Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-473/09/MM
z 4 września 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-473/09/MM
Data
2009.09.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Wyroby akcyzowe-przepisy szczegółowe. Podstawa opodatkowania i stawki akcyzy. --> Wyroby energetyczne i energia elektryczna --> Stawki akcyzy na wyroby energetyczne


Słowa kluczowe
akcyza
import (przywóz)
podatek akcyzowy
sprzedaż


Istota interpretacji
import i odsprzedaż benzolu o kodzie CN 2707 10



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 maja 2009r. (data wpływu 9 czerwca 2009r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 sierpnia 2009r. (data wpływu 12 sierpnia 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie importu i odsprzedaży benzolu o kodzie CN 2707 10 – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 czerwca 2009r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie importu i odsprzedaży benzolu o kodzie CN 2707 10. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 5 sierpnia 2009r. (data wpływu 12 sierpnia 2009r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 28 lipca 2009r., znak IBPP3/443-473/09/MM.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenia przyszłe:

Wnioskodawca zamierza importować benzol o kodzie CN 2707 10. Kod CN 2707 jest wymieniony w załączniku nr 1, poz. 24 oraz w art. 86 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, jednocześnie kod pełny 2707 10 jest wymieniony w załączniku nr 2 do ustawy w poz. 19 pkt 1. Produkt ten byłby kupowany i transportowany w cysternach samochodowych lub kolejowych. Towar w całości byłby oclony w urzędzie celnym granicznym. Benzol byłby następnie sprzedawany odbiorcom krajowym i przeznaczony przez nich do celów innych niż opałowe lub jako dodatek lub domieszka do paliw opałowych. Nie byłby również przeznaczony do napędu silników spalinowych lub jako domieszka lub dodatek do paliw silnikowych.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego.

Wnioskodawca nie posiada statusu zarejestrowanego bądź niezarejestrowanego handlowca, jak też podmiotu pośredniczącego, nie jest również podmiotem zużywającym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zakup towaru o kodzie CN 2707 10, a następnie jego sprzedaż będą podlegać stawce podatku akcyzowego w wysokości 0%, zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym...

Czy w przypadku handlu ww. towarem Wnioskodawca ma obowiązek posiadania składu podatkowego oraz przemieszczania towaru w procedurze zawieszenia poboru akcyzy oraz składania zabezpieczenia mimo zerowej stawki akcyzy...

Jeżeli jest taki obowiązek to jaka stawka podatku akcyzowego powinna być uwzględniona przy obliczaniu zabezpieczenia...

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do poz. 24 załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym, jak też art. 86 ust. 1 pkt 2 tejże ustawy benzol jest wyrobem akcyzowym energetycznym. Z uwagi na fakt, iż w załączniku nr 2 do ww. ustawy w poz. 19 pkt 1 występuje produkt o kodzie 2707 10, istnieje obowiązek stosowania w stosunku do niego procedury zawieszenia poboru akcyzy, a co za tym idzie obowiązek posiadania składu podatkowego.

Ponieważ produkt ten jest wymieniony w art. 89 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym (przeznaczenie inne niż napędowe lub opałowe), wobec tego należy, zgodnie z art. 89 ust. 2 ustawy stosować stawkę 0%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 3, poz. 11) wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W poz. 24 załącznika nr 1 do ustawy, zawierającym wykaz wyrobów akcyzowych, wskazano grupę wyrobów o kodzie 2707, do której zalicza się benzol CN 2707 10.

Stosownie do art. 86 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycjami CN 2701, 2702 oraz od 2704 do 2715.

Stosownie do art. 86 ust. 2 i 3 ww. ustawy paliwami silnikowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do napędu silników spalinowych.

Paliwami opałowymi w rozumieniu ustawy są wyroby energetyczne przeznaczone do użycia, oferowane na sprzedaż lub używane do celów opałowych, z wyłączeniem wyrobów, o których mowa w ust. 2.

W myśl art. 87 ust. 1 ww. ustawy produkcją wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy jest wytwarzanie lub przetwarzanie wyrobów energetycznych, w tym również mieszanie lub przeklasyfikowanie komponentów paliwowych, rozlew gazu skroplonego do butli gazowych, a także barwienie i znakowanie wyrobów energetycznych.

Zgodnie z art. 40 ust. 5 ww. ustawy procedurę zawieszenia poboru akcyzy stosuje się do wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy z zastrzeżeniem art. 47 ust. 1.

W myśl art. 47 ust. 1 ww. ustawy produkcja wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 oraz wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawka akcyzy inną niż stawka zerowa może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym (…).

W załączniku nr 2 do ustawy stanowiącym wykaz wyrobów akcyzowych, do których stosuje się procedurę zawieszenia poboru akcyzy i których produkcja odbywa się w składzie podatkowym, o których mowa w Dyrektywie Rady 92/12/EWG w poz. 19 wymieniono benzol (benzen) kod 2707 10.

W świetle powyższego produkcja przedmiotowego wyrobu – w rozumieniu art. 87 ust. 1 ww. ustawy – odbywać się winna co do zasady w składzie podatkowym.

Jeżeli benzol o kodzie CN 2707 10 jest importowany to przepis art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym stanowi, iż procedura zawieszenia poboru akcyzy ma zastosowanie, jeżeli bezpośrednio po dokonaniu przez podmiot prowadzący skład podatkowy importu i dopuszczeniu do obrotu, wyroby akcyzowe są przemieszczane do składu podatkowego tego podmiotu na terytorium kraju.

Stosownie do § 16 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 lutego 2009r. w sprawie dokumentacji i procedur związanych z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych (Dz. U. Nr 32, poz. 229 ze zm.) objęcie procedurą zawieszenia poboru akcyzy i wprowadzane do składu podatkowego importowanych wyrobów akcyzowych następuje na wniosek podmiotu prowadzącego skład podatkowy, złożony do naczelnika urzędu celnego importu, jednocześnie ze zgłoszeniem tych wyrobów do procedury dopuszczenia do obrotu. We wniosku należy wskazać rodzaj i wysokość zabezpieczenia akcyzowego.

Importowane wyroby akcyzowe mogą być objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy i wprowadzone do składu podatkowego tylko po uprzednim zapłaceniu należności celnych przywozowych oraz podatku od towarów i usług, związanych z importem tych wyrobów.

Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, załącza się zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego.

Z cyt. wyżej przepisów wynika, że w przypadku importu benzolu o kodzie CN 2707 10 objęcie go procedurą zawieszenia poboru akcyzy w rozumieniu art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku akcyzowym, jest prawem podatnika (a nie jego obowiązkiem) z którego może skorzystać przy spełnieniu warunków określonych w ww. art. 40 ust. 1 pkt 2 ustawy oraz § 16 cyt. wyżej rozporządzenia Ministra Finansów.

W odniesieni do wyrobu akcyzowego oznaczonego kodem CN 2707 10 – benzol zauważyć należy, że na gruncie ustawy o podatku akcyzowym jest on wyrobem akcyzowym, który może mieć różna stawkę akcyzy, w zależności od przeznaczenia.

Jeżeli wyrób ten jest przeznaczony do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych to zgodnie z art. 89 ust. 2 ww. ustawy stawka akcyzy wynosi 0 zł. Natomiast w przypadku przeznaczenia tego wyrobu do celów opałowych, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych podlega on opodatkowaniu akcyzą wg odpowiedniej stawki określonej w art. 89 ust. 1 pkt 14 lub pkt 15 (w zależności od przeznaczenia wyrobu).

W przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy i wprowadzenia do składu podatkowego importowanego benzolu o kodzie CN 2707 10 zastosowanie znajdzie przepis art. 63 ust. 1 ww. ustawy o podatku akcyzowym, w myśl którego podmiot prowadzący skład podatkowy, zarejestrowany handlowiec, niezarejestrowany handlowiec, podatnik, o którym mowa w art. 78 ust. 1, podmiot pośredniczący oraz przedstawiciel podatkowy są obowiązani do złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej powstałe albo mogące powstać zobowiązanie podatkowe.

Ponieważ cyt. wyżej przepis stanowi o obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego w kwocie pokrywającej powstałe albo mogące powstać zobowiązanie podatkowe, wysokość zabezpieczenia akcyzowego dla ww. wyrobu powinna zostać określona w wysokości pokrywającej mogące ewentualnie powstać zobowiązanie podatkowe w sytuacji gdyby wyrób ten został zużyty do szeroko rozumianych celów opałowych lub napędowych i miałby być opodatkowany stawką akcyzy w wysokości 1822,00zł/1000l.

W sytuacji gdy podmiot dokonujący importu benzolu o kodzie CN 2707 10 nie skorzysta z procedury zawieszenia poboru akcyzy, o której mowa z art. 40 ust. 1 pkt 2 i w § 16 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, wówczas stosownie do art. 27 ust. 1 ww. ustawy jest obowiązany do obliczenia i wykazania kwoty akcyzy w zgłoszeniu celnym, z uwzględnieniem obowiązujących stawek akcyzy.

W myśl art. 28 ust. 1 ww. ustawy w zakresie nieuregulowanym w ustawie, w odniesieniu do terminów i sposobu zapłaty akcyzy z tytułu importu stosuje się odpowiednio przepisy prawa celnego o terminach i sposobach uiszczania należności celnych, z wyjątkiem przepisów dotyczących przedłużenia terminu zapłaty, odroczenia terminu płatności oraz innych ułatwień płatniczych określonych tymi przepisami.

W tym przypadku nie występuje obowiązek prowadzenia składu podatkowego oraz składania zabezpieczenia akcyzowego. Jeśli w powyższej sytuacji importowany benzol o kodzie CN 2707 10 jest przeznaczany do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych wówczas w imporcie tego wyrobu zastosowanie będzie miała stawka zerowa, o której mowa w art. 89 ust. 2 ww. ustawy.

Dodatkowo zauważyć należy, iż obowiązek podatkowy z tytułu importu wyrobów akcyzowych powstaje z dniem:

  1. powstania długu celnego w rozumieniu przepisów prawa celnego albo,
  2. objęcia wyrobów akcyzowych zawieszającą procedurą celna w rozumieniu przepisów prawa celnego.

Zaś zgodnie z art. 8 ust. 6 ww. ustawy jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1 (np. importu wyrobów akcyzowych), to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

W świetle powyższego w sytuacji gdy obowiązek podatkowy w imporcie benzolu CN 2707 10 powstał i podatnik naliczył akcyzę w zgłoszeniu celnym (art. 27 ust. 1 ustawy) wówczas odsprzedaż importowanego benzolu CN 2707 10 na cele o których mowa w art. 89 ust. 2 ustawy, nie podlega regulacjom ustawy o podatku akcyzowym. Innymi słowy do sprzedaży uprzednio importowanego benzolu CN 2707 10 nie będą miały zastosowania przepisy dotyczące stosowania stawek podatku akcyzowego, o ile Wnioskodawca nie zmieni przeznaczenia tego wyrobu, o którym mowa w art. 89 ust. 2 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj