Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-153/09/ZG
z 10 listopada 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-153/09/ZG
Data
2009.11.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od gier --> Stawki podatku od gier


Słowa kluczowe
obliczenie podatku
podatek od gier
podatek ryczałtowy
stosowanie kursu walut


Istota interpretacji
Dla wyliczenia kwoty zryczałtowanego podatku od gier, w przedstawionym stanie faktycznym, wartość euro ustala się przy zastosowaniu kursu euro obowiązującego w ostatnim dniu miesiąca, którego wysokość wynika z tabeli NBP ustalonej w dniu poprzednim.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 roku w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 19 sierpnia 2009 roku (data wpływu 24.08.2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku od gier w zakresie stosowania kursu kupna walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski przy ustalaniu wartości euro w celu zapłaty podatku - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 24 sierpnia 2009 roku został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od gier w zakresie stosowania kursu kupna walut obcych ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski przy ustalaniu wartości euro w celu zapłaty podatku.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka prowadzi działalność w zakresie gier na automatach o niskich wygranych, zgodnie z ustawą z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych, na podstawie zezwolenia udzielonego przez właściwego dyrektora izby skarbowej. Z tytułu prowadzonej działalności Spółka odprowadza do właściwego miejscowo urzędu skarbowego zryczałtowany podatek od gier w wysokości stanowiącej równowartość 180 euro miesięcznie od gier urządzanych na każdym automacie. Wnioskodawca przelicza euro według kursu kupna walut obcych, ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, z ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym następuje zapłata podatku (art. 45a ust. 2 ustawy o grach i zakładach wzajemnych).

Wnioskodawca został wezwany przez naczelnika urzędu skarbowego do udzielenia wyjaśnień w związku z zastosowaną stawką podatku od gier za miesiące od grudnia 2008 do czerwca 2009 roku. W deklaracjach POG-R za wskazane miesiące, Spółka stosowała kursy kupna NBP obowiązujące ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc zapłaty podatku.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Przy zastosowaniu jakiego kursu kupna walut obcych należy ustalać wartość euro na potrzeby wyliczenia zryczałtowanego podatku od gier za dany miesiąc:


  • kursu obowiązującego w ostatnim dniu miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym następuje zapłata podatku,
  • kursu z tabeli z ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym następuje zapłata podatku a obowiązującego w miesiącu następnym...


Zdaniem Wnioskodawcy, tabela kursów kupna i sprzedaży walut obcych ogłaszana przez NBP (Tabela C) zawiera datę obowiązywania kursów, datę wyliczenia i numer. Ogłaszana jest następnego dnia roboczego po dniu wyliczenia kursów. Kursy walut wyliczane są w dni robocze.

Zatem zdaniem Spółki, prawidłowe jest ustalanie wartości euro na potrzeby obliczania zryczałtowanego podatku od gier za dany miesiąc, przy zastosowaniu kursu kupna walut obcych, z tabeli z przedostatniego dnia roboczego miesiąca, a obowiązującego na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym następuje zapłata podatku.

Ponadto Spółka wskazuje, iż stanowisko to zostało potwierdzone w interpretacji podatkowej Departamentu Służby Celnej Ministerstwa Finansów z dnia 10 maja 2007 roku udzielonej na wniosek spółki będącej podatnikiem podatku od gier we właściwości Urzędu Skarbowego (w załączeniu). Ponadto dnia 10 czerwca 2009 roku Spółka otrzymała interpretację indywidualną Ministerstwa Finansów, wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, uznającą stanowisko podatnika za prawidłowe (w załączeniu).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


W świetle art. 45a ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 1992 roku o grach i zakładach wzajemnych (t.j. Dz. U. z 2004 r. Nr 4 poz. 27 ze zm.), podatnicy posiadający zezwolenie na urządzanie gier na automatach o niskich wygranych uiszczają podatek od gier w formie zryczałtowanej w wysokości stanowiącej równowartość 180 euro miesięcznie od gier urządzanych na każdym automacie.

Natomiast w myśl art. 45a ust. 2 ustawy, wartość euro ustala się przy zastosowaniu kursu kupna walut obcych, ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, z ostatniego dnia miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym następuje zaplata podatku.

Stosownie do treści § 8 pkt 2 uchwały Zarządu Narodowego Banku Polskiego z dnia 23 września 2002 r. w sprawie sposobu wyliczania i ogłaszania bieżących kursów walut obcych (Dz. Urz. NBP Nr 14, poz. 39 ze zm.), NBP ogłasza bieżące kursy kupna i sprzedaży walut, o których mowa w § 5: w oddziałach NBP, na stronie internetowej NBP - następnego dnia roboczego po dniu wyliczenia kursów.

Z powyższych uregulowań wynika, że dla wyliczenia kwoty zryczałtowanego podatku od gier, w przedstawionym stanie faktycznym, wartość euro ustala się przy zastosowaniu kursu euro obowiązującego w ostatnim dniu miesiąca, którego wysokość wynika z tabeli NBP – obowiązującej w tym dniu, a ustalonej w dniu poprzednim. Zatem stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku jest prawidłowe.

Końcowo należy zaznaczyć, iż zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie zaś z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj