Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-982/09/AW
z 6 października 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-982/09/AW
Data
2009.10.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budownictwo mieszkaniowe
roboty budowlano-montażowe
stolarka drewniana
usługi montażowe


Istota interpretacji
Usługa wykonania wraz z montażem metalowych balustrad balkonowych i żaluzji przesuwnych o PKWiU 45 w obiektach o PKOB 111 i 112 podlega 7% stawce podatku VAT



Wniosek ORD-IN 1024 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 24 września 2009r. (data wpływu 25 września 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania kompleksowych usług budowlano-montażowych sklasyfikowanych według PKWiU w dziale 45 „Roboty budowlane” w budynkach mieszkalnych stałego zamieszkania sklasyfikowanych pod symbolem PKOB 111 i PKOB 112 w przedstawionym stanie faktycznym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 września 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania kompleksowych usług budowlano-montażowych sklasyfikowanych według PKWiU w dziale 45 „Roboty budowlane” w budynkach mieszkalnych stałego zamieszkania sklasyfikowanych pod symbolem PKOB 111 i PKOB 112.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie usług, Wnioskodawca wykonuje kompleksowe usługi budowlano-montażowe sklasyfikowane według PKWiU w dziale 45 „Roboty budowlane” w budynkach mieszkalnych stałego zamieszkania sklasyfikowane pod symbolem PKOB 111 i PKOB 112 polegające na:

  1. wykonaniu metalowych balustrad balkonowych, schodowych, tarasowych wraz z montażem i malowaniem w budynkach mieszkalnych na zlecenie klienta;
  2. wykonaniu metalowych żaluzji przesuwnych – zewnętrznych przeciwsłonecznych (nie antywłamaniowych) wraz z montażem i malowaniem na zlecenie klienta.

Firma Wnioskodawcy kompleksowo wykonuje roboty budowlano-montażowe w budynkach mieszkalnych stałego zamieszkania z użyciem wyprodukowanych u siebie materiałów na podstawie zawartej umowy o kompleksowe roboty budowlano-montażowe. Na usługi zawarta jest umowa z klientem (zamawiającym), w której określone są konkretne budynki oraz wykonanie według konkretnego projektu. W umowie zawarta jest ustalona wartość usługi np. za 1 mb, 1 kg czy 1 szt. bez wyszczególnienia kosztów robocizny czy zużycia materiałów. Zamawiający zleca usługę wykonania robót budowlano-montażowych w obiektach budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowanych pod symbolem PKOB 111 i PKOB 112, a Firma Wnioskodawcy wykonuje tę usługę z użyciem własnych materiałów zgodnie z zawartą umową.

Wykonywane usługi Wnioskodawca realizuje w oparciu o dokonane przez siebie obmiary na budowie dostosowane każdorazowo do zaistniałej sytuacji na budynku uwzględniając wymagania zamawiającego w zakresie konstrukcji, kształtów oraz kolorystyki. Po samodzielnym wykonaniu projektu potrzebne do montażu elementy metalowe Wnioskodawca wykonuje we własnym zakresie, we własnym warsztacie produkcyjnym, a następnie wykonane balustrady, żaluzje, poręcze dopasowywane są na budowie, montowane, czyszczone i malowane celem przekazania do odbioru zamawiającemu. Pozostałe materiały niezbędne do montażu, takie jak: kotwy, pianki, podkłady, farby, lakiery, itp. kupowane sa w sklepach, marketach. Zakres prac polega na wykonaniu następujących czynności:

  • dokonanie obmiarów na budowie;
  • wykonanie projektu balustrad, poręczy, żaluzji;
  • przygotowanie podłoża do montażu balustrady, poręczy, żaluzji;
  • czyszczenie betonu i poziomowanie powierzchni betonowej;
  • docinanie i dopasowywanie balustrad, poręczy, żaluzji;
  • wycinanie betonu dla uzyskania wymiarów według projektu;
  • wymierzanie i wiercenie otworów w betonie;
  • zabudowywanie kotew metalowych do betonu i przykręcanie;
  • montowanie elementów balustrad, poręczy, żaluzji do zabudowanych kotew;
  • czyszczenie zamontowanych elementów balustrad, poręczy, żaluzji celem przygotowania do malowania farbami podkładowymi i nawierzchniowymi;
  • malowanie zamontowanych balustrad, poręczy i żaluzji farbami podkładowymi i nawierzchniowymi;
  • prace porządkowe polegające na sprzątaniu, odkurzaniu, myciu balkonów i schodów po wykonanych pracach;
  • oddanie wykonanych usług budowlano-montażowych zamawiającemu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Wnioskodawca prosi o udzielenie pisemnej interpretacji dotyczącej zastosowania stawki podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania kompleksowych usług budowlano-montażowych sklasyfikowanych według PKWiU w dziale 45 „Roboty budowlane” w budynkach mieszkalnych stałego zamieszkania sklasyfikowanych pod symbolem PKOB 111 i PKOB 112. Biorąc pod uwagę powyżej opisaną sytuację Wnioskodawca pragnie zapytać czy zastosował właściwą stawkę VAT w wysokości 7%...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z Prawem budowlanym, balustrady, poręcze, żaluzje, o których mowa we wniosku (wykonane według konkretnego projektu w konkretnym budynku) są niezbędną częścią obiektu budowlanego – brak balustrad, poręczy, żaluzji dyskwalifikuje taki budynek mieszkalny do ostatecznego odbioru przez właściwego inspektora. Tak więc Wnioskodawca uważa, że kompleksowa usługa polegająca na wykonaniu robót budowlano-montażowych sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 45.25.42 „Roboty związane ze wznoszeniem pozostałych obiektów z konstrukcji stalowych” wykonywane w budynkach mieszkalnych stałego zamieszkania sklasyfikowanych pod symbolem PKOB 111 i PKOB 112 powinna być opodatkowana preferencyjną stawką VAT w wysokości 7% i taką Wnioskodawca zastosował.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel - art. 7 ust. 1 ww. ustawy. Natomiast przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 (art. 8 ust. 3 ustawy o VAT).

W myśl art. 41 ust. 1 cyt. wyżej ustawy, stawka podatku wynosi 22%, przy czym ustawodawca od tej reguły ustanowił pewne wyjątki. I tak, zgodnie z ust. 2 ww. artykułu, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się również do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym – art. 41 ust. 12 ww. ustawy.

W myśl art. 41 ust. 12a i 12b ustawy o VAT przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem, iż do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego powyżej nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej – art. 41 ust. 12c.

Ponadto, zgodnie z § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), będącym odzwierciedleniem obowiązującego do dnia 30 listopada 2008r. przepisu § 5 ust. 1a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:

  1. robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych,
  2. obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12

- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy.

Z unormowań zawartych w przytoczonych przepisach wynika zatem, iż 7% stawka podatku od towarów i usług ma zastosowanie w całym budownictwie mieszkaniowym, zarówno objętym społecznym programem mieszkaniowym, jak i nieobjętym tym programem.

Należy również zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług obowiązujące od dnia 1 stycznia 2008r., zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

W świetle powyższego stwierdzić należy, iż zgodnie z art. 41 ust. 12 w związku z ust. 2 tego artykułu ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 6 ust. 2 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów, 7% stawka podatku od towarów i usług, znajduje zastosowanie w odniesieniu do budowy a także robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych w obiektach budownictwa mieszkaniowego lub ich części.

Jak wynika ze złożonego wniosku, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie usług, Wnioskodawca wykonuje kompleksowe usługi budowlano-montażowe sklasyfikowane według PKWiU w dziale 45 „Roboty budowlane” w budynkach mieszkalnych stałego zamieszkania sklasyfikowane pod symbolem PKOB 111 i PKOB 112 polegające na:

  1. wykonaniu metalowych balustrad balkonowych, schodowych, tarasowych wraz z montażem i malowaniem w budynkach mieszkalnych na zlecenie klienta;
  2. wykonaniu metalowych żaluzji przesuwnych – zewnętrznych przeciwsłonecznych (nie antywłamaniowych) wraz z montażem i malowaniem na zlecenie klienta.

Firma Wnioskodawcy kompleksowo wykonuje roboty budowlano-montażowe w budynkach mieszkalnych stałego zamieszkania z użyciem wyprodukowanych u siebie materiałów na podstawie zawartej umowy o kompleksowe roboty budowlano-montażowe. Na usługi zawarta jest umowa z klientem (zamawiającym), w której określone są konkretne budynki oraz wykonanie według konkretnego projektu. W umowie zawarta jest ustalona wartość usługi np. za 1 mb, 1 kg czy 1 szt. bez wyszczególnienia kosztów robocizny czy zużycia materiałów. Zamawiający zleca usługę wykonania robót budowlano-montażowych w obiektach budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowanych pod symbolem PKOB 111 i PKOB 112, a Firma Wnioskodawcy wykonuje tę usługę z użyciem własnych materiałów zgodnie z zawartą umową.

Wykonywane usługi Wnioskodawca realizuje w oparciu o dokonane przez siebie obmiary na budowie dostosowane każdorazowo do zaistniałej sytuacji na budynku uwzględniając wymagania zamawiającego w zakresie konstrukcji, kształtów oraz kolorystyki. Po samodzielnym wykonaniu projektu potrzebne do montażu elementy metalowe Wnioskodawca wykonuje we własnym zakresie, we własnym warsztacie produkcyjnym, a następnie wykonane balustrady, żaluzje, poręcze dopasowywane są na budowie, montowane, czyszczone i malowane celem przekazania do odbioru zamawiającemu. Pozostałe materiały niezbędne do montażu, takie jak: kotwy, pianki, podkłady, farby, lakiery, itp. kupowane sa w sklepach, marketach. Zakres prac polega na wykonaniu następujących czynności:

  • dokonanie obmiarów na budowie;
  • wykonanie projektu balustrad, poręczy, żaluzji;
  • przygotowanie podłoża do montażu balustrady, poręczy, żaluzji;
  • czyszczenie betonu i poziomowanie powierzchni betonowej;
  • docinanie i dopasowywanie balustrad, poręczy, żaluzji;
  • wycinanie betonu dla uzyskania wymiarów według projektu;
  • wymierzanie i wiercenie otworów w betonie;
  • zabudowywanie kotew metalowych do betonu i przykręcanie;
  • montowanie elementów balustrad, poręczy, żaluzji do zabudowanych kotew;
  • czyszczenie zamontowanych elementów balustrad, poręczy, żaluzji celem przygotowania do malowania farbami podkładowymi i nawierzchniowymi;
  • malowanie zamontowanych balustrad, poręczy i żaluzji farbami podkładowymi i nawierzchniowymi;
  • prace porządkowe polegające na sprzątaniu, odkurzaniu, myciu balkonów i schodów po wykonanych pracach;
  • oddanie wykonanych usług budowlano-montażowych zamawiającemu.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU). W myśl przepisu § 3 pkt 1 Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2009r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.). Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach. W przypadku jakichkolwiek trudności w ustaleniu właściwego grupowania, może się zwrócić do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Zgodnie z klasyfikacją wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. robotami budowlanymi są prace zgrupowane w dziale 45 „Roboty budowlane”, który obejmuje:

  1. prace polegające na wznoszeniu nowych budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,
  2. prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, odbudową i remontem już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli, prace związane z inżynierią lądową i wodną,
  3. instalowanie budynków i budowli z prefabrykatów, instalowanie konstrukcji stalowych.

W złożonym wniosku Wnioskodawca wskazał, że wykonywane przez niego czynności w zakresie zlecenia obejmującego wykonanie i montaż metalowych balustrad balkonowych i metalowych żaluzji przesuwnych mieszczą się pod symbolem PKWiU 45 „Roboty budowlane” i dokonywane są w budynkach mieszkalnych PKOB 111 i PKOB 112.

Zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Jak wynika z powyższego, ustawa o podatku od towarów i usług, poprzez podanie klasyfikacji odwołuje się do Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, która stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych. Zatem dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z cyt. wyżej rozporządzeniem w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne. Dział ten obejmuje:

  • 111 – budynki mieszkalne jednorodzinne,
  • 112 – budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe,
  • 113 – budynki zbiorowego zamieszkania.

Należy w tym miejscu wskazać, że zgodnie z zasadami metodycznymi do wymienionej wyżej Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług roboty instalacyjne i montażowe wykonywane przez producentów klasyfikuje się łącznie z wyrobem w tym samym grupowaniu (tym samym montaż przez producentów elementów budowlanych w obiektach budownictwa mieszkaniowego podlega opodatkowaniu stawką właściwą dla dostawy określonego towaru). Montaż lub instalacja wyrobu budowlanego przez producenta stanowi dostawę towarów, a nie usługę. Jednakże tut. organ podatkowy nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego. Za prawidłową klasyfikację wyrobu lub usługi jest bowiem odpowiedzialny producent lub dokonujący dostawy towaru bądź świadczący usługę. To właśnie ten podmiot obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług. W przypadku zaistnienia wątpliwości w tym zakresie, należy zwrócić się o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź.

Jak już zaznaczono na wstępie uzasadnienia niniejszej interpretacji, towary i usługi, co do zasady, opodatkowane są stawką podstawową. Stosowanie stawki podstawowej ma charakter reguły ogólnej.

Należy uznać, że w związku z charakterem stawki podstawowej, stawki obniżone (preferencyjne) mają charakter wyjątkowy. W związku z tym ciężar dowodu co do możliwości objęcia danej czynności stawką 7% ciąży na podatniku dokonującym tej czynności.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że czynności obejmujące wykonanie i montaż metalowych balustrad i żaluzji, o ile zostały przez Wnioskodawcę prawidłowo zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 45 – „Roboty budowlane” i dokonane zostały w budynkach mieszkalnych stałego zamieszkania sklasyfikowanych wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11, należy uznać za usługi podlegające opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 7%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU lub PKOB) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj