Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1540/09/JP
z 14 grudnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1540/09/JP
Data
2009.12.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
zadania publiczne
zadania statutowe


Istota interpretacji
Możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części związanego z realizacją projektu pn. „Ochrona zbiorników małej retencji na rzece poprzez rozbudowę istniejącej oczyszczalni ścieków wraz z budową sieci kanalizacji sanitarnej”.



Wniosek ORD-IN 1006 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2009r. (data wpływu do tut. organu 26 listopada 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części związanego z realizacją projektu pn. „Ochrona zbiorników małej retencji na rzece poprzez rozbudowę istniejącej oczyszczalni ścieków wraz z budową sieci kanalizacji sanitarnej” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w całości lub w części związanego z realizacją projektu pn. „Ochrona zbiorników małej retencji na rzece poprzez rozbudowę istniejącej oczyszczalni ścieków wraz z budową sieci kanalizacji sanitarnej”.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Zarząd Województwa w dniu 28 sierpnia 2009r. uchwałą w ramach działania 5.1 gospodarka wodno-ściekowa RPO wybrał do dofinansowania projekt nr ... pn. „Ochrona zbiorników małej retencji na rzece poprzez rozbudowę istniejącej oczyszczalni ścieków wraz z budową sieci kanalizacji sanitarnej”.

Przedmiotem projektu jest rozbudowa oczyszczalni ścieków wraz z budową sieci kanalizacyjnej na osiedlu mieszkaniowym za torami PKP.

Celem projektu jest poprawa jakości wód w Gminie ze szczególnym uwzględnieniem ochrony zbiornika małej retencji wód czystych na rzece.

W ramach projektu zostanie rozbudowana oczyszczalnia ścieków o 350 m3/dobę oraz wybudowana sieć kanalizacyjna o łącznej długości 4.668 mb. Gmina będzie realizować ciągi główne i rozprowadzające do granicy nieruchomości lub ostatniej studzienki znajdującej się na przyłączanej nieruchomości a przyłącza do budynków w liczbie ok. 160 szt. będą realizowane przez mieszkańców (osoby fizyczne) we własnym zakresie i na własny koszt. Ponadto mieszkańcy będą mogli partycypować dobrowolnie w kosztach budowy (darowizny), przy czym gmina nie uzależnia możliwości podłączenia do sieci od dokonania tych wpłat.

Inwestycja będzie realizowana w ramach zadań publicznych i nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej. W ramach inwestycji Gmina uwzględniła podatek od towarów i usług w całości jako koszt kwalifikowalny i wykazała go do objęcia dofinansowaniem.

Ponadto po zakończeniu realizacji projektu nowopowstały majątek zostanie w całości przekazany nieodpłatnie do zarządzania Zakładowi Komunalnemu, prowadzącemu działalność w formie zakładu budżetowego. Zakład realizuje zadanie własne gminy wymienione w art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym - usuwanie i oczyszczanie ścieków komunalnych. Podjęta inwestycja ma służyć również wykonywaniu tego zadania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub w części...

Zdaniem Wnioskodawcy analizując przedstawiony stan faktyczny i prawny przyszłego zdarzenia Gmina jako beneficjent zarówno w trakcie realizacji projektu, jak i po jego zakończeniu nie będzie miała możliwości odliczenia podatku VAT.

Gmina nie ujmuje w ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, podatku naliczonego z tytułu zakupów związanych z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Nie będzie więc miała możliwości odliczania na bieżąco podatku naliczonego od wystawionych przez wykonawców robót budowlanych faktur VAT.

Ponadto po zakończeniu realizacji projektu nowopowstały majątek zostanie w całości nieodpłatnie przekazany do zarządzania Zakładowi Komunalnemu, prowadzącemu działalność w formie zakładu budżetowego. Zakład realizuje zadanie własne gminy wymienione w art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym - usuwanie i oczyszczanie ścieków komunalnych. Podjęta inwestycja ma służyć również wykonywaniu tego zadania.

Tak więc Gmina nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, związanych z infrastrukturą i sprzętem sfinansowanym w ramach przedmiotowego projektu, jak m. in. wynajem, dzierżawa, odpłatne udostępniania powierzchni i sprzętu związanego z realizowanym projektem. Wobec powyższego VAT będzie w całości kosztem kwalifikowalnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z przepisem § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina stosownie do art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 ze zm.) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Gmina zamierza zrealizować dofinansowany w ramach działania 5.1 gospodarka wodno-ściekowa RPO projekt pn. „Ochrona zbiorników małej retencji na rzece poprzez rozbudowę istniejącej oczyszczalni ścieków wraz z budową sieci kanalizacji sanitarnej”.

Przedmiotem projektu jest rozbudowa oczyszczalni ścieków wraz z budową sieci kanalizacyjnej na osiedlu mieszkaniowym za torami PKP.

Celem projektu jest poprawa jakości wód w Gminie ze szczególnym uwzględnieniem ochrony zbiornika małej retencji wód czystych na rzece.

W ramach projektu zostanie rozbudowana oczyszczalnia ścieków o 350 m3/dobę oraz wybudowana sieć kanalizacyjna o łącznej długości 4.668 mb. Gmina będzie realizować ciągi główne i rozprowadzające do granicy nieruchomości lub ostatniej studzienki znajdującej się na przyłączanej nieruchomości a przyłącza do budynków w liczbie ok. 160 szt. będą realizowane przez mieszkańców (osoby fizyczne) we własnym zakresie i na własny koszt. Ponadto mieszkańcy będą mogli partycypować dobrowolnie w kosztach budowy (darowizny), przy czym gmina nie uzależnia możliwości podłączenia do sieci od dokonania tych wpłat.

Inwestycja będzie realizowana w ramach zadań publicznych i nie stanowi przedmiotu działalności gospodarczej. Po zakończeniu realizacji projektu nowopowstały majątek zostanie w całości przekazany nieodpłatnie do zarządzania Zakładowi Komunalnemu, prowadzącemu działalność w formie zakładu budżetowego. Ponadto w treści wniosku zostało wskazane, że Gmina nie będzie wykonywała czynności opodatkowanych w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, związanych z infrastrukturą i sprzętem sfinansowanym w ramach przedmiotowego projektu, jak m.in. wynajem, dzierżawa, odpłatne udostępniania powierzchni i sprzętu związanego z realizowanym projektem.

Zatem w oparciu o tak przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a jedną z podstawowych przesłanek pozytywnych jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą „Ochrona zbiorników małej retencji na rzece poprzez rozbudowę istniejącej oczyszczalni ścieków wraz z budową sieci kanalizacji sanitarnej”.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT, należało uznać za prawidłowe.

Ponadto tut. organ pragnie zauważyć, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko możliwości odliczenia podatku VAT natomiast przedstawione we wniosku informacje o koszcie kwalifikowanym potraktowano jako dodatkowe informacje przedstawione przez Wnioskodawcę.

Organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji indywidualnej mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT może być kosztem kwalifikowanym.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego, z którego wprost wynika, iż Wnioskodawca nie będzie wykonywał żadnych czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT związanych z przedmiotową inwestycją. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystania przez Wnioskodawcę powstałej infrastruktury do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj