Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1/443-1261/12-2/MPe
z 24 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (t.j. Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21.12.2012r. (data wpływu 27.12.2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 27.12.2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku w zakresie od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację projektu.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:


OSP podpisała umowę przyznania pomocy ze środków Unii Europejskiej na operację pn. „Remont połączony z modernizacją oraz wyposażenie świetlicy wiejskiej” z zakresu „Małych projektów” w ramach działania 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. OSP zamierza zrealizować przedsięwzięcie polegające na remoncie świetlicy wiejskiej. Operacja obejmuje wymianę okien i drzwi, zakup i montaż kominka do ogrzewania komórkowego i wyposażenie kuchni.

Świetlica jest własnością Ochotniczej Straży Pożarnej. Służy i jest wykorzystywana przez mieszkańców wsi, jak również przez mieszkańców okolicznych miejscowości na różnego rodzaju spotkania towarzyskie, rodzinne. Organizowane są w niej również zebrania sołeckie i spotkania integracyjne miejscowego społeczeństwa. Cel operacji wpisuje się w cele Lokalnej Strategii Rozwoju LGD.

Zgodnie z Rozporządzeniem Rady (WE) nr 1698/2005 z dnia 20 września 2005 r. w sprawie wsparcia obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich dopuszcza się uznanie podatku VAT za kwalifikowalny w sytuacji, gdy nie można go odzyskać.

W wyniku realizacji projektu OSP nie osiągnie żadnych przychodów. Zakupy dokonane w ramach projektu, które będą podlegały refundacji z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. W wyniku realizacji operacji OSP nie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT. Przedsięwzięcie nie będzie generowało dochodów. Nie przewiduje się bowiem prowadzenia odpłatnej działalności związanej z funkcjonowaniem wyremontowanej świetlicy. Interpretacja stanowić będzie załącznik do wniosku o płatność na etapie refundowania wydatków.

OSP będzie właścicielem zakupionych w ramach operacji towarów i usług. Wyremontowana świetlica nie zostanie oddana do użytku innym podmiotom. Jedynym użytkownikiem świetlicy pozostanie Ochotnicza Straż Pożarna.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Ochotnicza Straż Pożarna ma możliwość odzyskania podatku VAT od wydatków poniesionych na wykonanie wyżej wymienionej inwestycji pn. „Remont połączony z modernizacją oraz wyposażenie świetlicy wiejskiej” z zakresu „Małych projektów” w ramach działania 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013?


Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja operacji pn. „Remont połączony z modernizacją oraz wyposażenie świetlicy wiejskiej” z zakresu „Małych projektów” w ramach działania 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-20137 opisanej w poz. 68 wniosku nie będzie prowadziła do tego, że Wnioskodawca stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT. W związku z powyższym nie ma możliwości odzyskania uiszczonego podatku VAT. W sytuacji tej podatek VAT może zostać potraktowany jako koszt kwalifikowalny operacji podlegający refundacji ze środków Unii Europejskiej.


Analizując stan faktyczny i prawny, OSP uważa, że nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia i zwrotu kosztów podatku od towarów i usług poniesionego w związku z realizacją ww. projektu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na podstawie art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Ochotnicza Straż Pożarna podpisała umowę przyznania pomocy ze środków Unii Europejskiej na operację pn. „Remont połączony z modernizacją oraz wyposażenie świetlicy wiejskiej” z zakresu „Małych projektów” w ramach działania 413 „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Ochotnicza Straż Pożarna zamierza zrealizować przedsięwzięcie polegające na remoncie świetlicy wiejskiej. Operacja obejmuje wymianę okien i drzwi, zakup i montaż kominka do ogrzewania komórkowego i wyposażenie kuchni. Świetlica jest własnością Ochotniczej Straży Pożarnej. Służy i jest wykorzystywana przez mieszkańców wsi, jak również przez mieszkańców okolicznych miejscowości na różnego rodzaju spotkania towarzyskie, rodzinne. Organizowane są w niej również zebrania sołeckie i spotkania integracyjne miejscowego społeczeństwa.

W wyniku realizacji projektu Ochotnicza Straż Pożarna nie osiągnie żadnych przychodów. Zakupy dokonane w ramach projektu, które będą podlegały refundacji z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. W wyniku realizacji projektu Ochotnicza Straż Pożarna nie stanie się czynnym podatnikiem podatku VAT. Przedsięwzięcie nie będzie generowało dochodów. Wyremontowana świetlica nie zostanie oddana do użytku innym podmiotom.

Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności sprawy oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż OSP nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług, a nabywane w ramach przedsięwzięcia towary i usługi nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Jednocześnie nadmienia się, że tut. Organ nie jest kompetentny do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Może on jedynie dokonać oceny czy podatek naliczony przy nabyciu towarów i usług, w okolicznościach wskazanych przez samego podatnika, może zostać przez niego odliczony lub zwrócony w trybie przewidzianym przepisami ustawy o podatku od towarów i usług oraz aktów wykonawczych do ustawy. Pojęcie kosztu kwalifikowanego należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedmiotowym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj