Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-443/09/WRz
z 31 sierpnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-443/09/WRz
Data
2009.08.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Nieograniczony obowiązek podatkowy


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
ryczałt ewidencjonowany
Szwecja


Istota interpretacji
Co jest podstawą opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych ?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 maja 2009 r. (data wpływu do tut. Biura 2 czerwca 2009 r.), uzupełnionym w dniu 19 sierpnia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania tym podatkiem przychodów netto uzyskanych na terenie Szwecji z tytułu świadczenia usług ogólno-budowlanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 czerwca 2009 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania tym podatkiem przychodów netto uzyskanych na terenie Szwecji z tytułu świadczenia usług ogólno-budowlanych.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych. Dlatego też pismem z dnia 7 sierpnia 2009 r. wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło w dniu 19 sierpnia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie usług ogólno-budowlanych opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 5,5%. Działalność gospodarcza prowadzi na terenie Polski i Szwecji, natomiast podatek dochodowy od całości dochodów opłaca w Polsce z uwagi na nie przekraczanie 180-dniowego okresu pobytu w Szwecji.

Jednocześnie jest podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym dla tego podatku zarówno w Polsce jak i w Szwecji. Podatek VAT od działalności prowadzonej w Polsce opłaca w Polsce składając deklaracje VAT-7, natomiast na usługi wykonywane w Szwecji wystawia faktury ze szwedzkim podatkiem od wartości dodanej i odprowadza podatek wykazany na tych fakturach do urzędu podatkowego w Szwecji.

W uzupełnieniu wniosku wnioskodawca wskazał, iż:

  • jest rezydentem wg polskiego prawa podatkowego, w Polsce posiada miejsce zamieszkania; w Polsce znajduje się ośrodek jego interesów życiowych; w Polsce też przebywa przez okres dłuższy niż 183 dni w każdym roku podatkowym – z tego też względu w Polsce płaci podatek dochodowy od całości swoich dochodów,
  • usługi świadczone w Szwecji nie są wykonywane poprzez położony tam zakład w rozumieniu art. 5 Konwencji między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Królestwa Szwecji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobieganiu uchylania się od opodatkowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podstawę opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych od przychodów wynikających z faktur, wystawionych za usługi wykonywane w Szwecji na rzecz szwedzkich podmiotów i zawierających szwedzki podatek od wartości dodanej stanowi kwota netto czy brutto...

Zdaniem wnioskodawcy, podstawę opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, płaconego w Polsce od usług wykonanych w Szwecji, stanowi kwota netto wynikająca z faktur wystawionych na rzecz szwedzkich zleceniodawców.Podatek od wartości dodanej wykazany na tych fakturach nie stanowi przychodu, gdyż odprowadza go do szwedzkiego urzędu podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.) – opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką".

Przy czym zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) - za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (to jest pozarolniczej działalności gospodarczej), uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Podatek od towarów i usług obowiązujący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest odpowiednikiem podatku od wartości dodanej, który funkcjonuje w innych państwach Unii Europejskiej do których należy Szwecja. Ustawa o podatku od towarów i usług stanowi implementację przepisów VI Dyrektywy dotyczącej wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Pojęcie podatku od wartości dodanej obejmuje więc zarówno podatek od towarów i usług, obowiązujący na terenie Polski, jak i podatek od wartości dodanej nakładany na terenie innych państw członkowskich Unii Europejskiej.

Z uwagi na tożsamość podatku od wartości dodanej oraz podatku od towarów i usług, podatek ten powinien podlegać tym samym regulacjom podatkowym przewidzianym w ustawach o podatku dochodowym co podatek od towarów i usług obowiązujący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W świetle powyższego, jeżeli wnioskodawca, jak przedstawił to we wniosku, odprowadza podatek od wartości dodanej, w związku z wystawionym na terenie Szwecji fakturami, za świadczone tam usługi, do urzędu podatkowego w tym kraju – to podstawą opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych jest przychód pomniejszony o podatek od wartości dodanej.

Należy jednak dodać, iż w przypadku otrzymania zwrotu uprzednio zapłaconego za granicą i odliczonego podatku - podatnik jest obowiązany wykazać i doliczyć do przychodu roku podatkowego, w którym wystąpiła ta okoliczność kwoty uprzednio odliczone (art. 21 ust. 2a pkt 6 ww. ustawy z dnia 20 listopada 1998 r.).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj