Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/415-904/09/HS
z 23 listopada 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/2/415-904/09/HS
Data
2009.11.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
dotacja
fundusz celowy
jednostka samorządu terytorialnego
płatnik
przychody z innych źródeł
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Dofinansowanie osobom fizycznym poniesionych kosztów usuwania i unieszkodliwiania azbestu ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.



Wniosek ORD-IN 869 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 września 2009r. (data wpływu do tut. Biura 15 września 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dofinansowania ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej kosztów usuwania azbestu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 września 2009r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dofinansowania ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej kosztów usuwania azbestu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 i art. 40 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz.U. Nr 142 poz. 1591 ze zm.) Rada Gminy Uchwałą z dnia 13 listopada 2008r. określiła regulamin dofinansowania ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej usuwania i unieszkodliwiania wyrobów zawierających azbest. Zgodnie z brzmieniem art. 1 pkt 4 dofinansowanie przekazywane będzie w formie zwrotu osobie uprawnionej części poniesionych i udokumentowanych kosztów zadania, po jego zakończeniu. O dofinansowanie mogą się ubiegać osoby fizyczne będące właścicielami obiektów budowlanych znajdujących się na terenie gminy. Wysokość kosztów dofinansowania nie może przekroczyć 75% łącznej wysokości poniesionych kosztów rozbiórki, transportu i utylizacji odpadu. Kwota przyznanego dofinansowania wyliczana jest na podstawie przedstawionej przez wnioskodawcę faktury (rachunku) za wykonanie prac nie więcej niż 2000 zł. Na okoliczność dofinansowania poniesionych kosztów jest zawierana umowa pomiędzy Wójtem Gminy a właścicielem obiektu budowlanego określająca prawa i obowiązki związane z otrzymanym dofinansowaniem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z przedstawionym stanem należy:

  • od wypłaconego dofinansowania poniesionych kosztów wystawić podatnikowi informacje PIT-8C,
  • objąć zwolnieniem zgodnie z brzmieniem art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem wnioskodawcy, wypłata dofinansowania poniesionych kosztów usuwania azbestu podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych dotyczących osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej. Po zakończonym roku podatkowym płatnik wystawi informację PIT-8C o przychodach z innych źródeł oraz niektórych dochodach kapitałów pieniężnych, ponieważ w katalogu zwolnień przedmiotowych wynikających z art. 21 powołanej wyżej ustawy nie zostało ujęte zwolnienie z tytułu dofinansowania poniesionych kosztów usunięcia azbestu. Natomiast wymienionych przypadków zwolnień nie można traktować rozszerzająco.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Faktem jest, iż w katalogu zwolnień przedmiotowych wynikających z art. 21 powołanej wyżej ustawy nie ujęto zwolnienia z tytułu dofinansowania poniesionych kosztów usunięcia azbestu, a wymienionych przypadków zwolnień nie można traktować rozszerzająco.

Niemniej jednak wnioskodawca w opisanym stanie faktycznym wskazał, że dofinansowanie części kosztów związanych z usuwaniem i unieszkodliwianiem wyrobów zawierających azbest, pochodzić będzie z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wskazać należy, że dofinansowanie kosztów czynności związanych z usuwaniem i utylizacją azbestu z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej stanowi co prawda dotację celową w rozumieniu ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 ze zm.), jednakże nie można jej uznać za dotację otrzymaną z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, bowiem jest udzielana z funduszu celowego. Zatem nie spełnia ona warunków niezbędnych do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowiącego, iż wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Powyższy przepis wyraźnie bowiem precyzuje, że skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia podatkowego uzależnione jest od źródła finansowania świadczenia oraz od tego czy przyznawane świadczenie jest w istocie dotacją w rozumieniu przepisów o finansach publicznych. Aby wypłacone świadczenie korzystało ze zwolnienia przedmiotowego oba warunki wskazane w przepisie muszą zostać spełnione łącznie. Z przedstawionej we wniosku sytuacji wynika natomiast w sposób nie budzący wątpliwości, iż dotacja pochodzi z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, co powoduje nie- spełnienie jednego z warunków zwolnienia.

Zatem w świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz w oparciu o przedstawione wyżej przepisy należy stwierdzić, że udzielenie osobom fizycznym dofinansowania ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na realizację zadań związanych z usuwaniem i unieszkodliwianiem wyrobów zawierających azbest stanowi dla nich przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 42a powyższej ustawy o podatku dochodowym osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W świetle powyższego wnioskodawca ma obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C dla osób, które otrzymają ww. dofinansowanie (dotację) z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, nie pobierając przy tym zaliczek na podatek. Wypłacone dofinansowanie winno być wykazane w rozliczeniach rocznych osób fizycznych i opodatkowane.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawcy uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj