Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1035/09/CzP
z 30 listopada 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1035/09/CzP
Data
2009.11.30



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
cele statutowe
dochody wolne od podatku
likwidacja
zakład opieki zdrowotnej


Istota interpretacji
1. „Jak w obecnej sytuacji Wnioskodawca powinien się rozliczać miesięcznie z urzędem skarbowym, skoro nie prowadzi już działalności medycznej a uzyskane dochody pochodzą głównie (z wyjątkiem kilku korekt in plus za usługi medyczne) ze sprzedaży majątku, jak również z najmu pomieszczeń, refaktur, drobnych usług?
2. Czy uzyskane dochody w dalszym ciągu należy traktować jako zwolnione od podatku?”



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 03 września 2009r. (data wpływu do tut. BKIP 07 września 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej osiągniętego w trakcie likwidacji - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 07 września 2009r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania dochodu Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej osiągniętego w trakcie likwidacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Dochody samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, którego celem statutowym jest działalność ochrony zdrowia, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o pdop, wolne są od podatku. Zaliczki na pdop Wnioskodawca naliczał jedynie od kosztów powodujących obowiązek zapłaty podatku, np.: grzywny, kary, pfron, cele niestatutowe. Z dniem 01 kwietnia 2009 roku Zakład został postawiony w stan likwidacji. Z dniem 30 czerwca zakończył działalność medyczną i nie będzie otrzymywał już środków z tego tytułu (z wyjątkiem paru korekt in plus Z tytułu sprzedaży usług medycznych). Przy czym Zakład w dalszym ciągu zarejestrowany jest w Krajowym Rejestrze Sądowym pod nie zmienionym numerem KRS i figuruje jako samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej, pod nazwą Zakład Lecznictwa Ambulatoryjnego - w likwidacji. Nie zmienił się również statut Zakładu.

Od lipca br. Zakład głównie uzyskuje przychody z tytułu sprzedaży majątku, jak również Z najmu pomieszczeń, refaktur, drobnych usług i inne oraz ponosi koszty bieżącej działalności (wynagrodzenia, opłaty, koszty likwidacji). Zakończenie likwidacji ma nastąpić z końcem 2009 roku. Pozostały majątek Zakładu, po zaspokojeniu wierzytelności, zgodnie z ustawą z dnia 30 sierpnia 1991 roku o zakładach opieki zdrowotnej, zostanie przekazany do gminy (organu założycielskiego).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

  1. Jak w obecnej sytuacji Wnioskodawca powinien się rozliczać miesięcznie z urzędem skarbowym, skoro nie prowadzi już działalności medycznej, a uzyskane dochody pochodzą głównie (z wyjątkiem kilku korekt in plus za usługi medyczne) ze sprzedaży majątku, jak również z najmu pomieszczeń, refaktur, drobnych usług...
  2. Czy uzyskane dochody w dalszym ciągu należy traktować jako zwolnione od podatku...

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do przepisów art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochody uzyskane przez niego są wolne od podatku. Mimo prowadzonej likwidacji Zakład nie zmienił statusu samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej. Ponadto zgodnie z art. 53a ust. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 roku, jego majątek, po zaspokojeniu wierzytelności, staje się własnością (w jego przypadku) gminy, która zwolniona jest od podatku dochodowego od osób prawnych.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm., określanej dalej jako „updop”), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

Z art. 7 ust. 2 updop wynika, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo-techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego – w części przeznaczonej na te cele.

Zwolnienie przedmiotowe, o jakim mowa w powołanym wcześniej art. 17 ust. 1 pkt 4 updop, ma zastosowanie do dochodów, z wyjątkiem wymienionych w art. 17 ust. 1a updop.

Zgodnie z art. 17 ust. 1a updop, zwolnienie, o którym mowa powyżej nie dotyczy:

  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5% oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody jednostek naukowych i badawczo-rozwojowych, w rozumieniu odrębnych przepisów, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego,
    1a) dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k,
  2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Na podstawie art. 17 ust. 1b updop, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i – bez względu na termin – wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Zwolnienie zawarte w w/w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop jest więc zwolnieniem warunkowym i zależy od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

  1. celem statutowym podatnika musi być działalność wymieniona w tym przepisie,
  2. uzyskane przez niego dochody muszą być przeznaczone i bez względu na termin wydatkowane na ten cel.

Powyższe oznacza, że zastosowanie przedmiotowego zwolnienia zależy nie tylko od przeznaczenia osiągniętego dochodu na preferowane ustawą cele statutowe, ale także od faktycznego wydatkowania go na te cele. Użyte przez ustawodawcę w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop sformułowanie „w części przeznaczonej na te cele” oznacza, że jeżeli statut będzie przewidywał również realizację innych celów, niż wymienione w tym przepisie, to przeznaczenie dochodów podatnika na realizację tych „innych celów” nie będzie stanowiło podstawy do zwolnienia od opodatkowania.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż celem statutowym Wnioskodawcy jest działalność w zakresie ochrony zdrowia. Jednoczenie z dniem 01 kwietnia 2009 roku Zakład został postawiony w stan likwidacji. Z dniem 30 czerwca 2009 roku zakończył działalność medyczną. Od lipca br. Zakład głównie uzyskuje przychody z tytułu sprzedaży majątku, jak również z najmu pomieszczeń, refaktur, drobnych usług oraz ponosi koszty bieżącej działalności (wynagrodzenia, opłaty, koszty likwidacji). Zakończenie likwidacji ma nastąpić z końcem 2009 roku. Pozostały majątek Zakładu, po zaspokojeniu wierzytelności, zgodnie z ustawą z dnia 30 sierpnia 1991 roku o zakładach opieki zdrowotnej, zostanie przekazany do gminy (organu założycielskiego).

Odnosząc powyższe przepisy do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, że cel statutowy Wnioskodawcy pokrywa się z zakresem zwolnienia przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 4 updop. Mimo to nie można uznać, że uzyskany w trakcie likwidacji dochód zostanie przeznaczony na cele statutowe, bowiem Wnioskodawca zakończył działalność w zakresie ochrony zdrowia.

Bez znaczenia pozostaje podniesiona przez Wnioskodawcę okoliczność, iż zgodnie z art. 53a ust. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 roku o zakładach opieki zdrowotnej (t. j. Dz. U. z 2007r. Nr 14, poz. 89 ze zm.), jego majątek, po zaspokojeniu wierzytelności, staje się własnością gminy, która zwolniona jest od podatku dochodowego od osób prawnych.

Na podstawie art. 60 ust. 6 ww. ustawy, zobowiązania i należności samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej po jego likwidacji stają się zobowiązaniami i należnościami Skarbu Państwa lub właściwej jednostki samorządu terytorialnego, lub odpowiednio publicznej uczelni medycznej albo publicznej uczelni prowadzącej działalność dydaktyczną i badawczą w dziedzinie nauk medycznych, lub Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego.

Należy jednakże zauważyć, iż likwidacja oznacza nie pojedynczą czynność, a złożony proces prowadzący do zniknięcia SP ZOZ jako osoby prawnej i jako zakładu opieki zdrowotnej. Na proces ten składają się: przejęcie kierownictwa SP ZOZ przez likwidatora powołanego przez „organ założycielski”, zakończenie działalności publicznej, zaspokojenie wierzycieli z majątku likwidowanego itp. Pojęcie „po likwidacji” użyte w tym artykule oznacza zakończenie wszystkich czynności wynikających z procesu likwidacji, a tym samym dopiero po zakończeniu tego procesu wszelkie zobowiązania SP ZOZ stają się zobowiązaniami organu założycielskiego. Zatem do zakończenia likwidacji, wszelkie dochody uzyskuje Wnioskodawca a nie organ założycielski.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania uzyskanego dochodu na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 updop jest nieprawidłowe.

W myśl z art. 25 ust. 1 updop podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3-6a oraz art. 21 i 22, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.

Zgodnie z art. 25 ust. 4 updop jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1, uprzednio zadeklarowali, że przeznaczą dochód na cele określone w tych przepisach i dochód ten wydatkowali na inne cele - podatek od tego dochodu, bez wezwania, wpłaca się do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano wydatku; przepis ten stosuje się również do dochodów za lata poprzedzające rok podatkowy, zadeklarowanych i niewydatkowanych w tych latach na cele określone w art. 17 ust. 1b.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Jest zatem obowiązany w myśl art. 25 ust. 1 updop do wpłacania zaliczek na podatek dochodowy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj