Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-777/09/ZK
z 9 grudnia 2009 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/1/415-777/09/ZK
Data
2009.12.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
działalność gospodarcza
koszty uzyskania przychodów
posiłek profilaktyczny


Istota interpretacji
Czy można zaliczać do kosztów uzyskania przychodu zakup posiłków profilaktycznych dla pracowników wykonujących usługi ogólnobudowlane?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2009r. (data wpływu do Organu 21 września 2009r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, wydatków na zakup posiłków profilaktycznych dla pracowników wykonujących usługi ogólnobudowlane – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 września 2009r. wpłynął do Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, wydatków na zakup posiłków profilaktycznych dla pracowników wykonujących usługi ogólnobudowlane.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W roku 2009 Wnioskodawca podjął się prowadzenia obok handlu artykułami przemysłowymi, nowej działalności gospodarczej polegającej na usługach ogólnobudowlanych, związanych z wykonywaniem dróg, wykonaniem nawierzchni z kostki brukowej, kamieniarstwem, budową i rozbiórką ogrodzeń, dociepleniami budynków, wykonaniem elewacji, robotami ziemnymi, usługami remontowymi, usługami koparką itp.

Prace trwają od kilku do kilkunastu dni, z dala od stałego miejsca zamieszkania. Jako właściciel firmy regularnie zapewnia pracownikom posiłki profilaktyczne nabywane od lokalnego restauratora – firmy trudniącej się przygotowaniem ciepłych posiłków, bądź nabywa podstawowe artykuły żywnościowe, tj. chleb, masło, wędlina.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy można zaliczać do kosztów uzyskania przychodu, zakup posiłków profilaktycznych dla pracowników wykonujących usługi ogólnobudowlane...

Zdaniem Wnioskodawcy, jako wykonawca usług w ramach realizowanych projektów w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, dokonuje regularnych zakupów posiłków dla pracowników. Nabywane posiłki nie są wystawne ani okazałe.

Zgodnie z art. 232 Kodeksu Pracy, jako pracodawca jest zobowiązany zapewnić pracownikowi zatrudnionemu w warunkach szczególnie uciążliwych nieodpłatne posiłki i napoje, jeśli jest to niezbędne ze względów profilaktycznych. Jest zobligowany do tych świadczeń na podstawie przepisów BHP oraz Kodeksu Pracy.

Wydatki poniesione na posiłki dla pracowników przyczyniają się do poprawy atmosfery w pracy, zwiększają motywację do jej wykonania, co powoduje wzrost wydajności, a w konsekwencji zwiększenie przychodów firmy.

O dobrych wynikach finansowych przedsiębiorstwa decyduje kapitał ludzki. Przez zapewnienie pracownikom optymalnych warunków pracy, jako pracodawca przyciąga i utrzymuje w pracy wartościową załogę, która tworzy jego sukces gospodarczy.

Wnioskodawca uważa, że wydatki poniesione przez niego w celu zapewnienia pracownikom posiłku mają pośredni wpływ na uzyskiwane przez niego przychody z prowadzonej działalności gospodarczej.

Jest zdania, że zapewnienie pracownikom posiłków, pozostaje w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przez niego przychodami. Uważa, że poniesione w ten sposób koszty są nieodzowne, racjonalne i gospodarczo uzasadnione, pozostające w ścisłym związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, a ich celem jest osiągniecie, zabezpieczenie i zachowanie źródła przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy.

W świetle treści cyt. powyżej art. 22 ust. 1 ww. ustawy, aby określony wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu winien spełniać łącznie następujące warunki:

  • pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub ze źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
  • nie znajdować się na liście wydatków nieuznanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • być właściwie udokumentowany.

Generalnie przyjmuje się, że kosztami uzyskania przychodów są wszelkie poniesione racjonalnie uzasadnione wydatki, poza enumeratywnie wskazanymi w ustawie, związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Mogą to być więc koszty bezpośrednio lub pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami.

Należy przy tym podkreślić, iż obowiązek jednoznacznego wykazania związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy poniesionym wydatkiem, a przychodem uzyskanym z działalności, zachowaniem albo zabezpieczeniem źródła tego przychodu – każdorazowo spoczywa na podatniku.

Stosownie do art. 232 ustawy z dnia 26 czerwca 1974r. Kodeks pracy (t. j. Dz. U. z 1998r. Nr 21, poz. 94 ze zm.), pracodawca jest obowiązany zapewnić pracownikom zatrudnionym w warunkach szczególnie uciążliwych, nieodpłatnie, odpowiednie posiłki i napoje, jeżeli jest to niezbędne ze względów profilaktycznych. Przepis ten zawiera delegację do określenia w drodze rozporządzenia, rodzajów tych posiłków i napojów oraz wymagań, jakie powinny spełniać, a także przypadków i warunków ich wydawania.

Powyższe określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów (Dz. U. Nr 60, poz. 279).

Zgodnie z § 1 pkt 1 tego rozporządzenia, pracodawca zapewnia pracownikom zatrudnionym w warunkach szczególnie uciążliwych nieodpłatnie posiłki wydawane ze względów profilaktycznych, w formie jednego dania gorącego, z zastrzeżeniem § 2 ust. 2, zgodnie z którym, jeżeli pracodawca nie ma możliwości wydawania posiłków ze względu na rodzaj wykonywanej przez pracownika pracy lub ze względów organizacyjnych, może zapewnić w czasie pracy:

  • korzystanie z takich posiłków w punktach gastronomicznych,
  • przyrządzanie posiłków przez pracownika we własnym zakresie z otrzymanych produktów.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zapewnia zatrudnionym pracownikom posiłki profilaktyczne od lokalnego restauratora – firmy trudniącej się przygotowaniem ciepłych posiłków, bądź nabywa podstawowe artykuły żywnościowe, tj. chleb, masło, wędlina.

Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, iż, jeżeli zakup ww. posiłków i artykułów spożywczych jest realizowany na podstawie ciążących na wnioskodawcy obowiązków wynikających ze wskazanych wyżej przepisów i zgodnie z tymi przepisami, to wydatki na ich zakup mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej. Nadmienić przy tym należy, iż przepisy prawa pracy, a więc i powołanego Kodeksu Pracy, nie są przepisami prawa podatkowego, a tym samym nie mogą być przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej. Zgodnie bowiem z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj