Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-699/09/HD
z 9 listopada 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB1/415-699/09/HD
Data
2009.11.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Karta podatkowa


Słowa kluczowe
członkowie rodzin
gospodarstwo rolne
karta podatkowa
produkcja rolna
zatrudnianie (zatrudnienie)
złoża piasku


Istota interpretacji
1. Czy ilość zatrudnionych pracowników w gospodarstwie rolnym ma znaczenie dla określenia limitów zatrudnienia przy opodatkowaniu sprzedaży żwiru w formie kart podatkowej?
2. Ile osób można zatrudnić oraz jak należy rozumieć limit zatrudnienia do możliwości skorzystania z opodatkowania sprzedaży żwiru w formie karty podatkowej?



Wniosek ORD-IN 1017 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 4 września 2009 r. (data wpływu 8 września 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie limitu zatrudnienia przy prowadzeniu działalności gospodarczej w formie karty podatkowej -jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 września 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie limitu zatrudnienia przy prowadzeniu działalności gospodarczej w formie karty podatkowej.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Prowadzi Pan gospodarstwo rolne oraz działalność gospodarczą, polegającą na sprzedaży żwiru pochodzącego z własnego gospodarstwa rolnego. W chwili obecnej działalność gospodarcza opodatkowana jest zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Od 2010 r. zamierza Pan zmienić formę opodatkowania tej działalności na kartę podatkową.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


Czy w świetle tego, iż prowadzi Pan gospodarstwo rolne, które nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży żwiru, wchodzącego w skład gospodarstwa rolnego, z której przychody planuje Pan od 2010 r. opodatkować w formie karty podatkowej, to:


  • czy ilość zatrudnionych pracowników w gospodarstwie rolnym ma znaczenie dla określenia limitów zatrudnienia przy opodatkowaniu sprzedaży żwiru w formie kart podatkowej...
  • ile osób można zatrudnić oraz jak należy rozumieć limit zatrudnienia do możliwości skorzystania z opodatkowania sprzedaży żwiru w formie karty podatkowej...


Zdaniem Wnioskodawcy, art. 1 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne określa, iż opodatkowaniu tym podatkiem podlegają osoby fizyczne:


  1. prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą,
  2. osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej,
  3. będące osobami duchownymi.


W związku z powyższym uważa Pan, że dla określenia limitów zatrudnienia dla potrzeb karty podatkowej nie należy liczyć osób zatrudnionych w gospodarstwie rolnym.

Określenia limitów zatrudnienia ustawodawca uregulował w objaśnieniach do Części XII poz. 3 tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy. W punkcie 1 objaśnień ustawodawca wskazał, iż usługi sprzedaży piasku, żwiru, kamieni, glinki, torfu i innych minerałów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego mogą być wykonywane jedynie przez rolników równocześnie prowadzących gospodarstwo rolne. Natomiast dalej określone zostało, iż stawki określone w I p. 3 dotyczą działalności wykonywanej przy zatrudnieniu nieprzekraczającym 2 pracowników lub 2 członków rodziny pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym, nie wyłączając małżonka.


Ze względu na to, iż wspólne gospodarstwo domowe prowadzi Pan wraz z żoną oznacza to, iż możliwe są dwa warianty:


  1. małżonkę, biorącą udział w prowadzeniu działalności gospodarczej zgłasza Pan do ubezpieczenia społecznego, jako osobę współpracującą (nieletnie dzieci nie pomagają w tej działalności). Żona, jako 1 członek rodziny, wyklucza możliwość zatrudnienia kogokolwiek z osób spoza wspólnego gospodarstwa rolnego (limit 2 osób), lub
  2. zatrudnia Pan maksymalnie dwie osoby na umowę o pracę, natomiast żona, jako członek rodziny nie bierze udziału w prowadzeniu w tej działalności gospodarczej, co oznacza brak konieczności zatrudnienia jej (brak konieczności zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Na podstawie art. 23 ust. 1a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 ze zm.), zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą opłacać także – na zasadach i w warunkach określonych w części XII tabeli – osoby fizyczne, w tym rolnicy równocześnie prowadzący gospodarstwo rolne.

Usługi sprzedaży piasku, żwiru, kamieni, glinki, torfu i innych minerałów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego sklasyfikowane zostały pod poz. 3 części XII tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zgodnie z objaśnieniami do części XII, ww. usługi mogą być wykonywane jedynie przez rolników równocześnie prowadzących gospodarstwo rolne. Stawki określone w lp. 3 dotyczą działalności wykonywanej przy zatrudnieniu nieprzekraczającym 2 pracowników lub 2 członków rodziny pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym, nie wyłączając małżonka.


W myśl art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:


  1. złożą wniosek o zastosowanie opodatkowania w tej formie,
  2. we wniosku, o którym mowa w pkt 1, zgłoszą prowadzenie działalności wymienionej w jednej z 12 części tabeli,
  3. przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób nie zatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,
  4. nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,
  5. małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie,
  6. nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,
  7. pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku, o którym mowa w pkt 1, nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.


Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że jest Pan rolnikiem, który jednocześnie prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży żwiru, pochodzącego z własnego gospodarstwa rolnego.

Wobec powyższego, na tle przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego w oparciu o obowiązujące regulacje prawne stwierdzić należy, że oprócz wymienionych w art. 25 ust. 1 ww. ustawy warunkiem koniecznym, aby czynności polegające na wydobywaniu żwiru można było opodatkować zryczałtowanym podatkiem dochodowy w formie karty podatkowej – jest równoczesne prowadzenie przez podatnika gospodarstwa rolnego. Ilość zatrudnionych pracowników w gospodarstwie rolnym nie ma zatem znaczenia dla określenia limitów zatrudnienia do możliwości skorzystania z opodatkowania sprzedaży żwiru w formie karty podatkowej.

Usługi polegające na sprzedaży żwiru pochodzącego z własnego gospodarstwa rolnego, mogą być wykonywane przy zatrudnieniu nieprzekraczającym 2 pracowników lub 2 członków rodziny pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym, nie wyłączając małżonka. Wobec tego, świadcząc tego rodzaju usługi, łącznie może Pan zatrudnić nie więcej niż dwie osoby: 2 pracowników lub 2 członków rodziny pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym, albo 1 pracownika i 1 członka rodziny pozostającego we wspólnym gospodarstwie domowym. Zatrudnienie żony przy wykonywaniu usług sprzedaży żwiru nie wyklucza zatem możliwości zatrudnienia pracownika nie będącego członkiem rodziny.

W związku z tym, iż Pana zdaniem, w przypadku zatrudnienia żony nie ma możliwości zatrudnienia kogokolwiek z osób spoza wspólnego gospodarstwa rolnego, należało uznać Pana stanowisko za nieprawidłowe.

Jednocześnie należy zwrócić uwagę, że interpretacja przepisów regulujących obowiązki związane z ubezpieczeniem społecznym nie mieści się w ramach określonych art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, w myśl którego Minister właściwy do spraw finansów publicznych na pisemny wniosek zainteresowanego (w jego indywidualnej sprawie) wydaje pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej datowania.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj