Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-430/09/MM
z 31 sierpnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-430/09/MM
Data
2009.08.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Zwolnienia --> Delegacja ustawowa dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do wprowadzenia zwolnień z podatku akcyzowego


Słowa kluczowe
akcyza
alkohol etylowy
eksport (wywóz)
produkcja
sprzedaż
zwrot


Istota interpretacji
Zwrot akcyzy w przypadku eksportu i dostawy wewnątrzwspólnotowej odświeżacza do ust zwierającego alkohol etylowy nieskażony.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 maja 2009r. (data wpływu 29 maja 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 sierpnia 2009r. (data wpływu 17 sierpnia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwrotu akcyzy w przypadku eksportu i dostawy wewnątrzwspólnotowej odświeżacza do ust zwierającego alkohol etylowy nieskażony – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 maja 2009r. do tut. organu wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwrotu akcyzy w przypadku eksportu i dostawy wewnątrzwspólnotowej odświeżacza do ust zwierającego alkohol etylowy nieskażony. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 sierpnia 2009r. (data wpływu 17 sierpnia 2009r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 3 sierpnia 2009r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (zwany dalej Spółką) od 2002r. jest producentem wód perfumowanych i odświeżacza do ust. Do produkcji odświeżacza do ust Wnioskodawca używał alkoholu etylowego rolniczego skażonego olejkiem eterycznym miętowym konsumpcyjnym, który widniał w wykazie środków dopuszczonych do skażenia alkoholu etylowego. Rozporządzenie z dnia 26 lutego 2009r. nie uwzględnia ww. skażalnika ani innego skażalnika w wykazie środków skażających alkohol etylowy stosowany przy produkcji produktów spożywczych, służących do stosowania zwolnień z akcyzy, a tym samym zamknął Spółce drogę do dalszej sprzedaży wyrobu. Wnioskodawca chciałby rozpocząć produkcję odświeżacza do ust. Do produkcji zostanie wykorzystany alkohol rektyfikowany akcyzowy CN 2207. Zgodnie z ustawą z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11) w załączniku nr 1 do ww. ustawy w poz. 43 wykaz wyrobów akcyzowych odświeżacz do ust kod CN 3306 90 00 jest produktem akcyzowym (alkohol etylowy zawarty w wyrobie o rzeczywistej objętości alkoholu przekraczającej 1,2% obj.) – bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy.

Dodatkowo Wnioskodawca wskazał w uzupełnieniu wniosku kod CN odświeżacza do ust 3306 90 00 oraz kod CN nabywanego alkoholu etylowego rektyfikowanego nieskażonego 2207.

Alkohol etylowy rektyfikowany używany do produkcji odświeżaczy do ust nie jest skażony środkami skażającymi, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 ponieważ ustawodawca nie uwzględnił olejku eterycznego konsumpcyjnego, ani innego skażalnika w wykazie środków skażających alkohol etylowy stosowany przy produkcji produktów spożywczych. Wobec powyższego Wnioskodawca jest zmuszony do zakupu alkoholu etylowego rolniczego rektyfikowanego z podatkiem akcyzowym.

Spółka zużywa w produkcji odświeżacza do ust zakupiony alkohol etylowy rolniczy rektyfikowany nieskażony skażalnikiem, z zapłaconą akcyzą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo do zwrotu podatku akcyzowego zawartego w tym produkcie w przypadku:

  1. sprzedaży eksportowej,
  2. sprzedaży wewnątrzunijnej...

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z ustawą z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz. U. nr 3, poz. 11, załącznik nr 1 poz. 43) oraz rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 13 lutego 2009r. w sprawie zwrotu akcyzy od wyrobów akcyzowych (Dz. U. Nr 32, art. 82 ust. 7) odświeżacz do ust CN 3306 90 00 jest wyrobem akcyzowym ponieważ alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi przekracza 1,2% objętości mocy alkoholu, dlatego Spółka uważa że przysługuje jej prawo do zwrotu podatku akcyzowego zawartego w tym produkcie w przypadku sprzedaży eksportowej i sprzedaży wewnątrzunijnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11) wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy. Ww. załącznik zawiera wykaz wszystkich wyrobów akcyzowych. Wyroby nie wymienione w załączniku nie są zatem wyrobami akcyzowymi w świetle obowiązującej ustawy o podatku akcyzowym. Pod poz. 17 tego załącznika został wymieniony alkohol etylowy nieskażony o objętościowej mocy alkoholu 80% lub większej; alkohol etylowy i pozostałe wyroby alkoholowe, o dowolnej mocy, skażone – o kodzie CN 2207. Ponadto stosownie do art. 93 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej.

Zgodnie z powyższym aby dany wyrób był alkoholem etylowym w rozumieniu ustawy, muszą zostać spełnione dwa warunki. Pierwszym z nich jest zawartość alkoholu etylowego w wyrobie przekraczająca ilość 1,2% objętości. Drugim natomiast warunkiem jest klasyfikacja wyrobu do odpowiedniego działu Nomenklatury Scalonej CN 2207 lub CN 2208. W przypadku jeżeli zostanie spełniony tylko jeden z warunków, o których mowa w art. 93 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy wyrób nie może być uznany za alkohol etylowy.

Stosownie do powyższego nabywany przez Wnioskodawcę wyrób o kodzie CN 2207 20 jest wyrobem akcyzowym – alkoholem etylowym - podlegającym przepisom dotyczącym podatku akcyzowego. Na podstawie art. 93 ust. 4 ww. ustawy stawka akcyzy na alkohol etylowy wynosi 4960 zł od 1 hektolitra alkoholu etylowego 100% vol. zawartego w gotowym wyrobie.

Wnioskodawca zamierza produkować odświeżacz do ust CN 3306 90 00 na bazie nieskażonego alkoholu etylowego CN 2207. Jednocześnie Wnioskodawca stwierdził we wniosku, że wyrób finalny, odświeżacz do ust CN 3306 90 00 figuruje w pozycji 43 załącznika nr 1 do ww. ustawy. W miejscu tym należy zauważyć, że załącznik nr 1 zawiera wykaz wyrobów akcyzowych. Pozycja 43 załącznika nr 1 do ww. ustawy, do której Wnioskodawca zaklasyfikował produkowany odświeżacz do ust, określa iż wyrobem akcyzowym, bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy jest alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości. Wobec powyższego produkt finalny, odświeżacz do ust o kodzie CN 3306 90 00 nie jest wyrobem akcyzowym podczas gdy wyrobem akcyzowym jest jedynie alkohol etylowy zawarty w ww. wyrobie.

Zgodnie z art. 82 ust. 1 i 2 ustawy o podatku akcyzowym, w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju, przysługuje zwrot akcyzy:

  1. podatnikowi, który dokonał dostawy wewnątrzwspólnotowej tych wyrobów akcyzowych, albo
  2. podmiotowi, który nabył te wyroby akcyzowe od podatnika i dokonał ich dostawy wewnątrzwspólnotowej

-na pisemny wniosek złożony do właściwego naczelnika urzędu celnego przed rozpoczęciem dostawy wewnątrzwspólnotowej wraz z dokumentami potwierdzającymi zapłatę akcyzy na terytorium kraju.

W przypadku eksportu wyrobów akcyzowych, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju, przysługuje zwrot akcyzy:

  1. podatnikowi, który dokonał eksportu tych wyrobów akcyzowych, albo
  2. podmiotowi, który nabył te wyroby akcyzowe od podatnika i dokonał ich eksportu

-na pisemny wniosek złożony do właściwego naczelnika urzędu celnego w ciągu roku od dnia dokonania eksportu wraz z dokumentami, o których mowa w ust. 4.

Jak stwierdzono wyżej, odświeżacz do ust o kodzie CN 3306 90 00 nie jest wyrobem akcyzowym a w związku z tym Wnioskodawcy nie przysługuje zwrot akcyzy na podstawie art. 82 ustawy o podatku akcyzowym.

Nadmienić należy, że zgodnie z art. 32 ust. 4 pkt 2 ww. ustawy o podatku akcyzowym, ustawodawca przewidział zwolnienie z akcyzy ze względu na przeznaczenie alkoholu etylowego skażonego środkami skażającymi, określonymi przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych spośród środków dopuszczonych do skażania alkoholu etylowego na podstawie przepisów wydanych na podstawie ustawy z dnia 2 marca 2001r. o wyrobie alkoholu etylowego oraz wytwarzaniu wyrobów tytoniowych (Dz. U. Nr 31, poz. 353, z 2002r. Nr 166, poz. 1362 oraz z 2004r. Nr 29, poz. 257 i Nr 173, poz. 1808) i wykorzystywanego do produkcji produktów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi - wyłącznie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1 lub 8, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5-13.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lutego 2009r. w sprawie dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, ewidencji tych wyrobów oraz wykazu środków skażających alkohol etylowy służącego do stosowania zwolnień od akcyzy (Dz. U. Nr 32, poz. 251, ze zm.), określa w § 9 ust. 1 wykaz środków skażających alkohol etylowy wykorzystywany do produkcji produktów nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, służący do stosowania zwolnień od akcyzy, wraz z minimalną ilością zastosowania środków skażających, stanowiących załącznik nr 2 do ww. rozporządzenia.

Środek skażający określony w załączniku nr 2 do rozporządzenia w lp. 26 – tj. benzoesan denatonium rozpuszczony w 130 ml alkoholu tert-butylowego – minimalny dodatek do 1 hl alkoholu 100% vol. 2 g – może być stosowany wyłącznie jako środek skażający alkohol etylowy wykorzystywany do produkcji:

  1. kosmetyków klasyfikowanych do kodów CN ex 3003 10 00, ex 3003 20 00, ex 3003 39 00, ex 3003 40 00, ex 3003 90 10, ex 3003 90 90, ex 3004 10 10, ex 3004 10 90, ex 3004 20 10, ex 3004 20 90, ex 3004 32 10, ex 3004 32 90, ex 3004 39 10, ex 3004 39 90, ex 3004 40 10, ex 3004 40 90, ex 3004 50 10, ex 3004 50 90, ex 3004 90 19, ex 3004 90 99, 3303 00 10, 3303 00 90, 3304 10 00, 3304 20 00, 3304 30 00, 3304 91 00, 3304 99 00, 3305 10 00, 3305 20 00, 3305 30 00, 3305 90 10, 3305 90 90, 3306 10 00, 3306 20 00, 3306 90 00, 3307 10 00, 3307 20 00, 3307 30 00, 3307 41 00, 3307 49 00, 3307 90 00;

Powyższy środek skażający został wprowadzony do stosowania począwszy od 27 lipca 2009r. tj. od dnia wejścia w życie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 17 lipca 2009r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie dokumentu dostawy wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, ewidencji tych wyrobów oraz wykazu środków skażających alkohol etylowy służącego do stosowania zwolnień od akcyzy (Dz. U. Nr 117, poz. 983)

W związku z powyższym począwszy od 27 lipca 2009r. przepisy ww. rozporządzenia przewidują możliwość zwolnienia z akcyzy alkoholu etylowego skażonego ww. środkiem, wykorzystywanego do produkcji kosmetyku – odświeżacza do ust zaliczanego do kodu CN 3306 90 00.

W świetle powyższego Wnioskodawcy nie przysługuje na podstawie art. 82 ww. ustawy prawo do zwrotu podatku akcyzowego zapłaconego przy nabyciu alkoholu etylowego nieskażonego, zawartego w wyrobie gotowym CN 3306 90 00, niebędącym wyrobem akcyzowym, wyprodukowanym przez Wnioskodawcę na bazie ww. alkoholu etylowego, w sytuacji gdy przedmiotem dostawy wewnątrzwspólnotowej i eksportowej jest wyrób gotowy – odświeżacz do ust o kodzie CN 3306 90 00. Spółka może jednak nabyć i wykorzystać do produkcji odświeżacza do ust CN 3306 90 00 alkohol etylowy skażony zwolniony z akcyzy, w przypadkach o których mowa w art. 32 ust. 3 pkt 1 lub 8, jeżeli spełnione są warunki, o których mowa w ust. 5-13.

Stosownie do art. 32 ust. 3 pkt 1 i 8 ww. ustawy zwolnienie od akcyzy alkoholu etylowego skażonego w sposób, o którym mowa wyżej, stosuje się wyłącznie w przypadku ich:

  • dostarczenia ze składu podatkowego na terytorium kraju do podmiotu zużywającego lub
  • zużycia przez podmiot prowadzący skład podatkowy występujący jako podmiot zużywający.

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie zgodnie z art. 32 ust. 5-13 ww. ustawy jest również:

  1. objęcie wyrobów akcyzowych będących przedmiotem zwolnienia zabezpieczeniem akcyzowym lub w przypadku importu - zabezpieczeniem należności celnych na podstawie przepisów prawa celnego, złożonym przez, odpowiednio: podmiot prowadzący skład podatkowy, podmiot pośredniczący lub zarejestrowanego handlowca, w wysokości zobowiązania podatkowego mogącego powstać w przypadku naruszenia warunków zwolnienia - do czasu potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych przez, odpowiednio: podmiot zużywający lub podmiot pośredniczący; warunek ten nie dotyczy sytuacji, o której mowa w ust. 3 pkt 4 lub 8;
  2. dołączenie do przemieszczanych wyrobów akcyzowych dokumentu dostawy wyrobów objętych zwolnieniem od akcyzy, zwanego dalej "dokumentem dostawy";
  3. prowadzenie ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem przez podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowanego handlowca, podmiot pośredniczący oraz podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie.

Warunkiem zwolnień od akcyzy wyrobów akcyzowych ze względu na ich przeznaczenie w przypadkach, o których mowa w ust. 3 pkt 1, 3 i 5, jest ponadto przedstawienie przez mający miejsce zamieszkania, siedzibę lub miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju podmiot zużywający prowadzący działalność gospodarczą z użyciem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi dostarczającemu te wyroby akcyzowe, pisemnego potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 16 ust. 3.

Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, może być prowadzona w formie papierowej lub elektronicznej, po uprzednim pisemnym poinformowaniu właściwego naczelnika urzędu celnego o formie jej prowadzenia. Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, powinna zawierać informacje umożliwiające ustalenie ilości wysłanych lub otrzymanych wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na przeznaczenie, terminu wysłania lub odbioru tych wyrobów, a także miejsca odbioru w przypadku ich przemieszczania oraz informacje o dokumentach dostawy. Ewidencja, o której mowa w ust. 5 pkt 3, powinna być przechowywana do celów kontroli przez okres 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym została sporządzona.

Dokument dostawy może być zastąpiony przez inny dokument, w przypadku gdy dokument ten zawiera takie same dane, jakie są wymagane dla dokumentu dostawy i znajduje swoją podstawę w porozumieniach międzynarodowych lub w przepisach prawa Wspólnoty Europejskiej. Do dokumentu zastępującego dokument dostawy, stosuje się odpowiednio przepisy o dokumencie dostawy. Nabywca wyrobów akcyzowych zwolnionych od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do potwierdzenia odbioru tych wyrobów na dokumencie dostawy.

Podmiot zużywający będący osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej nabywającą wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie jest obowiązany do okazania dostarczającemu dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość, w celu potwierdzenia jego tożsamości. Podmiot, który dostarcza wyroby akcyzowe zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie podmiotowi zużywającemu, o którym mowa w ust. 12, jest obowiązany odmówić wydania tych wyrobów w przypadku, gdy podmiot zużywający odmawia okazania dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość lub gdy dane podane przez podmiot zużywający do dokumentu dostawy nie zgadzają się z danymi wynikającymi z dowodu osobistego lub innego dokumentu stwierdzającego jego tożsamość.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy oceniane całościowo należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj