Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-469/09/PH
z 18 sierpnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-469/09/PH
Data
2009.08.18



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
stawki podatku
usługi wynajmowania nieruchomości na własny rachunek
usługi związane z działalnością stadionów i innych obiektów sportowych
usługi związane z poprawą kondycji fizycznej
usługi związane ze sportem


Istota interpretacji
zastosowanie właściwej stawki przy opodatkowaniu biletów wstępu na salę sportową i boisko sportowe sprzedawanych indywidualnie lub grupowo



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2009r. (data wpływu 22 czerwca 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 sierpnia 2009r. (data wpływu 17 sierpnia 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku do sprzedaży biletów wstępu na salę sportową i boisko sportowe sprzedawanych indywidualnie lub grupowo – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku do sprzedaży biletów wstępu na salę sportową i boisko sportowe sprzedawanych indywidualnie lub grupowo.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 17 sierpnia 2009r. (data wpływu 17 sierpnia 2009r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej został powołany uchwałą Rady Gminy z dnia 24 maja 2007 roku, funkcjonuje w oparciu o statut, który został przyjęty uchwałą Rady Gminy z dnia 29 czerwca 2007r. Od dnia 1 grudnia 2008r. jednostka jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. W ramach swojej działalności udostępnia odpłatnie osobom trzecim posiadane przez siebie obiekty.

Kasowane są bilety wstępu na salę sportową i boisko sportowe kupowane indywidualnie lub grupowo w celu przeprowadzenia zajęć przez korzystających z sali lub boiska sportowego - PKWiU 92.61.10-00.00 nadany przez Urząd Statystyczny w Łodzi - pismem.

Do wniosku Wnioskodawca załączył kserokopię pisma z Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 26 maja 2009r.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 17 sierpnia 2009r. Wnioskodawca wskazał, iż w pozycji 54 tj. w przedstawieniu zaistniałego stanu faktycznego pośród nabywców nie występują jednostki budżetowe.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaka powinna być stawka podatku VAT na biletach wstępu na salę sportową i boisko sportowe w przedstawionym stanie faktycznym...

Zdaniem Wnioskodawcy do przedstawionego stanu faktycznego ma zastosowanie stawka podatku VAT w wysokości 7% zgodnie z Ustawą z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie natomiast z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 tej ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy o VAT dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W załączniku tym, stanowiącym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%, w pozycji 158 wymieniono usługi w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych, zaliczone według PKWiU do grupowania 92.61 .

Z wniosku wynika, iż Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej został powołany uchwałą Rady Gminy z dnia 24 maja 2007 roku, funkcjonuje w oparciu o statut, który został przyjęty uchwałą Rady Gminy z dnia 29 czerwca 2007r. Od dnia 1 grudnia 2008r. jednostka jest zarejestrowana jako czynny podatnik VAT. W ramach swojej działalności udostępnia odpłatnie osobom trzecim posiadane przez siebie obiekty. Ponadto w uzupełnieniu wniosku wskazano, iż pośród nabywców nie występują jednostki budżetowe.

Kasowane są bilety wstępu na salę sportową i boisko sportowe kupowane indywidualnie lub grupowo w celu przeprowadzenia zajęć przez korzystających z sali lub boiska sportowego. Wnioskodawca, w ślad za otrzymanym z Urzędu Statystycznego w Łodzi pismem, zaklasyfikował powyższe usługi pod symbolem

PKWiU 92.61.10-00.00.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że o ile świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie sprzedaży biletów wstępu na salę sportową i boisko sportowe sprzedawanych indywidualnie lub grupowo, są sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 92.61 jako „Usługi w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych”, to podlegają one opodatkowaniu stawką 7% podatku VAT, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT w powiązaniu z poz. 158 załącznika nr 3 do tej ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Niniejsza interpretacja stanowi ocenę stanowiska prawnego Wnioskodawcy zawartego w ww. wniosku w zakresie pierwszego przedstawionego stanu faktycznego, tj. w zakresie zastosowania właściwej stawki przy opodatkowaniu biletów wstępu na salę sportową i boisko sportowe sprzedawanych indywidualnie lub grupowo. Ocena stanowisk w zakresie ujętych we wniosku drugiego i trzeciego stanu faktycznego, tj. w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku do usługi wynajmu sali sportowej i boiska sportowego oraz w zakresie zastosowania właściwej stawki podatku do sprzedaży biletów wstępu na Gminne Centrum Rekreacji, na którego terenie znajduje się park rekreacji z miejscem przeznaczonym do zabaw dla dzieci i do rekreacji dla opiekunów i dorosłych została zawarta w odrębnych rozstrzygnięciach.

Należy jednocześnie zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania świadczonej przez niego usługi według PKWiU. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji świadczonej przez Wnioskodawcę usługi według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Ponadto należy w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy – Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj