gospodarczej, do sprzedaży detalicznej w sklepie (kilka lub kilkanaście sztuk) takich wyrobów jak meble ogrodowe, huśtawki, wiaty wraz z jej zamontowaniem, wykonanie altany ogrodowej wraz z jej zamontowaniem, schodów, płotu, podlega opodatkowaniu wg 5,5%. Wg tej stawki opodatkowany jest również przychód z tytułu wykonania okien i drzwi drewnianych oraz ich zamontowanie, wykonanie konstrukcji dachowych itp. Z kolei wykonanie mebli ogrodowych, huśtawki, wiaty wraz z jej zamontowaniem, wykonanie altany ogrodowej wraz z jej zamontowaniem, z materiałów powierzonych, na zamówienie bezpośredniego odbiorcy jak również osób nieprowadzących działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu wg stawki 8,5%. Zatem przychody uzyskane z działalności polegającej na wytworzeniu produktów z powierzonego materiału, mimo że pochodzą z działalności wytwórczej będą podlegały opodatkowaniu stawką ryczałtu wynoszącą 8,5% podobnie jak usługi stolarskie świadczone na rzecz innego podmiotu gospodarczego lub ludności, jak np. struganie desek, gdyż Wnioskodawca nie tworzy bezpośrednio nowych dóbr materialnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 ze zm.) ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne:

  1. prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą,
  2. osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej,
  3. będące osobami duchownymi.


W myśl art. 6 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką".

Stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od rodzaju wykonywanych czynności.

Działalnością wytwórczą – zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy – jest działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.

Natomiast – w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy – działalnością usługową jest pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z 1999 r. Nr 92, poz. 1045 i z 2001 r. Nr 12, poz. 94) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz.U. Nr 88, poz. 439, z 1996 r. Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 121, poz. 769, z 1998 r. Nr 99, poz. 632 i Nr 106, poz. 668 oraz z 2001 r. Nr 100, poz. 1080), z zastrzeżeniem pkt 2 – definiującym działalność gastronomiczną i pkt 3 definiującym działalność usługową w zakresie handlu. Przy czym powołane powyżej przepisy na mocy § 2 pkt 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 89, poz. 844 ze zm.) stosuje się do dnia 31 grudnia 2008 r. do celów opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych oraz karty podatkowej.

I tak w myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) powołanej ustawy stanowi, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych od przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy, wynosi 8,5%.

Stawką 8,5% opodatkowaniu podlegają również przychody z działalności polegającej na wytwarzaniu przedmiotów (wyrobów) z materiału powierzonego przez zamawiającego (art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. f) ww. ustawy).

Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ww. ustawy ryczałt od przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton, wynosi 5,5%.

Mając zatem na uwadze powyższe przepisy należy uznać, iż stanowisko wyrażone przez Wnioskodawcę co do stosowania odpowiednich stawek zryczałtowanego podatku jest prawidłowe. Opodatkowaniu stawką 5,5% podlegać będzie wykonanie przedmiotów, o których mowa we wniosku oraz ich montaż, zaś stawką 8,5% opodatkowaniu podlegać będzie wykonanie ww. przedmiotów z powierzonego materiału oraz świadczenie usług stolarskich.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj