Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/415-602/09/MM
z 19 sierpnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/2/415-602/09/MM
Data
2009.08.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
odsetki
podatnik
rada rodziców


Istota interpretacji
Czy odsetki naliczone od środków zgromadzonych na rachunkach Rad Rodziców podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w oparciu o art. 30a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych a tym samym na banku ciążą obowiązki płatnika?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Banku przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2009r. (data wpływu do tut. Biura 04 czerwca 2009r.), uzupełnionym w dniu 23 lipca 2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych naliczania odsetek od środków zgromadzonych na rachunkach Rad Rodziców - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04 czerwca 2009r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych naliczania odsetek od środków zgromadzonych na rachunkach Rad Rodziców.

W związku z brakami formalnymi wniosku, pismem z dnia 20 lipca 2009r. Znak: IBPB II/2/415-602/09/MM, IBPB I/2/423-636/09/MS wezwano wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniu 23 lipca 2009r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca będący bankiem prowadzi rachunki oszczędnościowe (oszczędnościowo-rozliczeniowe) m. in. dla takich podmiotów jak Rada Rodziców. Zgodnie z umowami rachunków bankowych środki pieniężne ulokowane na tych rachunkach są oprocentowane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy odsetki naliczone od środków zgromadzonych na rachunkach Rad Rodziców podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w oparciu o art. 30a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym na banku ciążą obowiązki płatnika...

W ocenie Banku, odsetki gromadzone na rachunkach bankowych takich podmiotów jak Rada Rodziców, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a tym samym na banku nie ciążą obowiązki płatnika.

Kluczowe znaczenie w tej sprawie ma identyfikacja podmiotowa Rady Rodziców. W ocenie Banku wydaje się, iż podmiot ten należy identyfikować jako jednostkę nie posiadającą osobowości prawnej będącej podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych.

Zdaniem Banku aby uznać dany podmiot za „jednostkę organizacyjną nie mającą osobowości prawnej” należałoby przeanalizować następujące zagadnienia:

  • „zdolność prawna" - zdolność do bycia podmiotem praw i obowiązków;
  • „osobowość prawna" - obrazowo można wskazać tu trzy możliwe sytuacje:
    • kiedy ustawodawca chce przyznać jednostce zdolność prawną i wyłączyć odpowiedzialność innych osób, nazywa ją osobą prawną;
    • kiedy ustawodawca chce przyznać tylko zdolność prawną może ograniczyć się tylko do przyznania zdolności prawnej;
    • kiedy ustawodawca nie chce traktować jednostki jako podmiotu - nie przyznaje jej zdolności prawnej.
  • „jednostka organizacyjna" - pewna grupa społeczna posiadająca organizację (akt założycielski) i organa grupy, której działania ukierunkowane są na realizację celów danej jednostki, wynikającej z aktu konstytucyjnego.

Najważniejsze regulacje dotyczące funkcjonowania Rady Rodziców znajdują się w art. 53 i 54 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.). Rada Rodziców jest to autonomiczny organ szkoły (palcówki), reprezentujący interesy rodziców i opiekunów wszystkich dzieci uczących się w danej szkole (placówce).

Jak wynika z regulacji zawartych w ustawie o systemie oświaty Rada Rodziców może występować do organu prowadzącego szkołę lub placówkę, organu sprawującego nadzór pedagogiczny, dyrektora, rady pedagogicznej oraz rady szkoły lub placówki z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły lub placówki.

W celu wspierania działalności statutowej szkoły lub placówki Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł, w tym darowizny. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin.

Podstawę funkcjonowania Rady Rodziców stanowi uchwała podejmowana podczas zebrania ogólnego rodziców. Natomiast regulamin działalności określa organizację wewnętrzną Rady: skład Prezydium (prezes, wiceprezes, skarbnik), Komisję Rewizyjną, Zebranie Ogólne.

Jednocześnie ustawodawca nie przyznał niniejszemu podmiotowi osobowości prawnej. Konfrontując zatem ogólne zasady pozwalające na identyfikację danego podmiotu jako „jednostki nie posiadającej osobowości prawnej" z regulacjami dotyczącymi funkcjonowania Rad Rodziców, można by pokusić się, zdaniem Banku, o stwierdzenie, iż jest ona ułomną osobą prawną.

Rada Rodziców może być podmiotem praw i obowiązków (np. może zatrudniać osoby do prowadzenia księgowości, prowadzenia zajęć pozalekcyjnych i z tego tytułu pełnić również funkcje płatnika - por. postanowienie w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdyni Nr III-2/415-20/05 z dnia 13 października 2005r.). Ponadto podmiot ten ma pewną ściśle określoną organizację wewnętrzną oraz cel swojej działalności. Ustawodawca nie przyznał jej osobowości prawnej. Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Banku, Rada Rodziców podlega ustawie z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. Nr 54, poz. 654, ze zm.). Zgodnie bowiem z art. 1 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przepisy tej ustawy mają również zastosowanie do jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek nie mających osobowości prawnej (por. postanowienie w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego Naczelnika Urzędu Skarbowego w Kartuzach Nr DP/423-P2/06/KF z dnia 14 września 2006r.).

Jednocześnie, biorąc pod uwagę cel powołania Rady Rodziców jakim jest wspieranie przez nią działalności statutowej szkoły w zakresie oświatowo-wychowawczym, zdaniem Banku wskazać należy, iż dochody uzyskane przez Radę Rodziców - zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - są wolne od podatku w części przeznaczonej na te cele" (por. pismo Naczelnika Urzędu w Tomaszowie Mazowieckim Nr US.I/3.415-37/03 z dnia 03 grudnia 2003r.).

Zdaniem Banku, powyższe wnioskowania, wyłączają jednocześnie stosowanie przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176, ze zm.). Zgodnie bowiem z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu tym podatkiem podlegają dochody osób fizycznych, względnie przychody tych osób ze wspólnej własności, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych (art. 8 ust. 1 ustawy).

Jedynie odsetki od środków pieniężnych uzyskiwanych przez osoby fizyczne, jako przychody z kapitałów pieniężnych, o których mowa w art. 17 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępnie zauważyć należy, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena skutków podatkowych naliczania odsetek od środków zgromadzonych na rachunkach Rad Rodziców w oparciu o przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych wydano odrębną interpretację.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000r., Nr 14, poz. 176 ze zm.) ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych.

Artykuł 1 określa w najbardziej ogólny sposób przedmiotowy oraz podmiotowy zakres zastosowania przepisów ustawy. Jej przepisy obejmują bowiem osoby fizyczne, natomiast przedmiotem jej regulacji jest opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych.

Stosownie do art. 30a ust. 1 pkt 3 ww. ustawy od uzyskanych dochodów (przychodów) pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy, z zastrzeżeniem art. 52a, z odsetek lub innych przychodów od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku podatnika lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, prowadzonych przez podmiot uprawniony na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem środków pieniężnych związanych z wykonywaną działalnością gospodarczą.

Rada rodziców działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.). Zgodnie z art. 53 ust. 1 powołanej ustawy w szkołach i placówkach, z zastrzeżeniem ust. 6, działają rady rodziców, które reprezentują ogół rodziców uczniów. Zasady tworzenia rady rodziców uchwala ogół rodziców uczniów danej szkoły lub placówki. Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem szkoły lub placówki. W celu wspierania działalności statutowej szkoły lub placówki, - zgodnie z art. 54 ust. 8 ww. ustawy - rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz z innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin, o którym mowa w art. 53 ust. 4.

Zatem, rada rodziców, utworzona przez rodziców uczniów szkoły lub placówki, jako ich reprezentant (w myśl art. 53 ust. 1 ustawy o systemie oświaty), jest wyłącznie wewnętrznym organem w systemie oświaty i nie jest odrębną od tej placówki jednostką organizacyjną. Rachunki Rady Rodziców stanowią w istocie rachunki szkół, tj. jednostek lub zakładów budżetowych (art. 79 ust. 1 ustawy o systemie oświaty) względnie innych jednostek organizacyjnych w przypadku szkół niepublicznych. Nie można więc traktować odsetek od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych Rad Rodziców jako przychodu osób fizycznych.

W konsekwencji, odsetki od środków zgromadzonych na rachunkach bankowych Rad Rodziców nie podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powyższy przepis – dotyczący opodatkowania odsetek - ma zastosowanie bowiem jedynie do osób fizycznych uzyskujących przychody z tego tytułu.

Stanowisko wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku – Białej ul. Traugutta 2a, 43-330 Bielsko – Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj