Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-647/09/BJ
z 29 października 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-647/09/BJ
Data
2009.10.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dotacja
fundusze europejskie
pomoc bezzwrotna
pracownik
programy
środki pomocowe
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)
wynagrodzenia
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
1. Czy do przychodu wnioskodawczyni z tytułu umowy o pracę znajduje zastosowanie zwolnienie przedmiotowe przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych?
2. Czy Urząd Marszałkowski Województwa X jako płatnik jest zwolniony z obowiązku przekazywania zaliczek na podatek dochodowy?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 03 sierpnia 2009r. (data wpływu do tut. Biura – 05 sierpnia 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodów podatniczki współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 05 sierpnia 2009r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodów podatniczki współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni od dnia 22 kwietnia 2008r. do nadal, otrzymuje przychód ze stosunku pracy na podstawie umowy o pracę zawartej z Urzędem Marszałkowskim Województwa X. Zatrudniona jest w Wydziale Rozwoju Regionalnego na stanowisku podinspektora. Wydział Rozwoju Regionalnego wdraża Regionalny Program Operacyjny Województwa X na lata 2007-2013 (RPO 2007-2013) przyjęty uchwałą Zarządu Województwa X 18 września 2007r. RPO 2007-2013 jest programem finansowanym z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a środki przekazywane są przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego (wypłata z budżetu Państwa i refundacja wypłat ze środków Unii Europejskiej). Uzupełnienie i uściślenie zapisów RPO 2007-2013 zawiera Szczegółowy opis priorytetów RPO 2007-2013, który w Rozdziale I - Podstawowe informacje na temat RPO 2007-2013 w pkt 2 - Finansowanie programu stanowi: dofinansowanie projektów (ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego) w ramach priorytetów RPO 2007-2013 wynosi do 85% kosztów kwalifikowanych, za wyjątkiem Priorytetu X - Pomoc techniczna, gdzie dofinansowanie wynosi do 100% kosztów kwalifikowanych projektu. Priorytet X - Pomoc techniczna obejmuje procesy związane z przygotowaniem, zarządzaniem i wdrażaniem RPO 2007-2013. W ramach priorytetu finansowane jest między innymi, zatrudnienie odpowiedniej liczby wysoko wykwalifikowanych pracowników do wypełniania obowiązków związanych z zarządzaniem i wdrażaniem RPO na lata 2007-2013 na wszystkich etapach jego realizacji (szczegółowy opis priorytetów RPO 2007-2013 str. 251 pkt 14 ppkt 1). Z zestawienia treści zapisu pozycji 24 i 25 w tabeli Działanie 10.1 - Wsparcie procesu zarządzania i wdrażania - część finansowa (Szczegółowy opis priorytetów RPO 2007-2013 str. 253) wynika, że udział środków Unii Europejskiej w wydatkach kwalifikowanych na poziomie projektu wynosi 100%, wobec braku wkładu własnego beneficjenta.

Wobec powyższego wynagrodzenie wnioskodawczyni wraz z premiami kwartalnymi, premiami motywacyjnymi, premiami rocznymi oraz tzw. „13 pensją" finansowane jest w 100% z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu X - Pomoc Techniczna RPO 2007-2013. W ramach zawartej umowy o pracę do obowiązków wnioskodawczyni należy: stałe kontaktowanie się z ekspertami oceniającymi projekty składane w ramach RPO 2007-2013; przygotowywanie dokumentacji dotyczącej ekspertów RPO 2007-2013 (m. in. umów z ekspertami, wynagrodzeń ekspertów zewnętrznych i wewnętrznych, zestawień dot. wynagrodzeń); przygotowywanie dokumentacji z zakresu zamówień publicznych dotyczącej ekspertów oceniających projekty składane w ramach RPO 2007-2013; sprawozdawczość; organizacja posiedzeń Komisji Oceny Projektów RPO 2007-2013; szkolenie ekspertów RPO 2007-2013; opracowywanie dokumentów niezbędnych do wdrażania RPO 2007-2013, w tym m.in. Podręcznika Procedur Wdrażania RPO. Czynności wykonywane przez wnioskodawczynię w ramach stosunku pracy kwalifikowane są przez pracodawcę (wydruk RMUA) jako „Pomoc techniczna RPO".

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy do przychodu wnioskodawczyni z tytułu umowy o pracę, w opisanym powyżej stanie faktycznym, znajduje zastosowanie zwolnienie przedmiotowe przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych...
  2. Czy Urząd Marszałkowski Województwa X jako płatnik, w opisanym powyżej stanie faktycznym, jest zwolniony z obowiązku przekazywania zaliczek na podatek dochodowy wnioskodawczyni...

Wnioskodawczyni przywołując treść art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych wskazała, iż obydwie przesłanki wskazane pod lit. a) i b) tego przepisu muszą wystąpić łącznie. Bez znaczenia, zdaniem wnioskodawczyni pozostaje okoliczność, czy środki wypłacane są bezpośrednio przez instytucje międzynarodowe, czy też następuje to za pośrednictwem podmiotów krajowych a projekt realizowany jest w systemie prefinansowania. W przepisie wskazano bowiem, że zwolnienie ma zastosowanie także wówczas gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu uprawnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, co oznacza, iż nie jest wymagane bezpośrednie otrzymanie tych środków przez podatnika. Istotną przesłanką nabycia przedmiotowego zwolnienia jest tylko „pochodzenie" dochodów otrzymywanych przez podatnika, a kluczowe znaczenie ma ustalenie źródła środków, czyli podmiotu, który ostatecznie ponosi ekonomiczny ciężar bezzwrotnej pomocy. Wnioskodawczyni zatrudniona jest na podstawie umowy o pracę w podmiocie, który bezpośrednio realizuje cel programu i jej wynagrodzenie za pracę jest w 100% ostatecznie finansowane ze środków Unii Europejskiej. Na poparcie swoich twierdzeń wnioskodawczyni wskazała stanowisko NSA zawarte w wyroku z dnia 16 września 2008r. sygn. akt II FSK 874/2007 oraz w wyroku z dnia 16 kwietnia 2009 r. sygn. akt II FSK 59/2008.

Wobec powyższego, zdaniem wnioskodawczyni jej przychód ze stosunku pracy korzysta ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a Urząd Marszałkowski Województwa X zwolniony jest z obowiązku przekazywania zaliczek na podatek dochodowy wnioskodawczyni.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:

Na wstępie zaznacza się, iż niniejsza interpretacja indywidualna stanowi pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania wynagrodzenia wnioskodawczyni z tytułu umowy o pracę na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (pyt. 1). W pozostałym zakresie (pyt. 2) wydano inne rozstrzygnięcie Znak: IBPB II/1/415-775/09/BJ.

Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r., Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W związku z powyższym warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:

  1. bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie w tym gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy przekazanej na podstawie, o której mowa w tym przepisie,
  2. podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia.

W zakresie pierwszej z ww. przesłanek należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Drugą z przesłanek warunkujących zastosowanie przedmiotowego zwolnienia jest charakter wykonywanych czynności. Tylko bowiem wynagrodzenia za czynności i prace o charakterze merytorycznym, czyli związane bezpośrednio z realizacją celu programu mogą być zwolnione z podatku w tej części, w jakiej zostały sfinansowane ze środków pomocowych.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a) cyt. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznej zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy.

Jak wynika z wniosku, wnioskodawczyni od dnia 22 kwietnia 2008r. do nadal otrzymuje przychód ze stosunku pracy na podstawie umowy o pracę zawartej z Urzędem Marszałkowskim Województwa X. Zatrudniona jest w Wydziale Rozwoju Regionalnego na stanowisku podinspektora. Wydział Rozwoju Regionalnego wdraża Regionalny Program Operacyjny Województwa X na lata 2007-2013, który jest programem finansowanym z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a środki przekazywane są przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego (wypłata z budżetu Państwa i refundacja wypłat ze środków Unii Europejskiej). Wynagrodzenie wnioskodawczyni wraz z premiami kwartalnymi, premiami motywacyjnymi, premiami rocznymi oraz tzw. „13 pensją" finansowane jest w 100% z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu X - Pomoc Techniczna RPO 2007-2013.

Regionalny Program Operacyjny Województwa X (RPOWX) jest programem finansowanym z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Należy on do programów operacyjnych służących realizacji Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007-2013 realizowanych na podstawie ustawy z dnia 6 grudnia 2006r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 ze zm.). Funkcję Instytucji Zarządzającej pełni minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego.

Narodowa Strategia Spójności (Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia) to dokument strategiczny określający priorytety i obszary wykorzystania oraz system wdrażania funduszy unijnych: Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR), Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) oraz Funduszu Spójności w ramach budżetu Wspólnoty na lata 2007-2013. Pierwotna nazwa dokumentu Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia (NSRO) została zmieniona na nową - Narodowa Strategia Spójności (NSS).

Zgodnie z art. 17 ust. 3 ww. ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Począwszy od dnia 1 stycznia 2007r., programy operacyjne, o których mowa w ustawie o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, są finansowane według zasad określonych w przepisach ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od dnia 29 grudnia 2006r.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy o finansach publicznych środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA). W myśl art. 5 ust. 3 pkt 2 tej ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa.

W świetle znowelizowanych przepisów ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. Środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa, przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako dotacje. Powyższe wynika z art. 96 pkt 16 w zw. z art. 5 ust. 3 pkt 2 ustawy o finansach publicznych w brzmieniu obowiązującym od 29 grudnia 2006r., zgodnie z którym dochodami budżetu państwa są m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.

W myśl natomiast art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych, wydatkami budżetu państwa są m.in. dotacje, przez które ustawa ta rozumie w szczególności wskazane w art. 106 ust. 2 pkt 3a – podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane „dotacjami rozwojowymi”.

Zgodnie z art. 200 ust. 1 ww. ustawy środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4, są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych, prowadzonych w euro. Stosownie do art. 200 ust. 4 ww. ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej po ich przekazaniu w złotych na rachunek dochodów budżetu państwa, stanowią dochody tego budżetu.

W świetle ww. aktów prawnych środki przekazywane przez Komisję Europejską wpływają na wyodrębniony rachunek bankowy prowadzony w euro, a następnie, po ich przewalutowaniu na złotówki, przekazywane są na centralny rachunek dochodów budżetu państwa i stanowią dochód budżetu państwa. Środki takie są następnie wydatkowane jako tzw. dotacje rozwojowe. W przypadku programów regionalnych środki planowane są w części budżetowej Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. Natomiast środki na realizację projektów samorząd województwa, pełniący rolę Instytucji Pośredniczącej w ramach poszczególnych priorytetów komponentu regionalnego, otrzymuje jako zaliczkę w formie dotacji rozwojowej. Ostatecznie środki na realizację projektów beneficjenci otrzymują od Instytucji Pośredniczących jako zaliczki w formie dotacji rozwojowej na podstawie umowy o dofinansowanie realizacji projektu.

Taki stan prawny sprawia, że środków na finansowanie wydatków ponoszonych przy realizacji projektów w ramach Programu Rozwoju Regionalnego nie można uznać za pochodzące bezpośrednio ze źródeł podmiotów zagranicznych. Zakwalifikować je bowiem należy jako środki stanowiące wydatki budżetu państwa, jako tzw. dotacje rozwojowe. Zatem źródłem finansowania wynagrodzenia wnioskodawczyni zatrudnionej na podstawie umowy o pracę są krajowe środki publiczne, które nie pochodzą z pomocy otrzymanej ze środków bezzwrotnej pomocy, o której mowa art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tylko takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe na podstawie ww. przepisu.

Opodatkowanie bądź zwolnienie z opodatkowania dochodów osób zatrudnionych przy realizacji programu uzależnione jest od tego, z jakich środków nastąpiła ich wypłata.

Analizując drugą część przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, tj. lit. b), stwierdzić należy, iż jak sama wnioskodawczyni wskazała we wniosku (w części dotyczącej zajęcia stanowiska) podmiotem bezpośrednio realizującym cel programu jest jej pracodawca. A zatem, to w imieniu pracodawcy w ramach stosunku pracy następuje wykonywanie przez wnioskodawczynię określonych czynności w związku z realizacją projektu. Wynika z tego, że wnioskodawczyni realizuje cele programu nie bezpośrednio, lecz pośrednio poprzez wykonanie zadania powierzonego przez pracodawcę, w ramach grupy instytucji realizujących przedmiotowy program. Dlatego też nie przysługuje jej dobrodziejstwo zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przedstawiona argumentacja nie tylko znajduje oparcie w przytoczonej wyżej, instytucjonalnej organizacji programu pomocowego ale też eliminuje konsekwencje zbyt szerokiej wykładni przedmiotowego zagadnienia. Przyjęcie stanowiska prezentowanego przez wnioskodawczynię prowadziłoby do objęcia przedmiotowym zwolnieniem wszystkich osób, które zatrudnione w instytucjach publicznych otrzymują wynagrodzenie współfinansowane lub refinansowane ze środków pomocowych, jeśli tylko ich pracodawcy mogą być objęci zwolnieniem z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych czy też odpowiednim zwolnieniem uregulowanym w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Z literalnego brzmienia art. 21 ust. 1 pkt 46 nie wynika jednak, by ustawodawca objął zwolnieniem dochody otrzymane przez każdy podmiot, który bierze udział w realizacji projektu, o ile ostatecznie ciężar ekonomiczny danego wydatku związanego z tym dochodem poniesie budżet Unii Europejskiej. Rozwiązania prezentowanego przez wnioskodawczynię, w świetle zasad równości i powszechności opodatkowania, nie da się zatem zaakceptować.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że na podstawie znowelizowanej ustawy o finansach publicznych środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych jako dotacje są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia przedmiotowego ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednak tylko u jej bezpośredniego beneficjenta, czyli podmiotu, który bezpośrednio realizuje projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowanie projektu. Zwolnienie to nie znajduje jednak zastosowania do osób, które jedynie wykonują powierzone im zadania na podstawie umowy o pracę lub innego stosunku prawnego, bowiem to nie one są stroną umowy o dofinansowanie projektu (to nie one otrzymują dotację).

Odnosząc się do twierdzenia wnioskodawczyni, iż „Bez znaczenia pozostaje okoliczność, czy środki wypłacane są bezpośrednio przez instytucje międzynarodowe, czy też następuje to za pośrednictwem podmiotów krajowych a projekt realizowany jest w systemie prefinansowania” należy stwierdzić, iż - jak już wyżej wykazano - ramy prawne absorpcji środków pochodzących m.in. z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na nowy okres programowania (lata 2007-2013) stworzone przez ustawę o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, spowodowały, że połączono źródła finansowania projektów unijnych (prefinansowanie, współfinansowanie budżetowe, dofinansowanie unijne) w jeden strumień finansowy i tym samym zlikwidowano instrument prefinansowania, włączając od 2007r. środki unijne do budżetu państwa. Tym samym środki te stały się publicznymi środkami krajowymi przekazywanymi beneficjentom w postaci tzw. dotacji rozwojowych.

W przedmiotowej sprawie środki z Unii Europejskiej otrzymuje pracodawca wnioskodawczyni. Natomiast wnioskodawczyni otrzymuje wynagrodzenie za pracę, a nie dotację w rozumieniu art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy o finansach publicznych, wobec czego dochody przez nią uzyskiwane nie korzystają z przedmiotowego zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując należy zatem stwierdzić, iż wynagrodzenie wnioskodawczyni zaangażowanej w procesy związane z przygotowaniem, zarządzaniem i wdrażaniem Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2007-2013 finansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Priorytetu X - Pomoc Techniczna RPO 2007-2013 nie podlega zwolnieniu z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46, jak również na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż jak wykazano powyżej nie jest finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, ani nie stanowi dla wnioskodawczyni dotacji w rozumieniu wyżej powołanych przepisów.

Odnosząc się do wskazanych przez wnioskodawczynię wyroków NSA stwierdza się, iż orzeczenia Sądu nie są źródłem powszechnie obowiązującego prawa i są wiążące jedynie w sprawach, w których zapadły. Zgodnie bowiem z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz.1270 ze zm.) ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie ten sąd oraz organ, którego działanie lub bezczynność było przedmiotem zaskarżenia.

Niezależnie od powyższego podkreślić należy, że orzecznictwo dotyczące interpretacji przepisów art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie jest jednolite. Sądy prezentują również inne stanowisko, niż zawarte w wyżej powołanych wyrokach – zbieżne z zaprezentowanym w niniejszej interpretacji. Na uwagę zasługuje wyrok WSA w Warszawie z dnia 27 czerwca 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 632/07 oraz z dnia 07 grudnia 2007 r., sygn. akt III SA/Wa 1756/07 i z dnia 30 stycznia 2008 r., sygn. akt III SA/Wa 1884/07.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj