Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-229/12/AT
z 8 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 13 listopada 2012 r. (data wpływu), uzupełnionym w dniu 25 stycznia 2013 r. (data wpływu 29 stycznia 2013 r.), o dzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności zarządzania zbiorowym graniem w … – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 13 listopada 2012 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 25 stycznia 2013 r. (data wpływu 29 stycznia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności zarządzania zbiorowym graniem w ….


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka cywilna prowadzi działalność gospodarczą klasyfikowaną według PKD 47.91.Z – sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet. Spółka zarządza zbiorowym graniem w … poprzez dobrowolne przystąpienie graczy na zasadzie spółdzielni według regulaminu, który szczegółowo określa zasady gry. Organizatorem gry jest …, zaś Spółka jedynie „zdaje kupony w imieniu graczy”.

Z każdego „zdanego kuponu” w zależności od jego wysokości Spółka pobiera prowizję, tj. „23 grosze od jednego kredytu, czyli 1 kredyt = 1,23 zł”. 1 zł jest przeznaczany na zakup kuponu, natomiast 23 grosze stanowi prowizję Spółki.

„W momencie wygranych, gdy trafia się 5 lub 6” Spółka pobiera prowizję 5%. Dochód firmy stanowi prowizja uzyskana ze sprzedaży kuponów, która jest pomniejszona o prowizję pobieraną przez system płatności ….


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy opisane prowizje z tytułu „zdanych kuponów” oraz ewentualnych wygranych są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy, prowizje uzyskane z kuponów i ewentualnych wygranych są zwolnione z opodatkowania VAT, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 15. Podatek od gier zgodnie z ustawą o grach hazardowych „nie jest płacony”.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast, stosownie do treści art. 2 pkt 6 omawianej ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast, stosownie do art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Podkreślić należy, iż zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

I tak, według art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy, zwalnia się od podatku działalność w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych, gier na automatach o niskich wygranych, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od gier na zasadach określonych w odrębnej ustawie.

Jak stanowi art. 71 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540 ze zm.), podatnikiem podatku od gier jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która prowadzi działalność w zakresie gier hazardowych na podstawie udzielonej koncesji lub zezwolenia, podmioty urządzające gry objęte monopolem państwa oraz uczestnicy turnieju gry pokera.


W myśl art. 71 ust. 2 tej ustawy, przedmiotem opodatkowania podatkiem od gier jest:


  1. urządzanie gier hazardowych, z wyłączeniem loterii promocyjnych i pokera rozgrywanego w formie turnieju gry pokera;
  2. udział w pokerze rozgrywanym w formie turnieju gry pokera.


W złożonym wniosku poinformowano, że Spółka zarządza zbiorowym graniem w … poprzez dobrowolne przystąpienie graczy na zasadzie spółdzielni według regulaminu, który szczegółowo określa zasady gry, przy czym organizatorem gry jest …. Podstawą wynagrodzenia Spółki jest prowizja. Podatek od gier zgodnie z ustawą o grach hazardowych „nie jest płacony”.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa w powiązaniu z przedstawionym stanem faktycznym stwierdzić należy, że Spółka nie mogła zastosować zwolnienia od podatku dla świadczonych usług zarządzania zbiorowym graniem na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług. Jak wskazują bowiem okoliczności faktyczne sprawy Spółka nie świadczy czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od gier, w związku z którymi działałaby jako podatnik tego podatku. W konsekwencji, wskazane czynności podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych 23% stawką VAT.

Końcowo wskazuje się, iż tut. organ dokonał oceny wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Opis stanu faktycznego winien wynikać z treści wniosku nie zaś z załączonych do niego dokumentów, wobec tego mając na uwadze treść art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, ocena załącznika wykracza poza dyspozycję art. 14b § 1 tej ustawy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj