Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-899/09-2/SAP
z 29 października 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-899/09-2/SAP
Data
2009.10.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
dokumentowanie
dokumentowanie
faktura
faktura
faktura VAT
faktura VAT
numer
numer
oddział
oddział
program komputerowy
program komputerowy
rozporządzenie
rozporządzenie
świadczenie usług
świadczenie usług


Istota interpretacji
Należy uznać postępowanie Oddziału za nieprawidłowe. Z braku technicznych możliwości kolejnego numerowania wszystkich faktur w systemie Oracle…, Oddział powinien do wszystkich wystawianych przez siebie faktur VAT zastosować system numerowania stosowany obecnie przez Oddział wyłącznie w stosunku do faktur dokumentujących czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług według stawki innej niż stawka „zw”.



Wniosek ORD-IN 223 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Oddziału, przedstawione we wniosku z dnia 11 sierpnia 2009 r. (data wpływu 17.08.2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowego sposobu numerowania faktur VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 sierpnia 2009 r. został złożony w/w wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowego sposobu numerowania faktur VAT.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka (oddział przedsiębiorcy zagranicznego, dalej: Oddział) prowadzi działalność w zakresie ubezpieczeń gospodarczych. Zasadniczą część działalności Oddziału stanowią czynności objęte przedmiotowym zwolnieniem z VAT. Niemniej Oddział wykonuje również jeden rodzaj usług opodatkowanych VAT, mianowicie świadczy usługi księgowe dla polskiego oddziału innej spółki z Grupy. W bieżącej działalności Oddział wykorzystuje program „Oracle...”, przy użyciu którego wystawiane są dokumenty związana z ubezpieczeniową działalnością Oddziału, takie jak polisy ubezpieczeniowe, dokumenty dotyczące rozliczenia szkód, regresów oraz prowizji brokerskich, a także faktury VAT dokumentujące usługi ubezpieczeniowe świadczone przez Oddział (dalej: dokumenty ubezpieczeniowe). Rejestrowane w systemie Oracle… dokumenty ubezpieczeniowe numerowane są przez program automatycznie w sposób ciągły. Jest to jedyny numer porządkowy widniejący następnie na fakturze VAT wystawionej przez Oddział), niezależnie od rodzaju dokumentu. Oznacza to, iż wszystkie dokumenty ubezpieczeniowe, w tym faktury VAT dotyczące świadczenia usług ubezpieczeniowych, numerowane są według jednej sekwencji. Przedstawiony mechanizm zapewnia, iż dokumenty ubezpieczeniowe Oddziału numerowane są w sposób chronologiczny (każdy dokument otrzymuje następny numer), unikatowy (każdemu dokumentowi przypisany jest osobny numer nadawany przez system) oraz ciągły (nie ma możliwości pozostawienia wolnych numerów pomiędzy dwoma następującymi po sobie dokumentami). W konsekwencji zastosowania przedmiotowego systemu rejestracji dokumentów ubezpieczeniowych, wystawiane przez Spółkę faktury VAT, dotyczące świadczenia usług ubezpieczeniowych, numerowane są w sposób chronologiczny i unikatowy. Ponieważ jednak ciągłość numeracji zachowana jest w obrębie wszystkich rodzajów dokumentów ubezpieczeniowych, a nie tylko grupy dokumentów będących fakturami VAT, dwie następujące po sobie faktury nie zawsze będą miały zachowaną ciągłość numeracji. Należy mieć na uwadze, iż w przypadku gdy pomiędzy dwoma następującymi po sobie fakturami VAT, dotyczącymi świadczenia usług ubezpieczeniowych, Oddział wystawi dokument ubezpieczeniowy innego rodzaju, dokumentowi takiemu zostanie automatycznie przypisany numer następny, co oznacza, iż numery pomiędzy dwoma następującymi po sobie fakturami VAT nie pozostają wolne, ale są przypisane innym dokumentom ubezpieczeniowym wystawionym w okresie pomiędzy fakturami VAT. Spółka jest w stanie w każdej sytuacji na żądanie przedstawić zestawienie wszystkich wystawionych dokumentów wraz ze wskazanymi dokumentami źródłowymi. Jednocześnie Oddział chciałby podkreślić, iż w odniesieniu do faktur dotyczących świadczonych usług księgowych, podlegających opodatkowaniu VAT, stosuje odrębny, manualny system numeracji, pozwalający, zachować chronologię oraz ciągłość numeracji tychże faktur (wystawiane są one poza systemem Oracle…). Wprowadzenie takiego rozwiązania w odniesieniu do faktur VAT dotyczących świadczenia usług ubezpieczeniowych jest w praktyce niemożliwe ze względu na dużą liczbę tych dokumentów oraz ich ścisłe powiązanie z pozostałymi dokumentami ubezpieczeniowymi, co skutkuje koniecznością ich rejestrowania w systemie Oracle…, którego parametry techniczne nie pozwalają na wprowadzenie innej metodologii numeracji niż ta przedstawiona powyżej. Jednocześnie system, z którego korzysta Oddział, jest jednolity dla wszystkich światowych oddziałów spółki, co umożliwia zachowanie spójności danych na poziomie całej grupy.

W związku z powyższym Oddział zadał następujące pytanie:

Czy prawidłowym jest stanowisko Oddziału, że przedstawiony system numerowania faktur VAT dotyczących świadczenia usług ubezpieczeniowych może zostać uznany za prawidłowy w świetle regulacji ustawy o VAT, w tym § 5 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia...

Oddział stoi na stanowisku, że sposób numerowania wystawianych przez Oddział faktur może zostać uznany za prawidłowy i dopuszczalny w świetle regulacji VAT-owskich. Zgodnie z treścią § 5 ust. 1 pkt 3 Rozporządzenia, faktury oznaczone jako FAKTURA VAT powinny zawierać numer kolejny dokumentu. Analogiczną regulację ustawodawca przewidział w art. 88 § 1 Ordynacji podatkowej z dnia 29 sierpnia 1997 r. (Dz.U. Nr 137, poz. 926), która nakazuje podatnikom m.in. kolejne numerowanie wystawianych rachunków. Żaden ze wskazanych przepisów jednakże, podobnie jak żadna inna regulacja ustawy o VAT, nie precyzuje co należy rozumieć pod pojęciem „numeru kolejnego”. Stosowany przez Oddział system „Oracle…” nadaje wszystkim wystawianym dokumentom ubezpieczeniowym następujące po sobie numery w ramach jednej sekwencji. Stosowana numeracja jest spójna, chronologiczna i zachowuje ciągłość (tj. następującym po sobie dokumentom zostają przypisane następujące po sobie numery). Zdaniem Oddziału, nie można w tym przypadku postawić zarzutu nieprawidłowego sposobu wystawienia, gdyż nawet w przypadku istnienia luki numeracyjnej pomiędzy dwoma następującymi po sobie fakturami VAT dotyczącymi usług ubezpieczeniowych, „brakujące” numery zostają automatycznie przypisane innym dokumentom ubezpieczeniowym, co może zostać w każdej chwili sprawdzone i potwierdzone. Powyższy element systemu uniemożliwia wykorzystanie „brakujących” numerów do oznaczenia faktur wystawianych w kolejnych okresach, co gwarantuje zachowanie chronologii wystawianych dokumentów oraz zasady rosnącej numeracji. Tym samym spełniony jest główny cel numerowania faktur VAT, czyli zapewnienie ich szybkiej i bezbłędnej identyfikacji przy jednoczesnym zachowaniu gwarancji, że poddane weryfikacji dokumenty stanowią komplet wystawionych w danym okresie rozliczeniowym faktur VAT. Jednocześnie wystawione przy użyciu systemu Oracle... faktury prawidłowo dokumentują dokonaną transakcję oraz odzwierciedlają rzeczywisty stan rzeczy.

Jak wskazano powyżej, stosowany przez Oddział system umożliwia zarówno identyfikację poszczególnych dokumentów ubezpieczeniowych, w tym faktur VAT, poprzez nadanie im unikalnych numerów w jednej, chronologicznej sekwencji, jak i sprawdzenie kompletności wystawionych w danym okresie rozliczeniowym dokumentów. Podkreślenia wymaga także fakt, iż metodologia numerowanie faktur stanowi wyłącznie czynność techniczną, a tym samym w żaden sposób nie wpływa na wysokość zobowiązań podatkowych Oddziału, tym bardziej, iż przedmiotowe faktury VAT dotyczą tylko i wyłącznie czynności ubezpieczeniowych, które podlegają przedmiotowemu zwolnieniu z tego podatku.

Na tle opisanego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z przepisem art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535 ze zm.) podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Zgodnie natomiast z przepisem § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r., Nr 212, poz. 1337) faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  1. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  2. numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
  3. numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";
  4. dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
  5. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  6. miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
  7. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  8. wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  9. stawki podatku;
  10. sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
  11. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  12. kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.

Zauważyć należy, iż przepis § 5 ust. 1 pkt 3 w/w rozporządzenia zawiera wymóg, iż każda faktura VAT powinna posiadać „numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT"”. Z powyższego wynika, iż:

  • każda faktura VAT musi zawierać numer;
  • musi to być numer kolejny (czyli większy o 1 w stosunku do poprzedniej faktury VAT);
  • przedmiotowa numeracja dotyczy wyłącznie faktur oznaczonych jako "FAKTURA VAT" (inne dokumenty np. inne dokumenty ubezpieczeniowe lub faktury pro forma itp. nie mogą być uwzględniane w powyższej numeracji);
  • przedmiotowa numeracja dotyczy wszystkich faktur oznaczonych jako "FAKTURA VAT" (niezależnie od stawki podatku VAT).

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż w stosunku do faktur dokumentujących czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług według stawki innej niż stawka „zw” Oddział stosuje odrębny, manualny system numeracji, podczas gdy faktury dokumentujące usługi z zakresu ubezpieczeń opodatkowane według stawki „zw” są numerowane w systemie Oracle … – bez zachowania kolejności numerów kolejnych faktur.

Biorąc pod uwagę powyższe należy uznać postępowanie Oddziału za nieprawidłowe. Z braku technicznych możliwości kolejnego numerowania wszystkich faktur w systemie Oracle…, Oddział powinien do wszystkich wystawianych przez siebie faktur VAT zastosować system numerowania stosowany obecnie przez Oddział wyłącznie w stosunku do faktur dokumentujących czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług według stawki innej niż stawka „zw”.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 w/w ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 w/w ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 w/w ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj