Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-570/09-2/MT
z 27 października 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-570/09-2/MT
Data
2009.10.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności wykonywanej osobiście

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
działalność wykonywana osobiście
forma opodatkowania
jednoosobowa spółka Skarbu Państwa
pełnomocnicy
Skarb Państwa
spółki
wspólnik
źródła przychodu


Istota interpretacji
Czy przychody pełnomocnika Wspólnika w jednoosobowej spółce Skarbu Państwa z ograniczoną odpowiedzialnością powołanego do pełnienia swej funkcji na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (tj. Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz.1397 z pózn. zm.) są przychodami osiąganymi w rozumieniu art. 13 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz.176 z pózn. zm.), czyli przychodami osób, którym organ władzy (administracji państwowej) - w tym przypadku Minister Skarbu Państwa pełniący funkcję jedynego Wspólnika w spółce ze 100 % udziałem Skarbu Państwa, na podstawie właściwych przepisów (ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji) zlecił wykonanie określonych czynności?



Wniosek ORD-IN 506 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 04.08.2009 r. (data wpływu 07.08.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia źródła przychodu z tytułu pełnienia funkcji pełnomocnika Wspólnika w jednoosobowej spółce Skarbu Państwa – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 07.08.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia źródła przychodu z tytułu pełnienia funkcji pełnomocnika Wspólnika w jednoosobowej spółce Skarbu Państwa.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni od 30.10.2006 r. jest pełnomocnikiem Wspólnika - Skarbu Państwa reprezentowanego przez Ministra Skarbu Państwa w jednoosobowej spółce Skarbu Państwa - sp. z o.o. w likwidacji z siedzibą w W. Pełnomocnik Wspólnika nie jest organem spółki, ale zgodnie z art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (tj. Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz.1397 z pózn. zm.) osobą upełnomocnioną przez Wspólnika do wykonywania prawa kontroli. Organy spółki z ograniczoną odpowiedzialnością zostały wyczerpująco wymienione w kodeksie spółek handlowych. Organami tymi są Zarząd, Rada Nadzorcza, Komisja Rewizyjna i Zgromadzenie Wspólników. Jest to lista zamknięta organów.

Kodeks spółek handlowych w art. 212 daje każdemu wspólnikowi możliwość wykonywania samodzielnego lub przy pomocy pełnomocnika prawa kontroli w spółce. Rozwiązanie to zostało implementowane do ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji, która to ustawa ustala jako zasadę powoływanie w spółkach powstałych w wyniku komercjalizacji Rady Nadzorczej, a jako odstępstwo od tej zasady, mające jedynie zastosowanie w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością - nie powoływanie Rady Nadzorczej i osobiste wykonywanie kontroli przez wspólnika lub osobę przez niego upełnomocnioną.

Do pełnomocnika wspólnika — nie będącego organem spółki nie mają i nie mogą mieć zastosowania przepisy dotyczące organu spółki — Rady Nadzorczej/Komisji Rewizyjnej. Pełnomocnik wspólnika jest powoływany do pełnienia swej funkcji bezterminowo, a nie tak jak członek Rady Nadzorczej/Komisji Rewizyjnej na określoną kadencję.

Działa on - w odróżnieniu od Rady Nadzorczej (liczącej co najmniej 3 osoby) jednoosobowo. Nie otrzymuje on po zakończeniu roku obrotowego absolutorium, które to absolutorium w myśl art. 231 § 2 pkt 3 ksh otrzymują członkowie organów spółek z wykonania przez nich obowiązków. Pełnomocnika wspólnika nie dotyczą również inne przepisy mające zastosowanie do członków organów spółek z udziałem Skarbu Państwa. I tak np. do pełnomocnika wspólnika nie mają zastosowania przepisy ustawy z dnia 3 marca 2000r. o wynagradzaniu osób kierujących niektórymi podmiotami prawnymi (Dz. U. Nr 26,poz. 306, z pózn. zm.).

O powołaniu konkretnej osoby do wykonywania czynności pełnomocnika decyduje Minister Skarbu Państwa poprzez podpisanie personalnej decyzji w tej sprawie. Ta decyzja Ministra Skarbu Państwa jest warunkiem niezbędnym do podjęcia uchwały przez Zgromadzenie Wspólników. Wynagrodzenie pełnomocnika Wspólnika jest ustalane decyzją Ministra Skarbu Państwa w formie uchwały Zgromadzenia Wspólników, a pełnomocnik wspólnika wykonuje określone czynności zlecone mu przez Ministra Skarbu Państwa. Obowiązki pełnomocnika Wspólnika zostały częściowo określone w umowie spółki, a częściowo w drodze wytycznych i pisemnych poleceń. Zakres czynności wykonywanych przez pełnomocnika w Spółce nie jest tożsamy z zakresem czynności, które wykonuje Rada Nadzorcza/Komisja Rewizyjna.

Z powyższych względów przychody uzyskiwane przez pełnomocnika wspólnika nie mogą być traktowane jako przychody otrzymywane przez osoby należące do składu Zarządów, Rad Nadzorczych, Komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych, o których mowa w art. 13 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), ale jako przychody osób, którym organ władzy (administracji państwowej) – w tym przypadku Minister Skarbu Państwa pełniący funkcję Wspólnika w jednoosobowej spółce Skarbu Państwa, na podstawie właściwych przepisów – w tym przypadku – ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji zlecił wykonanie określonych czynności.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przychody pełnomocnika Wspólnika w jednoosobowej spółce Skarbu Państwa z ograniczoną odpowiedzialnością powołanego do pełnienia swej funkcji na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (tj. Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz.1397 z pózn. zm.) są przychodami osiąganymi w rozumieniu art. 13 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz.176 z pózn. zm.), czyli przychodami osób, którym organ władzy (administracji państwowej) - w tym przypadku Minister Skarbu Państwa pełniący funkcję jedynego Wspólnika w spółce ze 100 % udziałem Skarbu Państwa, na podstawie właściwych przepisów (ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji) zlecił wykonanie określonych czynności...

Zdaniem Wnioskodawczyni w świetle obowiązującej regulacji prawnej dotyczącej organów spółki z ograniczoną odpowiedzialnością zawierającej normy o charakterze ius cogens, niedopuszczalne jest uznanie, również z punktu widzenia prawa podatkowego, iż pełnomocnik wspólnika pełni funkcję osoby uczestniczącej w organach stanowiących osób prawnych.

Kodeks spółek handlowych jako zasadniczy akt prawny określający organizacje i zasady funkcjonowania spółek prawa handlowego, enumeratywnie wymienia organy spółki z ograniczoną odpowiedzialności. Są nimi: Zarząd i Zgromadzenie Wspólników (jako organy obligatoryjne) oraz Rada Nadzorcza i Komisja Rewizyjna jako organy fakultatywne).Kodeks Spółek Handlowych nie wymienia pełnomocnika Wspólnika jako organu spółki. Nie robi tego zresztą żaden inny akt prawny. Pełnomocnik wspólnika nie jest w całym systemie prawa uznawany za uczestnika organu stanowiącego jakiejkolwiek osoby prawnej.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa pełnomocnik Wspólnika w spółce powstałej w wyniku komercjalizacji przedsiębiorstwa państwowego powoływany jest na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy z 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych ( t.j. Dz. U. Nr 171, poz. 1397 z 2002 r. ze zm.).

Powyższy przepis koreluje z art. 212 § 1 ksh przyznającym każdemu Wspólnikowi w spółce z ograniczoną odpowiedzialności prawo kontroli, które to prawo Wspólnik może wykonywać osobiście lub z upoważnioną przez siebie osobą.

Tym samym przychody otrzymywane przez pełnomocnika z tytułu pełnionej funkcji powinny być traktowane jako przychody opisane w art. 13 pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz.176 z pózn. zm.), czyli jako przychody osób, którym organ władzy (administracji państwowej) – w tym przypadku Minister Skarbu Państwa pełniący funkcje Wspólnika w jednoosobowej spółce Skarbu Państwa, na podstawie właściwych przepisów (w tym przypadku - ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji) zlecił wykonanie określonych czynności, a nie jako przychody z tytułu zasiadania w organie stanowiącym osoby prawnej, o którym mowa w art. 13 ust. 7 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji (Dz. U. z 2002 r. Nr 171, poz. 1397, z późn. zm.), w spółkach z ograniczoną odpowiedzialnością powstałych w wyniku komercjalizacji można nie ustanawiać rady nadzorczej. Prawo kontroli wykonuje wówczas wspólnik lub osoba przez niego upełnomocniona.

Fakt, iż pełnomocnik wspólnika w jednoosobowej spółce skarbu państwa z ograniczoną odpowiedzialnością wykonuje prawo kontroli w spółce za radę nadzorczą, nie oznacza, że można go utożsamiać z tym organem spółki. Ustawa z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037, z późn. zm.), określa zamknięty katalog organów spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, do których należą zarząd, rada nadzorcza, komisja rewizyjna i zgromadzenie wspólników. Ponadto żaden przepis nie określa, iż regulacje dotyczące rady nadzorczej miałyby być stosowane odpowiednio do pełnomocnika wspólnika.

Pełnomocnik wspólnika jest powoływany przez Ministra Skarbu Państwa, reprezentującego jedynego wspólnika – „Skarb Państwa”. Minister Skarbu Państwa, działając jako organ władzy państwowej, zleca pełnomocnikowi określone czynności do wykonania i decyzją w formie uchwały Zgromadzenia Wspólników ustala jego wynagrodzenie.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) jednym ze źródeł przychodów jest m.in. działalność wykonywana osobiście.

Stosownie do postanowień art. 13 pkt 6 ww. ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody osób, którym organ władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, sąd lub prokurator, na podstawie właściwych przepisów, zlecił wykonanie określonych czynności, a zwłaszcza przychody biegłych w postępowaniu sądowym, dochodzeniowym i administracyjnym oraz płatników, z zastrzeżeniem art. 14 ust. 2 pkt 10, i inkasentów należności publicznoprawnych, a także przychody z tytułu udziału w komisjach powoływanych przez organy władzy lub administracji państwowej albo samorządowej, z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 9.

Biorąc powyższe pod uwagę, przychód pełnomocnika wspólnika w jednoosobowej spółce Skarbu Państwa z ograniczoną odpowiedzialnością, na gruncie przepisów ustawy należy zakwalifikować do źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj