Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-512/09/DG
z 25 września 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-512/09/DG
Data
2009.09.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Deklaracja podatkowa. Terminy płatności akcyzy


Słowa kluczowe
podatek akcyzowy
skład podatkowy
stawki podatku
zabezpieczenie akcyzowe


Istota interpretacji
1. Z jaką stawką akcyzy powinien zostać przyjęty na skład podatkowy wyrób akcyzowy o kodzie CN 2707 50 90, który przyjmowany jest do składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy i może być wykorzystany zarówno do produkcji dodatków do paliw silnikowych, dodatków do paliw opałowych, olejów smarowych oraz innych wyrobów akcyzowych (z wyłączeniem paliw) i nieakcyzowych?
2. Czy wyrób ten ma być wykazywany w informacjach o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym, wymaganych art. 21 ust. 6, których wzory zostały ustalone w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku akcyzowego, deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy oraz informacji o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym, a jeżeli tak to, w którym i w jakich pozycjach?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2009r. (data wpływu 6 lipca 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie nabycia do składu podatkowego wyrobu o kodzie CN 27 07 50 90 oraz składania informacji o wyrobach akcyzowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lipca 2009r. został złożony ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie nabycia do składu podatkowego wyrobu o kodzie CN 27 07 50 90 oraz składania informacji o wyrobach akcyzowych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest jednostką badawczo-rozwojową działającą w oparciu o ustawę z dnia 25 lipca 1985r. o jednostkach badawczo-rozwojowych (Dz.U. z 2008r., Nr 159, poz. 993) i Statut zatwierdzony przez Ministra Gospodarki w dniu 28 maja 2008r.

Wnioskodawca posiada decyzję Naczelnika Urzędu Celnego w K. w sprawie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego na czas nieoznaczony z dnia 17 kwietnia 2007r. zmienioną decyzją z dnia 23 stycznia 2008r. Wnioskodawca zajmuje się wytwarzaniem szerokiego spektrum produktów naftowych, takich jak oleje smarowe, oleje silnikowe, dodatki oraz pakiety dodatków do paliw, smary, płyny przeciwoblodzeniowe, płyny hydrauliczne, oleje elektroizolacyjne i inne, oraz prowadzi produkcję doświadczalną wyrobów naftowych jedynie na bezpośrednie zlecenie klienta.

Wnioskodawca przyjmuje do składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrób akcyzowy o kodzie CN 2707 50 90. Jest to rodzaj rozpuszczalnika opartego na węglowodorach aromatycznych. Wyrób ten zgodnie z art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2008r. jest wyrobem energetycznym, jest wyszczególniony w załączniku nr 2 poz 19 do ustawy. Dla wyrobu tego zgodnie z art. 40 ust. 5 stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy. W składzie podatkowym Wnioskodawcy wyrób ten jest surowcem do produkcji dodatków do paliw silnikowych, dodatków do paliw opałowych, olejów smarowych oraz innych wyrobów akcyzowych (z wyłączeniem paliw) i nieakcyzowych. Stawka akcyzy inna niż 0 zł jest nadawana przez Wnioskodawcę dla danej ilości wymienionego wyrobu dopiero po jej zastosowaniu do określonej grupy wyrobów energetycznych, dla których jest ustalona stawka.

Wnioskodawca nie wykazuje tego wyrobu od razu po przyjęciu go do składu podatkowego w żadnej informacji, których wzory zostały ustalone w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku akcyzowego, deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy oraz informacji o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym. Dopiero po zastosowaniu określonej ilości wyrobu do określonego przeznaczenia, wykazuje się ją albo w deklaracji INF-D albo INF-I, chyba, że nie zastosowano wyrobu ani do produkcji dodatków do paliw silnikowych ani do produkcji dodatków do olejów opałowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Z jaką stawką akcyzy powinien zostać przyjęty na skład podatkowy wyrób akcyzowy o kodzie CN 2707 50 90, który przyjmowany jest do składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy i może być wykorzystany zarówno do produkcji dodatków do paliw silnikowych, dodatków do paliw opałowych, olejów smarowych oraz innych wyrobów akcyzowych (z wyłączeniem paliw) i nieakcyzowych...

  2. Czy wyrób ten ma być wykazywany w informacjach o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym, wymaganych art. 21 ust. 6, których wzory zostały ustalone w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku akcyzowego, deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy oraz informacji o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym, a jeżeli tak to, w którym i w jakich pozycjach...

Zdaniem Wnioskodawcy, wyrób akcyzowy o kodzie CN 2707 50 90 powinien zostać przyjęty na skład podatkowy w procedurze zawieszenia poboru akcyzy z zerową stawką zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy, ponieważ w art. 89 ust. 1 nie ma określonej stawki akcyzy dla wyrobu o takim kodzie CN. Nie znając jeszcze przeznaczenia tego wyrobu, który jest przez Wnioskodawcę zużywany do produkcji dodatków do paliw silnikowych i opałowych, olejów smarowych oraz innych wyrobów akcyzowych (z wyłączeniem paliw) i nieakcyzowych, zostaje on przyjęty do składu podatkowego w procedurze zawieszenia z zerową stawką akcyzy zgodnie z art. 89 ust 2 i nie jest on wykazywany w informacjach o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym wymaganych art. 21 ust. 6, których wzory zostały ustalone w Rozporządzeniu Ministra Finansów z dn. 24 lutego 2009 r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku akcyzowego, deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy oraz informacji o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym.

W momencie przeznaczenia pewnej ilości tego wyrobu do produkcji dodatku do paliw silnikowych stawka akcyzy dla tej ilości zmienia się z zerowej na stawkę określoną dla pozostałych paliw silnikowych, zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 14. Wówczas ilość ta zostaje wykazana w INF-D. Informacja o paliwach silnikowych w składzie podatkowym (z wyłączeniem gazu) określonej w/w rozporządzeniem, jako ilość wyrobów akcyzowych przyjęta do składu oraz ilość wyrobów zużytych do produkcji. W momencie przeznaczenia pewnej ilości tego wyrobu do produkcji dodatku do paliw opałowych stawka akcyzy dla tej ilości zmienia się z zerowej na stawkę określoną dla pozostałych paliw opałowych, zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 15. Wówczas ilość ta zostaje wykazana w INF-I Informacja o paliwach opałowych w składzie podatkowym określonej ww. rozporządzeniem, jako ilość wyrobów akcyzowych przyjęta do składu oraz ilość wyrobów zużytych do produkcji. W momencie przeznaczenia pewnej ilości tego wyrobu do produkcji olejów smarowych lub innych wyrobów akcyzowych (z wyłączeniem paliw) i nieakcyzowych należy stosować dla tej ilości zerową stawkę akcyzy zgodnie z art. 89 ust. 2. Wówczas ilość ta nie zostaje wykazana w informacjach o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym wymaganych art. 21 ust 6.

Przedstawione stanowisko Wnioskodawcy jest zgodne z art. 1 ust. 3 akapit 2 i 3 Dyrektywy Rady WE 2003/96/WE dnia 27 października 2003 r. w sprawie restrukturyzacji wspólnotowych przepisów ramowych dotyczących opodatkowania produktów energetycznych i energii elektrycznej. Znajduje także potwierdzenie w orzecznictwie, np. w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z dnia 20 maja2008r. (sygn. akt I SA/Sz 62/08). Wyrok ten dotyczy, co prawda olejów smarowych objętych innym kodem niż CN 2707 50 90, lecz w istocie dotyczy wszystkich produktów akcyzowych, których stawka akcyzy nie jest wprost określona i które mogą mieć różne przeznaczenie.

Zdaniem Wnioskodawcy nie jest prawidłowe stanowisko, według którego z art. 65 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym wynika obowiązek przyjęcia wyrobu o kodzie CN 2707 50 90 z najwyższą możliwą stawką podatku akcyzowego, jaką produkt ten mógłby być opodatkowany w razie użycia go w całości, jako dodatku do paliw silnikowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, iż zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. (Dz.U. z 2009r. Nr 3, poz. 11 ze zm.) do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 40 ust. 5 (zd. pierwsze) ww. ustawy procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1.

W myśl ust. 6 tego artykułu procedurę zawieszenia akcyzy stosuje się na terytorium kraju również do wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1 pkt 1.

Stosownie do postanowień art. 47 ust. 1 powołanej ustawy produkcja nw. wyrobów akcyzowych tj.:

  1. określonych w załączniku nr 2 do ustawy,
  2. innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką inną niż stawka zerowa,

może obywać się wyłącznie w składzie podatkowym, z wyłączeniem sytuacji, o których mowa w pkt 1-6 tego przepisu.

W pierwszym przypadku obowiązek produkcji wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy istnieje niezależnie od tego, czy wyroby te są objęte zerową stawką akcyzy, czy też stawką akcyzy inną niż stawka zerowa. Obowiązek w tym zakresie został nałożony z uwagi na fakt, iż wyroby akcyzowe, które zostały wymienione w załączniku nr 2 do ustawy, podlegają (niezależnie od stosowanej stawki) wspólnotowemu systemowi monitorowania produkcji i przemieszczania wyrobów akcyzowych, zgodnie z dyrektywą Rady 92/12/EWG z dnia 25 lutego 1992r. w sprawie ogólnych warunków dotyczących wyrobów objętych podatkiem akcyzowym, ich przechowywania, przepływu oraz kontrolowania.

W drugim przypadku obowiązek produkcji w składzie podatkowym z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy odnosi się do wyrobów akcyzowych, które nie są objęte wspólnotowym systemem monitorowania produkcji i przemieszczania wyrobów akcyzowych. Ponieważ wyroby te, co do zasady, nie są opodatkowane akcyzą i objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy w państwach członkowskich Wspólnoty Europejskiej, procedura zawieszenia poboru akcyzy może mieć do nich zastosowanie wyłącznie na terytorium kraju.

Nałożony w przepisach krajowych (w związku z uregulowaniami wspólnotowymi) obowiązek stosowania wobec wyrobów określonych w załączniku nr 2 do ustawy procedury zawieszenia poboru akcyzy obejmuje, oprócz produkcji w składzie podatkowym, konieczność przemieszczania tych wyrobów (w przypadku, gdy nie zostały one dopuszczone do konsumpcji) na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego. Przemieszczanie takie może odbywać się zarówno na terytorium kraju (generalnie między składami podatkowymi), jak również w obrocie wewnątrzwspólnotowym (np. między składami podatkowymi albo między składem podatkowym na terytorium państwa członkowskiego a zarejestrowanym lub niezarejestrowanym handlowcem na terytorium kraju). Jak bowiem wspomniano powyżej, do przedmiotowych wyrobów akcyzowych procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się na terytorium całej Wspólnoty Europejskiej.

W odniesieniu do wyrobów akcyzowych oznaczonych kodem CN 2707 50 (pozostałe mieszaniny węglowodorów aromatycznych, z których 65% lub więcej objętościowo (włącznie ze stratami) destyluje w 250#186;C zgodnie z metodą ASTM D 86) zauważyć należy, że na gruncie ustawy o podatku akcyzowym są one wyrobami energetycznymi (w rozumieniu art. 86 ust. 1 tej ustawy), które mogą mieć różną stawkę akcyzy, w zależności od przeznaczenia. Jeżeli są one przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, to zgodnie z art. 89 ust. 2 ww. ustawy, określona dla nich stawka akcyzy wynosi 0 zł. Natomiast w przypadku przeznaczenia powyższych wyrobów do celów opałowych, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, podlegają one opodatkowaniu akcyzą w wysokości 1822,00 zł/1000 l.

Przedmiotowe wyroby zostały ujęte w poz. 19 załącznika nr 2 do ustawy, w związku z czym, zgodnie z ogólną zasadą określoną w art. 47 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, powinny być produkowane w składzie podatkowym, w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Również przemieszczanie tych wyrobów pomiędzy składami podatkowymi powinno odbywać się z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy, tj. na podstawie administracyjnego dokumentu towarzyszącego i po złożeniu przez podmiot zobowiązany zabezpieczenia akcyzowego. Ponieważ, zgodnie z art. 63 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, wymienione w tym przepisie podmioty, w tym podmiot prowadzący skład podatkowy, są obowiązane do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej powstałe albo mogące powstać zobowiązanie podatkowe, wysokość zabezpieczenia akcyzowego dla ww. wyrobów akcyzowych powinna zostać określona w wysokości pokrywającej mogące ewentualnie powstać zobowiązanie podatkowe, w sytuacji gdyby wyroby te zostały zużyte do szeroko rozumianych celów opałowych lub napędowych i miały być opodatkowane stawką akcyzy w wysokości 1822,00 zł/1000 l.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że nabywany w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrób o kodzie CN 2707 50 90 jest wprowadzany do składu podatkowego Wnioskodawcy, w którym objęty jest procedurą zawieszenia poboru akcyzy i wykorzystywany jest do produkcji dodatków do paliw silnikowych, dodatków do paliw opałowych, olejów smarowych oraz innych wyrobów akcyzowych i nieakcyzowych.

Mając zatem na uwadze treść art. 63 ust. 1 ww. ustawy wprowadzony do składu podatkowego Wnioskodawcy w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrób o kodzie CN 2707 50 90 winien być objęty zabezpieczeń akcyzowym Wnioskodawcy w kwocie pokrywającej mogące powstać zobowiązanie podatkowego tj. w wysokości 1822 zł/1000. Wyrób ten winien być objęty powyższym zabezpieczeń akcyzowym od momentu wprowadzenia go do składu podatkowego do momentu wygaśnięcia zobowiązania podatkowego.

Zauważyć ponadto należy, iż powołany przez Wnioskodawcę art. 65 ust. 3 ww. ustawy dotyczy wysokości zabezpieczenia akcyzowego generalnego składanego przez podmiot pośredniczący. Nie ma on zatem zastosowania do określenia zabezpieczenia akcyzowego składanego przez skład podatkowy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w kwestii objęcia zabezpieczeniem akcyzowym wprowadzonego do składu podatkowego wyrobu o kodzie CN 2707 50 90, wykorzystywanego do celów przedstawionych we wniosku, należało uznać za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 21 ust. 6 cyt. ustawy o podatku akcyzowym podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany, bez wezwania organu podatkowego, do 25. dnia następnego miesiąca po miesięcznym okresie rozliczeniowym, składać właściwemu naczelnikowi urzędu celnego informacje o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym, według ustalone wzoru, zawierającego dane, o których mowa w art. 53 ust. 5.

Zgodnie z powyższym informacja o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym powinna być sporządzona na podstawie danych określonych w art. 53 ust. 5 ww. ustawy, w myśl których podmiot prowadzący skład podatkowy jest obowiązany prowadzić ewidencję ilościową lub ilościowo-wartościową wyrobów akcyzowych umożliwiającą w szczególności:

  1. ustalenie ilości wyrobów akcyzowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy oraz wyłączonych z tej procedury;
  2. wyodrębnienie kwoty akcyzy przypadającej do zapłaty oraz kwoty akcyzy, której pobór podlega zawieszeniu w związku z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy;
  3. określenie ilości wyprodukowanych wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym innym niż skład podatkowy, o którym mowa w art. 48 ust. 3 i 4.

Wzory informacji o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym (od INF-A do INF-K), o których mowa w art. 26 ust. 6 ww. ustawy określają załączniki nr 14-21 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009r. w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku akcyzowego, deklaracji w sprawie przedpłaty akcyzy oraz informacji o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym (Dz.U. Nr 32, poz. 277).

W ww. informacjach zawiera się zatem dane: dotyczące ilości zapasu początkowego (odpowiadająca ilości zapasu końcowego z poprzedniego okresu rozliczeniowego), ilości wyrobów akcyzowych przyjętych do składu objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy, ilości wyrobów akcyzowych wyprodukowanych, ilości wyrobów akcyzowych zużytych do produkcji, ilości wyrobów akcyzowych wydanych ze składu podatkowego w rozbiciu na ilość wydanych wyrobów w procedurze zawieszenia poboru akcyzy oraz poza tą procedurą, a także kwotę podatku akcyzowego w zawieszeniu odpowiadającą zapasowi początkowemu i końcowemu.

Stosownie do powyższego, informacja o wyrobach znajdujących się w składzie podatkowym winna zawierać ilościowe dane o wyrobach akcyzowych w składzie podatkowym na początku i na końcu okresu rozliczeniowego z uwzględnieniem ilości wyrobów akcyzowych przyjętych do składu podatkowego, ilości zużytych wyrobów akcyzowych do produkcji, ilości wyprodukowanych wyrobów akcyzowych, ilości wyrobów akcyzowych wydanych ze składu podatkowego (w procedurze zawieszenia poboru akcyzy i poza ta procedurą) oraz kwoty podatku akcyzowego w zawieszeniu odpowiadające zapasowi początkowemu i końcowemu w danym okresie rozliczeniowym.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca wprowadza do składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wyrób o kodzie CN 2707 50 90, który jest wykorzystywany w tym składzie w zależności od potrzeb, do produkcji dodatków do paliw silnikowych, dodatków do paliw opałowych, olejów smarowych oraz innych wyrobów akcyzowych (z wyłączeniem paliw) i nieakcyzowych.

Zaznaczyć należy, iż przepisy dotyczące wzorów informacji nie zawierają szczegółowych regulacji jak należy sporządzić informacje w sytuacji wskazanej we wniosku tj. gdy jeden wyrób o kodzie CN 2707 50 90 wykorzystywany jest do wytwarzania różnych wyrobów akcyzowych, a także do produkcji wyrobów nieakcyzowych.

W ocenie tut. organu możliwy jest przyjęcia następujący sposób postępowania:

W polu 23 informacji INF-D (informacja o paliwach silnikowych w składzie podatkowym) powinna być wykazana cała ilość nabywanego przez Wnioskodawcę wyrobu o kodzie CN 2707 50 90, wprowadzonego do składu podatkowego i objętego procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wykorzystywanego do różnych celów.

W polu 24 INF-D powinno się wykazać ilości wyprodukowanych dodatków do paliw silnikowych.

W polu 25 INF-D powinno się wykazać ilość wyrobów akcyzowych zużytych do produkcji dodatków do paliw silnikowych.

W polu 26 INF-D powinno się wykazać ilość wydanych ze składu podatkowego dodatków do paliw silnikowych w rozbiciu na ilość wydanych wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia (pole 27) i wydanych poza procedurą zawieszenia (pole 28).

Jednocześnie w polu 27 INF-D należałoby ująć ilość wyrobów przeznaczoną przez Wnioskodawcę do produkcji dodatków do paliw opałowych oraz olejów smarowych. Ilości te odpowiednio zostaną wykazane w polu 23 INF-I i INF-K.

Natomiast w polu 28 INF-D oprócz wyprowadzonych ze składu poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy dodatków do paliw należałoby ująć również ilość wyrobu o kodzie 2707 50 90, z którego zostały wyprodukowane wyroby nieakcyzowe.

W polu 30 IND-D należałoby wykazać ilość wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym odpowiadająca zapasowi końcowemu na koniec okresu rozliczeniowego tj. ilość niezużytego wyrobu o kodzie CN 2707 50 90 oraz ilość dodatków do paliw silnikowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Natomiast w polu 22 INF-D należałoby wykazać kwotę podatku akcyzowego w zawieszeniu odpowiadającą zapasowi początkowemu, a w polu 31 INF-D kwotę podatku akcyzowego w zawieszeniu odpowiadającą zapasowi końcowemu wykazanemu w polu 30.

Natomiast w INF-I (informacja o paliwach opałowych w składzie podatkowym) oraz INF-K (informacja o olejach smarowych w składzie podatkowym) w polu 23 należałoby wykazać odpowiednio ilość wyrobu o kodzie CN 2707 50 90 przeznaczoną do produkcji tych wyrobów, odpowiadającą ilości wyrobów przeznaczonych do produkcji dodatków do paliw opałowych oraz olejów smarowych ujętych w polu 27 INF-D.

W polu 24 INF-I i INF-K należałoby wykazać odpowiednio ilość wyprodukowanych dodatków do paliw opałowych oraz olejów smarowych.

W polu 25 INF-I i INF-K należałoby wykazać odpowiednio ilość wyrobów akcyzowych zużytych do produkcji dodatków do paliw opałowych oraz olejów smarowych.

W polu 26 INF-I i INF-K należałoby wykazać odpowiednio ilość wydanych ze składu podatkowego dodatków do paliw opałowych oraz olejów smarowych w rozbiciu na ilość wydanych wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia (pole 27) i wydanych poza procedurą zawieszenia (pole 28).

W polu 30 IND-I i INF-K należałoby wykazać odpowiednio ilość wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym odpowiadająca zapasowi końcowemu na koniec okresu rozliczeniowego tj. ilość dodatków do paliw opałowych oraz olejów smarowych objętych procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Natomiast w polu 22 INF-I i INF-K należałoby wykazać odpowiednio kwotę podatku akcyzowego w zawieszeniu odpowiadającą zapasowi początkowemu tj. ilości dodatków do paliw opałowych oraz olejów smarowych, a w polu 31 INF-I i INF-K odpowiednio kwotę podatku akcyzowego w zawieszeniu odpowiadająca zapasowi końcowemu wykazanemu odpowiednio w polu 30 INF-I i INF-K .

Ponadto w ocenie, tut. organu do składanych przez Wnioskodawcę informacji INF-D, INF-I oraz INF-K należałoby dołączyć odpowiednie pismo wyjaśniające o sposobie sporządzenia ww. informacji uwzględniające charakter produkcji prowadzonej przez Wnioskodawcę. Pozwoli to na wyjaśnienie ewentualnych wątpliwości właściwego organu podatkowego co do sposobu sporządzenia ww.informacji.

Jak wspomniano wyżej w przypadku będącym przedmiotem interpretacji, przepisy nie regulują sposobu wypełniania ww. informacji. Dlatego też przedstawiony wyżej sposób sporządzenia tych informacji jest propozycją tut. organu, który należałoby uzgodnić z właściwym dla Wnioskodawcy Naczelnikiem Urzędu Celnego.

Mimo, iż przepisy nie regulują jak należy sporządzić dla przedstawionego stanu faktycznego, informację o wyrobach akcyzowych znajdujących się w składzie podatkowym, to jednak nieprawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, w kwestii wykazywania ilości wprowadzonego do składu podatkowego i objętego procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobu o kodzie CN 2707 50 90 wykorzystywanego do produkcji innych wyrobów akcyzowych oraz wyrobów nieakcyzowych, dopiero w momencie jego przeznaczenia do produkcji innych wyrobów.

Jak wykazano wyżej w informacji o wyrobach akcyzowych winna być wykazana całkowita ilość wyrobu wprowadzonego do składu podatkowego w procedurze zawieszenia poboru akcyzy, objętego stawką akcyzy w wysokości 1822 zł/1000 l.

Tym samym również w powyższym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Zauważyć należy, iż w przedmiotowym wniosku powołano nieistniejący przepis art. 1 ust. 3 akapit 2 i 3 Dyrektywy Rady 2003/96/WE zamiast art. 2 ust. 3 akapit 2 i 3 tej dyrektywy.

Odnośnie więc art. 2 ust. 3 akapit 2 i 3 Dyrektywy Rady WE 2003/96/WE zauważyć należy, iż odnosi się on do opodatkowania podatkiem akcyzowym odpowiednią stawką podatku wyrobów akcyzowych wprowadzonych do konsumpcji (wyprowadzonych z procedury zawieszenia poboru akcyzy). Natomiast w zagadnieniu będącym przedmiotem wniosku mamy do czynienia z wyrobami w procedurze zawieszenia poboru akcyzy objętymi zabezpieczeniem akcyzowym w wysokości powstałego lub mogącego powstać zobowiązania podatkowego.

Odnosząc się zaś do przytoczonego przez Wnioskodawcę wyroku Wojewódzkiego Sądu w Szczecinie z dnia 20 maja 2008r. sygn. akt I SA/Sz 62/08 należy zauważyć, że zgodnie z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 29 maja 2009r. sygn. akt I FSK 2057/08 powyższy wyrok WSA w Szczecinie został uchylony.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj