Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-895/09-2/AG
z 25 września 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-895/09-2/AG
Data
2009.09.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Pobór zaliczek przez pozostałych płatników

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
dodatki
Europejski Fundusz Społeczny
kapitał ludzki
programy
stypendia
zaliczka na podatek
źródła przychodu


Istota interpretacji
Czy w świetle art. 22 ust. 2 nowelizacji ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, obowiązującej od 1 lutego 2009 r., zmieniającej zwrot „dodatki szkoleniowe" na „stypendia", Spółka obowiązana jest - jako płatnik - potrącać od wypłacanych stypendiów (wcześniej dodatków szkoleniowych) osobom fizycznym, korzystającym ze szkoleń finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego POKL - zaliczki na podatek dochodowy?



Wniosek ORD-IN 645 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, przedstawione we wniosku z dnia 14 sierpnia 2009 r. (data wpływu 20 sierpnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 sierpnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (zwana dalej Spółką) jest firmą doradczo-szkoleniową i prowadzi m. in. projekty, na których realizację otrzymuje środki w formie dotacji od Instytucji Pośredniczących. Projekty wykonywane są w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL) i są współfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS). Spółka występuje z wnioskiem o przyznanie dotacji i po otrzymaniu pozytywnej decyzji realizuje projekty samodzielnie albo w układzie konsorcyjnym. Środki pieniężne pochodzące z dotacji przeznaczone są na pokrycie ściśle określonych wydatków koniecznych do zrealizowania projektu. W przypadku, gdy projekty szkoleniowe skierowane są dla osób fizycznych np. bezrobotnych, poszukujących pracy, emerytów - w ramach budżetu wyznaczonego dla tych projektów przewidziane są środki finansowe, które w formie stypendiów wypłacane są osobom korzystającym ze szkoleń. Stypendia te wypłaca Spółka. Stypendia te dla uczestników szkoleń stanowią przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych i podlegają obowiązkowo ubezpieczeniom społecznym.

W wyniku zmian ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, które weszły w życie od 1 lutego 2009 r. Spółka powzięła wątpliwości, czy przy wypłacie stypendium należy pobierać zaliczki na podatek dochodowy lub czy traktować przedmiotowe stypendia jako dochód z innych źródeł i nie pobierać zaliczek na podatek, a tylko wystawić na koniec roku pobierającemu stypendium dokument PIT-8C, z wykazanymi kwotami wypłaconego stypendium.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle art. 22 ust. 2 nowelizacji ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, obowiązującej od 1 lutego 2009 r., zmieniającej zwrot „dodatki szkoleniowe" na „stypendia", Spółka obowiązana jest - jako płatnik - potrącać od wypłacanych stypendiów (wcześniej dodatków szkoleniowych) osobom fizycznym, korzystającym ze szkoleń finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego POKL - zaliczki na podatek dochodowy...

Zdaniem Wnioskodawcy, po wejściu w życie z dniem 1 lutego 2009 r. nowelizacji ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, zaistniały wątpliwości, do jakiego źródła przychodów należy zakwalifikować wypłacane stypendia: czy jako przychody z innych źródeł, wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy jako stypendia wymienione w art. 35 ust. 2 tej ustawy.

Spółka skłania się do stanowiska, że stypendia wypłacane osobom fizycznym (bezrobotnym, poszukującym pracy), które korzystają ze szkoleń współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego POKL należałoby traktować jako stypendia wymienione w art. 35 ust. 2 cytowanej ustawy. W związku z tym - zgodnie z art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - od wypłaconych przez Spółkę stypendiów należałoby pobierać zaliczki na podatek dochodowy.

Z dniem 1 lutego 2009 r. weszły w życie znowelizowane przepisy ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy. Jedną z wielu nowych regulacji, które wprowadziła ta nowelizacja jest postanowienie, że dodatki szkoleniowe i stypendia przyznane przed dniem wejścia w życie ustawy stają się stypendiami w rozumieniu niniejszej ustawy (art. 22 ust. 2 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz o zmianie niektórych innych ustaw, Dz. U. z dnia 17 stycznia 2009 r.). Oznacza to, że od 1 lutego 2009 r. w ustawie o promocji zatrudnienia nie używa się wyrażenia „dodatki szkoleniowe", a tylko „stypendia".

Bezspornym jest, że stypendia (wcześniej dodatki szkoleniowe), które otrzymywały i otrzymują osoby korzystające ze szkoleń (bezrobotni, poszukujący pracy) stanowiły i w dalszym ciągu stanowią dla nich przychód do opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych (przed, jak i po nowelizacji ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy).

Przed nowelizacją ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy tj. do dnia 31 stycznia 2009 r. dodatki szkoleniowe (obecnie stypendia) z reguły klasyfikowane były - jako przychody oddzielnie nigdzie nie wymienione z nazwy - jako przychody z innych źródeł (art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych). Zgodnie bowiem z art. 20 ust. 1 tej ustawy za przychody z innych źródeł uważa się w szczególności kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Z kolei na podstawie art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - od wypłacanych dochodów, o których mowa w art. 20 tej ustawy, nie ma obowiązku pobierania zaliczek na podatek dochodowy, a jedynie podmioty wypłacające te należności osobom fizycznym, obowiązane są do wystawienia tym osobom dokumentu PIT-8C. Osoby fizyczne, otrzymujące przedmiotowe należności obowiązane były do ich samodzielnego opodatkowania w rozliczeniu rocznym.

Natomiast od dnia 1 lutego 2009 r. tj. po zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy - w opinii Spółki - powstały wątpliwości w tym zakresie. Bowiem ze względu na to, że dodatki szkoleniowe stały się stypendiami, może się zmienić ich klasyfikacja na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie prawidłowego zaliczenia ich do właściwego źródła przychodów. Zmiana ta może skutkować tym, że od wypłacanych stypendiów Spółka będzie obowiązana do poboru zaliczek na podatek dochodowy.

Zgodnie bowiem z art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane jednostki organizacyjne uczelni, placówki naukowe, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne - od wypłacanych przez nie stypendiów. Dalej ustęp 2 tego artykułu stanowi, że za stypendia uważa się w szczególności stypendia przyznawane uczestnikom studiów doktoranckich, stypendia naukowe, stypendia i inne należności otrzymywane przez osoby kierowane za granicę w celach naukowych, dydaktycznych lub szkoleniowych, stypendia za rozwiązywanie zadań badawczych i wdrożeniowych oraz przyznawane studentom studiów dziennych stypendia za wyniki w nauce i stypendia ministra za osiągnięcia w nauce.

Przepis ten wymienia przykładowe rodzaje stypendiów, a więc mogą być tu zaliczone też inne rodzaje stypendiów np. przedmiotowe stypendia, które wypłaca Spółka dla osób korzystających ze szkoleń. A w takiej sytuacji powstałby obowiązek potrącania zaliczek na podatek dochodowy od wypłacanych stypendiów.

Jednakże z uwagi na charakter stypendiów wymienionych w art. 35 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznym, który jest zupełnie inny niż stypendia, jakie wypłaca Spółka osobom korzystającym ze szkoleń oraz na fakt, że nowelizacja ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy zmieniła tylko nazwę, może należałoby przedmiotowe stypendia, wypłacane po dniu 1 lutego 2009 r. traktować nadal jako przychody z innych źródeł, wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tak wynika również z pisma Wojewódzkiego Urzędu Pracy, w którym zawiadamia się, że przedmiotowe stypendia stanowią dochód z „innych źródeł" i w związku z tym podmiot dokonujący wypłat słuchaczom kursu szkoleniowego nie ma obowiązku pobierać zaliczek na podatek dochodowy.

Jednakże Spółka nadal ma wątpliwości w tym zakresie i - mając na względzie bezpieczeństwo podatkowe w zakresie realizacji obowiązków płatnika - uważa, że do czasu otrzymania wiążącej odpowiedzi z Ministerstwa Finansów, powinna potrącać zaliczki na podatek dochodowy od przedmiotowych stypendiów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Równocześnie przepis art. 20 ust. 1 tej ustawy stanowi, że za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie „w szczególności” dowodzi, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i zasadnym jest aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Na gruncie prawa podatkowego przychodem podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest każda forma przysporzenia majątkowego (korzyść) tzn. zarówno pieniężna jak i niepieniężna.

W świetle powołanego przepisu należy wskazać, że wypłacane dodatki szkoleniowe nie mieszczą się w katalogu zwolnień przedmiotowych jak również nie są dochodami, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, w związku z czym podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jako przychody z „innych źródeł”.

Na podstawie art. 42a ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Zgodnie z powyższym, Spółka jest obowiązana kwoty wypłaconych dodatków szkoleniowych podlegających opodatkowaniu ująć w PIT-8C wystawionych osobom biorącym udział w szkoleniu. Jednocześnie Spółka nie jest zobowiązana do pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, a wykazana w PIT-8C kwota będzie stanowiła dla podatnika przychód z innych źródeł, który należy wykazać w zeznaniu rocznym za rok podatkowy, w którym dodatek został wypłacony.

Z dniem 1 lutego 2009 r. weszły w życie przepisy ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2009 r. Nr 6, poz. 33).

Zgodnie z art. 22 ust. 2 ustawy zmieniającej, dodatki szkoleniowe i stypendia przyznane przed dniem wejścia w życie ustawy stają się stypendiami w rozumieniu tejże ustawy, z zastrzeżeniem ust. 3.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 35 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t. j. Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o stypendium - oznacza to kwotę wypłacaną z Funduszu Pracy bezrobotnemu lub innej uprawnionej osobie w okresie odbywania szkolenia, przygotowania zawodowego dorosłych, studiów podyplomowych, stażu oraz w okresie nauki w szkole ponadgimnazjalnej albo w szkole wyższej, gdzie studiuje w formie studiów niestacjonarnych.

Kwestią budzącą wątpliwość Spółki jest interpretacja pojęcia stypendium pod kątem przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dotycząca właściwego zinterpretowania tego pojęcia pod kątem obowiązków płatnika. Spółka uważa bowiem, iż wprowadzone zmianą do ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy nowe określenie pomocy przyznawanej osobom fizycznym (bezrobotnym, poszukującym pracy) z dodatku szkoleniowego na stypendium, prowadzi do nowego zakwalifikowania pomocy i co za tym idzie wynikających z niej obowiązków Spółki jako płatnika.

Wnioskodawca wskazał, iż zaistniały wątpliwości, do jakiego źródła przychodów należy zakwalifikować wypłacane stypendia: czy jako przychody z innych źródeł, wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, czy jako stypendia wymienione w art. 35 ust. 2 tej ustawy.

Zgodnie z treścią art. 35 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do poboru zaliczek miesięcznych jako płatnicy są obowiązane jednostki organizacyjne uczelni, placówki naukowe, zakłady pracy oraz inne jednostki organizacyjne - od wypłacanych przez nie stypendiów.

Natomiast w myśl art. 35 ust. 2 ww. ustawy, za stypendia, o których mowa w ust. 1 pkt 2, uważa się w szczególności stypendia przyznawane uczestnikom studiów doktoranckich, stypendia naukowe, stypendia i inne należności otrzymywane przez osoby kierowane za granicę w celach naukowych, dydaktycznych lub szkoleniowych, stypendia za rozwiązywanie zadań badawczych i wdrożeniowych oraz przyznawane studentom studiów dziennych stypendia za wyniki w nauce i stypendia ministra za osiągnięcia w nauce.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku informacje należy stwierdzić, iż przyznawane przez Spółkę w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki stypendia (dawniej dodatki szkoleniowe), nie mieszczą się w zakresie pojęcia stypendium zawartego w art. 35 ust. 2 ww. ustawy, co powodowałoby powstanie obowiązku odprowadzenia od ww. stypendium zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych (art. 35 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy).

W związku z powyższym, mając na uwadze art. 22 ust. 2 nowelizacji ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, obowiązującej od 1 lutego 2009 r., zmieniającej zwrot „dodatki szkoleniowe" na „stypendia", Spółka nie jest obowiązana - jako płatnik - potrącać zaliczek na podatek dochodowy od wypłacanych stypendiów (wcześniej dodatków szkoleniowych) osobom fizycznym, korzystającym ze szkoleń finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj