Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-683a/09/AP
z 13 października 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-683a/09/AP
Data
2009.10.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
jednostka samorządu terytorialnego
odliczenie podatku od towarów i usług
zadania publiczne
zadania statutowe


Istota interpretacji
Czy Powiat w odniesieniu do projektu może odliczyć podatek naliczony?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2009 r. (data wpływu 23 lipca 2009 r.), uzupełnionym w dniu 6 października 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu realizacji projektu niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 lipca 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu realizacji projektu niezwiązanego z wykonywaniem czynności opodatkowanych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Powiat wystąpił do Urzędu Marszałkowskiego, jako instytucji Zarządzającej Regionalnym Programem Operacyjnym 2007-2013 z wnioskiem o dofinansowanie projektu „Przebudowa ul. K. od ul. N. oraz skrzyżowania ul. K. i ul. S.”. Projekt zakwalifikowano do dofinansowania i obecnie jest w końcowej fazie realizacji, której efektem jest zrekonstruowanie odcinka o dł. 0,27015 km drogi, przebudowa skrzyżowania, dwóch zatok autobusowych, przebudowa odcinka 0,46 km chodników, wybudowanie 0,46 km ścieżki rowerowej. Powstanie także 382 m sieci wodociągowej, 232 m kanalizacji sanitarnej, 43 m sieci gazowej, 298 m sieci kanalizacji deszczowej, 312 m sieci kanalizacji telekomunikacyjnej, 104 m kanalizacji linii światłowodowej. Zamontowane zostanie 15 szt. latarni oświetleniowych. Realizacja zadania wymaga również zakupienia usług na wykonanie studium wykonalności, raportu oddziaływania na środowisko. Będą również ponoszone wydatki na promocję projektu i jego obsługę techniczną. Realizacja zadania poprawi dostępność komunikacyjną miasta. Wszystkie wydatki związane z realizacją projektu dokonywane są zgodnie z ustawą z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2007 r., Nr 223, poz. 1655) oraz ustawą o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r. (Dz. U., Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.) w zakresie obowiązywania ww. ustawy. Płatnikiem faktur jest Powiat, który nie posiada jakichkolwiek możliwości odzyskania poniesionego kosztu podatku naliczonego, w ramach realizacji projektu. Brak możliwości odzyskania podatku naliczonego wynika z faktu, iż Powiat nie jest płatnikiem podatku na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 6 października 2009 r. Powiat poinformował, że realizacja przedmiotowego zadania wymagała poniesienia kosztów, w tym kwalifikowanych, które są w 70% refundowane. Należą do nich m.in. promocja, roboty przygotowawczo-budowlane, koszty kierownictwa projektu i nadzór budowlany. Pozostałe wydatki to koszty niekwalifikowane, niepodlegające żadnej refundacji. Po wykonaniu przebudowy drogi wraz ze wszystkimi urządzeniami uzbrojenia, w zarządzie Powiatu pozostanie droga wraz z kanalizacją deszczową i oświetleniem, której wykorzystywanie nie będzie miało związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych, a pozostałe uzbrojenie (media) zostanie przekazane protokołem zdawczo-odbiorczym nieodpłatnie gestorom sieci. Powiat przystępując do przebudowy drogi, zmuszony będzie do wyprowadzenia z pasa drogi wszystkich urządzeń uzbrojenia podziemnego. Mówi o tym ustawa z dnia 21 marca 1985 roku drogach publicznych (Dz. U. z 2004 r., Nr 204, poz. 2086 z późn. zm.), przebudowa mediów (sieci wodociągowej, sanitarnej, gazowej, telekomunikacyjnej i światłowodowej oraz energetycznej) nie ma celu ich rozbudowy i podniesienia ich jakości technicznej umożliwiającej zwiększenie ilości potencjalnych odbiorców, a co za tym idzie ewentualnego zwiększenia dochodów właścicieli tych sieci, lecz tylko poprowadzenie ich inną trasą, czyli poza przebudowywaną jezdnią.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Powiat realizujący zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, w zakresie transportu zbiorowego i dróg publicznych „Przebudowa ul. K. od ul. N. oraz skrzyżowania ul. K. i ul. S.” ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją wyżej wymienionego projektu...


Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), Powiat realizujący zadanie publiczne, w zakresie transportu zbiorowego dróg publicznych, nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług, gdyż nie dokonuje zakupów związanych z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Ponadto Powiat nie ma możliwości skorzystania w tym zakresie z przepisów rozdziału 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 212, poz. 1336).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo nadmienić należy, iż w niniejszej interpretacji nie rozstrzygnięto prawidłowości rejestracji Starostwa Powiatowego w zakresie podatku od towarów i usług, ani Powiatu, gdyż nie było to przedmiotem pisemnego zapytania.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj