Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-449/09/BM
z 13 maja 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-449/09/BM
Data
2009.05.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
nieruchomości
obowiązek ewidencyjny
wynajem


Istota interpretacji
obowiązek ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej przychodów z tyt. świadczonych usług wynajmu mieszkań komunalnych



Wniosek ORD-IN 1019 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Przedsiębiorstwa Komunalnego O. Spółka z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2009r. (data wpływu 17 lutego 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej przychodów z tyt. świadczonych usług wynajmu mieszkań komunalnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lutego 2009r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej przychodów z tyt. świadczonych usług wynajmu mieszkań komunalnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca - Przedsiębiorstwo Komunalne O. Spółka z o.o. będące jednoosobową Spółką Skarbu Gminy prowadzi między innymi działalność w zakresie zarządzania Wspólnotami Mieszkaniowymi. Spółka zamierza podpisać umowę z jedynym udziałowcem Spółki tj. Gminą O. o zarządzanie mieszkaniami komunalnymi stanowiącymi własność Gminy, za co będzie otrzymywać miesięczne wynagrodzenie.

Jednym z obowiązków Spółki wynikającym z umowy będzie zbieranie czynszów od lokatorów i przekazywanie właścicielowi czyli Gminie poprzez wpłatę na jej konto bankowe. Wpłaty będą przyjmowane w kasach Wspólnot Mieszkaniowych prowadzonych przez Spółkę a wpłacający (lokator) będzie otrzymywał potwierdzenie w książeczce opłat czynszowych i kwitariuszu. Opłaty te nie będą ewidencjonowane w kasie fiskalnej ani nie będą wystawiane faktury VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy postępowanie opisane w poz. 54 jest zgodne z Rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008r. w sprawie kas rejestrujących...

Zdaniem Wnioskodawcy, takie postępowanie jest prawidłowe gdyż Spółka nie ma obowiązku ewidencjonowania w kasie rejestrującej wpłat dokonywanych w kasach przez nią prowadzonych ponieważ wpłacone kwoty nie są jej obrotem ani obrotem Wspólnot Mieszkaniowych.

Zdaniem Wnioskodawcy również Gmina nie ma obowiązku posiadania kasy rejestrującej, zarządza bowiem nieruchomościami komunalnymi w ramach zadań administracji publicznej, które na podstawie poz. 24 załącznika do Rozporządzenia są zwolnione z obowiązku ewidencjonowania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.

Zgodnie z regulacjami art. 111 ust 1 ww. ustawy podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jednocześnie w art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy zawarto upoważnienie dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do zwolnienia w drodze rozporządzenia na czas określony niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1 ustawy, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Zgodnie z § 2 w związku z poz. 15 załącznika do obowiązującego do dnia 30 czerwca 2008r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807), zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż usług w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek.

W obowiązującym w od dnia 1 lipca 2008r. do dnia 31 grudnia 2008r., rozporządzeniu z dnia 27 czerwca 2008r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720). ustawodawca wprowadził unormowanie, poprzez które uzależnił prawo do zwolnienia z ewidencjonowania świadczonych usług w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek od sposobu dokumentowania sprzedaży tych usług.

W załączniku do rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008r. zawierającym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania wymieniono w poz. 15 - usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek - których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą.

Zatem w świetle powołanych unormowań rozporządzenia z dnia 26 czerwca 2008r. - warunkiem korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, usług w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU pod symbolem 70.2, jest konieczność ich fakturowania w całym zakresie. Przepis ten dotyczy zarówno zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania nieruchomości o charakterze mieszkalnym jak i niemieszkalnym.

Jednocześnie na podstawie § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008r. w sprawie kas rejestrujących zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania:

  1. do dnia 31 grudnia 2008r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia;
  2. do dnia 31 października 2008r. - czynności objęte do dnia 30 czerwca 2008r. zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807), których nie dotyczą poz. 5, 9, 15, 16, 18-20, 23 załącznika do niniejszego rozporządzenia.

W § 2 pkt 2 mowa jest o rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007r. rejestrujących sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807), obowiązującym do dnia 30 czerwca 2008r.

Jak wskazano powyżej w załączniku do rozporządzenia z dnia 20 grudnia 2007r. zawierającym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania wymieniono w poz. 15 - usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek.

Z analizy powyższych przepisów wynika, iż do dnia 31 października 2008r., świadczący usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek - PKWiU ex 70.2, mógł korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania tych czynności przy zastosowaniu kasy rejestrującej, bez konieczności dokumentowania świadczenia tychże usług fakturami VAT. Jednakże aby możliwe było skorzystanie z takiego zwolnienia od dnia 1 listopada 2008r. do dnia 31 grudnia 2008r., świadczenie ww. czynności, sklasyfikowanych według PKWiU ex 70.20 winno być dokumentowane w całym zakresie fakturą VAT.

Powyższe unormowanie zostało powtórzone w tym samym brzmieniu w obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U Nr 228, poz. 1510). Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009r. – sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 15 załącznika do ww. rozporządzenia wymieniono usługi o symbolu PKWiU ex 70.2 usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek - których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą - jako zwolnione z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca zamierza podpisać umowę o zarządzanie mieszkaniami komunalnymi stanowiącymi własność Gminy, za co będzie otrzymywać miesięczne wynagrodzenie. Jednym z obowiązków Spółki wynikającym z umowy będzie zbieranie czynszów od lokatorów i przekazywanie właścicielowi czyli Gminie poprzez wpłatę na jej konto bankowe. Wpłaty będą przyjmowane w kasach Wspólnot Mieszkaniowych prowadzonych przez Spółkę a wpłacający (lokator) będzie otrzymywał potwierdzenie w książeczce opłat czynszowych i kwitariuszu. Opłaty te nie będą ewidencjonowane w kasie fiskalnej ani nie będą wystawiane faktury VAT.

Wnioskodawca będzie zatem świadczył usługi wynajmowania nieruchomości na własny rachunek, które sklasyfikowane według symbolu PKWiU ex. 70.20.11.

Wpłaty zebranych przez Wnioskodawcę czynszów od lokatorów będą przyjmowane w kasach Wspólnot Mieszkaniowych. Wnioskodawca wskazał ponadto, że opłaty te nie będą ewidencjonowane w kasie fiskalnej ani nie będą dokumentowane fakturami VAT.

Mając zatem na uwadze opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, że skoro obrót osiągany z tytułu umów dotyczących lokali mieszkalnych nie jest dokumentowany fakturami VAT – co jest bezwzględnym warunkiem do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie § 2 pkt 2 w powiązaniu z poz. 15 załącznika do powołanego rozporządzenia, Wnioskodawca nie może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania świadczonych usług za pomocą kas rejestrujących.

Wnioskodawca nie może również skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania świadczonych usług przy zastosowaniu kas rejestrujących w oparciu o poz. 24 załącznika do rozporządzenia. W poz. 24 załącznika do rozporządzenia wymieniono bowiem usługi o symbolu PKWiU ex 75 - usługi w zakresie administracji publicznej, obrony narodowej, obowiązkowych ubezpieczeń społecznych, natomiast świadczone przez Wnioskodawcę usługi wynajmowania lokali mieszkalnych nie mieszczą się w tym grupowaniu PKWiU.

Ponadto, należy podkreślić, iż zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania nie oznacza zwolnienia z konieczności dokumentowania świadczonych usług fakturami, wręcz przeciwnie w wielu sytuacjach, a między innymi w przypadku będącym przedmiotem niniejszej interpretacji, zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania, jak wskazano powyżej możliwe jest wyłącznie przy dokumentowaniu świadczonych usług w całym zakresie fakturami VAT. Jednocześnie więc, obowiązek ewidencjonowania świadczonych usług przy zastosowaniu kasy rejestrującej, nie oznacza obowiązku dokumentowania całości świadczonych usług fakturami VAT.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (…).

Stosownie do przepisu art. 106 ust. 4 cyt. ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1-3, nie mają obowiązku wystawiania faktur, o których mowa w ust. 1 i 2, osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Jednakże na żądanie tych osób podatnicy są obowiązani do wystawienia faktury.

Z uwagi więc na fakt, że usługa najmu świadczona jest na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, Wnioskodawca nie ma obowiązku wystawiania faktur VAT dokumentujących ww. usługi, chyba, że zachodzi przesłanka wynikająca z cyt. wyżej art. 106 ust. 4 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj