Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1293/09/KG
z 26 października 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1293/09/KG
Data
2009.10.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
brak prawa do odliczenia
modernizacja
uczelnie publiczne
wyposażenie


Istota interpretacji
Politechnika nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z modernizacją i doposażeniem laboratoriów.



Wniosek ORD-IN 848 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 października 2009r. (data wpływu 16 października 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT lub jego zwrotu od zakupów dokonanych w związku z realizacją projektu pn. „Remont oraz wyposażenie obiektów dydaktycznych wraz z zagospodarowaniem otoczenia oraz budową obiektu sportowego Szkoły” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 września 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT lub jego zwrotu od zakupów dokonanych w związku z realizacją projektu pn. „Remont oraz wyposażenie obiektów dydaktycznych wraz z zagospodarowaniem otoczenia oraz budową obiektu sportowego Szkoły”.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Głównym kierunkiem jego działalności jest świadczenie usług edukacyjnych, które korzystają ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 (zał. nr 4 poz. 7) ustawy o podatku od towarów i usług, wykonuje również czynności opodatkowane polegające między innymi na wynajmie lokali. Proporcja wyliczona zgodnie z zasadami określonymi art. 90 ustawy o VAT, na podstawie obrotu osiągniętego w 2008r. wynosi 2,28%.

Uczelnia realizuje projekt pt. „Remont oraz wyposażenie obiektów dydaktycznych wraz z zagospodarowaniem otoczenia oraz budową obiektu sportowego Szkoły”. Projekt ten jest w 85% finansowany z Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 oraz w 15% ze środków własnych Uczelni. Realizacja projektu rozpoczęła się 1 stycznie 2007r., a jego zakończenie nastąpiło 30 czerwca 2009r. Poprzez realizację zadań objętych projektem nastąpił wzrost dostępności oraz poprawa jakości bazy materialnej Uczelni determinującej warunki kształcenia na poziomie wyższym.

W ramach projektu :

  • kontynuowano remont budynków A i B tworzących kampus Uczelni,
  • realizowano budowę bieżni wraz ze skocznią w dal,
  • zagospodarowano otoczenie budynków dydaktycznych A i B (drogi wewnętrzne, parkingi, zieleń, chodniki, małą architekturę),
  • zakupiono wyposażenie dla pracowni komputerowych, laboratoriów i sal dydaktycznych oraz biblioteki.

W trakcie realizacji projektu oraz w okresie 5 lat po jego zakończeniu Uczelnia nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem sfinansowanym w ramach projektu, jak wynajem powierzchni dydaktycznych i sprzętu, ani też nie będzie wykorzystywała projektu na inne cele opodatkowane podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo odliczyć podatek VAT od zakupów dokonanych w związku z realizacją powyższego projektu lub czy może otrzymać zwrot tego podatku...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Uczelnia nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem sfinansowanym w ramach projektu.

Z uwagi na niespełnienie podstawowego warunku uprawniającego do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach zakupu, Uczelni nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT, dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowania przedmiotowego projektu. W myśl art. 87 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku z faktur dokumentujących zakupy w ramach projektu, a tym samym nie ma również prawa do otrzymania zwrotu różnicy podatku w oparciu o art. 87 ust. 1 cytowanej ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl postanowień art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 7 tego załącznika, wymieniono usługi w zakresie edukacji (PKWiU ex 80).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w okresie od 1 stycznia 2007r. do 30 czerwca 2009r. realizował projekt pt. „Remont oraz wyposażenie obiektów dydaktycznych wraz z zagospodarowaniem otoczenia oraz budową obiektu sportowego Szkoły” współfinansowany z Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie edukacji (PKWiU ex 80), zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Po zrealizowaniu projektu nastąpił wzrost dostępności oraz poprawa jakości bazy materialnej Uczelni determinującej warunki kształcenia na poziomie wyższym.

W ramach projektu :

  • kontynuowano remont budynków A i B tworzących kampus Uczelni,
  • realizowano budowę bieżni wraz ze skocznią w dal,
  • zagospodarowano otoczenie budynków dydaktycznych A i B (drogi wewnętrzne, parkingi, zieleń, chodniki, małą architekturę),
  • zakupiono wyposażenie dla pracowni komputerowych, laboratoriów i sal dydaktycznych oraz biblioteki.

W trakcie realizacji projektu oraz w okresie 5 lat po jego zakończeniu Uczelnia nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem sfinansowanym w ramach projektu, jak wynajem powierzchni dydaktycznych i sprzętu, ani też nie będzie wykorzystywała projektu na inne cele opodatkowane podatkiem VAT.

Wnioskodawca wskazał, iż proporcja wyliczona zgodnie z zasadami określonymi w art. 90 ustawy o VAT na podstawie obrotu osiągniętego w 2008r. wynosi 2,28%. Jednocześnie z treści wniosku wynika, iż Uczelnia nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych z wykorzystaniem infrastruktury oraz sprzętu sfinansowanego w ramach projektu.

Zatem w oparciu o tak przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż Wnioskodawca jest w stanie bezpośrednio przyporządkować poniesione wydatki (dokonane zakupy towarów i usług) związane z realizacją przedmiotowego projektu do jednego typu działalności, a mianowicie do świadczenia usług edukacyjnych. Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, iż nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych związanych z infrastrukturą i sprzętem. Zatem w takiej sytuacji brak jest podstaw do stosowania regulacji prawnych zawartych w art. 90 ustawy o VAT. Tym samym w omawianym przypadku Wnioskodawca zobowiązany jest wziąć pod uwagę unormowanie zawarte przez ustawodawcę w cytowanym na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Należy jednakże stwierdzić, iż w omawianym przypadku nie znajdzie zastosowania wynikające z niego uprawnienie, bowiem jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projekt pt. „Remont oraz wyposażenie obiektów dydaktycznych wraz z zagospodarowaniem otoczenia oraz budową obiektu sportowego Szkoły” współfinansowany z Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Tym samym nie ma on prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą zastosowania uregulowania § 22 ust. 1 i 2 obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336), zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Ww. przepis jest powtórzeniem obowiązującego do dnia 30 listopada 2008r. § 23 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.).

Mając na uwadze wszystkie powyższe ustalenia, stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedź na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie utworzona infrastruktura i zakupiony sprzęt, związane są z wykonywaniem czynności nieopodatkowanych (zwolnionych). Dodatkowo podkreślenia wymaga, że organ podatkowy nie może przewidzieć jakie nastąpią zmiany w prawie podatkowym w przyszłości oraz czy nie nastąpią zmiany w opisie stanu faktycznego, np. zakupione w związku z realizacją projektu towary i usługi zostaną wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj