Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-694/09/TJ
z 6 listopada 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-694/09/TJ
Data
2009.11.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
fundacje
pomoc bezzwrotna
środki pomocowe
wynagrodzenia


Istota interpretacji
Opodatkowanie wynagrodzeń osób fizycznych finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy, na podstawie jednostronnej deklaracji rządu Stanów Zjednoczonych.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2009 r. (data wpływu 11 sierpnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 września 2009 r. (data wpływu 24 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodów osób fizycznych, uzyskiwanych z tytułu realizacji programu, finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy, na podstawie jednostronnej deklaracji rządu Stanów Zjednoczonych – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 sierpnia 2009 roku został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 21 września 2009 r. (data wpływu 24 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania dochodów osób fizycznych, uzyskiwanych z tytułu realizacji programu, finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy, przyznanej na podstawie jednostronnej deklaracji rządu Stanów Zjednoczonych.


W przedmiotowym wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Stowarzyszenie zawarło umowę dotacji, która stanowi podumowę do umowy głównej, zarejestrowanej w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej. Przedmiotem tej umowy będzie współpraca Stowarzyszenia jako Regionalnego Koordynatora przy realizacji Programu „Projektor – Wolontariat Studencki”. Program ten ma charakter edukacyjny, a jego celem jest wyrównanie szans edukacyjnych i zwiększenie motywacji do kształcenia wśród dzieci i młodzieży z terenów wiejskich oraz małych miast. Działania przewidziane programem realizują osoby fizyczne, wykonujące określone zadania na podstawie umów zleceń i umów o dzieło (tj. opracowywanie koncepcji oraz przeprowadzanie warsztatów dla studentów, obsługa biura Regionalnego Koordynatora Programu). Wysokość wynagrodzenia osób zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia/umowy o dzieło, sposób finansowania, okres objęty dofinansowaniem, określone funkcje i wykonywanie czynności objętych dofinansowaniem, określone zostały w umowie, podpisanej z realizatorem programu Polsko–Amerykańskiej Fundacji „Projektor – Wolontariat Studencki”. Osoba zatrudniona przez Stowarzyszenie do realizowania działań Programu realizuje jednocześnie cele programu. Potwierdzeniem wykonanych działań jest liczba rejestrowanych projektów zrealizowanych w szkołach, w których zostały one potwierdzone przez wychowawcę klasy. Program ten finansowany jest ze środków bezzwrotnej pomocy dla Polski, na podstawie jednostronnej deklaracji rządu Stanów Zjednoczonych. Otrzymane przez Stowarzyszenie środki pieniężne trafią na wydzielony, specjalnie w tym celu utworzony rachunek bankowy (subkonto). Środki te refundują koszty poniesione przy realizacji zadań koordynatora związanych z programem. Dodatkowo Stowarzyszenie podaje, że beneficjentem programu jest młodzież szkolna, dla której realizowane są projekty, czyli lekcje z aktywnym sposobem spędzania wolnego czasu.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


Czy do opisanego zdarzenia przyszłego ma zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym dochody osób fizycznych zatrudnionych przez Podatnika i uzyskane z tytułu realizacji Programu „Projektor – Wolontariat Studencki – V”, finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy dla Polski na podstawie jednostronnej deklaracji Rządu Stanów Zjednoczonych, zwolnione są z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych...


Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym zdarzeniu przyszłym zastosowanie znajdzie przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym dochody osób fizycznych zatrudnionych przez podatnika i uzyskane z tytułu realizacji programu „Projektor – Wolontariat Studencki – V” powinny pozostać zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z ogólną zasadą sformułowaną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zmianami), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:


  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.


Z powyższego wynika więc, że zwolnione z opodatkowania są dochody, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki, a mianowicie:


  • dochody te są sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy, pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych,
  • podatnik uzyskujący te dochody bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.


Podkreślić przy tym należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna – nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca – bez względu na rodzaj umowy – wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że środki, jakie przyznano Stowarzyszeniu na realizację programu pochodzą z bezzwrotnej pomocy, przyznanej na podstawie jednostronnej deklaracji rządu Stanów Zjednoczonych. W uzupełnieniu stanu faktycznego podano jednak, że za ich pomocą refundowane są koszty poniesione przy realizacji zadań koordynatora związanych z programem. Zgodnie ze słownikową definicją wyrażenia „refundować” oznacza ono zwrócić (pieniądze, środki obrotowe) jako zwrot wydatków, odszkodowanie, restytucję, spłatę, wyrównanie rachunków itp. Źródłem środków, z jakich wypłacane są wynagrodzenia osób realizujących cel programu nie są więc środki bezzwrotnej pomocy, a tylko takie pochodzenie warunkuje zwolnienie przedmiotowe z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przedmiotowej sprawie nie został więc spełniony jeden z warunków, uzasadniający zwolnienie z opodatkowania dochodów uzyskiwanych z bezzwrotnej pomocy zagranicznej, a mianowicie warunek pochodzenia środków, z jakich wypłacane są wynagrodzenia dla osób zatrudnionych przy realizacji programu.

Oznacza to, że wypłacone z tytułu realizacji celów programu wynagrodzenia, otrzymane przez osoby zatrudnione przez Stowarzyszenie na podstawie umów zlecenia i umów o dzieło stanowić będą przychód ze źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czyli z działalności wykonywanej osobiście. Stosownie do art. 13 pkt 8 lit. a) ww. ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się bowiem przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej.

Powyższe oznacza, że na Stowarzyszeniu spoczywać będą obowiązki wynikające z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z jego treścią osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj