Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-775b/09/AT
z 12 listopada 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-775b/09/AT
Data
2009.11.12


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Korekta deklaracji --> Skorygowanie deklaracji


Słowa kluczowe
faktura
grunty rolne
korekta podatku
nieruchomości
rolnicy
sprzedaż nieruchomości


Istota interpretacji
Czy można dokonać korekty deklaracji VAT, jeżeli sprzedaż ta będzie zwolniona od podatku VAT, a w związku z tym, czy potrzebne będzie potwierdzenie odbioru wystawionej przez siebie faktury korygującej przez nabywcę?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 sierpnia 2009 r. (data wpływu 20 sierpnia 2009 r.), uzupełnionym w dniu 30 października 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej ustawy Ordynacja podatkowa oraz o podatku od towarów i usług w zakresie możliwości dokonania korekty deklaracji podatkowej – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 sierpnia 2009 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ustawy Ordynacja podatkowa oraz o podatku od towarów i usług w zakresie możliwości dokonania korekty deklaracji podatkowej.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Prowadzi Pan działalność rolniczą i jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT.

Przedmiotem czynności wskazanej we wniosku jest transakcja sprzedaży dwóch działek rolnych o powierzchni 6.400 m2 każda, graniczących ze sobą i stanowiących jedną całość o powierzchni ok. 1,2 ha.


Działki zostały wydzielone z dwóch działek rolnych nabytych:


  • jedna w drodze darowizny od teściów w 1995 r.,
  • druga w wyniku zakupu w 2006 r. celem powiększenia gospodarstwa rolnego.


Na sprzedanych działkach prowadzona była działalność rolnicza, nie były one przedmiotem najmu, dzierżawy, ani innych umów.

Są to grunty klasy V i VI i obecnie nie prowadzi się na nich działalności rolniczej (nieużytki).

Działki są niezabudowane.

Poza wydzieleniem dwóch działek ze swoich gruntów, nie dokonuje Pan i nie planuje wykonywać czynności mających na celu przygotowanie innych działek do sprzedaży, w tym przekwalifikowania gruntu, czy uzbrojenia terenu i tym podobnych czynności oraz sprzedaży żadnych swoich nieruchomości ani działek ze swojego majątku.

Wskazał Pan również, iż w przeszłości kupił łąkę (2,04 ha) i grunty rolne (2,0719 ha), oraz że do tej pory nie sprzedawał żadnych gruntów rolnych, nieruchomości, ani żadnych innych działek.

Zgodnie z ustaleniami Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego, zatwierdzonego uchwałą Rady Miejskiej z dnia 29 września 2000 r., teren przeznaczony jest pod uprawy rolne.

Nabywca tych działek na dzień dzisiejszy oświadcza, że nie jest rolnikiem, ale zamierza założyć gospodarstwo rolne, w skład którego wejdą zakupione działki. Nie określił on jednak szczegółowo planu zagospodarowania tych działek.

Wskazuje Pan ponadto, iż jest to sprzedaż incydentalna, związana z obniżeniem opłacalności produkcji rolniczej.

Wskazane działki sprzedał Pan, traktując tą czynność jako opodatkowaną według 22% stawki podatku VAT i wystawił z tego tytułu fakturę VAT.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy można dokonać korekty deklaracji VAT, jeżeli sprzedaż ta będzie zwolniona od podatku VAT, a w związku z tym, czy potrzebne będzie potwierdzenie odbioru wystawionej przez siebie faktury korygującej przez nabywcę...


Pana zdaniem, trzeba wystawić fakturę korektę, natomiast względem czynności sprzedaży wskazanych działek zastosować zwolnienie od podatku oraz dokonać korekty deklaracji VAT, dotyczącej tej transakcji.

W uzupełnieniu własnego stanowiska w sprawie, w dniu 30 października 2009 r., wskazano, iż faktura winna być przedstawiona odbiorcy do podpisu, natomiast korekty deklaracji VAT dotyczącej tej transakcji można dokonać dopiero w miesiącu otrzymania potwierdzenia podpisem odbioru faktury korygującej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Instytucja korekty deklaracji podatkowej funkcjonująca w prawie podatkowym określona została w przepisach art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.). Zgodnie z ustawą, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Stosownie natomiast do postanowień art. 81 § 2 omawianej ustawy, skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

W świetle powyższego, korektą jest „poprawienie” pierwotnie złożonej deklaracji podatkowej.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Natomiast w myśl ust. 4 tego artykułu, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Stosownie do art. 29 ust. 4a ustawy, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Przepis ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna, o czym stanowi art. 29 ust. 4c ustawy.

Powołany wyżej przepis art. 29 ust. 4a ustawy, jednoznacznie wskazuje, iż kwoty, o które zmniejsza się podstawę opodatkowania muszą zostać udokumentowane. Faktura korygująca, bez potwierdzenia jej odbioru, nie spełnia powyższej przesłanki i nie stanowi wystarczającej podstawy do obniżenia podatku należnego – dopiero potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez nabywcę spowoduje akceptację zmiany wartości zawartych na fakturze i daje prawo do takiego obniżenia.

W oparciu o przepis art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Szczegółowe zasady wystawiania faktur VAT uregulowane zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337).

Zgodnie z przepisem § 14 ust. 1 wskazanego rozporządzenia, fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż dokonał Pan sprzedaży dwóch działek rolnych, które, zgodnie z ustaleniami Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego, przeznaczone są pod uprawy rolne. Wskazana transakcja została przez Pana opodatkowana według 22% stawki VAT. Powziął Pan wątpliwość, czy prawidłowo opodatkował opisaną we wniosku czynność sprzedaży wskazanych działek rolnych. Wskazane działki były niezabudowane. Rozważa Pan możliwość zastosowania korekty deklaracji VAT. Zastanawia się Pan także, czy niezbędne będzie potwierdzenie odbioru wystawionej przez siebie faktury korygującej ze strony nabywcy.

Uwzględniając powyższe, wskazać należy, iż rozstrzygnięcie w zakresie opodatkowania czynności sprzedaży ww. działek rolnych zawarte zostało w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 12 listopada 2009 r. znak: ITPP1/443-775a/09/AT. Zgodnie z tym rozstrzygnięciem, w opisanym we wniosku stanie faktycznym zastosowanie znajdują przepisy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, pozwalające przy wskazanej dostawie skorzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Mając powyższe na uwadze, a także rozpatrując przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, w przedmiotowej sprawie należy stwierdzić, że skoro był Pan uprawniony do skorzystania ze zwolnienia od podatku z tytułu dostawy działek rolnych, to winien dokonać korekty uprzednio wystawionej faktury VAT, na której w błędny sposób wykazano ww. czynność jako opodatkowaną podatkiem według 22% stawki podatku. Przy czym, w przypadku zmniejszenia kwoty podatku należnego w wyniku zastosowania prawnie dopuszczalnego zwolnienia od podatku w związku z zaistnieniem ww. okoliczności, korekta podatku winna zostać dokonana z zastosowaniem przepisów cyt. wyżej art. 29 ust. 4a i ust. 4c ustawy. Tym samym, wbrew Pana twierdzeniu, nie będzie można zastosować „korekty deklaracji VAT”, albowiem w myśl ww. art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej, skorygować można błędnie złożoną deklarację (przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty), a tej Pan nie dokonuje, ponieważ w deklaracji podatkowej składanej za okres rozliczeniowy, w którym otrzyma potwierdzenie odbioru faktury korygującej przez kontrahenta, uprawniony będzie do uwzględnienia kwoty zmniejszającej podatek należny w ogólnym rozliczeniu podatku VAT za ten okres rozliczeniowy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj