Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-693/09-2/MT
z 17 listopada 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-693/09-2/MT
Data
2009.11.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dotacja
instytucja unijna
pomoc bezzwrotna
środki pomocowe
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
1. Czy otrzymana dotacja związana z realizacją projektu w ramach RPO WM współfinansowanego przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego oraz budżet państwa jest wolna od podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy też jest przychodem firmy z działalności gospodarczej zgodnie z art. 14 ust 2 pkt 2 ww. ustawy?
2. Czy otrzymaną dotację w części, która stanowi przychód z działalności gospodarczej zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy przyjąć do przychodów z działalności gospodarczej w dniu otrzymania na rachunek bankowy?



Wniosek ORD-IN 474 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 10.09.2009 r. (data wpływu 21.09.2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania środków pieniężnych otrzymanych na realizację projektu unijnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013 oraz kwalifikacji podatkowej otrzymanych środków pieniężnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21.08.2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania środków pieniężnych otrzymanych na realizacją projektu unijnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013 oraz kwalifikacji podatkowej otrzymanych środków pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą pod firmą X w Ż, jest czynnym podatnikiem podatku VAT i rozlicza podatek dochodowy od osób fizycznych na podstawie księgi przychodów i rozchodów na zasadach określonych w art. 30c ustawy.

W dniu 28 sierpnia 2009 r. pomiędzy Województwem reprezentowanym przez Zarząd Województwa, w imieniu którego działa Jednostka Wdrażania Programów Unijnych (dalej: „JWPU”) została zawarta umowa o dofinansowanie projektu „Poprawa procesu produkcyjnego obróbki kamienia oraz wprowadzenie na rynek nowego produktu przez Przedsiębiorstwo X, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (dalej: „EFRR”) w ramach Priorytetu 1. „Tworzenie warunków dla rozwoju Potencjału Innowacyjnego i Przedsiębiorczości ” Działanie 1.5 „Rozwój Przedsiębiorczości” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013 (dalej: „RPO WM”).

Dofinansowaniem objęte będą działania zmierzające do poprawy procesu produkcyjnego, efektywności produkcyjnej oraz konkurencyjności na rynku krajowym poprzez wprowadzenie na rynek nowego produktu, jakim będą dekory z materiałów szlachetnych na wyrobach z kamienia oraz wzory powtarzające się mikromilimetrową dokładnością, które będą dawać wrażenie trójwymiarowe.

Działania te będę realizowane poprzez modernizację hali produkcyjnej, zakupienie żurawi wraz z przystawkami transportowymi, suwnicy, maszyny do cięcia kamienia oraz centrum obróbki. Przeprowadzenie ww. działań umożliwi produkcję nowego produktu, jak i zmechanizują proces jego wytwarzania.

Całkowita wartość Projektu wynosi 1.381.284,00 PLN; całkowite wydatki kwalifikowane Projektu wynoszą 1.322.00,00 PLN, w tym:

  • dofinansowanie w formie dotacji rozwojowej na realizację Projektu w kwocie 679.320,00 PLN w tym: dofinansowanie pochodzące ze środków EFRR w kwocie 577.422,00 PLN
  • współfinansowanie ze środków pochodzących z budżetu państwa, stanowiące część krajowego wkładu publicznego w kwocie 101.898,00 PLN
  • udział własny w wysokości 701.964,00 PLN.

Otrzymane środki pochodzące z dotacji w części będą wydatkowane na zakup nowych środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych lub modernizację istniejących środków trwałych, od których - zgodnie z art. 22a - 22o tej ustawy - dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, natomiast pozostała ich część będzie wydatkowana na pokrycie kosztów lub jako zwrot innych wydatków związanych z wdrożeniem Projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy otrzymana dotacja związana z realizacją projektu w ramach RPO WM współfinansowanego przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego oraz budżet państwa jest wolna od podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy też jest przychodem firmy z działalności gospodarczej zgodnie z art. 14 ust 2 pkt 2 ww. ustawy...
  2. Czy otrzymaną dotację w części, która stanowi przychód z działalności gospodarczej zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, należy przyjąć do przychodów z działalności gospodarczej w dniu otrzymania na rachunek bankowy...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1)

Otrzymane środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego współfinansowanego krajowymi środkami publicznymi - nie pochodzą bezpośrednio od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, ze środków bezzwrotnej pomocy. A zatem nie podlegają zwolnieniu określonemu w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem, gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a - 22o tej ustawy, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych,

Mając na uwadze powyższe Wnioskodawca uważa, że otrzymane przeze niego środki finansowe w części, w jakiej zostały przeznaczone na:

  • zakup środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, modernizację lub ulepszenie środków trwałych, które zgodnie z art. 22g ust.1 7 powiększają wartość środków trwałych, stanowiącą podstawę naliczania odpisów amortyzacyjnych, nie stanowią przychodu z działalności gospodarczej (zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych); równocześnie wydatki na ich zakup, sfinansowane tymi środkami - na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. b ww. ustawy nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Tym samym zdarzenia te nie będą podlegały zaewidencjonowaniu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów;
  • zakup przedmiotów majątkowych niezaliczonych do środków trwałych i materiałów niezbędnych do wykonywania towarów i usług, inne bieżące wydatki związane z wykonywaniem usług w tym usługi wszelkiego rodzaju, wydatki na opłacenie składek ZUS oraz operacje bankowe, pozostające w związku przyczynowym z przychodem lub z źródłem przychodu i ponoszone w celu osiągnięcia przychodu lub jego zabezpieczenia, stanowią przychód z działalności gospodarczej (zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), równocześnie poniesione w ww. zakresie wydatki sfinansowane tym przychodem (oprócz składki na ubezpieczenie zdrowotne) będą zaliczane do kosztów uzyskania przychodów stosownie do art. 22 ust. 1 powołanej wyżej ustawy (przepis ten stanowi bowiem, że kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ust. 1 tej ustawy; z kolei art. 23 ust. 1 pkt 58 tej ustawy stanowi, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów składek na ubezpieczenie zdrowotne, opłaconych w roku podatkowym przez podatnika zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych).

Tym samym ww. zdarzenia (oprócz wydatków poniesionych na opłacenie składek na ubezpieczenie zdrowotne) będą podlegały zaewidencjonowaniu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.

Ad. 2)

W dniu otrzymania dotacji na konto bankowe, staje się ona przychodem z działalności gospodarczej w części - zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków. Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników podlegających podatkowi VAT, za przychód ze sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o podatek od towarów i usług (netto).

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodami, z zastrzeżeniem art. 14 -16, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Katalog źródeł przychodów zawarty jest w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy źródłem przychodów jest pozarolnicza działalność gospodarcza.

Ponadto, na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

W świetle ww. przepisu otrzymana dotacja co do zasady stanowi przychód dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych.

Jednakże zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Ponadto, w myśl art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Znowelizowana ustawa o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r. (Dz. U. Nr 249 poz. 2104), która weszła w życie w dniu 29 grudnia 2006 r., w art. 5 ust. 1 pkt 2 określa, że środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

Zgodnie z art. 5 ust. 3 tej ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2 zalicza się:

  1. środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych;
  2. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa;
  3. środki: a) Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej „Sekcja Gwarancji”,
    b) Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
    c) Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich,
    3a) niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) :
    a) Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
    b) Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
    c) Szwajcarskiego Mechanizmu Finansowego;
  4. inne środki

W myśl art. 96 pkt 16 ustawy o finansach publicznych dochodami budżetu państwa są środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 pkt 1 ustawy o finansach publicznych wydatki budżetu państwa dzielą się na dotacje i subwencje.

Na podstawie art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy o finansach publicznych dotacjami są, podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone na realizację programów, projektów i zadań finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, 3a i 4, zwane dalej „dotacjami rozwojowymi”.

W myśl art. 200 ust. 1 ustawy o finansach publicznych środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4, są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych.

Ponadto, na podstawie art. 200 ust. 4 ustawy o finansach publicznych środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4, stanowią dochody budżetu państwa po ich przekazaniu w złotych na rachunek dochodów budżetu państwa, z zastrzeżeniem ust. 5.

Stosownie natomiast do treści art. 202 ust. 2 pkt 2 ustawy o finansach publicznych środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2-4, mogą być wykorzystane na dotacje rozwojowe dla jednostek sektora finansów publicznych oraz innych podmiotów będących beneficjentami tych środków, a także dla podmiotów, którym w ramach programu operacyjnego została powierzona na podstawie porozumienia lub umowy realizacja zadań odnoszących się bezpośrednio do beneficjentów. Ustęp 3 tego artykułu stanowi natomiast, iż dotacje rozwojowe mogą być przekazywane z budżetu państwa w formie zaliczki lub zwrotu wydatków poniesionych na realizację programu operacyjnego finansowanego z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2, lub projektu w ramach takiego programu.

Jednocześnie, ustawą z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 249 poz. 1832), do ustawy o finansach publicznych dodany został art. 106 ust. 2 pkt 3a, w myśl którego dotacjami są, podlegające szczególnym zasadom rozliczania, wydatki budżetu państwa przeznaczone m.in. na realizację programów finansowanych z udziałem środków pochodzących z funduszy strukturalnych lub projektów realizowanych w ramach tych programów, zwane dotacjami rozwojowymi.

Zmiana statusu środków unijnych i włączenie ich do budżetu państwa w ustawie o finansach publicznych powoduje, że programy operacyjne od 2007 r. są finansowane według zasad określonych w znowelizowanej ustawie o finansach publicznych (z zastrzeżeniem art. 20 ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw).

Jak wynika z powyższego, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej stają się, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa, dochodami tegoż budżetu, z którego realizowane są wydatki budżetu państwa na finansowanie programów i projektów, na których wprowadzenie w życie uzyskano te środki. W konsekwencji tzw. środki pomocowe pochodzące m. in. z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak również środki krajowe przeznaczone na realizację programów operacyjnych są wydatkami budżetu państwa jako dotacje rozwojowe.

Taki stan prawny powoduje, że środków przekazywanych na realizację projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego nie można uznać za pochodzące bezpośrednio ze źródeł podmiotów zagranicznych. Zakwalifikować je bowiem należy jako środki stanowiące wydatki budżetu państwa jako tzw. dotacje rozwojowe.

W świetle ww. ustawy o finansach publicznych, środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej oraz środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych, objętych okresem programowania 2007–2013, jako dotacje, są wydatkami budżetu państwa i spełniają przesłanki zwolnienia ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Podkreślenia wymaga fakt, iż środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej, jak i współfinansujących środków krajowych przeznaczone na realizację tych programów operacyjnych będą zatem wydatkami budżetu państwa.

Należy w tym miejscu zwrócić uwagę na definicję „beneficjenta” zawartą w przepisach ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227 poz. 1658 ze zm.), zgodnie z którą beneficjentami mogą być osoby fizyczne, osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowane projektu.

Dotację rozwojową mogą zatem otrzymać beneficjenci, w tym osoby fizyczne, realizujące projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych w oparciu o decyzję lub umowę o dofinansowane projektu.

W przedmiotowej sprawie źródłem środków przekazywanych na realizację projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego będą krajowe środki publiczne, które nie pochodzą z pomocy otrzymanej ze środków bezzwrotnej pomocy, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tylko takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe na podstawie przywołanego przez Wnioskodawcę przepisu.

W związku z powyższym, w oparciu o przytoczone przepisy prawa należy stwierdzić, iż otrzymana dotacja związana z realizacją projektu; „Poprawa procesu produkcyjnego obróbki kamienia oraz wprowadzenie na rynek nowego produktu przez Przedsiębiorstwo Kamieniarskie...” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, współfinansowanego przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego oraz budżet państwa będzie wolna od podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przez co nie będzie stanowiła przychodu z działalności gospodarczej Wnioskodawcy.

Mając na uwadze powyższe odpowiedź na pytanie drugie staje się bezprzedmiotowa.

Z uwagi na powyższe stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj