Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-556/09/PK
z 14 września 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-556/09/PK
Data
2009.09.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne


Słowa kluczowe
dopłata wartości do udziału
usługi
zakres opodatkowania


Istota interpretacji
opodatkowania dopłaty wniesionej na podstawie art. 177-179 Kodeksu spółek handlowych



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 lipca 2009r. (data wpływu 23 lipca 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania dopłaty wniesionej na podstawie art. 177-179 Kodeksu spółek handlowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania wniesionej na podstawie art. 177-179 Kodeksu spółek handlowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością utworzoną przez gminę powstałą z przekształcenia zakładu budżetowego w spółkę. Wszystkie udziały w spółce posiada gmina. Spółka działa na podstawie ustawy z dnia 20 grudnia 1996r. o gospodarce komunalnej (Dz. U. z 1997r. Nr 9, poz. 43 ze zm.).

Spółka wykonuje cały szereg zadań własnych gminy. Wykonywanie pewnych zadań własnych gminy dla realizacji których została ona powołana, jest deficytowe i generuje straty. Usługami tymi są świadczone na rzecz gminy i jej jednostek organizacyjnych usług wymienione w art. 7 ust. 1 pkt 2,3,12 i 13 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) polegające na utrzymaniu gminnych dróg i placów, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk oraz unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zieleni gminnej i zadrzewienia oraz cmentarzy gminnych.

Usługi powyższe są deficytowe jednakże konieczne do wykonywania na rzecz społeczności lokalnej.

Stosownie do zapisu zawartego w paragrafie 13 aktu założycielskiego spółki "wspólnik może zostać zobowiązany do dokonania dopłat w wysokości do dwukrotnej wartości nominalnej posiadanych udziałów. Wysokość i terminy wnoszenia dopłat określa uchwała zgromadzenia wspólników” aktualna wysokość kapitału zakładowego wynosi 39 842 550zł.

Jedyny wspólnik - gmina zamierza działając na podstawie art. 177 Kodeksu spółek handlowych dokonywać kwartalnych dopłat do wysokości ..% udziałów przeznaczonych na kompensaty spółce kosztów nieznajdujących pokrycia w należnościach spółki z tytułu usług publicznych świadczonych na rzecz gminy i jej jednostek organizacyjnych. Kwoty dopłat przekazywano by do kapitału rezerwowego spółki. Stosowne zmiany dotyczące takich dopłat ujętoby w akcie założycielskim Spółki poprzez dopisanie zobowiązania gminy jako wspólnika do ponoszenia kwartalnych dopłat do następujących usług publicznych świadczonych przez spółkę na rzecz gminy i jej jednostek organizacyjnych; zimowe utrzymanie dróg, utrzymanie i konserwacja cmentarza komunalnego, utrzymanie czystości ulic, chodników, placów i terenów gminnych, wywóz nieczystości z koszy ulicznych, remonty nawierzchni asfaltowych dróg, utrzymanie i konserwacja zieleni miejskiej, utrzymanie czystości przystanków, zatok i placów postojowych, likwidacja dzikich wysypisk śmieci łącznie z wywozem, remonty i utrzymanie studzienek kanalizacyjnych z przykanalikami.

Wysokość dopłat w poszczególnych kwartałach z przeznaczeniem na dofinansowanie usług publicznych byłaby ustalana przez zgromadzenie wspólników. Uchwały tej treści podejmowane przez zgromadzenie wspólników będą wiązać wysokość dopłat z konkretną usługą stanowiąc w zamierzeniu zapłatę za usługi świadczone na rzecz gminy i jej jednostek organizacyjnych. W tej sytuacji dopłata w istocie będzie stanowiła obrót w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy otrzymane przez Spółkę - w wyżej opisanym przyszłym zdarzeniu dopłaty do kapitału rezerwowego wnoszone na podstawie art. 177- 179 kodeksu spółek handlowych przez wspólnika podlegają opodatkowaniu zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, jeżeli dopłaty te są przeznaczone na kompensaty spółce kosztów nieznajdujących pokrycia w należnościach spółki z tytułu usług publicznych świadczonych na rzecz gminy...

Zdaniem Wnioskodawcy, dopłaty wnoszone przez wspólnika do spółki zgodnie z art. 177-179 kodeksu spółek handlowych podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż mieszczą się w dyspozycji art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Wniesienie dopłaty w opisanym wyżej przyszłym stanie faktycznym stanowi de facto zapłatę za świadczenie usług przez Wnioskodawcę. Ponadto obowiązek opodatkowania wynika również z brzmienia art. 29 ust. 1 cytowanej ustawy, który stanowi, że podstawą opodatkowania jest obrót. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę dostarczanych towarów lub usług świadczonych przez podatnika pomniejszone o kwotę należnego podatku. W przedstawionej sytuacji - zdaniem Podatnika - dopłaty do kapitału rezerwowego mają bezpośredni wpływ na cenę konkretnych usług z tego względu, że będą dokonywane w celu sfinansowania konkretnej czynności opodatkowanej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) – zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 29 ust. 1 ww. ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z treści przepisu art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 347 str. 1 ze zm.) wynika, że podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Z powyższych przepisów wynika, że włączenie do podstawy opodatkowania dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to, po pierwsze, celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi oraz, po drugie, wpływająca bezpośrednio na cenę towaru lub usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi i mają bezpośredni wpływ na ich cenę. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi.

Zgodnie z art. 177 § 1 i 2 ustawy z dnia 15 września 2000r. Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 ze zm.) umowa spółki może zobowiązywać wspólników do dopłat w granicach liczbowo oznaczonej wysokości w stosunku do udziału. Dopłaty powinny być nakładane i uiszczane przez wspólników równomiernie w stosunku do ich udziałów.

Wysokość i terminy dopłat oznaczane są w miarę potrzeby uchwałą wspólników. Jeżeli umowa spółki nie stanowi inaczej, do dopłat tych stosuje się przepisy § 2 oraz art. 179. Jeżeli wspólnik nie uiścił dopłaty w określonym terminie, obowiązany jest do zapłaty odsetek ustawowych; spółka może również żądać naprawienia szkody wynikłej ze zwłoki (art. 178 § 1 i 2 Ksh).

Stosownie do art. 179 § 1 Ksh dopłaty mogą być zwracane wspólnikom, jeżeli nie są wymagane na pokrycie straty wykazanej w sprawozdaniu finansowym.

Dopłaty mogą być wnoszone w związku z czasowymi trudnościami finansowymi spółki, potrzebą jej dokapitalizowania, koniecznością poniesienia dodatkowych nakładów inwestycyjnych itp. Dopłata jest formą wewnętrznej przymusowej pożyczki wspólników na rzecz spółki. Wspólnikowi, który uiścił dopłatę, nie przysługuje (chyba że zarządzono zwrot dopłat) roszczenie o wypłatę uiszczonej sumy.

W wypadku wniesienia dopłat, są one wykazywane jako składnik kapitału własnego, dopóki nie zostaną użyte w sposób uzasadniający ich odpisanie (art. 36 ust. 2e ustawy z 29 września 1994r. ustawy o rachunkowości; tekst jedn. Dz. U. z 2002r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.). W konsekwencji kapitał zakładowy nie ulegnie zwiększeniu, a wartość dopłaty będzie zaliczona na wpłaty należne (Kidyba Andrzej: Kodeks spółek handlowych. Komentarz. Tom I. Komentarz do art. 1-300 Ksh, LEX, 2008, wyd. VI.).

Mając na uwadze charakter wyżej opisanej dopłaty oraz fakt, że wysokość dopłat, jak podaje Wnioskodawca, jest powiązana z konkretną usługą stanowiąc w zamierzeniu zapłatę za usługi świadczone na rzecz gminy i jej jednostek organizacyjnych, należy uznać, iż na gruncie podatku VAT przedmiotową dopłatę należy traktować jako dopłatę mającą bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, w konsekwencji dopłata ta będzie zwiększała obrót, a tym samym podstawę opodatkowania.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj