Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB2/415-750/12-4/AKr
z 1 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB2/415-750/12-4/AKr
Data
2013.02.01



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Skala podatkowa

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
małoletni
ulga prorodzinna
zeznanie podatkowe


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawczyni mogła skorzystać z odliczenia od podatku ,,ulga na dziecko” za 2011 r. na córkę ?



Wniosek ORD-IN 562 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 22 października 2012 r. (data wpływu 29 października 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 stycznia 2013 r. (data wpływu 23 stycznia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej w części dotyczącej okresu:

  • do uzyskania przez dziecko pełnoletniości – jest prawidłowe,
  • od uzyskania przez dziecko pełnoletniości – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2012 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej.

Wniosek nie spełniał wymogów, określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.), w związku z powyższym, pismem z dnia 9 stycznia 2013 r., nr IPTPB2/415-750/12-2/AKr, wezwano Wnioskodawczynię, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłane zostało w dniu 10 stycznia 2013 r. (skutecznie doręczone w dniu 14 stycznia 2013 r.). W dniu 23 stycznia 2013 r. (data nadania 21 stycznia 2013 r.) wpłynęło uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Córka Wnioskodawczyni w dniu 21 listopada 2011 r. ukończyła 18 lat. W 2011 r. pracowała na umowę zlecenie i uzyskała dochód w wysokości 3.500,55 zł.

Przed złożeniem zeznania podatkowego za 2011 r. w dniu 13 marca 2012 r. Wnioskodawczyni skorzystała z porady, dzwoniąc do Krajowej Informacji Podatkowej, gdzie dowiedziała się, że może skorzystać z ulgi, gdyż limit dotyczy tylko dzieci pełnoletnich. Córka do dnia 21 listopada 2011 r. była małoletnia, w związku z czym limit Jej nie dotyczy, więc ulga się należy. Będąc już pełnoletnią uzyskała dochód 443,01 zł, więc nie przekroczyła 3.089 zł. Zgodnie z uzyskaną informacją, Wnioskodawczyni skorzystała z ,,ulgi na dziecko” za cały 2011 r.

W dniu 23 września 2012 r. Wnioskodawczyni otrzymała pismo z Pierwszego Urzędu Skarbowego z wezwaniem do złożenia korekty deklaracji PIT-37 za 2011 r., zawierającej nieprawidłowe zastosowanie odliczenia od podatku - ,,ulga na dziecko”. Wnioskodawczyni 24 września 2012 r. ponownie skontaktowała się z Krajową Informacją Podatkową i otrzymała potwierdzenie, że poprawnie skorzystała z odliczenia od podatku - ,,ulga na dziecko”.

Wnioskodawczyni starała się wyjaśnić sprawę w Pierwszym Urzędzie Skarbowym powołując się na informację uzyskaną telefonicznie z Krajowej Informacji Podatkowej. Urzędnik przyjął tłumaczenie Wnioskodawczyni, jednak polecił wystąpienie z prośbą o otrzymanie informacji dotyczących tej sprawy na piśmie.

Wnioskodawczyni skontaktowała się telefonicznie z Biurem Krajowej Informacji Podatkowej, aby dowiedzieć się w jaki sposób może uzyskać pisemną informację. Osoba z KIP poinformowała Wnioskodawczynię, że powinna wystąpić o wydanie interpretacji indywidualnej. Zdaniem urzędnika KIP nie ma wątpliwości, że skorzystanie z ,,ulgi na dziecko” do chwili uzyskania pełnoletności jest bezsporne, różna natomiast może być interpretacja, gdy dziecko jest już pełnoletnie.

Zdaniem urzędnika można to interpretować na dwa sposoby:

  1. Ulga należy się, ponieważ w tym czasie córka nie uzyskała dochodu powyżej 3.089 zł.
  2. Ulga nie należy się, gdyż w roku podatkowym, w którym uzyskała pełnoletniość przekroczyła kwotę 3.089 zł.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawczyni stwierdziła, że córka po ukończeniu 18 roku życia uczyła się w systemie dziennym w Liceum Ogólnokształcącym (ukończyła je w czerwcu 2012 r.).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawczyni mogła skorzystać z odliczenia od podatku ,,ulga na dziecko” za 2011 r. na córkę ...

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z art. 4 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z ulgi można skorzystać na małoletnie dziecko, a Jej córka do dnia 21 listopada 2011 r. była małoletnia oraz art. 4 pkt 3 tejże ustawy mówi, że z ulgi można skorzystać na dziecko do ukończenia 25 roku, na uczące się dziecko, jeśli nie uzyskało dochodu powyżej 3.089 zł. Córka w całym roku 2011 uzyskała dochód 3.500,55 zł, a w tych miesiącach, w których była pełnoletnia uzyskała dochód 443,01 zł – nie przekroczyła wiec kwoty 3.089 zł.

W piśmie uzupełniającym wniosek Wnioskodawczyni stwierdziła, iż zgodnie z art. 6 pkt 4 o podatku dochodowym od osób fizycznych skorzystała z odliczenia od podatku na córkę, która do 21 listopada 2011 r. była małoletnia. Po ukończeniu 18 roku życia nadal się uczyła. Uzyskała za 2011 r. dochód 3.500,55 zł, ale za miesiące w których była już pełnoletnia, była to kwota 443,01 zł – nie przekroczyła więc wskazanej w art. 6 pkt 4 kwoty 3.089 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe – w części dotyczącej okresu do uzyskania przez dziecko pełnoletniości,
  • nieprawidłowe – w części dotyczącej okresu od uzyskania przez dziecko pełnoletniości.

Przedstawiony we wniosku stan faktyczny dotyczy 2011 r., zatem w niniejszej interpretacji dokonano oceny stanowiska Wnioskodawczyni w oparciu o przepisy, w brzmieniu obowiązującym w tym okresie.

Zgodnie z art. 27f ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r., Nr 51, poz. 307 ze zm., w brzmieniu obowiązującym w 2011 r.), od podatku dochodowego obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, podatnik ma prawo odliczyć kwotę obliczoną zgodnie z ust. 2 na każde małoletnie dziecko, w stosunku do którego w roku podatkowym:

  1. wykonywał władzę rodzicielską;
  2. pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało;
  3. sprawował opiekę poprzez pełnienie funkcji rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą.

W myśl art. 27f ust. 2 ww. ustawy, odliczeniu podlega kwota stanowiąca 1/6 kwoty zmniejszającej podatek określonej w pierwszym przedziale skali, o której mowa w art. 27 ust 1, za każdy miesiąc kalendarzowy, w którym podatnik wykonywał władzę, pełnił funkcję albo sprawował opiekę, o których mowa w ust. 1.

Odliczenie nie przysługuje, poczynając od miesiąca kalendarzowego, w którym dziecko:

  1. na podstawie orzeczenia sądu zostało umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie w rozumieniu przepisów o świadczeniach rodzinnych;
  2. wstąpiło w związek małżeński.

Na podstawie art. 27 f ust. 3 powyższej ustawy, w przypadku gdy w tym samym miesiącu kalendarzowym w stosunku do dziecka wykonywana jest władza, pełniona funkcja lub sprawowana opieka, o których mowa w ust. 1, każdemu z podatników przysługuje odliczenie w kwocie 1/30 kwoty obliczonej zgodnie z ust. 2 za każdy dzień sprawowania pieczy nad dzieckiem.

Art. 27f ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Kwotę tę mogą odliczyć od podatku w częściach równych lub w dowolnej proporcji przez nich ustalonej.

W myśl art. 27f ust. 5 ww. ustawy, odliczenia dokonuje się w zeznaniu, o którym mowa w art. 45 ust. 1, podając liczbę dzieci ich numery PESEL, a w przypadku braku tych numerów – imiona, nazwiska oraz daty urodzenia dzieci.

Na żądanie organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej, podatnik jest obowiązany przedstawić zaświadczenia, oświadczenia oraz inne dowody niezbędne do ustalenia prawa do odliczenia, w szczególności:

  1. odpis aktu urodzenia dziecka;
  2. zaświadczenie sądu rodzinnego o ustaleniu opiekuna prawnego dziecka;
  3. odpis orzeczenia sądu o ustaleniu rodziny zastępczej lub umowę zawartą między rodziną zastępczą, a starostą;
  4. zaświadczenie o uczęszczaniu pełnoletniego dziecka do szkoły.

Na podstawie art. 27f ust. 6 cytowanej ustawy, przepisy ust. 1-5 stosuje się odpowiednio do podatników utrzymujących pełnoletnie dzieci, o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 2 i 3, w związku z wykonywaniem przez tych podatników ciążącego na nich obowiązku alimentacyjnego oraz w związku ze sprawowaniem funkcji rodziny zastępczej.

Przepisy art. 6 ust. 8 i 9 stosuje się odpowiednio do dzieci, o których mowa w ust. 1 i 6 (art. 27f ust. 7 ww. ustawy). W świetle art. 6 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4, nie ma zastosowania w sytuacji, gdy chociażby do jednego z małżonków, osoby samotnie wychowującej dzieci lub do jej dziecka mają zastosowanie przepisy art. 30c, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym.

Jednocześnie art. 6 ust. 9 powyższej ustawy stanowi, iż zasada określona w ust. 8 nie dotyczy osób, o których mowa w art. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym niekorzystających jednocześnie z opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub z działów specjalnych produkcji rolnej na zasadach określonych w art. 30c albo w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym, albo w ustawie z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym.

Jak z powyższego wynika, z ulgi o której mowa powyżej mogą skorzystać podatnicy wychowujący w roku podatkowym m.in. dzieci małoletnie i dzieci pełnoletnie, o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: dzieci do ukończenia 25 roku życia uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 (w 2011 r. - to kwota 3.089,00 zł ), z wyjątkiem renty rodzinnej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż córka Wnioskodawczyni w dniu 21 listopada 2011 r. ukończyła 18 lat. Uczęszczała w tym czasie do dziennego Liceum Ogólnokształcącego, które ukończyła w czerwcu 2012 r. W 2011 r. pracowała na umowę zlecenie i uzyskała dochód w wysokości 3.500,55 zł, w tym będąc już pełnoletnią uzyskała dochód 443,01 zł.

Dochód uzyskany przez dziecko pełnoletnie ma wpływ na możliwość skorzystania z ulgi prorodzinnej, bowiem z ulgi, o której mowa powyżej, mogą skorzystać podatnicy wychowujący w roku podatkowym dzieci, jeżeli dzieci te, przy spełnieniu pozostałych warunków określonych ustawą, nie uzyskały dochodów przekraczających ustawowy limit, z wyjątkiem renty rodzinnej.

Zatem, aby móc skorzystać z ulgi, o której mowa w art. 27f ww. ustawy należy:

  • osiągnąć dochody opodatkowane według skali podatkowej, określonej w art. 27 ww. ustawy,
  • wychowywać w roku podatkowym dzieci własne lub przysposobione m.in. dzieci małoletnie i dzieci do ukończenia 25 roku życia, uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym, jeżeli w roku podatkowym dzieci te nie uzyskiwały dochodów podlegających opodatkowaniu w kwocie przekraczającej określony limit, z wyjątkiem renty rodzinnej,
  • wykazać podatek (po odliczeniu składki na ubezpieczenie zdrowotne).

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, iż Wnioskodawczyni nie przysługuje prawo do skorzystania z ulgi prorodzinnej za cały 2011 r. na uczącą się córkę, która w dniu 21 listopada 2011 r. ukończyła 18 rok życia i uzyskała za 2011 r. dochód w wysokości 3.500,55 zł. Prawo to przysługuje Wnioskodawczyni za okres do momentu uzyskania przez córkę pełnoletniości, jeżeli spełnione zostaną wszystkie przesłanki wymagane do jej zastosowania. Za okres po uzyskaniu przez córkę pełnoletniości ulga prorodzinna nie przysługuje, bowiem w roku podatkowym 2011 córka uzyskała dochód przekraczający, określony w ustawie dla roku podatkowego, limit w wysokości 3.089 zł.

Tut. Organ podkreśla, że zwolnienia podatkowe oraz ulgi są wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania, dlatego do interpretacji przepisów ustanawiających zwolnienia podatkowe, jak również ulgi, należy stosować wykładnię ścisłą, która nie wychodzi poza literalne brzmienie przepisów. Zatem, dla oceny możliwości skorzystania z ulgi prorodzinnej na córkę po uzyskaniu przez nią pełnoletniości, Wnioskodawczyni bezpodstawnie przyjęła tylko dochód uzyskany przez córkę w okresie od ukończenia przez nią 18 roku życia (od 21 listopada 2011 r.), czyli dochód uzyskany przez córkę w części roku podatkowego, zamiast dochód uzyskany przez córkę w całym roku podatkowym, zgodnie z wymogiem wynikającym z art. 6 ust. 4 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto Organ wskazuje, że jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj