Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-643/09/PP
z 31 sierpnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-643/09/PP
Data
2009.08.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
cele statutowe
działalność statutowa
składki
szpital
wpłata
zakład opieki zdrowotnej


Istota interpretacji
Co powinno stanowić podstawę naliczenia podatku dochodowego od osób prawnych w jednostkach działających w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 4 w zakresie wpłat składek na PFRON: czy naliczenie składek zarachowanych w koszty, czy wydatek poniesiony na ich zapłacenie jako niezgodny z celami statutowymi?



Wniosek ORD-IN 990 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 maja 2009r. (data wpływu do tut. Biura 4 czerwca 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu przeznaczonego na wpłaty na PFRON – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 czerwca 2009r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu przeznaczonego na wpłaty na PFRON.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Jednostka jest podatnikiem, którego celem statutowym jest działalność wymieniona w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Ponadto jednostka dokonuje wpłat składek na PFRON. Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 36 w/w ustawy nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów wpłat, o których mowa w art. 21 ust. 1 i w art. 23 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej (Dz. U. Nr 123, poz. 776 ze zm.). W związku z faktem, że wydatki poniesione na zapłacenie składek na PFRON nie stanowią dla Wnioskodawcy kosztu uzyskania przychodu, nie są tym samym wydatkami związanymi z celami statutowymi jednostki. Z tego względu równowartość dochodu odpowiadająca wysokości uiszczonych składek podlega opodatkowaniu stosownie do art. 17 ust. 1b cytowanej ustawy o podatku dochodowym.

Wnioskodawca za 2008 rok ujął do podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych wysokość faktycznie dokonanych w 2008 roku wpłat składek na PFRON jako wydatkowane niezgodnie z celami statutowymi. W podobny sposób naliczano podatek w latach ubiegłych i nie było do tego żadnych zastrzeżeń. Natomiast biegły badający sprawozdanie finansowe za 2008 rok uznał, że podstawą opodatkowania powinny być tylko zarachowane w koszty – wpłaty naliczone za 2008r.

Różnica dotyczy składek na PFRON za miesiąc grudzień 2007 roku, które zostały zapłacone w dniu 20 stycznia 2008r. i ujęte do podstawy opodatkowania za 2008 rok.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Co powinno stanowić podstawę naliczenia podatku dochodowego od osób prawnych w jednostkach działających w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 4 w zakresie wpłat składek na PFRON: czy naliczenie składek zarachowanych w koszty, czy wydatek poniesiony na ich zapłacenie jako niezgodny z celami statutowymi...

Zdaniem Wnioskodawcy, jednostka dokonuje wpłat składek na PFRON zgodnie z obowiązującymi przepisami. Zapis art. 16 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych mówi, że nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów wpłat, o których mowa w art. 21 ust. 1 i w art. 23 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej (Dz. U. Nr 123, poz. 776 ze zm.). W konsekwencji wydatki poniesione na zapłacenie składek na PFRON nie stanowią dla Wnioskodawcy kosztu uzyskania przychodu i nie są wydatkami związanymi z celami statutowymi jednostki. Wydatek ten został sfinansowany z dochodu uprzednio zadeklarowanego jako wolny od podatku. Jego wydatkowanie nastąpiło niezgodnie z celami statutowymi i z tego względu równowartość dochodu odpowiadająca wysokości uiszczonych składek podlega opodatkowaniu stosownie do art. 17 ust. 1b cytowanej ustawy o podatku dochodowym.

Wnioskodawca nie zgadza się ze stanowiskiem biegłego badającego sprawozdanie finansowe za 2008 rok, który uznał, że podstawą opodatkowania powinny być tylko zarachowane w koszty – wpłaty na PFRON. Jednostka uważa, że nie każdy naliczony i zarachowany koszt jest wydatkiem. Staje się nim dopiero w momencie zapłaty. Wnioskodawca uważa, że jednostka prawidłowo ujęła do podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych wysokość faktycznie dokonanych w 2008 roku wpłat składek na PFRON jako wydatkowanych niezgodnie z celami statutowymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm. – zwanej dalej „updop”) wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Art. 17 ust 1b updop stanowi natomiast, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Z treści art. 17 ust. 1a pkt 2 updop wynika natomiast, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych ściśle określa więc dwa warunki, których spełnienie uprawnia do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4. Pierwszy z nich wymaga, by statut jednostki zawierał wskazane w ustawie cele, drugi zaś by dochód przeznaczony był na te cele statutowe.

W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, koszty należy rozpatrywać w sposób szczególny. Stosownie do art. 15 ust. 1 updop, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Jeśli więc podatnik uzyskuje dochody zwolnione od podatku dochodowego w związku z prowadzeniem określonej działalności statutowej, tak jak ma to miejsce w przypadku Wnioskodawcy, wszelkie wydatki w pierwszej kolejności powinny być analizowane pod kątem możliwości zaliczenia ich do kosztów uzyskania przychodów.

Następnie wydatki niestanowiące kosztów uzyskania przychodów należy analizować pod kątem możliwości zaliczenia ich do wydatków przeznaczonych na działalność statutową. Jeżeli wydatek wiąże się bezpośrednio z realizacją celów statutowych, które stanowią pozytywną przesłankę zwolnienia, to równowartość dochodu odpowiadająca temu wydatkowi będzie wolna od podatku na podstawie ww. art. 17 ust. 1 pkt 4 updop. Stosownie zaś do treści art. 16 ust. 1 pkt 36 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wpłat, o których mowa w art. 21 ust. 1 i w art. 23 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 ze zm.).

Kwoty przekazywanych składek na PFRON jako wydatki nie stanowiące kosztów uzyskania przychodów wpływają zatem na zwiększenie dochodu w rozumieniu przepisów podatkowych. Dochody te nie korzystają jednak ze zwolnienia od podatku, ponieważ nie zostały przeznaczone na działalność statutową. Zostały bowiem przekazane na inne cele, tj. na zasilenie PFRON.

Cele statutowe realizowane przez Wnioskodawcę a związane z ochroną zdrowia są ważne ze społecznego punktu widzenia. Są one również pożądane przez ustawodawcę, co przejawia się w zwolnieniu podatkowym dochodu przeznaczonego i wydatkowanego na te cele. Dochód przeznaczony na ochronę zdrowia, profilaktykę zdrowotną i promocję zdrowia mógłby korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop. Jednakże dochód przeznaczony na wpłaty na PFRON nie może być uznany za realizowanie celu społecznie użytecznego zapisanego w statucie Wnioskodawcy. PFRON jest bowiem funduszem celowym realizującym zadania określone w ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych.

Należy również zwrócić uwagę, że wpłaty dokonywane przez Wnioskodawcę na PFRON mają charakter sankcyjny. Ich ponoszenie spowodowane jest niewywiązywaniem się z obowiązków pracodawcy nałożonych przez ustawę o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Dochód odpowiadający równowartości wpłat na PFRON jako nie stanowiący kosztów uzyskania przychodów, nie służący działalności statutowej, nie jest objęty zwolnieniem wynikającym z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop i podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko wnioskodawcy jest zatem prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj