Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-486/09/ES
z 21 lipca 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-486/09/ES
Data
2009.07.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
posiłki
stołówka szkolna
usługi stołówkowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Opodatkowanie sprzedaży posiłków w stołówce przedszkolnej dla własnych uczniów i pracowników.



Wniosek ORD-IN 542 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2008r. (data wpływu 15 maja 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 lipca 2009r. oraz pismem z dnia 20 lipca 2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży posiłków w stołówce przedszkolnej dla własnych uczniów i pracowników - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 maja 2009r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 15 lipca 2009r. oraz pismem z dnia 20 lipca 2009r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży posiłków w stołówce przedszkolnej dla własnych uczniów i pracowników.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca - Przedszkole Samorządowe, prowadzi stołówkę przedszkolną, w której uprawnionymi do korzystania z wydawanych odpłatnie posiłków są uczniowie i pracownicy tej jednostki. Przedszkole nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Omawiana stołówka przedszkolna nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym.

Zasady ustalono na podstawie art. 64a Ustawy o systemie oświaty.

Sprzedaż posiłków w stołówce dokonywana jest wyłącznie dla uczniów i pracowników tej jednostki. Spoza przedszkola nie korzysta nikt inny z posiłków sporządzanych i wydawanych w tej stołówce.

Ponadto Wnioskodawca dodaje, że usługi świadczone przez Przedszkole dotyczące sprzedaży posiłków w stołówce przedszkolnej dla własnych uczniów i pracowników klasyfikowane są w dziale PKWiU 80 – usługi w zakresie edukacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostateczna wersja po uwzględnieniu zmian zawartych w pismach z dnia 15 lipca 2009r. oraz z dnia 20 lipca 2009r.):

Czy sprzedaż posiłków w stołówce przedszkolnej dla własnych uczniów i pracowników korzysta ze zwolnienia od podatku towarów i usług (VAT)...

Zdaniem Wnioskodawcy, Przedszkole Samorządowe, którego integralną częścią jest stołówka przedszkolna świadczy usługi wyłącznie dla uczniów i pracowników swojej jednostki. Sprzedaż posiłków w omówionej we wniosku ORD-IN jednostce jest ściśle związana z usługami edukacyjnymi świadczonymi w tej jednostce, toteż zdaniem wnioskodawcy jednostka ta może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Nadmienia się, że Przedszkole Samorządowe jako jednostka budżetowa otrzymała Decyzją Wójta Gminy z dnia 17 marca 2005r. nr xxx nieruchomość zabudowaną budynkiem Przedszkola Samorządowego w trwały zarząd na czas nieoznaczony na cel zgodny z dotychczasowym zagospodarowaniem tj. prowadzenie placówki przedszkolnej.

Zdaniem Wnioskodawcy świadczenie tej usługi tj. sprzedaż posiłków przedszkolnych uczniom i pracownikom przedszkola pozostaje w bezpośrednim związku z działalnością przedszkola i korzysta ze zwolnienia od podatku towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 ww. ustawy o VAT.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się zasadniczo przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również czynności wymienione w tym przepisie (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o VAT).

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 – zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Na podstawie § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2009r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

W myśl art. 41 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie zaś z art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku nr 4 do ww. ustawy wymieniono w poz. 7 usługi o symbolu PKWiU ex 80 - usługi w zakresie edukacji.

Dodanie do symbolu PKWiU wyróżnika „ex” oznacza, iż zwolnienie od podatku od towarów i usług dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca - Przedszkole Samorządowe, którego integralną częścią jest stołówka przedszkolna świadczy usługi sprzedaży posiłków. Uprawnionymi do korzystania z wydawanych odpłatnie przez stołówkę posiłków są uczniowie i pracownicy Przedszkola. Przedszkole nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Omawiana stołówka przedszkolna nie jest odrębnym podmiotem gospodarczym.

Zasady ustalono na podstawie art. 64a Ustawy o systemie oświaty. Sprzedaż posiłków w stołówce dokonywana jest wyłącznie dla uczniów i pracowników tej jednostki. Spoza przedszkola nie korzysta nikt inny z posiłków sporządzanych i wydawanych w tej stołówce.

Ponadto Wnioskodawca dodaje, że usługi świadczone przez Przedszkole dotyczące sprzedaży posiłków w stołówce przedszkolnej dla własnych uczniów i pracowników klasyfikowane są w dziale PKWiU 80 – usługi w zakresie edukacji.

W związku z powyższym istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie według PKWiU wykonywanych przez Wnioskodawcę usług, bowiem wysokość stawki podatku VAT dla opisanych we wniosku usług polegających na sprzedaży przez stołówkę przedszkolną posiłków dla uczniów i pracowników Przedszkola uzależniona jest od klasyfikacji statystycznej tych usług.

Biorąc zatem pod uwagę przedstawiony przez Wnioskodawcę stan faktyczny i obowiązujące w tym zakresie przepisy prawne, wskazać należy, iż sprzedaż przez stołówkę przedszkolną posiłków na rzecz uczniów i pracowników Przedszkola Samorządowego, o ile jest – jak wskazał Wnioskodawca - sklasyfikowana w dziale PKWiU 80 „Usługi w zakresie edukacji”, korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (poz. 7 załącznika nr 4 do ustawy).

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Nadmienia się ponadto, iż tutejszy organ nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych wyrobów i usług. Zgodnie bowiem z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. U. GUS z 2005 r., Nr 1, poz. 11) – zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów.

W przypadkach trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Ł, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (szczególnie w przypadku błędnego zaklasyfikowania przez Wnioskodawcę świadczonych usług do grupowania PKWiU 80) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, , po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj