Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-959/12/MM
z 14 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-959/12/MM
Data
2013.01.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Pojęcie przychodu

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
bonifikaty
cena rynkowa
cena zakupu
lokal mieszkalny
lokale
mieszkanie zakładowe
nadleśnictwo
najem
obowiązek podatkowy
opodatkowanie dochodów
zakup
zapłata
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy udzielona Wnioskodawcy nienależnie bonifikata w wysokości 12% wartości rynkowej ceny mieszkania może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 93 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 1001 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 10 października 2012 r. (wpływ do tutejszego organu dnia 16 października 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 października 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Dnia 27 grudnia 2010 r. Wnioskodawca wraz z żoną nabył od Skarbu Państwa Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe Nadleśnictwo (…) własność lokalu mieszkalnego na podstawie umowy sprzedaży sporządzonej w formie aktu notarialnego za cenę 55.680 zł z zastosowaniem bonifikaty w wysokości 42% (30% za 5 lat pracy i 12% za zamieszkanie w lokalu).

Od dnia 1 kwietnia 2010 r. do dnia nabycia mieszkania, tj. 27 grudnia 2010 r. Wnioskodawca był najemcą tego lokalu, wcześniej zaś korzystał z tego lokalu na podstawie umowy bezpłatnego korzystania z nieruchomości. Ww. lokal jest mieszkaniem zakładowym w świetle przepisów ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o zasadach nabywania mieszkań będących własnością przedsiębiorstw państwowych, niektórych spółek handlowych z udziałem Skarbu Państwa, państwowych osób prawnych oraz niektórych mieszkań będących własnością Skarbu Państwa.

W piśmie z dnia 13 lutego 2012 r. Dyrektor Generalny Lasów Państwowych wyjaśnił, iż przy określaniu ulg mieszkaniowych nie można utożsamiać umów bezpłatnego korzystania z nieruchomości z umowami najmu – bo tylko w przypadku tych drugich przysługuje bonifikata przy nabywaniu nieruchomości.

Po przeanalizowaniu przez Nadleśnictwo zawartej umowy sprzedaży z uwzględnieniem ww. pisma okazało się, że Nadleśniczy bez podstawy prawnej udzielił Wnioskodawcy bonifikaty w wysokości 12% wartości rynkowej mieszkania. Powyższe wynikało z błędnej interpretacji art. 40a ust. 4 ustawy o lasach, gdzie naliczył ulgę za 4 lata bezpłatnego korzystania z lokalu.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy udzielona Wnioskodawcy nienależnie bonifikata w wysokości 12% wartości rynkowej ceny mieszkania może korzystać ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 93 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...


Zdaniem Wnioskodawcy, na mocy art. 21 ust. 1 pkt 93 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z tytułu wykupu zakładowych budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych przez dotychczasowych najemców – w wysokości odpowiadającej różnicy między ceną rynkową tych budynków lub lokali, a ceną zakupu.

W ocenie Wnioskodawcy wartość udzielonej bonifikaty w wysokości 12% z tytułu bezpłatnego korzystania z nieruchomości korzysta z ww. zwolnienia, gdyż w chwili zakupu mieszkania Wnioskodawca był jego najemcą.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 poz. 361 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Dla celów podatkowych przyjmuje się, że nieodpłatne świadczenie obejmuje każde działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze w działalności podmiotów, których skutkiem jest przysporzenie majątku innej osoby, mające konkretny wymiar finansowy.

Jednakże w myśl art. 21 ust. 1 pkt 93 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z tytułu zakupu zakładowych budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych przez dotychczasowych najemców - w wysokości odpowiadającej różnicy między ceną rynkową tych budynków lub lokali a ceną zakupu.

Jak wynika z treści wniosku, dnia 27 grudnia 2010 r. Wnioskodawca wraz z żoną nabył od Skarbu Państwa Państwowe Gospodarstwo Leśne Lasy Państwowe Nadleśnictwo (…) własność lokalu mieszkalnego na podstawie umowy sprzedaży sporządzonej w formie aktu notarialnego za cenę 55.680 zł z zastosowaniem bonifikaty w wysokości 42% (30% za 5 lat pracy i 12% za zamieszkanie w lokalu).

Od dnia 1 kwietnia 2010 r. do dnia nabycia mieszkania, tj. 27 grudnia 2010 r. Wnioskodawca był najemcą tego lokalu, wcześniej zaś korzystał z tego lokalu na podstawie umowy bezpłatnego korzystania z nieruchomości. Ww. lokal jest mieszkaniem zakładowym w świetle przepisów ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o zasadach nabywania mieszkań będących własnością przedsiębiorstw państwowych, niektórych spółek handlowych z udziałem Skarbu Państwa, państwowych osób prawnych oraz niektórych mieszkań będących własnością Skarbu Państwa.

W piśmie z dnia 13 lutego 2012 r. Dyrektor Generalny Lasów Państwowych wyjaśnił, iż przy określaniu ulg mieszkaniowych nie można utożsamiać umów bezpłatnego korzystania z nieruchomości z umowami najmu – bo tylko w przypadku tych drugich przysługuje bonifikata przy nabywaniu nieruchomości.

Po przeanalizowaniu przez Nadleśnictwo zawartej umowy sprzedaży z uwzględnieniem ww. pisma okazało się, że Nadleśniczy bez podstawy prawnej udzielił Wnioskodawcy bonifikaty w wysokości 12% wartości rynkowej mieszkania. Powyższe wynikało z błędnej interpretacji art. 40a ust. 4 ustawy o lasach, gdzie naliczył ulgę za 4 lata bezpłatnego korzystania z lokalu.

W myśl 40a ust. 4 ustawy z dnia 25 września 1991 r. o lasach (t. j. Dz. U. z 2011 r., Nr 12, poz. 59) pracownicy i byli pracownicy Lasów Państwowych mający co najmniej trzyletni okres zatrudnienia w Lasach Państwowych, z wyjątkiem osób, z którymi stosunek pracy rozwiązany został bez wypowiedzenia z winy pracownika, posiadają pierwszeństwo nabycia lokali, których są najemcami i w których mieszkają. Cena sprzedaży lokalu podlega łącznemu obniżeniu o 6% za każdy rok zatrudnienia w jednostkach organizacyjnych Lasów Państwowych i o 3% za każdy rok najmu tego lokalu, nie więcej jednak niż o 95%, a spłata należności może zostać rozłożona na 60 rat miesięcznych, przy czym oprocentowanie nie może przekraczać w stosunku rocznym stopy referencyjnej, określającej minimalne oprocentowanie podstawowych operacji otwartego rynku prowadzonych przez Narodowy Bank Polski, powiększonej o 2 punkty procentowe. Jeżeli osobą uprawnioną jest emeryt lub rencista, cena nabycia lokalu ustalona jest na 5% jego wartości.

Analiza cytowanego powyżej art. 21 ust. 1 pkt 93 ustawy, wskazuje, że intencją ustawodawcy było zwolnienie z opodatkowania dochodów w postaci ulg przysługujących dotychczasowym najemcom w związku z zakupem przez nich mieszkań zakładowych.

Z treści wniosku wynika natomiast, że Wnioskodawcy bez podstawy prawnej (nienależnie) została udzielona ulga z tytułu bezpłatnego korzystania z nieruchomości. W konsekwencji nie sposób zgodzić się z Wnioskodawcą, iż nienależnie udzielona bonifikata w wysokości 12% wartości rynkowej ceny mieszkania, korzysta ze zwolnienia przedmiotowego. Ulga ta (w wysokości 12%) nie została bowiem udzielona Wnioskodawcy jako najemcy przedmiotowego lokalu w oparciu o wskazany art. 40a ust. 4 ustawy o lasach.

W rezultacie stwierdzić należy, iż wskazana we wniosku nienależnie udzielona bonifikata w wysokości 12% wartości rynkowej ceny mieszkania nie korzysta ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 93 ustawy, i w konsekwencji stanowi przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj