Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-684/09/PH
z 25 listopada 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-684/09/PH
Data
2009.11.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
budynek mieszkalny
odliczenie podatku od towarów i usług
proporcja
usługi najmu
zwrot podatku


Istota interpretacji
„Zatem, o ile ww. usługi najmu stanowią wymienione w poz. nr 4 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług „usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek, z wyłączeniem wynajmu lokali w budynkach mieszkalnych na cele inne niż mieszkaniowe”, oznaczone symbolem PKWiU ex 70.20.11. i korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, to Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami związanymi z zaplanowanymi pracami opisanymi we wniosku. Przedmiotowe wydatki mają związek z czynnościami, w związku z którymi nie przysługuje Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, natomiast pochodny związek tych prac z czynnościami o charakterze pomocniczym w stosunku do usług najmu ma znaczenie drugorzędne.



Wniosek ORD-IN 765 kB

INTERPRETACJA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 26 sierpnia 2009r. (data wpływu 1 września 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia w 100% podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur za remont i modernizację budynku mieszkalnego z wynajmowanymi lokalami mieszkalnymi – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 września 2009r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odliczenia w 100% podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur za remont i modernizację budynku mieszkalnego z wynajmowanymi lokalami mieszkalnymi.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, wpisanej do ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Prezydenta Miasta, Wnioskodawca prowadzi jednoosobowo działalność gospodarczą w zakresie handlu artykułami przemysłowymi. Dokonując dostaw towarów stosuje stawkę podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy VAT, w wysokości 22%. Obrót za 2008 rok z tytułu dokonywania dostaw w ramach tej działalności wyniósł 2.199.143,55 zł. Dochody z tytułu działalności gospodarczej Wnioskodawca opodatkowuje podatkiem dochodowym składając PIT 36L.

Prócz wykonywania powyższych czynności Wnioskodawca prowadzi najem lokali mieszkalnych zlokalizowanych w budynku mieszkalnym stanowiącym wyłącznie jego własność. Najem ten nie jest przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy i stanowi on osobne źródło przychodów, które Wnioskodawca opodatkowuje na zasadach ogólnych składając PIT 36. Dokonując najmu lokali mieszkalnych na cele mieszkalne Wnioskodawca wykonuje czynności podlegające zwolnieniu z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z zał. 4 poz. 4 ustawy VAT.

Prócz czynności najmu lokali mieszkalnych zwolnionych z podatku VAT Wnioskodawca świadczy na rzecz najemców usługi dostawy wody i odprowadzania ścieków jak też wywozu nieczystości. Usługi te opodatkowane są stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z zał. 3 poz. 138 i 153 ustawy VAT. Obrót z tytułu czynności zwolnionych (najem lokali mieszkalnych) w 2008 roku wyniósł 14.494,00 zł, zaś z tytułu czynności opodatkowanych stawką 7% (dostawa wody, odprowadzanie ścieków, wywóz nieczystości) 5.997,02 zł.

Podatek naliczony związany z działalnością gospodarczą podlega odliczeniu w 100%, gdyż związany jest wyłącznie z działalnością opodatkowaną. Podatek naliczony z faktur dokumentujących dostawę wody, odprowadzanie ścieków jak też wywóz nieczystości też podlega rozliczeniu w 100% jako że związany jest wyłącznie ze świadczeniem usług opodatkowanych stawką 7% (wszystkie lokale w budynku są wynajmowane, a ich najemcy są obciążani za zużycie).

Podatek naliczony związany wyłącznie z czynnościami zwolnionymi jak też czynnościami zwolnionymi i opodatkowanymi nie występował. Wnioskodawca zamierza dokonać remontu budynku mieszkalnego polegającego na generalnym remoncie dachu, klatki schodowej, elewacji budynku, niektórych lokali jak też modernizacji budynku polegającej na zainstalowaniu centralnego ogrzewania.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy podatek naliczony wynikający z otrzymanych faktur za remont i modernizację budynku w przedstawionym stanie faktycznym będzie podlegał odliczeniu w 100%...

Zdaniem Wnioskodawcy, w przedstawionym stanie faktycznym podatek ten podlega odliczeniu w 100%.

Ustawodawca w art. 15 ust. 1 zdefiniował pojęcie podatnika. Fakt, że dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych uzyskiwane przychody stanowią odrębne źródła i są opodatkowane, jest nieistotny dla celów podatku od towarów i usług. Art. 15 ust. 1 ustawy VAT stanowi, że podatnikiem jest osoba fizyczna wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Dla celów VAT pojęcie działalności gospodarczej zdefiniowano w art. 15 ust. 2 ustawy. Handel artykułami przemysłowymi w ramach działalności gospodarczej wpisanej do ewidencji działalności gospodarczej zgodnie z ustawą o swobodzie gospodarczej, jest działalnością gospodarczą zgodnie z tym przepisem. Bez wątpienia najem lokali mieszkalnych jest działalnością gospodarczą, w rozumieniu ustawy VAT (art. 15 ust. 2 zdanie drugie) pomimo, że zgodnie z ustawą o swobodzie gospodarczej (o ile ten rodzaj działalności nie zostanie wpisany do zakresu działalności) nie jest działalnością gospodarczą. Konkludując należy stwierdzić, że wykonując czynności najmu, jak też czynności dostawy towarów Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług zobowiązanym do rozliczenia podatku. Należy też wspomnieć, że ustawa VAT nie czyni z Wnioskodawczy "dwóch podatników" składających osobne deklaracje podatkowe tak jak to ma miejsce w przypadku rozliczeń podatku dochodowego.

Podatek naliczony związany z modernizacją budynku polegającą na zainstalowaniu centralnego ogrzewania będzie podlegał odliczeniu w 100% gdyż po jej zainstalowaniu będzie służył sprzedaży opodatkowanej (najemcy obciążani będą za dostawę ciepła).

W stosunku do podatku naliczonego wynikającego z faktur za remont dachu, elewacji, klatki schodowej, niektórych lokali mieszkalnych należy zastosować przepisy art. 90 ust. 2. Co do zasady remont budynku powiązany jest z czynnością najmu lokali mieszkalnych ale pośrednio też z wykonywaniem usług dostawy wody, odprowadzania ścieków, wywozu nieczystości jako, że są to czynności, które są nieodłącznie związane z czynnościami najmu (stanowią one osobny przedmiot umowy najmu). Należy wspomnieć też, że usługi te (opodatkowane stawką 7%) są wykonywane w remontowanym budynku a więc istnieje związek "remontu z czynnością opodatkowaną". Przepis art. 90 ust. 3 określa zasady obliczania proporcji o której mowa w art. 90 ust. 2. Uwzględniając, że podatek VAT Wnioskodawca rozlicza w jednej deklaracji proporcja nie zostanie ustalona wyłącznie z tytułu najmu i czynności opodatkowanych stawką 7% (5997,02/20491,02=30%) lecz z całego obrotu Wnioskodawcy jako podatnika VAT (2.205.140,57/2.219.634,57=100%), pomimo, że koszty remontu nie są związane z dostawą towarów.

Poza zakresem zapytania pozostają kwestie związane z postanowieniami art. 91.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W załączniku nr 4 pod pozycją nr 4 znajdują się „usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek, z wyłączeniem wynajmu lokali w budynkach mieszkalnych na cele inne niż mieszkaniowe” oznaczone symbolem PKWiU ex 70.20.11.

W myśl art. 90 ust. 1 ww. ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Przepis art. 90 ust. 2 ustawy o VAT stanowi, iż jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zgodnie z art. 90 ust. 3 tejże ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Natomiast w myśl art. 90 ust. 4 ustawy o VAT proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Zasadnicze znaczenie dla oceny prawidłowości stanowiska Wnioskodawcy przedstawionego we wniosku, jest ustalenie, czy wydatki związane z opisanymi we wniosku pracami remontowymi i modernizacyjnymi budynku, są związane z czynnościami opodatkowanymi, czy też zwolnionymi.

Z wniosku wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, wpisanej do ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Prezydenta Miasta, prowadzi jednoosobowo działalność gospodarczą w zakresie handlu artykułami przemysłowymi. Dokonując dostaw towarów stosuje stawkę podatku VAT zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy VAT w wysokości 22%. Obrót za 2008 rok z tytułu dokonywania dostaw w ramach tej działalności wyniósł 2.199.143,55 zł.

Prócz wykonywania powyższych czynności Wnioskodawca prowadzi najem lokali mieszkalnych zlokalizowanych w budynku mieszkalnym stanowiącym wyłącznie jego własność. Najem ten nie jest przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy. Dokonując najmu lokali mieszkalnych na cele mieszkalne Wnioskodawca wykonuje czynności podlegające zwolnieniu z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z zał. 4 poz. 4 ustawy VAT.

Prócz czynności najmu lokali mieszkalnych zwolnionych z podatku VAT Wnioskodawca świadczy na rzecz najemców usługi dostawy wody i odprowadzania ścieków jak też wywozu nieczystości. Usługi te opodatkowane są stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7% zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z zał. 3 poz. 138 i 153 ustawy VAT. Obrót z tytułu czynności zwolnionych (najem lokali mieszkalnych) w 2008 roku wyniósł 14.494,00 zł, zaś z tytułu czynności opodatkowanych stawką 7% (dostawa wody, odprowadzanie ścieków, wywóz nieczystości) 5.997,02 zł.

Podatek naliczony związany z działalnością gospodarczą podlega odliczeniu w 100%, gdyż związany jest wyłącznie z działalnością opodatkowaną. Podatek naliczony z faktur dokumentujących dostawę wody, odprowadzanie ścieków jak też wywóz nieczystości też podlega rozliczeniu w 100% jako że związany jest wyłącznie ze świadczeniem usług opodatkowanych stawką 7% (wszystkie lokale w budynku są wynajmowane, a ich najemcy są obciążani za zużycie).

Wnioskodawca zamierza dokonać remontu budynku mieszkalnego polegającego na generalnym remoncie dachu, klatki schodowej, elewacji budynku, niektórych lokali jak też modernizacji budynku polegającej na zainstalowaniu centralnego ogrzewania. Wnioskodawca planuje odliczyć w 100% podatek naliczony związany z modernizacją budynku polegającą na zainstalowaniu centralnego ogrzewania, gdyż po jej zainstalowaniu będzie służył sprzedaży opodatkowanej (najemcy obciążani będą za dostawę ciepła).

W stosunku do podatku naliczonego wynikającego z faktur za remont dachu, elewacji, klatki schodowej, niektórych lokali mieszkalnych Wnioskodawca planuje zastosować przepisy art. 90 ust. 2. Uwzględniając, że podatek VAT Wnioskodawca rozlicza w jednej deklaracji proporcja nie zostanie ustalona wyłącznie z tytułu najmu i czynności opodatkowanych stawką 7% (5997,02/20491,02=30%) lecz z całego obrotu Wnioskodawcy jako podatnika VAT (2.205.140,57/2.219.634,57=100%), pomimo, że koszty remontu nie są związane z dostawą towarów.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż dla ustalenia związku zaplanowanych przez Wnioskodawcę prac z czynnościami, w związku z którymi Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, należy odwołać się również do przepisów prawa regulujących kwestie związane z wynajmem lokali mieszkalnych. Do przepisów tych należą m.in. ustawa z dnia 13 września 1996r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 236 poz. 2008 ze zm.) oraz ustawa z dnia 21 czerwca 2001r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 31, poz. 266 ze zm.).

Obowiązki właścicieli nieruchomości dotyczące utrzymania czystości i porządku określa ww. ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 tej ustawy, właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku przez:

  1. wyposażenie nieruchomości w urządzenia służące do zbierania odpadów komunalnych oraz utrzymywanie tych urządzeń w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;
  2. przyłączenie nieruchomości do istniejącej sieci kanalizacyjnej lub, w przypadku gdy budowa sieci kanalizacyjnej jest technicznie lub ekonomicznie nieuzasadniona, wyposażenie nieruchomości w zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub w przydomową oczyszczalnię ścieków bytowych, spełniające wymagania określone w przepisach odrębnych; przyłączenie nieruchomości do sieci kanalizacyjnej nie jest obowiązkowe, jeżeli nieruchomość jest wyposażona w przydomową oczyszczalnię ścieków spełniającą wymagania określone w przepisach odrębnych;
  3. zbieranie powstałych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych zgodnie z wymaganiami określonymi w regulaminie;

3a. gromadzenie nieczystości ciekłych w zbiornikach bezodpływowych;

3b. pozbywanie się zebranych na terenie nieruchomości odpadów komunalnych oraz nieczystości ciekłych w sposób zgodny z przepisami ustawy i przepisami odrębnymi.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, właściciele nieruchomości przy wykonywaniu obowiązku określonego w art. 5 ust. 1 pkt 3b obowiązani są do udokumentowania, w formie umowy korzystania z usług wykonywanych przez zakład będący gminną jednostką organizacyjną lub przedsiębiorcę posiadającego zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości lub w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych, przez okazanie takiej umowy i dowodów płacenia za takie usługi.

Ponadto w myśl art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 2 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, na prowadzenie przez przedsiębiorców działalności w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych wymagane jest uzyskanie zezwolenia. Przy czym, zgodnie z ust. 6 tego samego artykułu, zezwolenia, o którym mowa w ust. 1, udziela, w drodze decyzji, wójt, burmistrz lub prezydent miasta właściwy ze względu na miejsce świadczenia usług.

Kolejnym aktem prawnym mającym znaczenie dla rozstrzygnięcia w przedmiotowej sprawie jest ustawa o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego. W myśl art. 6a ust. 1 tej ustawy wynajmujący jest obowiązany do zapewnienia sprawnego działania istniejących instalacji i urządzeń związanych z budynkiem umożliwiających najemcy korzystanie z wody, paliw gazowych i ciekłych, ciepła, energii elektrycznej, dźwigów osobowych oraz innych instalacji i urządzeń stanowiących wyposażenie lokalu i budynku określone odrębnymi przepisami.

W myśl art. 6a ust. 3 ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego, do obowiązków wynajmującego należy w szczególności:

  1. utrzymanie w należytym stanie, porządku i czystości pomieszczeń i urządzeń budynku, służących do wspólnego użytku mieszkańców, oraz jego otoczenia;
  2. dokonywanie napraw budynku, jego pomieszczeń i urządzeń, o których mowa w pkt 1, oraz przywrócenie poprzedniego stanu budynku uszkodzonego, niezależnie od przyczyn, z tym że najemcę obciąża obowiązek pokrycia strat powstałych z jego winy;
  3. dokonywanie napraw lokal
  1. napraw i wymiany wewnętrznych instalacji: wodociągowej, gazowej i ciepłej wody - bez armatury i wyposażenia, a także napraw i wymiany wewnętrznej instalacji kanalizacyjnej, centralnego ogrzewania wraz z grzejnikami, instalacji elektrycznej, anteny zbiorczej - z wyjątkiem osprzętu,
  2. wymiany pieców grzewczych, stolarki okiennej i drzwiowej oraz podłóg, posadzek i wykładzin podłogowych, a także tynków.

Zgodnie z art. 9 ust. 5 i ust. 6 ww. ustawy w stosunkach najmu oprócz czynszu wynajmujący może pobierać jedynie opłaty niezależne od właściciela, a w wypadku innych tytułów prawnych uprawniających do używania lokalu, oprócz opłat za używanie lokalu, właściciel może pobierać jedynie opłaty niezależne od właściciela, z zastrzeżeniem ust. 6, zgodnie z którym opłaty niezależne od właściciela mogą być pobierane przez właściciela tylko w wypadkach, gdy korzystający z lokalu nie ma zawartej umowy bezpośrednio z dostawcą mediów lub dostawcą usług. Natomiast w myśl art. 2 ust. 1 pkt 8 tej ustawy, ilekroć jest w niej mowa o opłatach niezależnych od właściciela - należy przez to rozumieć opłaty za dostawy do lokalu energii, gazu, wody oraz odbiór ścieków, odpadów i nieczystości ciekłych.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż Wnioskodawca, jako wynajmujący, ma obowiązek zapewnienia najemcom mediów, która to czynność stanowi niezbędny i nierozerwalnie związany element jednej usługi, jaką jest wynajem lokali mieszkalnych.

Reasumując, dostarczanie, w ramach świadczenia usług najmu, mediów niezbędnych do egzystencji powinno być, co do zasady, dla celów podatku VAT, uznawane za jedno świadczenie. Tym samym wskazane usługi, konieczne do świadczenia usługi najmu, winny być opodatkowane stawką właściwą dla usługi głównej – w przedmiotowej sprawie – stawką zwolnioną.

Nawiązując do kwestii obciążania najemców kosztami za media przez Wnioskodawcę, tut. organ chciałby odwołać się także do orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Należy zauważyć, że refakturowanie dokumentuje usługę świadczoną najemcy przez wynajmującego przy pomocy osoby trzeciej. Jak zauważył ETS w wyroku z dnia 27 października 2001r. w sprawie Levob Verzekeringen BV, OV Bank NV vs. Staatssecretaris van Financiën (C-41/04), w przypadku, kiedy dwa lub więcej świadczenia (lub czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta, rozumianego jako przeciętny konsument, są tak ściśle związane, że stanowią one obiektywnie tylko jedno nierozerwalne świadczenie gospodarcze, jego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny.

W przypadku złożonych transakcji, które składają się z kilku świadczeń możliwe są dwa rozwiązania: albo świadczenia te stanowią odrębne z punktu widzenia VAT transakcje (każda wywołująca odrębne skutki w tym podatku), albo stanowią one jedno świadczenie złożone, które z punktu wiedzenia VAT tworzą jedną całość. Jak wskazał ETS w ww. orzeczeniu, każda transakcja powinna być zwykle uznawana za odrębną i niezależną, jednakże z drugiej strony, transakcja złożona z kilku świadczeń, które z ekonomicznego punktu widzenia tworzą całość nie powinna być sztucznie dzielona.

Takie ujęcie zagadnienia wskazuje, że norma z art. 28 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1, ze zm.), chociaż niewyrażona bezpośrednio w ustawie o VAT, znajduje zastosowanie, a w omawianych przypadkach należy przyjąć, że dla celów VAT wynajmujący sam nabył usługę od faktycznego wykonawcy, a następnie wyświadczył usługę usługobiorcy, przy czym jej wartość zamiast podlegać refakturowaniu, powinna zostać ujęta w ramach podstawy opodatkowania usługi najmu i opodatkowana według stawki właściwej dla tej usługi.

Skoro zatem czynność najmu lokali mieszkalnych jest czynnością zwolnioną, a jak wskazano powyżej, tylko takie czynności są wykonywane w przedmiotowym budynku, to od nabycia towarów i usług związanych z czynnościami zwolnionymi nie przysługuje odliczenie VAT.

Jak wynika z treści art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem natomiast jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. W związku z powyższym kwota należna obejmuje wszystkie koszty związane z usługą, kształtujące w efekcie kwotę żądaną od nabywcy.

W świetle powyższego należy zauważyć, iż planowane przez Wnioskodawcę prace (zainstalowanie centralnego ogrzewania oraz remont dachu, elewacji, klatki schodowej a także niektórych lokali mieszkalnych) są związane w pierwszej kolejności z działalnością zwolnioną, gdyż zarówno dostawa ciepła, usługi dostawy wody i odprowadzania ścieków jak też wywozu nieczystości mają charakter wtórny do usług w zakresie wynajmowania nieruchomości o charakterze mieszkalnym, które to usługi na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, w związku z poz. 4 załącznika Nr 4 do tej ustawy, zwolnione są od podatku od towarów i usług.

Należy zwrócić uwagę na fakt, iż dla świadczenia usług odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych wymagane jest uzyskanie zezwolenia, natomiast np. refakturowanie tego typu usług jest czynnością techniczną i nie oznacza, iż refakturujący jest w rzeczywistości świadczącym usługi w tym zakresie.

Ponadto zgodnie z przywołanymi przepisami ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach Wnioskodawca jest obowiązany do odprowadzania ścieków jak też wywozu nieczystości. Natomiast zgodnie z ustawą o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego, Wnioskodawca nie może uniemożliwiać wynajmującym korzystania m.in. z wody i ciepła.

Powyższe oznacza, iż usługi dostawy wody i odprowadzania ścieków jak też wywozu nieczystości mają charakter komplementarny w stosunku do usług najmu, a ponadto ich świadczenie jest obligatoryjne dla Wnioskodawcy ze względu na świadczenie usług najmu lokali mieszkalnych.

Analogicznie stwierdzić należy, iż planowane po zainstalowaniu centralnego ogrzewania usługi dostawy ciepła nie będą miały charakteru autonomicznego, lecz będą usługami dodatkowymi w stosunku do usług najmu lokali mieszkalnych.

Reasumując, w świetle powyższego należy stwierdzić, iż planowane przez Wnioskodawcę prace polegające na zainstalowaniu centralnego ogrzewania, remoncie dachu, elewacji, klatki schodowej oraz niektórych lokali mieszkalnych, mają związek ze świadczonymi przez Wnioskodawcę usługami najmu.

Zatem, o ile ww. usługi najmu stanowią wymienione w poz. nr 4 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług „usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek, z wyłączeniem wynajmu lokali w budynkach mieszkalnych na cele inne niż mieszkaniowe”, oznaczone symbolem PKWiU ex 70.20.11. i korzystają ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, to Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami związanymi z zaplanowanymi pracami opisanymi we wniosku. Przedmiotowe wydatki mają związek z czynnościami, w związku z którymi nie przysługuje Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, natomiast pochodny związek tych prac z czynnościami o charakterze pomocniczym w stosunku do usług najmu ma znaczenie drugorzędne.

Tym samym nie zachodzą przesłanki dla zastosowania przepisów art. 90 ust. 2 ustawy o VAT. W analizowanym przypadku jest bowiem możliwe dokładne określenie kwot związanych z czynnościami, w związku z którymi nie przysługuje Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, gdyż będzie to ogół wydatków, związanych z pracami, o których mowa we wniosku.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie odliczenia w 100% podatku naliczonego wynikającego z otrzymanych faktur za remont i modernizację budynku, o którym mowa we wniosku – jest nieprawidłowe.

Należy jednocześnie zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę uznania świadczonych przez niego usług najmu za wymienione w poz. nr 4 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług „usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek, z wyłączeniem wynajmu lokali w budynkach mieszkalnych na cele inne niż mieszkaniowe”, oznaczone symbolem PKWiU ex 70.20.11.

Wynikające z wniosku stwierdzenie Wnioskodawcy, iż świadczone przez niego usługi korzystają ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1. pkt 1 ustawy o VAT, przyjęto jako element przedstawionego zdarzenia przyszłego.

Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj