Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1011/09/MS
Data
2009.11.26
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Ordynacja podatkowa --> Zobowiązania podatkowe --> Korekta deklaracji
Słowa kluczowe
deklaracje
korekta
pisma
urząd skarbowy
Istota interpretacji
Czy korekta złożona do Urzędu Skarbowego bez załączonego pisma wyjaśniającego różnice jest prawnie skuteczna? Czy dosłanie wyjaśnienia w późniejszym terminie powoduje, że sama korekta zostaje uznana w momencie jej złożenia czyli w roku 2005?
Wniosek ORD-IN
773 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 18 sierpnia 2009r. (data wpływu do Organu 28 sierpnia 2009r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie ustalenia, czy korekta deklaracji złożona bez pisma wyjaśniającego jest prawnie skuteczna – jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28 sierpnia 2009r. wpłynął do Organu wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie ustalenia, czy korekta deklaracji złożona bez pisma wyjaśniającego jest prawnie skuteczna.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:
W ustawowym terminie Spółka złożyła deklarację podatkową w podatku dochodowym od osób prawnych za rok 2004, w której wykazała stratę. Po zakończeniu audytu i zatwierdzeniu sprawozdania przez biegłego rewidenta w październiku 2005r. Spółka złożyła korektę deklaracji, w której strata z działalności Spółki uległa powiększeniu. Do korekty deklaracji Spółka nie dołączyła jednak wyjaśnień przyczyn korekty, które zostały złożone dopiero w roku 2009.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy korekta złożona do Urzędu Skarbowego bez załączonego pisma wyjaśniającego różnice, jest prawnie skuteczna... Czy dosłanie wyjaśnienia w późniejszym terminie powoduje, że sama korekta zostaje uznana w momencie jej złożenia, czyli w roku 2005...
Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z zapisami art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa - w brzmieniu obowiązującym w 2005r. (na dzień złożenia przez Spółkę korekty deklaracji) - podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Stosownie do art. 81 § 2 w/w ustawy, skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty. Biorąc pod uwagę treść art. 81b § 1 Ordynacji podatkowej należy stwierdzić, iż uprawnienie do skorygowania deklaracji ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej (w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą) i przysługuje nadal po zakończeniu kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego (w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego). Korekta złożona w przypadku trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej nie wywołuje skutków prawnych (art. 81 § 2 Ordynacji). W przepisach Ordynacji podatkowej nie ma mowy o tym, że korekta deklaracji podatkowej złożona bez załączonego uzasadnienia przyczyn korekty nie wywołuje skutków prawnych. Złożenie wyjaśnienia w późniejszym terminie (nawet w trakcie ewentualnego postępowania kontrolnego lub podatkowego) powoduje, że deklaracja korygująca jest skuteczna.
Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje:
Zgodnie z art. 81 § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od 1 września 2005r., skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.
Jak wynika z treści wyżej powołanego przepisu, aby złożenie korekty deklaracji było prawnie skuteczne muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie: - musi zostać złożona korekta deklaracji,
- musi zostać złożone pisemne uzasadnienie przyczyny korekty.
Podkreślenia wymaga, że oba te warunki muszą być spełnione łącznie.
Zgodnie natomiast z art. 81b § 1 Ordynacji podatkowej, uprawnienie do skorygowania deklaracji: - ulega zawieszeniu na czas trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej - w zakresie objętym tym postępowaniem lub kontrolą;
- przysługuje nadal po zakończeniu:
a) kontroli podatkowej, b) postępowania podatkowego - w zakresie nieobjętym decyzją określającą wysokość zobowiązania podatkowego.
Pojęcie deklaracji podatkowej określone zostało w art. 3 pkt 5 Ordynacji podatkowej. Są nimi nie tylko deklaracje w ścisłym tego słowa znaczeniu, lecz także zeznania podatkowe, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci. Korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzaniu. Może ona dotyczyć określenia wysokości zobowiązania podatkowego, wysokości kwoty nadpłaty lub zwrotu podatku oraz innych danych zawartych w treści deklaracji – o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej (por. art. 81c). Skorygowanie deklaracji polega więc na ponownym, poprawnym wypełnieniu formularza, z zaznaczeniem, iż w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej już deklaracji.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż pomimo braku zapisu, że złożenie korekty dekoracji bez pisma wyjaśniającego nie wywołuje skutków prawnych, z literalnego brzmienia art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej wynika, iż muszą zostać spełnione jednocześnie dwa warunki, aby złożenie korekty deklaracji było prawnie skutecznie, a mianowicie: - musi zostać złożona korekta deklaracji,
- musi zostać złożone pisemne uzasadnienie przyczyny korekty.
Stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku jest zatem nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
|