Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-522/WRz
z 23 września 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-522/WRz
Data
2009.09.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych --> Stawki ryczałtu


Słowa kluczowe
ryczałt ewidencjonowany
stawki ryczałtu


Istota interpretacji
Jaką stawkę ryczałtu zastosować do przychodów ze sprzedaży półproduktów do produkcji lodów?



Wniosek ORD-IN 951 kB

INTERPRETACJA INDYWIDULNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 12 czerwca 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 29 czerwca 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia stawki tego podatku od przychodów ze sprzedaży półproduktów placówkom gastronomicznym i firmom wykorzystujących je jako bazę do produkcji lodów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 czerwca 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie określenia stawki tego podatku od przychodów ze sprzedaży półproduktów placówkom gastronomicznym i firmom wykorzystujących je jako bazę do produkcji lodów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Od 2003 roku wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie tzw. małej gastronomii. Podstawowym obszarem działalności jest produkcja i sprzedaż lodów z automatu oraz gałkowych własnej produkcji. Początkowo produkował tylko lody z automatu co wypełniało znamiona ustawy w aspekcie prowadzenia działalności na zasadach karty podatkowej. Od 2007 roku z uwagi na przekroczenie wymaganego progu zatrudnienia zmienił formę opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Zaczął też produkcję lodów gałkowych (mieszczącą się nadal w ramach działalności gastronomicznej zgodnie z przepisem ustawy oraz sugestią miejscowego Urzędu Skarbowego).

Po analizie przepisów ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz po zapoznaniu się z sentencją interpretacji Urzędu Skarbowego z dnia 7 lipca 2004 r. całą tą sprzedaż opodatkował stawką 3% podatku od przychodów ewidencjonowanych. Zgodnie bowiem z ich treścią w analogicznej sprawie Urząd Skarbowy określił przedsiębiorcy - tak jak w jego przypadku, sprzedającego lody gałkowe i lody z automatu - stawkę ryczałtu od przychodów w wysokości 3%.

Wnioskodawca planuje w przyszłości sprzedawać gotową płynną bazę do lodów innym placówkom gastronomicznym i firmom. Tzw. "płynna baza do lodów" jest półproduktem wykorzystywanym do wytworzenia lodów z automatu oraz jako baza podstawowa do lodów tradycyjnych w kuwetach.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest opodatkowana sprzedaż płynnej bazy do lodów ...

Zdaniem wnioskodawcy, na podstawie z art. 12 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, usługi gastronomiczne są opodatkowane stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 3%. Sprzedaż płynnych baz do lodów tak samo jak, np. lodów gałkowych klientom detalicznym i hurtowym nadal spełnia znamiona pojęcia "usługa gastronomiczna" z art. 4 par. 1 pkt 2 rzeczonej ustawy. Jest to bowiem dostarczanie po prostu półproduktu lub gotowego posiłku w postaci lodów tylko w większej ilości, tak jak robią to punkty małej gastronomii dostarczając np. kanapki lub sałatki. W opinii wnioskodawcy opodatkowanie tej części działalności powinno odbywać się na tej samej zasadzie i tą samą stawką 3% od wartości osiąganych przychodów ewidencjonowanych.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.

W myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi m. in:

  • 8,5 % - przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5 %, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy (pkt 3 lit. b),
  • 5,5 % - przychodów z działalności wytwórczej i robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton (pkt 4 lit. a),
  • 3,0% - przychodów z działalności usługowej w zakresie handlu (pkt 5 lit. b).

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy „działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439 ze zm.), z zastrzeżeniem pkt 2 (definiującym działalność gastronomiczną) i pkt 3 (definiującym działalność usługową w zakresie handlu).

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 3) ww. ustawy – działalność usługowej w zakresie handlu .

Natomiast „działalność wytwórcza”, zgodnie z pkt 4 tego przepisu, oznacza działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym nie tworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;
  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Natomiast wyroby w myśl PKWiU to: surowce, półfabrykaty, wyroby finalne oraz zespoły i ich części. Wskazać przy tym należy, iż kwalifikacji poszczególnych przychodów, jako pochodzących ze świadczonych usług lub sprzedaży wyrobów własnej produkcji, do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W przypadku trudności bądź wątpliwości przy ustaleniu symbolu PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się o jego wskazanie i o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacji Urzędu Statystycznego. Powyższe wynika z komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z którym zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane, według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą (sprzedaż lodów) w zakresie tzw. małej gastronomi oraz planuje w przyszłości sprzedawać gotową płynną bazę do lodów innym placówkom gastronomicznym i firmom. Ww. baza do lodów, jest półproduktem wykorzystywanym do wytworzenia lodów. W tej sytuacji, w oparciu o wyżej przytoczone przepisy stwierdzić należy, iż planowana sprzedaż ww. płynnej bazy, będzie stanowiła działalność wytwórczą w zakresie wytwarzania półproduktów służących do wyrobów finalnych (lodów), a przychód z niej uzyskany będzie opodatkowany 5,5 % stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) ww. ustawy).

W konsekwencji należy stwierdzić, iż w przedstawionym zdarzeniu przyszłym brak jest podstaw do zastosowania 3% stawki tego ryczałtu od przychodów ze sprzedaży półproduktów wykorzystywanych przez placówki gastronomiczne do wytwarzania lodów. W tym też zakresie przedstawione we wniosku stanowisko jest nieprawidłowe.

Powołana interpretacja (w istocie postanowienie co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego) została wydana w indywidualnej sprawie innego podmiotu i nie jest wiążąca dla Organu wydającego niniejszą interpretację indywidualną.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj